Vilken jordfelsbrytare typ B

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Gussun
Inlägg: 57
Blev medlem: 10 okt 2019 22:51

Vilken jordfelsbrytare typ B

Inlägg av Gussun »

Hej!
Jag har sett diverse diskussioner om jordfelsbrytare på forumet. Vilken jordfelsbrytare typ b rekommenderar ni att välja (tänker beställa själv för att få ett lägre pris)?

Vilken modell har ni installerad hemma? För och nackdelar?

Ha en bra dag!
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 439
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Vilken jordfelsbrytare typ B

Inlägg av kikat »

Denna köpte jag: https://www.energibutiken.se/sv/jordfel ... typ-b.html
Fördelar: Billig med bra kvalité, välkänt märke i Europa.
Nackdelar: En del elektriker skeptiska då Chint inte är något känt märke i Sverige.
Gussun
Inlägg: 57
Blev medlem: 10 okt 2019 22:51

Re: Vilken jordfelsbrytare typ B

Inlägg av Gussun »

Bra pris. Okej, ska kolla med elektrikern och se efter vad jag får för reaktion.
Användarvisningsbild
erikande02
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 27 sep 2019 21:55
Ort: Karlstad

Re: Vilken jordfelsbrytare typ B

Inlägg av erikande02 »

Jag har också den från energibutiken. Köpte paket med säkringar, energimätare och jfb B.
CA0CC6BE-A76E-4824-99C9-56259065D49E.jpeg
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 881
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Vilken jordfelsbrytare typ B

Inlägg av PhR34k »

erikande02 skrev:
Jag har också den från energibutiken. Köpte paket med säkringar, energimätare och jfb B.
Ingen huvudbrytare? Bild

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Freelance
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 09 sep 2019 11:45
Ort: Göteborg

Re: Vilken jordfelsbrytare typ B

Inlägg av Freelance »

Köpte JFB och säkringar från aliexpress, huvudbrytare och elcentral från Hornbach
https://www.aliexpress.com/item/3302860 ... 4c4dFOPfHV
med frakt, postnord, tull och moms så blev JFB och säkringar runt 1000 SEK.
Skickade alla kvitton till naturvårdsverket och fick bidrag godkännande, dock inga pengar på kontot ännu, ansökte förra veckan
e0b676bd-01f9-11ea-89b2-993313083712.jpg
:)
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 439
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Vilken jordfelsbrytare typ B

Inlägg av kikat »

erikande02 skrev:
Jag har också den från energibutiken. Köpte paket med säkringar, energimätare och jfb B.
Installationen ser inte fackmannamässig utförd. Är det verkligen en elektriker som gjort den installationen?
-Saknas täcklock på högra skåpet.
-Huvudbrytare saknas.
-Högra skåpet är inte linjerat med det vänstra, kan även ha varit en slarvig elektriker.
-Kablarna runt skåpen är inte klamrade ordentligt.
-En 3-fasvippa sitter näst sist på en rad.
-Ingenting ser ut att vara uppmärkt.
Energimätare är även en onödig kostnad om man nu inte själv absolut vill hålla koll på sin förbrukning av laddström.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 881
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Vilken jordfelsbrytare typ B

Inlägg av PhR34k »

Freelance skrev:
Köpte JFB och säkringar från aliexpress, huvudbrytare och elcentral från Hornbach
https://www.aliexpress.com/item/3302860 ... 4c4dFOPfHV
med frakt, postnord, tull och moms så blev JFB och säkringar runt 1000 SEK.
Skickade alla kvitton till naturvårdsverket och fick bidrag godkännande, dock inga pengar på kontot ännu, ansökte förra veckan
e0b676bd-01f9-11ea-89b2-993313083712.jpg
:)
Köpte du jordfelsbrytare och säkringar från alixpress? Helt otroligt vad folk vågar göra för att spara några tusen.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Freelance
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 09 sep 2019 11:45
Ort: Göteborg

Re: Vilken jordfelsbrytare typ B

Inlägg av Freelance »

