"Många" är verkligen att ta i... Det finns massor av småsaker med Model 3:men faktum är fortfarande att ingen annan bilmodell på marknaden har i närheten av så nöjda ägare. Så uppenbarligen är de små fel som finns inget som påverkar ägarnas åsikter om hur fantastisk bilen är.Stevvee skrev:mati skrev:Javisst, och det måste man tyvärr fortfarande vara om man kör elbil anser jag. Tesla börjar väl så småningom att lämna entusiaststadiet när det kommer till laddning så att även vanliga människor som inte är halvgalna kan leva med elbil utan att behöva anpassa sig alltför mycket.kallekula skrev:Men du är ju entusiast mati. Jag med, om än inte lika mycket...
Andra elbilar är inte riktigt där än, som sagt att köra e-tron idag är ungefär samma upplevelse som att köra Tesla för 1-2 år sedan. Det funkar jättebra för oss, men det är inte nödvändigtvis acceptabelt för alla.
Men det händer ju väldigt mycket just nu. Om ett år ser det säkert helt annorlunda ut.
Allt handlar ju inte om laddning. Kikar man in på M3 delen på forumet så är det fortfarande många trådar om konstiga problem och mcgaver lösningar typ tejp för att inte grilla fötter osv.
Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Moderator: Redaktion
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Tyskland har jag ingen aning om, jag pratar om Sverige.mati skrev:Men du får ju inte bara titta på Ionity, det finns ju fler. Min Tesla kunde dessutom inte ladda med CCS. Som du skrev ovan så beror det på vart man kör, och i mitt fall är det som jag sa: Norrut så var det SuC i Mora och Karlstad som gällde för mig med Teslan. Sen hankade man sig fram mellan 50kW chademo-laddarna mellan Mora och Krokom. Därefter var det tvärstopp. Nu med e-tron är det Fortums 175kW-laddare i Kristinehamn och Ionity i Karlstad. Sen är det ett gäng 100kW-laddare i Dalarna som jag nu kan nyttja, men som var rätt värdelösa för Teslan med Chademo. Ytterån norr om Östersund är sista snabbladdare, sen är det stopp igen. Summa summarum ungefär samma som förr med Teslan, med lätt fördel för e-tron pga dess CCS kontakt.Legato skrev:Tiden går fort Mati... Jag köpte min första Tesla för över tre år sedan. Jämför man SUCs täckning i Sverige då, med nuvarande Ionity så ledde SUC rejält redan då..mati skrev:...som sagt att köra e-tron idag är ungefär samma upplevelse som att köra Tesla för 1-2 år sedan...kallekula skrev:Men du är ju entusiast mati. Jag med, om än inte lika mycket...
Söderut brukar jag åka till norra Tyskland i närheten av Wolfsburg. Det var i början (för tre år sedan) 6 stycken SuC utmed sträckan, sen blev det 7.
Idag har jag ungefär ett 20-tal HPC-laddare att välja på utmed sträckan. Alla är inte superoptimalt placerade. Det är ungefär 10 stycken placeringar som är relevanta. Därutöver har jag 8 stycken HPC-placeringar på destinationen. Med Teslan fanns det en enda 35kW-chademo laddare för mig på plats. Så det är klart att det funkar lika bra, om inte bättre, för mig nu jämfört med för ett år sedan. Jag har ju alltid tjatat att jag ville ha en CCS-adapter för Teslan, just på grund av detta. Den kom tyvärr lite för sent för min del.
Du skrev själv alldeles nyss om att det är extremt få HPC-laddare i Sverige som inte är Ionity.
Gällande CCS så har man ju alltid haft Chademo-möjlighet utöver Teslas uttag, men trots att jag hade den Tesla som hade sämst räckvidd (X60) så har jag bara använt min Chademo en gång på långresa (och då i Norrland).
Det finns fortfarande stora områden i södra Sverige du inte kan ta dig mellan med enbart HPC-laddare. Så var inte fallet 2016 (och än mindre 2018) med Tesla SUCs.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Rätt många per tråd som kommenterar om samma problematik och med tanke på hur många svenska M3 det finns så är ju % antalet rätt högt.Legato skrev:"Många" är verkligen att ta i... Det finns massor av småsaker med Model 3:men faktum är fortfarande att ingen annan bilmodell på marknaden har i närheten av så nöjda ägare. Så uppenbarligen är de små fel som finns inget som påverkar ägarnas åsikter om hur fantastisk bilen är.Stevvee skrev:mati skrev:Javisst, och det måste man tyvärr fortfarande vara om man kör elbil anser jag. Tesla börjar väl så småningom att lämna entusiaststadiet när det kommer till laddning så att även vanliga människor som inte är halvgalna kan leva med elbil utan att behöva anpassa sig alltför mycket.kallekula skrev:Men du är ju entusiast mati. Jag med, om än inte lika mycket...
Andra elbilar är inte riktigt där än, som sagt att köra e-tron idag är ungefär samma upplevelse som att köra Tesla för 1-2 år sedan. Det funkar jättebra för oss, men det är inte nödvändigtvis acceptabelt för alla.
