Detta blir mitt första inlägg här. Jag har "hängt" här en längre period och läst och lärt en hel del. Nu är det dock dags att dela med sig av något eget.

Jag har varit Teslaspekulant i många år och i höstas "kom livet ikapp" och det blev en beställning! Jag har sedan många år tillbaka ett stort bilintresse och då jag arbetar som IT konsult är det naturligtvis en trevlig förmån att få möjligheten att köra en Tesla, tekniknörd som man är! Eftersom jag haft en del otur med beställningen/bilen tänkte jag dels dela med mig till er övriga kunniga medlemmar men även höra hur ni ser på min upplevelse. Kanske har ni även lite funderingar ni kan dela med er av kring det "inträffade"?
Bakgrund: Jag träffade Tesla på e-car Expo i Göteborg i höstas och fick då reda på att de hade möjlighet att lösa ut en befintlig leasing mot att man istället leasade en Tesla. Tesla lade ett bud på min Volvo V60 T8 (uttagen feb. 19, personalbil genom min arbetsgivare) och då Teslas bud var högre än Volvofinans utlösenpris gick allt ihop sig. Sedan beställde jag en Tesla Model 3 LR AWD i Midnight Silver (DnB leasing, personalbil genom min arbetsgivare). Lade handpenningen på 15k (eget kreditkort för att snabba på processen) som jag skulle få åter då bilen levererats och bilen bokades. Eftersom bilen stod i Göteborg fick jag ganska kort därpå leveransdatum bestämt till den fredag den 13 december.
Leveransen: 13 december kl. 16 hos SC i Möndal. Det var dags för leverans. Utan att först få en möjlighet att se över bilen skulle både jag själv som förare och firmans VD signera div. dokument digitalt. Detta moment störde jag mig lite på då jag vid tidigare nybilsleveranser först fått möjlighet att se över bilen, kolla eventuella fel osv och dessutom i en mycket bättre miljö än detta. Efter att allt var signerat och klart gick vi ut till bilen som stod utomhus i ett inhägnat område. Vid tillfället var det mörkt och regnigt vilket gjorde en ordentlig okulär och genomgående besiktning mycket svår. Jag och min fru såg över bilen så gott vi kunde och bedömde att det såg bra ut. Den stressade Teslamedarbetaren försäkrade mig även om att jag kunde komma in direkt på måndagen och påtala eventuella fel. En liten fotnot här är att bilen inte levererades fulladdad utan med en SoC på ca 70%. En liten men något opolerad detalj?
Dagen efter fick jag för första gången möjlighet att beskåda bilen. Vacker är, och var, bara förnamnet! Givetvis blev det några avverkade mil under dagen. Jag noterade dock följande fel:
1 - Flertalet djupare repor och skador i den blanka plasten på mittkosollen mot förvaringsfacket. Enbart kosmetiskt.
2 - Vid laddning kunde bilen ej låsa fast kontakten och bilen lät mig ej ladda med full hastighet. Detta fick jag notis om både på skärmen i bilen och på appen.
Måndagen därpå rullade jag in till SC i Mölndal och påtalade felen. De hade ingen lånebil inne så vi bestämde att jag skulle lämna bilen på tisdag och då hämta ut en Model S 75 som lånebil. De trodde att det enbart var en justering av laddkontakten som krävdes och därför kom vi överens om att de skulle höra av sig när detta var klart. Jag hörde inget på två dagar så jag åkte därefter dit i hopp om att få lite svar. Då visar det sig att de skickat min bil (som vid detta laget gått 228km och varit till mitt förfogande i tre dagar totalt) till Werksta. Tydligen är det något fel inuti karossen som gör att de nu skall byta en del karosseridelar och övriga delar på vänster sida. Bla. ska de skära upp/bort bitar som de sedan ersätter. Det blir en del omlackering osv. Jag pratade idag med en mycket trevlig tjej hos Weksta som gav mig både information och ett ETA (all cred till henne). Från Tesla har jag inte hört ett ord.. Werksta intygade att bilen kommer att vara i nyskick och självklart både maskinellt och kosmetiskt identisk som en ny bil. Jag betvivlar inte detta men det känns såklart tråkigt då jag hade mycket högre förväntningar på Tesla.
Jag bad om att få lite info och bilder av Werksta. Jag har skärmdumpat dessa och bifogar i inlägget så ni ser lite vad de ska göra eller redan har gjort. Jag skulle tydligen räkna med minst 4 veckors väntetid men troligen upp emot 7-8 veckor innan jag får tillbaka bilen. Jag tycker det är under all kritik att Tesla inte uppmärksammat detta fel innan leverans. Deras kommunikation med mig som kund är också under all kritik kan jag tycka. Däremot har Werksta har hittils gett mig ett seriöst och kunnigt intryck.
Funderingar: Eftersom Tesla SC hittils inte imponerat (eller återkopplat) och heller inte går att ringa har jag lite funderingar kring min situation som jag gärna tar med er.

1 - Nu kör jag/vi runt i en lånebil, en Model S 75. Det lär dessutom bli det jag och frugan puttrar runt i ett tag till verkar det som. Kan jag på något sätt koppla den till mitt Teslakonto så att jag kan förvärma bilen?
2 - Hur är er uppfattning om Werksta? Kommer jag verkligen att få en bil jag kan njuta fullt av när den är "åtgärdad"?
3 - Hur hade ni agerat i min situation? Finns det exempel där liknande fall inneburit annan ersättning än lånebil? Man kanske kan "tjata" sig till en accelerationsboost?
4 - Hur långt tid tar det vanligtvis tills dess att man får tillbaka sin handpenning efter att bilen levererats? (Jag har alltså fortfarande inte fått tillbaka den)
5 - Har ni mer erfarna Teslaägare några råd eller synpunkter till mig kring den aktuella situationen?

Att just denna bilen skulle levereras fredag den 13e december är lite småkul..