PhR34k skrev:
Freelance skrev:
Köpte JFB och säkringar från aliexpress, huvudbrytare och elcentral från Hornbach
https://www.aliexpress.com/item/3302860 ... 4c4dFOPfHV
med frakt, postnord, tull och moms så blev JFB och säkringar runt 1000 SEK.
Skickade alla kvitton till naturvårdsverket och fick bidrag godkännande, dock inga pengar på kontot ännu, ansökte förra veckan
e0b676bd-01f9-11ea-89b2-993313083712.jpg
:)
Köpte du jordfelsbrytare och säkringar från alixpress? Helt otroligt vad folk vågar göra för att spara några tusen.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Jaha, och vad tror du att de JFB som säljs här kommer ifrån? Chint som energibutiken säljer skall vara bättre bara för att de köper den billigare från Kina och säljer dyrare här? Malmbergs har 90+% av alla produkter från Kina, detsamma gäller de flesta leverantörer. Jag vägrar att betala 60% mer för samma vara som jag kan importera själv.
Alla certifikat finns och de är godkända för användning i Sverige så jag ser inte vad är problemet med att köpa billigare om man kan. Skulle också köpt Tesla Model3 från Kina om jag kunde …
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 881
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Vilken jordfelsbrytare typ B

Inlägg av PhR34k »

Freelance skrev:
PhR34k skrev:
Freelance skrev:
Köpte JFB och säkringar från aliexpress, huvudbrytare och elcentral från Hornbach
https://www.aliexpress.com/item/3302860 ... 4c4dFOPfHV
med frakt, postnord, tull och moms så blev JFB och säkringar runt 1000 SEK.
Skickade alla kvitton till naturvårdsverket och fick bidrag godkännande, dock inga pengar på kontot ännu, ansökte förra veckan
e0b676bd-01f9-11ea-89b2-993313083712.jpg
:)
Köpte du jordfelsbrytare och säkringar från alixpress? Helt otroligt vad folk vågar göra för att spara några tusen.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Jaha, och vad tror du att de JFB som säljs här kommer ifrån? Chint som energibutiken säljer skall vara bättre bara för att de köper den billigare från Kina och säljer dyrare här? Malmbergs har 90+% av alla produkter från Kina, detsamma gäller de flesta leverantörer. Jag vägrar att betala 60% mer för samma vara som jag kan importera själv.
Alla certifikat finns och de är godkända för användning i Sverige så jag ser inte vad är problemet med att köpa billigare om man kan. Skulle också köpt Tesla Model3 från Kina om jag kunde …
Aldrig använt chint. Kör på bara hager. Skillnaden är att du själv importerat jfb från ett land utanför Europa och då ansvar du för att alla certifikat är ok. Hur vet du ens villa certifikat som krävs och att tillverkaren uppfyller dessa?
Du gör som du vill men jag hade aldrig vågat, jag menar mobilladdare brinner upp till höger och vänster, vad kan en jfb orsaka?

Känns dumsnålt att ta så stora risker för att spara 3-4000kr när du dessutom köpt en bil för minst 600000kr.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Freelance
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 09 sep 2019 11:45
Ort: Göteborg

Re: Vilken jordfelsbrytare typ B

Inlägg av Freelance »

PhR34k skrev:
Freelance skrev:
PhR34k skrev:
Freelance skrev:
Köpte JFB och säkringar från aliexpress, huvudbrytare och elcentral från Hornbach
https://www.aliexpress.com/item/3302860 ... 4c4dFOPfHV
med frakt, postnord, tull och moms så blev JFB och säkringar runt 1000 SEK.
Skickade alla kvitton till naturvårdsverket och fick bidrag godkännande, dock inga pengar på kontot ännu, ansökte förra veckan
e0b676bd-01f9-11ea-89b2-993313083712.jpg
:)
Köpte du jordfelsbrytare och säkringar från alixpress? Helt otroligt vad folk vågar göra för att spara några tusen.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Jaha, och vad tror du att de JFB som säljs här kommer ifrån? Chint som energibutiken säljer skall vara bättre bara för att de köper den billigare från Kina och säljer dyrare här? Malmbergs har 90+% av alla produkter från Kina, detsamma gäller de flesta leverantörer. Jag vägrar att betala 60% mer för samma vara som jag kan importera själv.
Alla certifikat finns och de är godkända för användning i Sverige så jag ser inte vad är problemet med att köpa billigare om man kan. Skulle också köpt Tesla Model3 från Kina om jag kunde …
Aldrig använt chint. Kör på bara hager. Skillnaden är att du själv importerat jfb från ett land utanför Europa och då ansvar du för att alla certifikat är ok. Hur vet du ens villa certifikat som krävs och att tillverkaren uppfyller dessa?
Du gör som du vill men jag hade aldrig vågat, jag menar mobilladdare brinner upp till höger och vänster, vad kan en jfb orsaka?