Men det händer ju väldigt mycket just nu. Om ett år ser det säkert helt annorlunda ut.
Allt handlar ju inte om laddning. Kikar man in på M3 delen på forumet så är det fortfarande många trådar om konstiga problem och mcgaver lösningar typ tejp för att inte grilla fötter osv.
Kan tänka mig att dom som köpt M3 är beredd på vad som komma skall precis som många teslakunder. Och därför sjukt nöjda för att man äntligen kör elbil.
Fast det hävdar jag att det går. Beror förstås på vad man menar med södra Sverige och vad man har för bil. Men för min del går det fint.Legato skrev:Det finns fortfarande stora områden i södra Sverige du inte kan ta dig mellan med enbart HPC-laddare. Så var inte fallet 2016 (och än mindre 2018) med Tesla SUCs.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Alla gula är ensamma 50kw?mati skrev:Fast det hävdar jag att det går. Beror förstås på vad man menar med södra Sverige och vad man har för bil. Men för min del går det fint.Legato skrev:Det finns fortfarande stora områden i södra Sverige du inte kan ta dig mellan med enbart HPC-laddare. Så var inte fallet 2016 (och än mindre 2018) med Tesla SUCs.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Oavsett hur många laddpunkter som ritas upp så är poängen att Tesla kan ladda på alla dem, plus ett unikt nätverk som heter Tesla Suc. På Suc finns det oftast finns 10-20 laddare per ställe och där alla Tesla-ägare automatiskt kan ladda, utan appar, taggar, kort osv. De funkar i princip alltid och det finns mer eller mindre alltid en laddare ledig.
Är det nån som kan siffrorna på antalet laddare i Sverige som är över 120kW i dag?kallekula skrev:Oavsett hur många laddpunkter som ritas upp så är poängen att Tesla kan ladda på alla dem, plus ett unikt nätverk som heter Tesla Suc. På Suc finns det oftast finns 10-20 laddare per ställe och där alla Tesla-ägare automatiskt kan ladda, utan appar, taggar, kort osv. De funkar i princip alltid och det finns mer eller mindre alltid en laddare ledig.
Och är 80-90% av dom Teslas SuC?
Hur laddar man en Tesla?
1. Parkera bilen vid laddaren.
2. Tryck på knappen på laddkabeln och bilens laddlucka öppnas. Stoppa i kabeln. Bilen börjar ladda.
Detta tar ca 10s.
När du vill sluta ladda, tryck på knappen på laddhantaget, häng tillbaka sladden. Klart, bilen stänger laddlucka själv.
Under mina 9500 mil i Europa och Sverige, har det ännu aldrig hänt att det har varit fullt så jag behövt vänta för att ladda.
Det har hänt att någon kontakt/stolpe inte fungerat, men om jag bytt till någon annan stolpe, så här det alltid fungerat.
Om man jämför detta med att åka Göteborg-Umeå med en Nissan Leaf 24kWh som jag gjort, så hade det inte blivit en smidig upplevelse även om Leafen hade ett 80kWh batteri.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
I Sverige är de ju tyvärr oftast ensamma. Alltså ja.taliz skrev:Alla gula är ensamma 50kw?
Kartan är en blandning från uppladdning.nu och goingelectric.de. Alla röda pluppar är laddare över 50kW, vilket ju i praktiken oftast innebär 100kW eller mer. De gula är upp till 50kW.
Fast de som kör Model 3 är långt mer nöjda än alla andra elbilsköpare också, så nej det är inte förklaringen.Stevvee skrev:Rätt många per tråd som kommenterar om samma problematik och med tanke på hur många svenska M3 det finns så är ju % antalet rätt högt.Legato skrev:"Många" är verkligen att ta i... Det finns massor av småsaker med Model 3:men faktum är fortfarande att ingen annan bilmodell på marknaden har i närheten av så nöjda ägare. Så uppenbarligen är de små fel som finns inget som påverkar ägarnas åsikter om hur fantastisk bilen är.Stevvee skrev:mati skrev:Javisst, och det måste man tyvärr fortfarande vara om man kör elbil anser jag. Tesla börjar väl så småningom att lämna entusiaststadiet när det kommer till laddning så att även vanliga människor som inte är halvgalna kan leva med elbil utan att behöva anpassa sig alltför mycket.kallekula skrev:Men du är ju entusiast mati. Jag med, om än inte lika mycket...
