Vilken dag som helst passerar vi 7000 körda mil med vår Ioniq. Det har tagit mindre än två år att nå dit och även om den främst har använts till pendling och körning i jobbet så har vi hunnit med några långresor också - med tre barn och två vuxna i bilen. Så länge barnen behöver rasta mer än vad bilen behöver laddas så är det rätt enkelt - även om det kräver bra koll på var det finns laddmöjligheter längs vägen.
Varför elbil? Som ganska många här inne så kommer jag och min fru till elbilsträsket från ett rejält bilointresse. Tidigare har vi kört Renault Megane (snål och tråkig) och Saab 9-5 (bra på vinterväglag, utmärkta stolar) men då jag fick nytt jobb behövde vi en bil till och då var det ganska hög prio med en elkärra, främst av miljöskäl. Vad som sedan insetts är hur mycket mindre trött man blir av att köra elbil jämfört med ICE-modeller.
När det var aktuellt, för två år sedan, fanns inte M3 i Sverige ännu (och prisnivån var lite väl hög för oss), i3 är fyrsitsig, Zoe för trång för tre barn bak, Leaf 2 hade inte släppts, Leaf 1 hade för kort räckvidd - vilket i stort sett gjorde att det var Ioniq eller inget alls. När så den lokale handlaren bytte demobil så slog vi till. Drägligt pris, OK färg - vad mer behövs? Vi saknar taklucka och skinnklädsel, inget av dem är nödvändigt för oss. Adaptiv farthållare och CarPlay desto viktigare.
Vi bor i Östersund men jobbar en bit utanför stan, jag har längst väg, men den som kör längst just den dagen tar elbilen. Som stor-bil-med-drag har vi numera en Gaspassat - rymlig och på många sätt vettig men trist drivlina i jämförelse med Ioniqen. Att ha elbil i Norrlands inland är något jag själv upplever som relativt enkelt - alla har motorvärmaruttag, så det går alltid att stödladda vid hembesök. Jag är kyrkoherde i ett litet pastorat och åker mellan halvdussinet kyrkor samt naturligtvis hem till folk i samband med dödsfall/begravningsplanering och annat som hör livet till. Att koppla in bilen är alltid OK, och inte sällan dyker frågor upp om hur det är att köra elbil på våra breddgrader. Men Saaben var bättre på dåligt plogade vägar.
Vad har hänt under dessa 22 månader? Värmepaketet har lagt av, byttes på garanti, fick tyvärr bilen att stå stilla några dagar. En led-lampa trasig, bytt på garanti, liksom ett säkerhetsbältsspänne som knäcktes. Annars inget. Men praktiskt med lokal närvaro för de försmädligheter som trots allt ägt rum!
Realistisk räckvidd vintertid 15-17 mil beroende på temperatur och väglag. Fem mil extra om sommaren. 80-100väg dominerar, eller långsammare. Värmepaketet (värmepump) fungerar mycket snabbt. Bilen är snål men jag har inte fört någon bok över wh/km under bilens livslängd. Men visst, 10 KWh extra batteri hade inte skadat - men vi byter inte upp oss till faceliften bara för det.
Långresor - snabbladdning fungerar bra även flera gånger i följd under varma dagar. Dock kör vi inte mer än 45 mil/dag med barn i bilen varför vi inte någon gång behövt testa hur långt vi maxar. Där vi kör vid längre turer, främst E45 söderut, har vi hittills inte behövt köa för laddning mer än fem minuter på Ionity i Karlstad. Men visst, lite läskigt känns det när utbyggnaden inte håller jämna steg med försäljningen. Och att åka norrut är inte riktigt att tänka på - infrastrukturen norr om Östersund är inget att hänga i julgranen om man inte kör Tesla.
Service var 1500e mil är inte dyrt per tillfälle men lite fånigt att boka in - inte lika ofta som klipptider, men ibland känns det som att det är nära. Teslaägare som har ont om verkstäder kan glädja sig rejält över bristen på serviceintervall.
Skulle vi göra om köpet? Beror på. Ja - bilen har fungerat bra, är trots klen motor elbilsrolig att köra och vi får än så länge plats i den - inklusive packning om vi är snålpackade sommartid. År 2018 skulle vi ha gjort om köpet. Men i år? Jag skulle titta noga på eNiro, M3 och ID3 (om/när den kommer) innan jag skulle slå till på en ny. Men för den som hittar en begagnad Ioniq så är det bara att gratulera - snål pendlarbil, saker som funkar, inte så charmig men absolut något att titta på. Vår är inte till salu - den får nog gå ett par år till.