Känns dumsnålt att ta så stora risker för att spara 3-4000kr när du dessutom köpt en bil för minst 600000kr.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Har varit många gånger i Kina och jag håller inte med att de bara producerar skit. Det mesta inom elektronik idag kommer därifrån.
Beträffande Etek JFB som jag köpte. Den har exact samma certifikat IEC61008 som Hager också har på sina JFB och följer alla andra europeiska standarder.
https://www.etek-china.com/uploads-etek ... reaker.pdf
Den enda risken jag tog är att den skulle vara felaktigt vid leverans och måste skickas tillbaks vilket kan ta mera tid. Elektrikern testade den på alla sätt och den funkar som det skall.
Dumsnålt är det inte om man har köpt likadan produkt för 3-4000 mindre, min benchmark var Chint och även där är jag nöjd med besparingen på ~600 SEK som jag kan lägga på annat ...
Jag anser att det är ganska dumt att betala för dyra varor som inte tillför något mer jämfört med billigare alternativ ...
Användarvisningsbild
erikande02
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 27 sep 2019 21:55
Ort: Karlstad

Re: Vilken jordfelsbrytare typ B

Inlägg av erikande02 »

:D
Jodå det finns huvudbrytare och huvudsäkringar finns också faktiskt. Även om det inte syns på bilden.
Täcklock sitter också på, men inte på denna bild.
Klamrat är det också
Och det funkar riktigt bra. Laddar gör jag via Wall conectorn och jag ser hur mycket bilen förbrukar per månad.
Jag är nöjd!


kikat skrev:
erikande02 skrev:
Jag har också den från energibutiken. Köpte paket med säkringar, energimätare och jfb B.
Installationen ser inte fackmannamässig utförd. Är det verkligen en elektriker som gjort den installationen?
-Saknas täcklock på högra skåpet.
-Huvudbrytare saknas.
-Högra skåpet är inte linjerat med det vänstra, kan även ha varit en slarvig elektriker.
-Kablarna runt skåpen är inte klamrade ordentligt.
-En 3-fasvippa sitter näst sist på en rad.
-Ingenting ser ut att vara uppmärkt.
Energimätare är även en onödig kostnad om man nu inte själv absolut vill hålla koll på sin förbrukning av laddström.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 439
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Vilken jordfelsbrytare typ B

Inlägg av kikat »

Freelance skrev:
PhR34k skrev:
Freelance skrev:
PhR34k skrev:
Freelance skrev:
Köpte JFB och säkringar från aliexpress, huvudbrytare och elcentral från Hornbach
https://www.aliexpress.com/item/3302860 ... 4c4dFOPfHV
med frakt, postnord, tull och moms så blev JFB och säkringar runt 1000 SEK.
Skickade alla kvitton till naturvårdsverket och fick bidrag godkännande, dock inga pengar på kontot ännu, ansökte förra veckan
Bilagan e0b676bd-01f9-11ea-89b2-993313083712.jpg finns inte längre
:)
Köpte du jordfelsbrytare och säkringar från alixpress? Helt otroligt vad folk vågar göra för att spara några tusen.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Jaha, och vad tror du att de JFB som säljs här kommer ifrån? Chint som energibutiken säljer skall vara bättre bara för att de köper den billigare från Kina och säljer dyrare här? Malmbergs har 90+% av alla produkter från Kina, detsamma gäller de flesta leverantörer. Jag vägrar att betala 60% mer för samma vara som jag kan importera själv.
Alla certifikat finns och de är godkända för användning i Sverige så jag ser inte vad är problemet med att köpa billigare om man kan. Skulle också köpt Tesla Model3 från Kina om jag kunde …
Aldrig använt chint. Kör på bara hager. Skillnaden är att du själv importerat jfb från ett land utanför Europa och då ansvar du för att alla certifikat är ok. Hur vet du ens villa certifikat som krävs och att tillverkaren uppfyller dessa?
Du gör som du vill men jag hade aldrig vågat, jag menar mobilladdare brinner upp till höger och vänster, vad kan en jfb orsaka?

