Jag tycker inte det är statens uppgift att bygga laddnätverk. De bilföretag som vill sälja sina elbilar de bygger ut ett eget nätverk. De som inte vill bygger inget eller bygger bara lite för syn skull.LarsL skrev:Det är ju vi gemensamt som sparar dessa pengar per år, så staten borde ta en del av kostnaden. Men tyvärr finns det ju starka krafter som vill attribut fortsätter att betala ut dessa 30-100 miljarderna per år.Svenssons skrev:Vem i Sverige "tjänar" dessa 30 miljarderna? Vem ska ta kostnaden på installation och sedan underhåll och drift av laddstationerna?Zalman3 skrev:Om Sverige tjänar ca 30 miljarder per år på att inte importera olja.Tror det behövs statlig inblandning som kan peka med hela handen och konkurrensutsätta marknaden.
Och det kostar 2-300 miljoner att bygga 150kW laddare i hela landet.
Vad är då problemet?
Sundsvallsmuren blir färdig 2020.
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 69
- Blev medlem: 16 maj 2018 10:43
Re: Sundsvallsmuren blir färdig 2020.
Re: Sundsvallsmuren blir färdig 2020.
Staten behöver inte bygga laddarna men kan ändå ta ansvar för att utbyggnad sker!Jan-Erik Sebestyen skrev:Jag tycker inte det är statens uppgift att bygga laddnätverk. De bilföretag som vill sälja sina elbilar de bygger ut ett eget nätverk. De som inte vill bygger inget eller bygger bara lite för syn skull.LarsL skrev:Det är ju vi gemensamt som sparar dessa pengar per år, så staten borde ta en del av kostnaden. Men tyvärr finns det ju starka krafter som vill attribut fortsätter att betala ut dessa 30-100 miljarderna per år.Svenssons skrev:Vem i Sverige "tjänar" dessa 30 miljarderna? Vem ska ta kostnaden på installation och sedan underhåll och drift av laddstationerna?Zalman3 skrev:Om Sverige tjänar ca 30 miljarder per år på att inte importera olja.Tror det behövs statlig inblandning som kan peka med hela handen och konkurrensutsätta marknaden.
Och det kostar 2-300 miljoner att bygga 150kW laddare i hela landet.
Vad är då problemet?
Re: Sundsvallsmuren blir färdig 2020.
Båda siffrorna (300 mkr för heltäckande laddnätverk och 30 miljarder kr sparade på olja) känns vinklade. Att bygga en laddstation med statliginblandning kräver säkert 3-10 mkr bara i arbetskostnad och att tro att 50 st snabbladdare skulle räcka för att alla ska kunna köra elbil tror inte jag på.
Sedan vet jag inte hur man räknar statens vinst på att inte importera olja. Men staten förlorar väl en hel del i skatt där. Samt att olja måste vi nog ha under en överskådlig framtid ändå för typ lastbilar från andra länder och liknande.
Det måste nog skapas underlag för privata bolag att tjäna pengar på att sätta upp laddare.
Sedan vet jag inte hur man räknar statens vinst på att inte importera olja. Men staten förlorar väl en hel del i skatt där. Samt att olja måste vi nog ha under en överskådlig framtid ändå för typ lastbilar från andra länder och liknande.
Det måste nog skapas underlag för privata bolag att tjäna pengar på att sätta upp laddare.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Sundsvallsmuren blir färdig 2020.
Statlig inblandning är där marknaden inte finner det lönsamt, men där behovet finns för att få ett heltäckande infrastruktur. I Söder kommer bilföretagen att sätta upp laddstolpar (se ex ionity) som är öppna för ALLA. Audi skall börja med sitt exklusiva nätverk (någon gång i framtiden, men är ganska ointressant)
Att Tesla sätter upp stationer i norr är väl trevligt har ingen betydelse för de som kör ipace et.c.
De är givetvis några år efter men i takt att de säljer fler bilar som kan ta emot 100 kW+ har de incitament. (som de ser ut mängdmässigt är det mer teslaägare än ex etron eller ipace (tror de är de enda som kan ta någorlunda hög laddhastighet) som jublar åt en ny laddplats från ionity där de kan ladda i 150 kW, de andra är måttligt klappande för de 50-70 kW de kan ladda).
Så statlig inblandning behövs för att få upp volymen (och därmed ned kostnaden per ställe) i Utmarken kommer de finnas i närheten av närmaste transformatorstation.
Att Tesla sätter upp stationer i norr är väl trevligt har ingen betydelse för de som kör ipace et.c.
De är givetvis några år efter men i takt att de säljer fler bilar som kan ta emot 100 kW+ har de incitament. (som de ser ut mängdmässigt är det mer teslaägare än ex etron eller ipace (tror de är de enda som kan ta någorlunda hög laddhastighet) som jublar åt en ny laddplats från ionity där de kan ladda i 150 kW, de andra är måttligt klappande för de 50-70 kW de kan ladda).
Så statlig inblandning behövs för att få upp volymen (och därmed ned kostnaden per ställe) i Utmarken kommer de finnas i närheten av närmaste transformatorstation.
Re: Sundsvallsmuren blir färdig 2020.
Den olja som importeras till Sverige förädlas och säljs vidare. Mycket säljs visserligen till svenska konsumenter. Att säga att det är 30 miljarder som går att tjäna är helt fel, att säga att det är 30 miljarder som går att spara är också fel. Oljan är inte värdelös utan är en energibärare som måste ersättas.
Det är tur att vi inte lever i en kommunistisk eller fascistisk stat. Då hade någon höjdare trott att staten skulle kunna tjäna dessa pengar och kanske hade detta testats.
Laddstationerna kommer och utvecklingen går snabbt även ifall en del kanske inte tycker detta. En kommunistisk femårsplan hade inte kunnat åstakomma det som skett de 5 senaste åren.
Det är tur att vi inte lever i en kommunistisk eller fascistisk stat. Då hade någon höjdare trott att staten skulle kunna tjäna dessa pengar och kanske hade detta testats.
Laddstationerna kommer och utvecklingen går snabbt även ifall en del kanske inte tycker detta. En kommunistisk femårsplan hade inte kunnat åstakomma det som skett de 5 senaste åren.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Sundsvallsmuren blir färdig 2020.
Och givetvis har ju en elbilsägare en egen "oljekälla"
I form av solceller på taket.
Och att elbilsägaren själv kan tillverka sin egen "bensin" skrämmer många.
Det spelar tex vätgasfoket på, att man inte ska kunna producera sin "bensin" själv, utan måste åka till en mack och tanka.
Och staten vill ju ha in skatt, hur får man in "bensinskatt " om man tillverkar "bensinen" själv?
I form av solceller på taket.
Och att elbilsägaren själv kan tillverka sin egen "bensin" skrämmer många.
Det spelar tex vätgasfoket på, att man inte ska kunna producera sin "bensin" själv, utan måste åka till en mack och tanka.
Och staten vill ju ha in skatt, hur får man in "bensinskatt " om man tillverkar "bensinen" själv?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Sundsvallsmuren blir färdig 2020.
Vart har du fått för dig att det?Zalman3 skrev:Om Sverige tjänar ca 30 miljarder per år på att inte importera olja.Tror det behövs statlig inblandning som kan peka med hela handen och konkurrensutsätta marknaden.
Och det kostar 2-300 miljoner att bygga 150kW laddare i hela landet.
Vad är då problemet?