Kan tänka mig att dom som köpt M3 är beredd på vad som komma skall precis som många teslakunder. Och därför sjukt nöjda för att man äntligen kör elbil.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Kan du hänvisa till någon undersökning ?Legato skrev:Fast de som kör Model 3 är långt mer nöjda än alla andra elbilsköpare också, så nej det är inte förklaringen.Stevvee skrev:Rätt många per tråd som kommenterar om samma problematik och med tanke på hur många svenska M3 det finns så är ju % antalet rätt högt.Legato skrev:"Många" är verkligen att ta i... Det finns massor av småsaker med Model 3:men faktum är fortfarande att ingen annan bilmodell på marknaden har i närheten av så nöjda ägare. Så uppenbarligen är de små fel som finns inget som påverkar ägarnas åsikter om hur fantastisk bilen är.Stevvee skrev:mati skrev:Javisst, och det måste man tyvärr fortfarande vara om man kör elbil anser jag. Tesla börjar väl så småningom att lämna entusiaststadiet när det kommer till laddning så att även vanliga människor som inte är halvgalna kan leva med elbil utan att behöva anpassa sig alltför mycket.
Ja om alla de röda är aktiva och fungerande så håller jag med.mati skrev:Fast det hävdar jag att det går. Beror förstås på vad man menar med södra Sverige och vad man har för bil. Men för min del går det fint.Legato skrev:Det finns fortfarande stora områden i södra Sverige du inte kan ta dig mellan med enbart HPC-laddare. Så var inte fallet 2016 (och än mindre 2018) med Tesla SUCs.
Är dock skeptisk

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Kan du hänvisa till någon undersökning ?[/quote]Legato skrev:Fast de som kör Model 3 är långt mer nöjda än alla andra elbilsköpare också, så nej det är inte förklaringen.Stevvee skrev:Rätt många per tråd som kommenterar om samma problematik och med tanke på hur många svenska M3 det finns så är ju % antalet rätt högt.Legato skrev:"Många" är verkligen att ta i... Det finns massor av småsaker med Model 3:men faktum är fortfarande att ingen annan bilmodell på marknaden har i närheten av så nöjda ägare. Så uppenbarligen är de små fel som finns inget som påverkar ägarnas åsikter om hur fantastisk bilen är.Stevvee skrev:
Den största och mest omfattande än Bloombergs. Men även i den stora undersökningen som gjordes i Norge på enbart elbilar så var ju Model 3 etta (följt av S & X).
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Tänk om man kunde slå ihop en del av dom till lite större stationer...mati skrev:I Sverige är de ju tyvärr oftast ensamma. Alltså ja.taliz skrev:Alla gula är ensamma 50kw?
Kartan är en blandning från uppladdning.nu och goingelectric.de. Alla röda pluppar är laddare över 50kW, vilket ju i praktiken oftast innebär 100kW eller mer. De gula är upp till 50kW.

Dom gula alltså...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Fast att sträckköra 320 mil eller vad det nu är till Marbella får väl räknas som ett extremfall? När jag testade rutten med e-Niro mot SR+ (som är den tesla som är jämförbar prismässigt) blev det fyra timmars längre restid med e-Niro (och inga minusprocent ). Dela upp det på 3-4 dagar så blir det inte så stor skillnad, så jag tycker att man kan säga att man måste vara entusiast med e-Niron (och andra elbilar) men det inte är några problem med en Tesla. Det var just den generaliseringen jag reagerade mot, eftersom det precis som du skriver beror på vilka resvanor man har. Jag vill fortsätta hävda att princip alla som bor i södra halvan av landet, har laddmöjligheter hemma och håller sig till södra halvan av landet eller norra delen av kontinenten redan idag kan klara sig utmärkt med t.ex. en e-Niro, Kona, e-Tron, iPace, EQC, ID3 eller Polestar. Det skulle gå 15 minuter snabbare med en SR+ från Skåne till min fältlokal 75 mil bort, och jag har svårt att hitta resmål på liknande avstånd där skillnaden blir så hemskt mycket större. Ionity funkar redan nu väldigt bra i södra delen av landet om man har en bil med vettig räckvidd, och än så länge har jag inte behövt vänta på grund upptagna laddare. Tvärt om är jag för det mesta ensam vid laddarna. Det bästa beviset på att det funkar är kanske att mina kollegor som inte själva kör elbil (och därmed inte kan betraktas som entusiaster) inte har några som helst betänkligheter att vi tar min bil. Tvärt om uppskattar de det eftersom det blir alldeles lagom med ett lunchstopp och en fika på vägen. Till sist vill jag säga att det naturligtvis står var och en fritt att tycka det fungerar eller inte, men eftersom jag brinner för att fler ska gå över till eldrift så snart det bara går så känns det tråkigt att det på sveriges största elbilsforum förs fram åsikter som liknar de petrolheads brukar komma med.Legato skrev:Beror på var man åker och vad man anser vara "utmärkt".iAkita skrev:Vilket snack. Det finns numera ett flertal elbilar (andra än Tesla) på marknaden som fungerar alldeles utmärkt på långresor. Själv kör jag min e-Niro upp till 75 mil på en dag flera gånger om året utan minsta problem. Lägg till det ett antal resor på 25-30 mil då jag inte ens behöver stanna och ladda.kallekula skrev:Andra elbilar än Tesla är inte aktuella för långresor om man inte är entusiast.
