Min tråkiga start i "Teslalivet"

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
okjellberger
Teslaägare

Inlägg av okjellberger »

Hej alla! :)

Detta blir mitt första inlägg här. Jag har "hängt" här en längre period och läst och lärt en hel del. Nu är det dock dags att dela med sig av något eget. :)

Jag har varit Teslaspekulant i många år och i höstas "kom livet ikapp" och det blev en beställning! Jag har sedan många år tillbaka ett stort bilintresse och då jag arbetar som IT konsult är det naturligtvis en trevlig förmån att få möjligheten att köra en Tesla, tekniknörd som man är! Eftersom jag haft en del otur med beställningen/bilen tänkte jag dels dela med mig till er övriga kunniga medlemmar men även höra hur ni ser på min upplevelse. Kanske har ni även lite funderingar ni kan dela med er av kring det "inträffade"?

Bakgrund: Jag träffade Tesla på e-car Expo i Göteborg i höstas och fick då reda på att de hade möjlighet att lösa ut en befintlig leasing mot att man istället leasade en Tesla. Tesla lade ett bud på min Volvo V60 T8 (uttagen feb. 19, personalbil genom min arbetsgivare) och då Teslas bud var högre än Volvofinans utlösenpris gick allt ihop sig. Sedan beställde jag en Tesla Model 3 LR AWD i Midnight Silver (DnB leasing, personalbil genom min arbetsgivare). Lade handpenningen på 15k (eget kreditkort för att snabba på processen) som jag skulle få åter då bilen levererats och bilen bokades. Eftersom bilen stod i Göteborg fick jag ganska kort därpå leveransdatum bestämt till den fredag den 13 december.

Leveransen: 13 december kl. 16 hos SC i Möndal. Det var dags för leverans. Utan att först få en möjlighet att se över bilen skulle både jag själv som förare och firmans VD signera div. dokument digitalt. Detta moment störde jag mig lite på då jag vid tidigare nybilsleveranser först fått möjlighet att se över bilen, kolla eventuella fel osv och dessutom i en mycket bättre miljö än detta. Efter att allt var signerat och klart gick vi ut till bilen som stod utomhus i ett inhägnat område. Vid tillfället var det mörkt och regnigt vilket gjorde en ordentlig okulär och genomgående besiktning mycket svår. Jag och min fru såg över bilen så gott vi kunde och bedömde att det såg bra ut. Den stressade Teslamedarbetaren försäkrade mig även om att jag kunde komma in direkt på måndagen och påtala eventuella fel. En liten fotnot här är att bilen inte levererades fulladdad utan med en SoC på ca 70%. En liten men något opolerad detalj?

Dagen efter fick jag för första gången möjlighet att beskåda bilen. Vacker är, och var, bara förnamnet! Givetvis blev det några avverkade mil under dagen. Jag noterade dock följande fel:
1 - Flertalet djupare repor och skador i den blanka plasten på mittkosollen mot förvaringsfacket. Enbart kosmetiskt.
2 - Vid laddning kunde bilen ej låsa fast kontakten och bilen lät mig ej ladda med full hastighet. Detta fick jag notis om både på skärmen i bilen och på appen.

Måndagen därpå rullade jag in till SC i Mölndal och påtalade felen. De hade ingen lånebil inne så vi bestämde att jag skulle lämna bilen på tisdag och då hämta ut en Model S 75 som lånebil. De trodde att det enbart var en justering av laddkontakten som krävdes och därför kom vi överens om att de skulle höra av sig när detta var klart. Jag hörde inget på två dagar så jag åkte därefter dit i hopp om att få lite svar. Då visar det sig att de skickat min bil (som vid detta laget gått 228km och varit till mitt förfogande i tre dagar totalt) till Werksta. Tydligen är det något fel inuti karossen som gör att de nu skall byta en del karosseridelar och övriga delar på vänster sida. Bla. ska de skära upp/bort bitar som de sedan ersätter. Det blir en del omlackering osv. Jag pratade idag med en mycket trevlig tjej hos Weksta som gav mig både information och ett ETA (all cred till henne). Från Tesla har jag inte hört ett ord.. Werksta intygade att bilen kommer att vara i nyskick och självklart både maskinellt och kosmetiskt identisk som en ny bil. Jag betvivlar inte detta men det känns såklart tråkigt då jag hade mycket högre förväntningar på Tesla.

