Sveriges bilpark 2020

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dd88

Sveriges bilpark 2020

Inlägg av dd88 »

Såhär ser fördelningen ut av personbilar (i trafik) vid årsskiftet 2019/2020*:
vroom.jpg
Blir ganska tydligt att det inte räcker att nya bilar drivs av alternativa bränslen, utan att gamla bilar måste bort från vägarna.

* Källa Vroom.se. Siffrorna är en vecka gamla så viss marginell differens kan förekomma.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Verdi

Re: Sveriges bilpark 2020

Inlägg av Verdi »

Skulle tro att det skrotas drygt 300 tusen personbilar per år i Sverige så det sker ju "organiskt". Tar 10-15 år att byta ut i princip hela personbilsflottan genom naturliga skrotningar.
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Verdi skrev:
Skulle tro att det skrotas drygt 300 tusen personbilar per år i Sverige så det sker ju "organiskt". Tar 10-15 år att byta ut i princip hela personbilsflottan genom naturliga skrotningar.
Nja, närmare 200.000 (inkl lätta lastbilar och bussar):

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... statistik/

Tror tyvärr inte det är tillräckligt, speciellt inte om man förväntar sig att fossila bränslen ska sluta säljas 2030 (vilket jag har svårt att tro)
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Verdi skrev:
Plus att det i bensinsiffran även finns ganska många veteranbilar som aldrig kommer att skrotas men som inte heller rullar så många mil per år.
Ju äldre bilen blir ju kortare rullar den ju rimligen.
Det borde ju finnas statistik på det där eftersom mätarställning ju registreras vid besiktning.
Verdi

Inlägg av Verdi »

dd88 skrev:
Verdi skrev:
Nja, närmare 200.000 (inkl lätta lastbilar och bussar):

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... statistik/

Tror tyvärr inte det är tillräckligt, speciellt inte om man förväntar sig att fossila bränslen ska sluta säljas 2030 (vilket jag har svårt att tro)
Ok, det säljs ju mellan 300 och 400 tusen bilar per år i Sverige. Är antalet skrotade så pass mycket lägre?

I vilket fall så körs bilar mindre och mindre ju äldre de blir så många äldre bilar står nog som okörbara och är "skrotade" i praktiken. Skulle tro att man på 3-4 år skulle få bort över hälften av alla mil som körs på fossila bränslen om det fanns tillverkningskapacitet och vilja.

Finns ju etanol, biodiesel och annat att köra på också om man vill. Men det är klart att det inte går att förbjuda bensin och diesel så tidigt som 2030. (om det är vad du är ute efter?) Dock kommer det antagligen bli väldigt dyrt att tanka fossila bränslen då.
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Bilarna i listan är ändå bilar som är i trafik, har ingen aning om hur det ser ut ute i stugorna men jag har svårt att tro att rena bruksbilar står still, även om jag håller med om att de i regel kanske går färre mil pga "andrabil" eller i en familj där man bara behöver bil ibland.

"2030" är bara en parentes, är ju en utredning som ska se över möjligheten. Har svårt att tro att ett förbud kommer ut som rekommendation, snarare möjligheten att skifta till alternativa bränslen för den befintliga bilparken.

Det jag är ute efter är att vi har långt kvar.
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Plus att det i bensinsiffran även finns ganska många veteranbilar som aldrig kommer att skrotas men som inte heller rullar så många mil per år.
Det borde ju finnas statistik på det där eftersom mätarställning ju registreras vid besiktning.
Minns jag inte helt fel så är listan ovan enbart skattade och påställda bilar vid dags datum, så eventuella avställda veteranbilar (nu förutsätter jag att dom är på vinterförvaring) ligger nog utanför.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

dd88 skrev:
Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Minns jag inte helt fel så är listan ovan enbart skattade och påställda bilar vid dags datum, så eventuella avställda veteranbilar (nu förutsätter jag att dom är på vinterförvaring) ligger nog utanför.
Veteranbilar/entusiastbilar äldre än 30år är skattebefriade och många ställer inte av längre. Min är påställd hela vintern. Jag tror det finns ca 500 000 bilar som är äldre än 30 år i sverige och siffran ökar sannolikt.
Men många ställer kanske av för att få garageförsäkring...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Bensin och olja blir så dyr att det inte går att köra dessa bilar och då skrotas de.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Bensin och olja blir så dyr att det inte går att köra dessa bilar och då skrotas de.
Hur dyr uppskattar du att bensinen behöver bli för att veteranbilar ska börja skrotas ut?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Hur dyr uppskattar du att bensinen behöver bli för att veteranbilar ska börja skrotas ut?
Veteranbilar och nisses Volvo 740 som han tar till systemet på fredag spelar ingen roll.
HenrikC

Inlägg av HenrikC »

Fredrik j skrev:
Riktiga veteranbilar som Volvo Amazon och jänkare från 50-talet klarar lätt ett literpris över 100 kr per liter. De finaste kanske till och med klarar 1000 kr/liter. Sedan tas de nog ur trafik för gott, även om de sparas som museiföremål.

Låtsasveteranbilar från 80-talet som Volvo 240? De klarar inte ens dagens bensinpris när det finns billiga gamla elbilar att tillgå.
HenrikC

Inlägg av HenrikC »

dd88 skrev:
Såhär ser fördelningen ut av personbilar (i trafik) vid årsskiftet 2019/2020*:
Antalet gasbilar står still sedan flera år. Under 2020 blåser elbilarna förbi. Nästa mål är etanolbilarna. 2022 är man förbi dem också.

