Från mars månad ska tydligen Volvo börja leverera FL Electric. Finns med 16 eller 27 ton totalvikt.
Kan utrustas med upp till sex batteripaket. Varje paket har en energikapacitet på 50 kWh. Elmotor 200 kW och 2-växlad växellåda som i Porsche.
Blir en liten utmaning att ladda dessa, hur ska det gå till egentligen?
https://www.volvotrucks.se/sv-se/trucks ... ifications
Volvo FL Electric - transporterar mer än bara chips!
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
Volvo FL Electric - transporterar mer än bara chips!
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
- AntonBeckman
- Teslaägare
Re: Volvo FL Electric - transporterar mer än bara chips!
Nu gissar jag lite, men eftersom att det är dagshytt lär de ju inte vara med om några långkörningar, så åkerierna lär väl köpa in några stycken som de laddar på dag/natt beroende på när de ska ut och åka, 1.5 timme i snabbladdning eller 10.5 timme i långsamladdning är ju inte allt för kasst (stora batteripacket)
Oscar&Hamish | Figursydda väskor till M3/S/X från England, för både frunk och trunk, Länk till hemsidan | 10% rabatt till dig och mig
Tesla | MX Raven -19, LR, drar hästsläp ca 2 ton
Tesla | MX Raven -19, LR, drar hästsläp ca 2 ton
- Off Grid Byggaren
AntonBeckman skrev:Nu gissar jag lite, men eftersom att det är dagshytt lär de ju inte vara med om några långkörningar, så åkerierna lär väl köpa in några stycken som de laddar på dag/natt beroende på när de ska ut och åka, 1.5 timme i snabbladdning eller 10.5 timme i långsamladdning är ju inte allt för kasst (stora batteripacket)
Det krävs då 350 kW snabbladdare eller 22 kW AC-laddare.
Tänker mig en godsterminal med 10 bilar, det blir väldigt höga effekter.
Undrar om de har 400 eller 800 volt system på dessa lastbilar?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
600vOff Grid Byggaren skrev:AntonBeckman skrev:Nu gissar jag lite, men eftersom att det är dagshytt lär de ju inte vara med om några långkörningar, så åkerierna lär väl köpa in några stycken som de laddar på dag/natt beroende på när de ska ut och åka, 1.5 timme i snabbladdning eller 10.5 timme i långsamladdning är ju inte allt för kasst (stora batteripacket)
Det krävs då 350 kW snabbladdare eller 22 kW AC-laddare.
Tänker mig en godsterminal med 10 bilar, det blir väldigt höga effekter.
Undrar om de har 400 eller 800 volt system på dessa lastbilar?
eNiro -19
Förhandsbokat VW ID3
Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!