Känns dumsnålt att ta så stora risker för att spara 3-4000kr när du dessutom köpt en bil för minst 600000kr.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Har varit många gånger i Kina och jag håller inte med att de bara producerar skit. Det mesta inom elektronik idag kommer därifrån.
Beträffande Etek JFB som jag köpte. Den har exact samma certifikat IEC61008 som Hager också har på sina JFB och följer alla andra europeiska standarder.
https://www.etek-china.com/uploads-etek ... reaker.pdf
Den enda risken jag tog är att den skulle vara felaktigt vid leverans och måste skickas tillbaks vilket kan ta mera tid. Elektrikern testade den på alla sätt och den funkar som det skall.
Dumsnålt är det inte om man har köpt likadan produkt för 3-4000 mindre, min benchmark var Chint och även där är jag nöjd med besparingen på ~600 SEK som jag kan lägga på annat ...
Jag anser att det är ganska dumt att betala för dyra varor som inte tillför något mer jämfört med billigare alternativ ...
Finns båda sidor i Kina. Mestadels är det bra kvalité på produkter från Kina tycker jag. Skiten är det som de mindre nogräknade fabrikerna lägger upp på Wish för att sälja till överpriser till västerlänningar.
Etek är ett relativt nytt företag med en fabrik i Kina, enligt deras sida startade de 2011 och har 200 anställda.
Chint är gamla och beprövade, har flera fabriker runt om i världen och startade 1984 med 30000 anställda.
Etek behöver inte vara sämre än Chint för det men för min del betalar jag hellre dubbla priset och får en väl beprövad JFB. Den ska sitta där rätt många år är min tanke och då spelar 600kr inte så stor roll. Om det visar sig att Etek håller bra kvalité så lär det säkert börja importeras fler produkter från dem till Europa i framtiden.
Jag begärde ut certifikaten från Eteks JFB och det ser ut att vara legit, om man nu kan lita på att italienarna inte blivit grundlurade ;)
Här finns Chints certifikat som jämförelse: https://chint.co.uk/image_dump/NL210%20Certificate.pdf
H756b4083afbc44dbaa3af52ea9ad7466a.jpg
H02cbab36c90b49b6915aed2a1bf1196bu.jpg
Användarvisningsbild
ChrilleM3
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 13 dec 2019 16:39

Re: Vilken jordfelsbrytare typ B

Inlägg av ChrilleM3 »

kikat skrev:
Denna köpte jag: https://www.energibutiken.se/sv/jordfel ... typ-b.html
Fördelar: Billig med bra kvalité, välkänt märke i Europa.
Nackdelar: En del elektriker skeptiska då Chint inte är något känt märke i Sverige.
Jag pratade precis med en elektriker som kände till denna men sa att den var ”lite väl rasslig” och inget han skulle lita på.
Tyckte jag skulle satsa på en för 6k istället.

Någon som har använt den ett tag och haft problem?
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1608
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Vilken jordfelsbrytare typ B

Inlägg av renes »

ChrilleM3 skrev:
kikat skrev:
Denna köpte jag: https://www.energibutiken.se/sv/jordfel ... typ-b.html
Fördelar: Billig med bra kvalité, välkänt märke i Europa.
Nackdelar: En del elektriker skeptiska då Chint inte är något känt märke i Sverige.
Jag pratade precis med en elektriker som kände till denna men sa att den var ”lite väl rasslig” och inget han skulle lita på.
Tyckte jag skulle satsa på en för 6k istället.

Någon som har använt den ett tag och haft problem?
Jag har använt den sen augusti utan problem.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Vilken jordfelsbrytare typ B

Inlägg av evilirish »

Använt min sen september utan problem.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3645
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vilken jordfelsbrytare typ B

Inlägg av Tellus »

evilirish skrev:
Använt min sen september utan problem.
Samma här
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vilken jordfelsbrytare typ B

Inlägg av bylund »

3 personer med fyra månader utan eldsvåda är all statistik jag behöver :)

Fast allvarligt talat så skulle jag vilja veta vad ”lite väl rasslig” är mer specifikt, och om alternativet för 6k ger klirr i den egna kassan. Det skulle minska trovärdigheten något.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1832
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Vilken jordfelsbrytare typ B

Inlägg av BrooklynS »

Ingen vill ju bli blåst på pengar.

Jag skulle ju kunna tänka mig att försäkringsbolaget kanske skulle ha synpunkter om en ev brand kan härledas till en tveksamt fungerande JFB, inköpt på Aliexpress... elfirmor som skall lämna garanti på sina arbeten och dess fackmannamässighet brukar vilja veta vad de installerar och vilken garanti som ges från tillverkaren.