Jämförde för någon dag sedan att köra Kona/e-Niro med att köra vår X till Marbella. Fem timmar längre laddning med Koreanerna... Dessutom någon sträcka där man skulle komma fram med "minusprocent", dvs i praktiken få köra mycket långsammare.
Skulle jag jämfört med trean så hade skillnaden blivit ännu större.
Slutligen då beroende av att alla laddare funkar och är utan kö, samt att man har abonnemang till alla laddnätverken i alla länder man passerar...
Funkar säkert utmärkt om man kör tex längs E4 en vardag, men finns massor av scenarion när det funkar uselt också. Blir ganska meningslöst att generalisera då det helt beror på var man kör och vid vilka tidpunkter.
Jag hade aldrig valt att ha det så idag. Men om Tesla inte fanns hade jag ändå kört elbil.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- Off Grid Byggaren
Den här turen till trevliga Kittelfjäll, som nu även har destinationsladdare på hotellet, körde jag i juli månad med min e-tron 55.
Det var då cirka 15 minuters kö vid dessa ensamma CCS-laddare så allt fungerade bra. Laddstoppen blev även lunch och middagspauser.
Måste även köra med reducerad hastighet max 80 km/h sista 30 mila sträckan för att nå fram.
Nu ska jag köra samma sträcka vecka 9 sportlovsveckan, är väl inte otänkbart med 2-3 bilar i kö på dessa laddare så restiden kan öka rejält.
Funkar inte laddaren i Sollefteå blir det till att ladda 11 kW AC och övernatta där.
Fast sportlovsveckan kan det förstås även vara kö på Tesla SuC i Sundsvall, men så länge vi slipper dessa laddköer ska vi väl inte klaga:
Ionity i Sundsvall öppnar inte förrän till sommaren 2020, då blir denna resa lite smidigare.
Det var då cirka 15 minuters kö vid dessa ensamma CCS-laddare så allt fungerade bra. Laddstoppen blev även lunch och middagspauser.
Måste även köra med reducerad hastighet max 80 km/h sista 30 mila sträckan för att nå fram.
Nu ska jag köra samma sträcka vecka 9 sportlovsveckan, är väl inte otänkbart med 2-3 bilar i kö på dessa laddare så restiden kan öka rejält.
Funkar inte laddaren i Sollefteå blir det till att ladda 11 kW AC och övernatta där.
Fast sportlovsveckan kan det förstås även vara kö på Tesla SuC i Sundsvall, men så länge vi slipper dessa laddköer ska vi väl inte klaga:
Ionity i Sundsvall öppnar inte förrän till sommaren 2020, då blir denna resa lite smidigare.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Ionity har alltid minst fyra, förutom i Södertälje, där är det konstigt nog bara två laddare. Fortum har också två laddare per site (Kristinehamn och Västerås). E-on i Löddeköpinge har fyra. CirkleK i Flädje har 2x HPC och 2x 50kW.Legato skrev:Ja om alla de röda är aktiva och fungerande så håller jag med.
Är dock skeptiskIonity verkar funka för det mesta, men ett stort gäng av de där måste vara ensamma stolpar eller par och det känns som det är mer regel än undantag med strul med sådana.
Ensamma laddare är mig veterligen bara de runt Siljan, de är alla på 100kW.
Jag har hittills inte stött på några problem, varken hos Ionity eller någon annan.
Den största och mest omfattande än Bloombergs. Men även i den stora undersökningen som gjordes i Norge på enbart elbilar så var ju Model 3 etta (följt av S & X).[/quote]Legato skrev:Kan du hänvisa till någon undersökning ?Legato skrev:Fast de som kör Model 3 är långt mer nöjda än alla andra elbilsköpare också, så nej det är inte förklaringen.Stevvee skrev:Rätt många per tråd som kommenterar om samma problematik och med tanke på hur många svenska M3 det finns så är ju % antalet rätt högt.Legato skrev:"Många" är verkligen att ta i... Det finns massor av småsaker med Model 3:men faktum är fortfarande att ingen annan bilmodell på marknaden har i närheten av så nöjda ägare. Så uppenbarligen är de små fel som finns inget som påverkar ägarnas åsikter om hur fantastisk bilen är.Stevvee skrev:
Ja dom 5000 var nöjda men konstigt om man ser vad för bilar dom kommer ifrån. Orkade inte läsa allt men tar man upp hur gamla bilar dom kommer ifrån med ?