Dieselbilarna? Det dröjer länge. Även om försäljningen av nya dieslar är nere på obetydliga nivåer redan 2025 så kommer vi att se dem rulla till 2040 men kanske inte så mycket längre än så.
Swede1

Inlägg av Swede1 »

De skrotas aldrig, montera batterier och en eldrivlina och motorljud i högtalare, så blir de billiga att köra om 10 år. Kanske lägga i gammalt nissan leaf batteripack från kraschad bil. Bensin kanske aldrig behöver kosta mer än 20 kr/liter , batteribilar slår ut fossilbilar ändå.
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Jag kan inte låta bli att undra över vad de nästan 19.000 bilar som står under Övrigt drivs av?
Gengas? Ånga? Segel?
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Fredrik j skrev:
Jag tror det finns ca 500 000 bilar som är äldre än 30 år i sverige och siffran ökar sannolikt.
Enligt Bilswedens statistik över fordonsbestånd så är 178 860 bilar äldre än 30 år i trafik. Lär ju dock finnas en stor gråzon här, dels så är bilar äldre än 1950 inte med, dels så är många avställda. 500 000 låter dock lite saftigt?
fordonsbestånd.JPG
http://www.bilsweden.se/statistik/fordonsbestand
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Det där är väl bilar i trafik? Antagligen varierar det kraftigt mellan sommar och vinter.
Antar att transportstyrelsen har den rätta siffran.
Classic motors har en åsikt:
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... finns-det/
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Fredrik j skrev:
Det där är väl bilar i trafik? Antagligen varierar det kraftigt mellan sommar och vinter.
Antar att transportstyrelsen har den rätta siffran.
Classic motors har en åsikt:
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... finns-det/
Vore intressant att se hur dom fått fram siffrorna, med tanke på skillnaden så skulle jag gissa att dom tagit allt som är registrerat och äldre än 30 år, dvs helt utan hänsyn till om de står slaktade bakom en ladugård eller välpolerade på ett museum.

Oavsett så lär det som sagt vara bilar som inte rullar många mil per år.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen

Inlägg av PoloPrinsen »

I exeltabellen, tabelldelen med namnet
"Fordon i trafik 31/12 2018 fördelade på drivmedel"
Så ser jag bara att det ska finnas 275 st i övrigt.
Vart får du 19000 från?
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

PoloPrinsen skrev:
I exeltabellen, tabelldelen med namnet
"Fordon i trafik 31/12 2018 fördelade på drivmedel"
Så ser jag bara att det ska finnas 275 st i övrigt.
Vart får du 19000 från?
Mvh PP
Två olika källor, Bilsweden och Vroom, ingen aning om vem som har rätt.
HenrikC

Inlägg av HenrikC »

Swede1 skrev:
De skrotas aldrig, montera batterier och en eldrivlina och motorljud i högtalare, så blir de billiga att köra om 10 år. Kanske lägga i gammalt nissan leaf batteripack från kraschad bil. Bensin kanske aldrig behöver kosta mer än 20 kr/liter , batteribilar slår ut fossilbilar ändå.
En bekant konverterade en veteranbil. Det kostade som en ny bil eftersom han inte gjorde jobbet själv. Dessutom får inte bilar efter 1975 modifieras särskilt mycket och helbilsgodkända i princip inte alls. Jag tror att elbilskonverteringarna kommer vara mycket få.

Precis som du tror jag att elbilar slår ut bensinbilar utan högre bensinpris. Även om en bensinbil körs väldigt lite kostar den 10 tkr per år i bensin och skatt. En elbil som håller ytterligare ett år är alltså värd minst 10 tkr, medan en bensinbil i motsvarande skick blir värd 0 kr. Vi kommer att få se en massiv utskrotning av gamla bensin och dieselbilar när det finns billiga slitna elbilar att tillgå.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Bilar skrotas i genomsnitt efter 17år. Jag skrotade själv en sabb 9-5 -99 i fjol som jag hade från den var ny. Den blev 20år så det stämmer ju. Kan det vara så att antalet bilar som skrotas matchar nybilsförsäljningen för ca 20år sedan?
Användarvisningsbild
AntonBeckman
Teslaägare

Inlägg av AntonBeckman »

StefL skrev:
Jag kan inte låta bli att undra över vad de nästan 19.000 bilar som står under Övrigt drivs av?
Gengas? Ånga? Segel?
Kan det vara mildhybrid-bilarna som börjar dyka upp?

Där batteriet endast kan fyllas på regenerativt
Oscar&Hamish | Figursydda väskor till M3/S/X från England, för både frunk och trunk, Länk till hemsidan | 10% rabatt till dig och mig

Tesla | MX Raven -19, LR, drar hästsläp ca 2 ton
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

AntonBeckman skrev:
StefL skrev:
Gengas? Ånga? Segel?
Kan det vara mildhybrid-bilarna som börjar dyka upp?

Där batteriet endast kan fyllas på regenerativt
Elhybrid i listan.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Att jämföra historiska data för hur länge bilar används och hur många som skrotas är lite som att titta på bytes intervall för tjock-tv för att förstå när alla kommer ha platt-tv. En tjock-tv användes i genomsnitt i 15 år. Det var ingen mening att byta innan dess för teven i butiken var precis samma som den hemma. När väl platt-tv kom så slängdes fungerade tjock-teven ut och inte ens Erikshjälpen vill ha den gratis. Jag slängde en jättefin tjock-tv för barnen ville inte ha den på sina rum, den var för stor.
Det kommer skrotas många fungerande avgasbilar de närmaste åren.
Skriv svar