Jag bad om att få lite info och bilder av Werksta. Jag har skärmdumpat dessa och bifogar i inlägget så ni ser lite vad de ska göra eller redan har gjort. Jag skulle tydligen räkna med minst 4 veckors väntetid men troligen upp emot 7-8 veckor innan jag får tillbaka bilen. Jag tycker det är under all kritik att Tesla inte uppmärksammat detta fel innan leverans. Deras kommunikation med mig som kund är också under all kritik kan jag tycka. Däremot har Werksta har hittils gett mig ett seriöst och kunnigt intryck.

Funderingar: Eftersom Tesla SC hittils inte imponerat (eller återkopplat) och heller inte går att ringa har jag lite funderingar kring min situation som jag gärna tar med er. :)

1 - Nu kör jag/vi runt i en lånebil, en Model S 75. Det lär dessutom bli det jag och frugan puttrar runt i ett tag till verkar det som. Kan jag på något sätt koppla den till mitt Teslakonto så att jag kan förvärma bilen?
2 - Hur är er uppfattning om Werksta? Kommer jag verkligen att få en bil jag kan njuta fullt av när den är "åtgärdad"?
3 - Hur hade ni agerat i min situation? Finns det exempel där liknande fall inneburit annan ersättning än lånebil? Man kanske kan "tjata" sig till en accelerationsboost?
4 - Hur långt tid tar det vanligtvis tills dess att man får tillbaka sin handpenning efter att bilen levererats? (Jag har alltså fortfarande inte fått tillbaka den)
5 - Har ni mer erfarna Teslaägare några råd eller synpunkter till mig kring den aktuella situationen? :)

Att just denna bilen skulle levereras fredag den 13e december är lite småkul.. :| :roll:
2.JPG
1.JPG
laddlucka2.jpg
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare

Re: Min tråkiga start i "Teslalivet"

Inlägg av Front242 »

Varför behöver man byta en massa karossdelar om bilen inte laddar korrekt sitter jag och funderar på. Det låter helt bisarrt
Användarvisningsbild
okjellberger
Teslaägare

Inlägg av okjellberger »

Front242 skrev:
Varför behöver man byta en massa karossdelar om bilen inte laddar korrekt sitter jag och funderar på. Det låter helt bisarrt
Så som jag förstår det gick det inte att justera karossen på insidan så att laddkontakten satt korrekt och att detta därför blev den föreslagna åtgärden. Tesla har också beviljat garantireparation på detta fick jag förklarat för mig. Jag håller dock med dig fullständigt, det är helt bisarrt! :(
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

På fotot ser det väl ut som en glipa upptill, som om karossen är intryckt och sned. Eller ser jag fel?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

1 - De verkar tyvärr inte ha något sätt att ge tillfällig access (om det inte ändrats nyligen).
2 - Jag har haft min bil på RM Bilservice, som numera är Werksta, och de har gjort ett bra jobb. Andra har varit mindre imponerade.

Att ha lånebil har ju i alla fall för dig fördelen att milen inte läggs på din egna bil, men surt är det ju att inte få sin egen nya fina bil. Detta borde ju ha upptäckts redan vid fabriken.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Jag har lackat om delar av min första Model S på RM Bilservice, nuvarande Werksta Danderyd, och det blev helt perfekt! Däremot kommer jag aldrig mer lämna bil för lackering på Werksta Sätra efter fler omlackeringar pga dåligt underlag och fullt med dammloppor.

Jag håller med om att problemet med sin bil borde ha upptäckts redan i fabriken, men tyvärr har inte slutkontrollen där den kvaliteten. Så nu när skadan redan är skedd är det bara att stå ut med tiden det tar att åtgärda det, men min erfarenhet är att det kommer att bli bra till slut.

Samma sak med återbetalning av handpenning, det kommer att göras men det kommer att ta tid...
Användarvisningsbild
cosmos
Teslaägare

Inlägg av cosmos »

Det tog 45 dagar för mig att få tillbaka handpenningen. :(
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Trist start.
Men njut av S'en och förbruka så mycket gratis supercharging du kan. Passa på med lite långturer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Tesla har som företag problem med kommunikationen, däremot brukar de lösa det mesta även om kunden aldrig får något informationsöverläge...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare

Inlägg av swegarm »

Werksta har varit bra de gånger ja lämnat in bilen (2 gånger för p-skador)
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

Kan du förklara vad bilden visar? Ser ju ut som om den är krockad?
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Det skulle underlätta med flera, mer specifika bilder för den där gör mig bara förvirrad... :?

Jag försöker mig på en tolkning och kommer fram till detta:
*Laddintaget fungerar ej korrekt pga "krock"skada vid bakljuset.
*Werksta/Tesla kommer fram till att man måste byta hela bakskärmen samt lite annat... (glas, inredning, fönsterhiss mm)
*Man beräknar också att behöva lackera den nya bakskärmen, bakdörren och tröskeln...
*Bilden visar bilen utan bakljus med bakluckan öppen. Vidare syns det en plastdel nertill som linjerar med plåten men ej kan vara stötfångaren då den ej är delad...
*Plåten under bakljuset ser deformerad ut (kan dock vara reflektioner).
*Laddintaget linjerar inte med bakskärmen. Det kan dock vara löst och därför i fel position...

Det är tyvärr ganska omöjligt att se med säkerhet på denna enda bild vad det egentligen handlar om men jag skulle vara ganska upprörd om min "nya" bil skulle behöva repareras så pass omfattande. Det är oftast omöjligt att få till ett rostskydd som motsvarar det från fabrik vid reparationer, speciellt när det innefattar svetsning.

Jag vet inte om man har någon möjlighet (speciellt vid företagsköp) att kräva en ny bil men jag skulle ha försökt i alla fall. Sen blir det ju iofs bara någon annan som får denna bil istället då de säkert inte tänker rea ut den men det brukar ju heta att det man inte vet, det lider man inte av... :roll:

(edit)
Nu när jag läste en gång till så ser jag att man inte har tagit upp någon ny bakskärm som del... samtidigt som det står "rostskydd vid byte"
Sen insåg jag att det kanske bara handlar om kalibrering av fönsterhissen.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Jag tog fram en bild på en avklädd Model 3 för jämförelse...
Rear.jpeg
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Snelleman
Teslaägare

Inlägg av Snelleman »

Min Vita M3 fick efter mina leveransänmärkningar också ett besök hos Werksta Göteborg.
Omlack av vänster fram och bakdörr samt höger tröskel fram.

Jättefint lack-jobb. Inte en anmärkning.
M3 SR+
Stevvee

Inlägg av Stevvee »

GreenMachine skrev:
Kan du förklara vad bilden visar? Ser ju ut som om den är krockad?
Ja den gör verkligen det. ”Ny” bil
Verdi

Inlägg av Verdi »

Front242 skrev:

För att det inte har någon kvalitetskontroll på fabriken? De släpper ut bilar som är felaktigt ihopsatta. Helt otroligt att ingen drar i nödbromsen längs den långa vägen ut till kund. Är de rädda för Elon?
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare

Inlägg av Front242 »

Man tycker ju att kostnaden för alla kvalitetsbrister hos kund borde synas någonstans. Man undrar ju lite om det om det totalt sett ändå är billigare att hantera felen än att höja kvaliteten från fabrik. Eller så har de inte koll och/eller så är det inte så mycket fel totalt. Liten tröst för den som fastnar i service-hell dock
Senast redigerad av Front242, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Lätt att vara efterklok, men du skulle frågat här tidigare. Då hade du fått rådet att nyttja öppet köp och lämna tillbaka bilen.
Användarvisningsbild
okjellberger
Teslaägare

Inlägg av okjellberger »

Hej igen!

Vilken respons! Tack för alla era svar och synpunkter! Jag fick en bild till som jag inte bifogade i mitt första inlägg eftersom jag inte tänkte att det var något speciellt. Den bifogade bilden visar hur bilen ser ut och såg ut vid leverans. Jag vet inte riktigt själv vad det är jag tittar på på bilden i trådstarten men jag tror det är någonstans där bakskärmen möter bakluckan och glaset?

@lator tack för tolkningen, den förklarar ändå lite mer än vad jag själv lyckats komma fram till.

Jag ställer mig också frågan vad detta kostar Tesla. Jag har ju svårt att se att arbets- och materialkostnaden hamnar på under 50.000 med tanke på att Werksta menade att de måste lägga totalt ca 2-3 veckor på bilen inne i verkstan. (Dvs exkl. väntetider på delar mm). Det låter som att Werksta kan vara lite "hit and miss" men att de ändå sköter sig förhållandevis ok som jag tolkar era svar vilket ändå är betryggande.

Jag skall ta upp frågan med Tesla idag om hur de ser på detta. Tyvärr måste jag ju åka till SC för att faktiskt prata med dom. Ett alternativ kan vara att försöka med säljaren.
5A85ABA8-576A-4452-835F-6E4DDB3DD77C.jpeg
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Från bilden att döma ser det ut som att det gått fel i pressningen av plåten till bakskärmen. Normalt sett verkar det vara upp till flera millimeters tolerans på plåtpanelerna till Model 3, och ibland går det uppenbarligen att justera så att det funkar, trots glipor, men i detta fall är det för många millimeter fel, så det går helt enkelt inte utan att byta skärmen mot en bättre pressad del.

Jag lämnade in en Mercedes för några år sedan hos Werksta Danderyd, som då hette RM Bilservice, och det är en av få verkstäder där jag upplevt att de är verkligt proffsiga och lämnar ifrån sig "bättre än från fabrik" .

Hoppas att det var bara detta felet på bilen och att det inte är flera grejer som QC missat!
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare

Inlägg av P_EL »

GBG lackcenter (Werksta V Frölunda) gjorde ett fint jobb både när den felmonterade bakluckan orsakade islag på stötfångaren när bilen var ny, och när en klant slog upp sin dörr i blåsten och bucklade till min bakskärm. Håll ut, snart är det fixat och du får njuta av din bil!
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Användarvisningsbild
Folke
Teslaägare

Inlägg av Folke »

Du behöver inte åka in, de har numera telefonen igång igen.

0775888036

Alt 4 sen 2 så kommer du till GBG..
Användarvisningsbild
Spfere
Teslaägare

Inlägg av Spfere »

Tråkig skit som kan hända, hoppas det löser sig fint för dig
Själv fick jag nöjet att komma ungefär 3 km från Trosta park så möter jag lastbil utanför Arlanda och ser en stor fin sten flyga från däcket på den och krascha in i rutan (ganska mitt i nästan längst ner).

Sen hade Tesla, antigen monterat det uruselt eller helt missat det, slangarna från spolarvätskepumpen, förarsidan var inte monterad och passagerarsidan höll på att ramla av. Var kul att åka hem från Trosta till Östersund i salt slasket utan spolarvätska
M3 LR AWD Midnight Silver
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

Jag hade lämnat tillbaks bilen, du har ju antingen 1 vecka på dig eller 1000km eller så utnyttjar du ångerrätten som är på 2v och km avdrag för de km du lagt på.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Jag satt och funderade lite på detta...
Kan det vara så att bilen har fått en smäll efter produktion och tagits tillbaka för byte av skadade delar men att de inte har kollat så noga utan bara bytt det som krävdes estetiskt? T.ex stötfångaren och bakljuset...?
Man laddar ju knappast bilen utanför produktionslinan och då kan man ha missat att laddporten var skadad vilket först upptäcktes i Sverige. :?
Skriv svar