Det är absolut ett extremfall. Jag tycker 4-5 timmar är ganska mycket dock, men för mig är behovet av massor av olika abonnemang, kort, brickor, appar (you name it) ett mycket större aber. Risken att en laddare inte fungerar likaså. Detta gäller ju i princip oavsett var man vill åka utanför Sverige, möjligen undantaget Tyskland då.iAkita skrev:Fast att sträckköra 320 mil eller vad det nu är till Marbella får väl räknas som ett extremfall? När jag testade rutten med e-Niro mot SR+ (som är den tesla som är jämförbar prismässigt) blev det fyra timmars längre restid med e-Niro (och inga minusprocent ). Dela upp det på 3-4 dagar så blir det inte så stor skillnad, så jag tycker att man kan säga att man måste vara entusiast med e-Niron (och andra elbilar) men det inte är några problem med en Tesla. Det var just den generaliseringen jag reagerade mot, eftersom det precis som du skriver beror på vilka resvanor man har. Jag vill fortsätta hävda att princip alla som bor i södra halvan av landet, har laddmöjligheter hemma och håller sig till södra halvan av landet eller norra delen av kontinenten redan idag kan klara sig utmärkt med t.ex. en e-Niro, Kona, e-Tron, iPace, EQC, ID3 eller Polestar. Det skulle gå 15 minuter snabbare med en SR+ från Skåne till min fältlokal 75 mil bort, och jag har svårt att hitta resmål på liknande avstånd där skillnaden blir så hemskt mycket större. Ionity funkar redan nu väldigt bra i södra delen av landet om man har en bil med vettig räckvidd, och än så länge har jag inte behövt vänta på grund upptagna laddare. Tvärt om är jag för det mesta ensam vid laddarna. Det bästa beviset på att det funkar är kanske att mina kollegor som inte själva kör elbil (och därmed inte kan betraktas som entusiaster) inte har några som helst betänkligheter att vi tar min bil. Tvärt om uppskattar de det eftersom det blir alldeles lagom med ett lunchstopp och en fika på vägen. Till sist vill jag säga att det naturligtvis står var och en fritt att tycka det fungerar eller inte, men eftersom jag brinner för att fler ska gå över till eldrift så snart det bara går så känns det tråkigt att det på sveriges största elbilsforum förs fram åsikter som liknar de petrolheads brukar komma med.Legato skrev:Beror på var man åker och vad man anser vara "utmärkt".iAkita skrev:Vilket snack. Det finns numera ett flertal elbilar (andra än Tesla) på marknaden som fungerar alldeles utmärkt på långresor. Själv kör jag min e-Niro upp till 75 mil på en dag flera gånger om året utan minsta problem. Lägg till det ett antal resor på 25-30 mil då jag inte ens behöver stanna och ladda.kallekula skrev:Andra elbilar än Tesla är inte aktuella för långresor om man inte är entusiast.
Jämförde för någon dag sedan att köra Kona/e-Niro med att köra vår X till Marbella. Fem timmar längre laddning med Koreanerna... Dessutom någon sträcka där man skulle komma fram med "minusprocent", dvs i praktiken få köra mycket långsammare.
Skulle jag jämfört med trean så hade skillnaden blivit ännu större.
Slutligen då beroende av att alla laddare funkar och är utan kö, samt att man har abonnemang till alla laddnätverken i alla länder man passerar...
Funkar säkert utmärkt om man kör tex längs E4 en vardag, men finns massor av scenarion när det funkar uselt också. Blir ganska meningslöst att generalisera då det helt beror på var man kör och vid vilka tidpunkter.
Jag hade aldrig valt att ha det så idag. Men om Tesla inte fanns hade jag ändå kört elbil.
Jag är superentusiast och hade som sagt kört elbil även i frånvaro av Tesla, men för mig är det uppenbart att skillnaden i användbarhet för gemene man är stor.
I Teslan är det inte svårare än i en fossilbil att göra en spontanresa, i princip var som helst och hur långt som helst. Att stanna vid SUC är lika enkelt som att stanna vid en mack.
Ska man göra en resa neråt Europa i något annat så krävs det betydligt mer planering. Audi närmar sig väl med laddkort som funkar i olika länder, men tydligen lirar ju inte navigatorn så bra.
Jag brinner också för eldrift, men jag tror att det bästa sättet att snabba på transformationen är att rekommendera den bil som fungerar bäst idag. Ska man bara pendla till jobb eller liknande såg går det säkert bra med det mesta, men för den som är "ny" på eldrift och som vill köra långt då och då så är ju Tesla uppenbarligen enklast. Med tanke på hur otroligt nöjda ägarna är med Model 3 så kan man nog dessutom utgå ifrån att nästan samtliga kommer fortsätta köra elbil även i framtiden.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ja dom 5000 var nöjda men konstigt om man ser vad för bilar dom kommer ifrån. Orkade inte läsa allt men tar man upp hur gamla bilar dom kommer ifrån med ?[/quote]Stevvee skrev:Den största och mest omfattande än Bloombergs. Men även i den stora undersökningen som gjordes i Norge på enbart elbilar så var ju Model 3 etta (följt av S & X).Legato skrev:Kan du hänvisa till någon undersökning ?Legato skrev:Fast de som kör Model 3 är långt mer nöjda än alla andra elbilsköpare också, så nej det är inte förklaringen.Stevvee skrev:Rätt många per tråd som kommenterar om samma problematik och med tanke på hur många svenska M3 det finns så är ju % antalet rätt högt.Legato skrev:
"Många" är verkligen att ta i... Det finns massor av småsaker med Model 3:men faktum är fortfarande att ingen annan bilmodell på marknaden har i närheten av så nöjda ägare. Så uppenbarligen är de små fel som finns inget som påverkar ägarnas åsikter om hur fantastisk bilen är.
Lite osäker på vad du försöker säga. Det är ju extremt blandat vad folk haft innan Model 3.Visst Prius (vanligast) är ingen kul bil, men å andra sidan en extremt driftsäker bil som också har relativt nöjda ägare (dock inte ens nära Model 3 såklart). BMW 3-serie som är näst vanligaste "pre-Model 3" brukar ju dock anses som en av de absolut körgladaste fossilerna. Den ses ju definitivt som en "premiumbil" dessutom. Sen är det ju många som kommer från Model S också, som knappast fascineras just av eldriften.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Lite osäker på vad du försöker säga. Det är ju extremt blandat vad folk haft innan Model 3.Visst Prius (vanligast) är ingen kul bil, men å andra sidan en extremt driftsäker bil som också har relativt nöjda ägare (dock inte ens nära Model 3 såklart). BMW 3-serie som är näst vanligaste "pre-Model 3" brukar ju dock anses som en av de absolut körgladaste fossilerna. Den ses ju definitivt som en "premiumbil" dessutom. Sen är det ju många som kommer från Model S också, som knappast fascineras just av eldriften.[/quote]Legato skrev:Ja dom 5000 var nöjda men konstigt om man ser vad för bilar dom kommer ifrån. Orkade inte läsa allt men tar man upp hur gamla bilar dom kommer ifrån med ?Stevvee skrev:Den största och mest omfattande än Bloombergs. Men även i den stora undersökningen som gjordes i Norge på enbart elbilar så var ju Model 3 etta (följt av S & X).Legato skrev:Kan du hänvisa till någon undersökning ?Legato skrev:Fast de som kör Model 3 är långt mer nöjda än alla andra elbilsköpare också, så nej det är inte förklaringen.Stevvee skrev:Rätt många per tråd som kommenterar om samma problematik och med tanke på hur många svenska M3 det finns så är ju % antalet rätt högt.
Att den undersökningen är välgjord men säger ändå inte mer än att dom 5000 är nöjda över bilen. Kommer man från en bil som är 5 år gammal så är man oftast nöjd med allt som är nyare. 3-serien säger inte heller något om vi inte pratar årsmodeller samt utrustning. Har man haft en 320 med ratt o radio så kommer man ju svara nöjd om man åker M3.
Men vi släpper det nu och fokuserar på laddare.

5000 är ett extremt stort underlag, långt mycket större än i de flesta undersökningar som görs gällande kundnöjdhet.Stevvee skrev:Legato skrev:Att den undersökningen är välgjord men säger ändå inte mer än att dom 5000 är nöjda över bilen. Kommer man från en bil som är 5 år gammal så är man oftast nöjd med allt som är nyare. 3-serien säger inte heller något om vi inte pratar årsmodeller samt utrustning. Har man haft en 320 med ratt o radio så kommer man ju svara nöjd om man åker M3.Stevvee skrev:Lite osäker på vad du försöker säga. Det är ju extremt blandat vad folk haft innan Model 3.Visst Prius (vanligast) är ingen kul bil, men å andra sidan en extremt driftsäker bil som också har relativt nöjda ägare (dock inte ens nära Model 3 såklart). BMW 3-serie som är näst vanligaste "pre-Model 3" brukar ju dock anses som en av de absolut körgladaste fossilerna. Den ses ju definitivt som en "premiumbil" dessutom. Sen är det ju många som kommer från Model S också, som knappast fascineras just av eldriften.Legato skrev:Ja dom 5000 var nöjda men konstigt om man ser vad för bilar dom kommer ifrån. Orkade inte läsa allt men tar man upp hur gamla bilar dom kommer ifrån med ?Legato skrev:
Den största och mest omfattande än Bloombergs. Men även i den stora undersökningen som gjordes i Norge på enbart elbilar så var ju Model 3 etta (följt av S & X).
Men vi släpper det nu och fokuserar på laddare.
Att tro att kunder blir extremt nöjda med en ny bil, vilken som helst, om de kört en äldre/enklare bil tidigare är givetvis helt felaktigt. De har bara andra krav.
Prius-ägarna är tex antagligen lätta att göra nöjda gällande körglädje, men är å andra sidan vana vid extremt hög tillförlitlighet. Med en NPS på över 98 i undersökningen (aldrig förut skådat i bilbranschen) så är det uppenbart att de små fel som upplevts med råge uppvägts av fantastisk körglädje, bekvämlighet mm, mm.
Sedan är det som sagt stor spridning på vilka bilar man haft tidigare. Bland de 5000 finns det givetvis 100-tals som kommer från nya, lyxiga bilar också. Uppenbarligen är nästan alla av dem extremt nöjda de också.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Jag läste för många år sedan en undersökning kring detta. Det handlade om kundnöjdhet i Tyskland. Generellt var kunderna till de dyra märkena som Mercedes, Audi och BMW mindre nöjda med sina bilar än genomsnittskunden. De kunderna som stack ut mest åt det positiva hållet var de som körde Lada och andra billiga budgetmärken. Och då kan man ju undra varför det är så, de dyra bilarna är ju inte sämre än de billiga. Varför är kunderna mer missnöjda då? Svaret på frågan är såklart vilka förväntningar och krav man har och vilken kundgrupp man tillhör. Mercedes/BMW/Audi-kunder är troligen mycket petigare än genomsnittet. Det är nog inget orimligt antagande.
Min Audi-säljade berättade för mig att han har haft kunder som vägrade ta emot sin nya bil eftersom någon annan hade suttit i den (ähm ja, någon har väl kört in bilen i utställningshallen liksom). En sådan kund skulle troligen inte bli nöjd med en Tesla. Och inte med så många andra bilar heller.
Kundnöjdhet är inget absolut mått på hur bra eller hur dålig en bil är. Det blir lite svårt att jämföra olika bilar med varandra och dra den generella slutsasten att den nöjdaste kunden har köpt den bästa bilen på marknaden. Jag tror att den typiska teslaägaren tillhör en viss grupp människor som brinner för precis det som Tesla är bra på, körglädje, acceleration, att ligga i teknikens framkant och för en del är det miljötänket. Men alla har inte samma preferenser och de skulle aldrig bli nöjda med en Tesla. Det är bra att det finns valmöjligheter så att alla kan bli nöjda.
Min Audi-säljade berättade för mig att han har haft kunder som vägrade ta emot sin nya bil eftersom någon annan hade suttit i den (ähm ja, någon har väl kört in bilen i utställningshallen liksom). En sådan kund skulle troligen inte bli nöjd med en Tesla. Och inte med så många andra bilar heller.
Kundnöjdhet är inget absolut mått på hur bra eller hur dålig en bil är. Det blir lite svårt att jämföra olika bilar med varandra och dra den generella slutsasten att den nöjdaste kunden har köpt den bästa bilen på marknaden. Jag tror att den typiska teslaägaren tillhör en viss grupp människor som brinner för precis det som Tesla är bra på, körglädje, acceleration, att ligga i teknikens framkant och för en del är det miljötänket. Men alla har inte samma preferenser och de skulle aldrig bli nöjda med en Tesla. Det är bra att det finns valmöjligheter så att alla kan bli nöjda.
Ja, du har nog rätt i det, mati. Jag är ju inte en typisk Teslakund. Innan mitt miljötänkande tog över så körde jag enbart begagnade bilar och för det mesta var detta bilar som jag köpt för runt 5000:-, och gick att köra 1-2 år innan jag skrotade dem, då kände jag mig som mest nöjd. Jag fick mycket bil för pengarna och att det fanns lite rost här och var och att den var sunkig invändigt var inget som jag brydde mig om bara den fyllde sitt syfte. Oftast var det gamla 245 och 745 som hade drag som jag köpte. Stora bilar som lastade mycket och fick dra mycket. Att de inte var så fräscha var snarare ett plus eftersom jag ändå orsakade nya repor i inredningen när jag lastade saker i den.
Att jag nu äger en ny Tesla beror ju inte på att jag uppskattar det som de flesta andra uppskattar med en Tesla utan för att den just nu är den enda elbilen som uppfyller vissa grundkrav jag har, vilket är dragkrok, snabbladdning och tillgång till ett fungerande laddnätverk.
Om jag ska räkna upp det som jag är missnöjd med så är det:
Priset - helt galet dyrt.
Att den är ny - jag tycker att det är tråkigt på gränsen till deprimerande att att hålla på med bilvård, dessutom är det dyrt.
Stora och breda fälgar - driver upp priset på däck. (Volvo 245 hade 14'').
osv. I princip väldigt mycket av det som de flesta andra Teslaägare uppskattar är sådant som jag direkt ogillar eller inte alls är intresserad av.
Så visst är vi olika i våra förväntningar på våra bilar.
Att jag nu äger en ny Tesla beror ju inte på att jag uppskattar det som de flesta andra uppskattar med en Tesla utan för att den just nu är den enda elbilen som uppfyller vissa grundkrav jag har, vilket är dragkrok, snabbladdning och tillgång till ett fungerande laddnätverk.
Om jag ska räkna upp det som jag är missnöjd med så är det:
Priset - helt galet dyrt.
Att den är ny - jag tycker att det är tråkigt på gränsen till deprimerande att att hålla på med bilvård, dessutom är det dyrt.
Stora och breda fälgar - driver upp priset på däck. (Volvo 245 hade 14'').
osv. I princip väldigt mycket av det som de flesta andra Teslaägare uppskattar är sådant som jag direkt ogillar eller inte alls är intresserad av.
Så visst är vi olika i våra förväntningar på våra bilar.
mati skrev:Jag läste för många år sedan en undersökning kring detta. Det handlade om kundnöjdhet i Tyskland. Generellt var kunderna till de dyra märkena som Mercedes, Audi och BMW mindre nöjda med sina bilar än genomsnittskunden. De kunderna som stack ut mest åt det positiva hållet var de som körde Lada och andra billiga budgetmärken. Och då kan man ju undra varför det är så, de dyra bilarna är ju inte sämre än de billiga. Varför är kunderna mer missnöjda då? Svaret på frågan är såklart vilka förväntningar och krav man har och vilken kundgrupp man tillhör. Mercedes/BMW/Audi-kunder är troligen mycket petigare än genomsnittet. Det är nog inget orimligt antagande.
NPS används inom alla branscher som ett mått på kundnöjdhet och anses som det absolut viktigaste måttet vid sidan om den faktiska försäljningen för en tillverkare när man vill bedöma hur lyckosam en produkt är och vilken kundlojalitet man kan förvänta sig framöver.
Många tillverkare har skrutit med sina poäng genom åren och förr ifrågasattes aldrig relevansen. Sedan Tesla fullständigt krossat på detta område så är det dock plötsligt en massa kritiska röster som höjs om att Tesla-ägare minsann är annorlunda människor som inte borde räknas av ditten och datten anledning.
Vet inte hur många "analyser" man läste om Model 3 att NU skulle det minsann bli ändring. Nu skulle det komma kunder från Toyota, Honda, Lexus mfl. Kunder som är vana vid extremt hög tillförligtlighet och kvalitet. För Model 3 skulle därmed NPS-betygen rasa...
Sanningen blev den motsatta. Model 3 har ännu bättre betyg än S & X. Vad händer då? Kommer insikten om att produkten nog faktiskt är j-ligt bra? Nej, då kommer nya ursäkter om dessa märkliga Tesla-älskare

Samtidigt fortsätter Tesla öka sin tillväxt explosionsartat, mycket pga av just detta. Nämligen att kunderna är extremt lojala och dels köper ny Tesla när man byter bil, dels gärna berättar för andra om hur fantastiska bilarna är att äga.
Det hade kanske haft någon slags relevans att diskutera om en annan typ av ägare om NPSen låg på 80-90. Att däremot tro att dessa 5000 Tesla-ägare skulle vara en homogen grupp där alla älskar bilen av någon slags fanatism, eller pga extremt låga förväntningar blir dock bara löjligt. När över 4900 av 5000 ägare älskar sin bil så har det såklart helt andra anledningar...
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Jag säger inte att det är fel på undersökningen. Däremot så är jag lite nyfiken hur kundnöjdhet egentligen definieras. Det är ju en komplex fråga. Man kommer ju rätt ofta i kontakt med allehanda kundnöjdhetsenkäter och jag tycker alltid att det är lite jobbigt att svara på frågorna. Svårt att kvantifiera sin "nöjdhet". Det är ju lite beroende på dagsform också. Hade jag till exempel fått frågan hur nöjd jag är med min e-tron för 3 månader sedan hade jag svarat att jag är jättemissnöjd och att Audi suger råttpung i kubik. Det var då jag inte fick min beställda dragkrok och ville häva köpet. Skulle jag få samma fråga idag igen skulle jag nog välja ett "svenskt" svar, dvs nånstans lagom i mitten. Varken jättenöjd eller missnöjd. Ganska nöjd brukar finnas som svarsalternativ.
En vanlig fråga är ju om man skulle köpa bilen igen. Jag tolkar det alltid som att de menar efter den du har nu. Då skulle jag svara med ett solklart nej på den frågan. Bilen är på tok för dyr. Men om jag fick frågan om jag ångrar att jag köpte bilen skulle jag också svara nej. Och exakt samma svar skulle jag ge för både e-tron och Teslan, en bil som jag faktiskt sålde eftersom jag inte var nöjd. Men jag var ju inte missnöjd hela tiden. Missnöjet växte fram allt eftersom. Från att ha varit superentusiastisk i början har jag blivit trött på eländet. Men i snitt var jag kanske fortfarande nöjd om man integrerar över nöjdhetskurvan eftersom den var så hög i början. Eller?
Jag vet inte, men jag tycker att det är en svår fråga.
En vanlig fråga är ju om man skulle köpa bilen igen. Jag tolkar det alltid som att de menar efter den du har nu. Då skulle jag svara med ett solklart nej på den frågan. Bilen är på tok för dyr. Men om jag fick frågan om jag ångrar att jag köpte bilen skulle jag också svara nej. Och exakt samma svar skulle jag ge för både e-tron och Teslan, en bil som jag faktiskt sålde eftersom jag inte var nöjd. Men jag var ju inte missnöjd hela tiden. Missnöjet växte fram allt eftersom. Från att ha varit superentusiastisk i början har jag blivit trött på eländet. Men i snitt var jag kanske fortfarande nöjd om man integrerar över nöjdhetskurvan eftersom den var så hög i början. Eller?
Jag vet inte, men jag tycker att det är en svår fråga.