7000 mil på el med en Ioniq - några reflexioner
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
Re: 7000 mil på el med en Ioniq - några reflexioner
Har du märkt någon skillnad med trängseln på CCS snabbladdarna de senaste månaderna?Fader J skrev:
Långresor - snabbladdning fungerar bra även flera gånger i följd under varma dagar. Dock kör vi inte mer än 45 mil/dag med barn i bilen varför vi inte någon gång behövt testa hur långt vi maxar. Där vi kör vid längre turer, främst E45 söderut, har vi hittills inte behövt köa för laddning mer än fem minuter på Ionity i Karlstad. Men visst, lite läskigt känns det när utbyggnaden inte håller jämna steg med försäljningen. Och att åka norrut är inte riktigt att tänka på - infrastrukturen norr om Östersund är inget att hänga i julgranen om man inte kör Tesla.
Den här lite läskiga känslan, skulle du kunna utveckla den mer?
Vore intressant att få en rapport om ett halvår igen hur det har utvecklats.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Vintertid gör vi inga långresor med elbilen - det hör sommaren till. Jag har en gång kört om vintern till Hudiksvall, men från jobbet fulladdad via Sundsvall och sedan hem över Ljusdal - Åsarna. Så eventuella förändringar sista halvåret törs jag inte svara på. Läskigheten sitter i att "hur fixar barnen om det är kö - eller ännu värre, lång kö"? Hade jag åkt själv hade det varit förargligt som värst men med full bil är det klart kinkigare. Mätaren som anger återstående räckvidd är generellt pålitlig, så den är inte en problemkälla.Off Grid Byggaren skrev:Har du märkt någon skillnad med trängseln på CCS snabbladdarna de senaste månaderna?Fader J skrev:
Den här lite läskiga känslan, skulle du kunna utveckla den mer?
Vore intressant att få en rapport om ett halvår igen hur det har utvecklats.
Rapport till sommaren kan helt klar komma.
El-ioniq sedan 2018.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Har inte bilen en totalmätare med bla snittförbrukning för alla mil? Det vore ju intressantFader J skrev:... Bilen är snål men jag har inte fört någon bok över wh/km under bilens livslängd. Men visst, 10 KWh extra batteri hade inte skadat - men vi byter inte upp oss till faceliften bara för det.
...

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Gör inpass om vår Ioniq 28 kWh.
Åkte Ystad - Karlstad - Sälen ca 77 mil maj 2019. Blev sex laddstopp med 10% över hastighetsgränsen. Övernattning hos vänner i Karlstad, så blev 7,5 timmar fösta dagen och 3,5 timmar dagen efter. Inga snabbladdare var upptagna.
Åkte tillbaka en vecka senare Sälen - Falkenberg, dagen innan midsommar. Lägre energiförbrukning p.g.a. alla köer. Snabbladdare i Karlstad och Ale torg var upptagna av Zoe's som laddade med AC så vi kunde använda DC, fungerar på ABB laddare.
Falkenberg - Ystad såg att snabbladdaren på Hallandsåsen var upptagen så sänkte hastigheten till 90 km/h och åkte till Glumslövsbackar istället där det var ledigt.
Ett trevligt problem är att den laddar snabbt och är klar långt innan vi har fikat eller ätit klart, bra att den släpper laddhansken när man har nått 94%. Så lite större batteri med bibehållen snabbladdning hade varit bra men inte helt nödvändigt, dragkrok hade varit bättre.
Hittade ingen information om snittförbrukning endast historik från de senaste 20 resorna.
Åkte Ystad - Karlstad - Sälen ca 77 mil maj 2019. Blev sex laddstopp med 10% över hastighetsgränsen. Övernattning hos vänner i Karlstad, så blev 7,5 timmar fösta dagen och 3,5 timmar dagen efter. Inga snabbladdare var upptagna.
Åkte tillbaka en vecka senare Sälen - Falkenberg, dagen innan midsommar. Lägre energiförbrukning p.g.a. alla köer. Snabbladdare i Karlstad och Ale torg var upptagna av Zoe's som laddade med AC så vi kunde använda DC, fungerar på ABB laddare.
Falkenberg - Ystad såg att snabbladdaren på Hallandsåsen var upptagen så sänkte hastigheten till 90 km/h och åkte till Glumslövsbackar istället där det var ledigt.
Ett trevligt problem är att den laddar snabbt och är klar långt innan vi har fikat eller ätit klart, bra att den släpper laddhansken när man har nått 94%. Så lite större batteri med bibehållen snabbladdning hade varit bra men inte helt nödvändigt, dragkrok hade varit bättre.
Hittade ingen information om snittförbrukning endast historik från de senaste 20 resorna.
Polestar 2 awd -21