Ni som köper noname från Kina, hur vet ni ens att grejorna fungerar som avsett? Att de är gjorda av EU-godkända komponenter och material? Att de fungerar som avsett även om tio år?

Jag fattar inte hur man kan anse någon tusenlapp i denna ända så pass viktig, särskilt inte när staten de facto pröjsar hälften. Köp bästa möjliga.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1608
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Vilken jordfelsbrytare typ B

Inlägg av renes »

BrooklynS skrev:
Ingen vill ju bli blåst på pengar.

Jag skulle ju kunna tänka mig att försäkringsbolaget kanske skulle ha synpunkter om en ev brand kan härledas till en tveksamt fungerande JFB, inköpt på Aliexpress... elfirmor som skall lämna garanti på sina arbeten och dess fackmannamässighet brukar vilja veta vad de installerar och vilken garanti som ges från tillverkaren.

Ni som köper noname från Kina, hur vet ni ens att grejorna fungerar som avsett? Att de är gjorda av EU-godkända komponenter och material? Att de fungerar som avsett även om tio år?

Jag fattar inte hur man kan anse någon tusenlapp i denna ända så pass viktig, särskilt inte när staten de facto pröjsar hälften. Köp bästa möjliga.
Den JFB B som diskuteras här är Chints JFB som är CE märkt, dvs godkänd i Europa (se ovan) och säljs av Energibutiken i Sverige. Tillverkad i Kina, ja, men inte köpt via Ali Express.

Gissar att andra dyrare märken också är tillverkade i Kina, förresten.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1608
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Vilken jordfelsbrytare typ B

Inlägg av renes »

BrooklynS skrev:
Ingen vill ju bli blåst på pengar.

Jag skulle ju kunna tänka mig att försäkringsbolaget kanske skulle ha synpunkter om en ev brand kan härledas till en tveksamt fungerande JFB, inköpt på Aliexpress... elfirmor som skall lämna garanti på sina arbeten och dess fackmannamässighet brukar vilja veta vad de installerar och vilken garanti som ges från tillverkaren.
Det här gjorde mig lite nyfiken, nämligen bränder förorsakade av dåliga jordfelsbrytare. Det var ett koncept jag inte mött tidigare. En flyktig sökning på nätet gav inget användbart. Har du någon referens? Har det hänt någon gång? Har något försäkringsbolag hävdat det?

Gäller alltså brand pga dålig JFB. Inte pga dålig överströmssäkring eller annan installation. Inte elchocker.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1832
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Vilken jordfelsbrytare typ B

Inlägg av BrooklynS »

Ingen aning, det finns väl en anledning till att man föreskriver JFB, om den inte fungerar som avsett känns det ju sådär.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
FlyingBlue
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/Roger53431

Re: Vilken jordfelsbrytare typ B

Inlägg av FlyingBlue »

Jordfelsbrytare ska skydda mot jordfel som annars skulle kunna orsaka elchock. Elchocker ska enbart administreras av legitimerade läkare alternativ idiotsäkra hjärtstartare. Den som tror att en jordfelsbrytare skyddar mot brand ska tänka om. Den främsta orsaken till bränder Orsakade av el är dålig kontakt eller fel i apparat som orsakar varmgång. Dålig kontakt är alltså inte jordfel och kan således ej detekteras av jfb.
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1832
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Vilken jordfelsbrytare typ B

Inlägg av BrooklynS »

FlyingBlue skrev:
Jordfelsbrytare ska skydda mot jordfel som annars skulle kunna orsaka elchock. Elchocker ska enbart administreras av legitimerade läkare alternativ idiotsäkra hjärtstartare. Den som tror att en jordfelsbrytare skyddar mot brand ska tänka om. Den främsta orsaken till bränder Orsakade av el är dålig kontakt eller fel i apparat som orsakar varmgång. Dålig kontakt är alltså inte jordfel och kan således ej detekteras av jfb.

Korrekt. "Olycka" är bättre formulering än just "brand". I övrigt kvarstår förstås tankegången.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11744
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilken jordfelsbrytare typ B

Inlägg av martinot »

BrooklynS skrev:
Ingen aning, det finns väl en anledning till att man föreskriver JFB, om den inte fungerar som avsett känns det ju sådär.

Den stora risken med eventuella kvalitetsbrister hos en JFB är ju om de inte löser ut som de skall, och därmed riskerar att den dödar/skadar dig som användare.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar