Trollar ni? Parkera nedcabbat och åka på semester?Remuz skrev:Högst tveksamt. Tänk blött säte i minusgrader och snö. Måste vara mycket bättre att bilen brann upp så man kunde beställa limoVerdi skrev:Remuz skrev:Då kan inte rika norrmän parkera sin CABFredrik j skrev:Varför har man inte sprinkler i ett parkeringsgarage?
En blöt cab måste väl vara bättre än en uppbrunnen cab?
Brinnande Teslor?
Moderator: Redaktion
Re: Brinnande Teslor?
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Brinnande Teslor?
Varför skulle det bli värre av elbilarna? Det rapporterades om exploderande bensintankar men inget har sagts om batterier... Det skulle nog ha märkts om det hade gått av ett eller annat fyrverkeri därinne.Verdi skrev:Även om branden startade i en dieselbil så kanske effekterna av branden blev större av att där antagligen fanns gott om elbilar också?

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Re: Brinnande Teslor?
lator skrev:Varför skulle det bli värre av elbilarna? Det rapporterades om exploderande bensintankar men inget har sagts om batterier... Det skulle nog ha märkts om det hade gått av ett eller annat fyrverkeri därinne.Verdi skrev:Även om branden startade i en dieselbil så kanske effekterna av branden blev större av att där antagligen fanns gott om elbilar också?
Det har ju snackats en hel del om giftig rök och svårsläckta batterier. Men det är svårt att spekulera om i det här fallet.
Re: Brinnande Teslor?
Du menar som när Hammond flög av alpvägen? hörde Rimac'n spontant fattade eld eftersom under en vecka, från battericell till battericell.Verdi skrev:lator skrev:Varför skulle det bli värre av elbilarna? Det rapporterades om exploderande bensintankar men inget har sagts om batterier... Det skulle nog ha märkts om det hade gått av ett eller annat fyrverkeri därinne.Verdi skrev:Även om branden startade i en dieselbil så kanske effekterna av branden blev större av att där antagligen fanns gott om elbilar också?
Det har ju snackats en hel del om giftig rök och svårsläckta batterier. Men det är svårt att spekulera om i det här fallet.
M3 LR AWD Midnight Silver
Re: Brinnande Teslor?
Det är garanterat i snitt betydligt mer energi i en bensin/dieseltank är ett elbilsbatteri.Verdi skrev:Även om branden startade i en dieselbil så kanske effekterna av branden blev större av att där antagligen fanns gott om elbilar också?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Brinnande Teslor?
Det var inte problemet som jag beskrev det. Hur tycker du ditt inlägg är relevant?taliz skrev:Det är garanterat i snitt betydligt mer energi i en bensin/dieseltank är ett elbilsbatteri.Verdi skrev:Även om branden startade i en dieselbil så kanske effekterna av branden blev större av att där antagligen fanns gott om elbilar också?
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5901
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Brinnande Teslor?
Klart att branden blir mer komplicerad att bekämpa om det finns elbilar med i bilden- fler giftiga komponenter i röken. Risk för elektriskt orsakade skador, atypiskt brandförlopp, värmeutveckling som kan öka istället för minska vid kontakt med vatten för att nämna några problem.
Tycker den här historien visar på farorna med moderna medier, den felaktiga nyheten att branden orsakades av en elbil spreds direkt till kreti å pleti. Att vänta tills man vet nåt innan man för vidare ”News” till alla borde vi alla ta mer ansvar för.
Tycker den här historien visar på farorna med moderna medier, den felaktiga nyheten att branden orsakades av en elbil spreds direkt till kreti å pleti. Att vänta tills man vet nåt innan man för vidare ”News” till alla borde vi alla ta mer ansvar för.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Brinnande Teslor?
Det är betydligt mindre energi tillgängligt som frigörs vid brand i elbil än bensin/diesel-dito. Typ en faktor 10 (såklart beroende på storlek på batteri/hur välfyllda tanken är).Verdi skrev:Det var inte problemet som jag beskrev det. Hur tycker du ditt inlägg är relevant?taliz skrev:Det är garanterat i snitt betydligt mer energi i en bensin/dieseltank är ett elbilsbatteri.Verdi skrev:Även om branden startade i en dieselbil så kanske effekterna av branden blev större av att där antagligen fanns gott om elbilar också?
Hade en länk som visade på skillnaderna en gång i tiden, men tappat bort den. Topp-intensitet var likvärdig, men bensin/diesel kommer dit mycket snabbare och håller sig där mycket längre. Tänk majbrasa kontra en tiondels så stor lägereld.
Re: Brinnande Teslor?
Snarare designen av ett jätteparkeringshus utan sprinkler system som är problemet.Verdi skrev:Även om branden startade i en dieselbil så kanske effekterna av branden blev större av att där antagligen fanns gott om elbilar också?
Re: Brinnande Teslor?
Tycker det här börjar bli löjligt. Är det inte elbilsentusiaster som håller liv i frågan när bilbränder uppmärksammas?
Fossilbilar brinner förmodligen oftare även i relation till antalet. Få bilbränder drabbar elbilar.
Om man kan klara av att se förbi det finns det viktiga skillnader. En fossilbil som fattar eld gör det ju oftast under körning eller i nära anslutning till körning. Värme och brännbara vätskor behöver hållas särskilt.
När det gäller elbilar är det under laddning som risken för brand finns.
Hur påverkas brandrisken av ålder? Kommer våga ha 10-15år gamla elbilar på laddning via lika gamla elanslutningar i garage under flerfamiljhus. Kanske kommer laddningssystemet vara komponenter som behöver kontrolleras i underhållssyfte? Kolla isolation? Spänningsfall i kablage?
Fossilbilar brinner förmodligen oftare även i relation till antalet. Få bilbränder drabbar elbilar.
Om man kan klara av att se förbi det finns det viktiga skillnader. En fossilbil som fattar eld gör det ju oftast under körning eller i nära anslutning till körning. Värme och brännbara vätskor behöver hållas särskilt.
När det gäller elbilar är det under laddning som risken för brand finns.
Hur påverkas brandrisken av ålder? Kommer våga ha 10-15år gamla elbilar på laddning via lika gamla elanslutningar i garage under flerfamiljhus. Kanske kommer laddningssystemet vara komponenter som behöver kontrolleras i underhållssyfte? Kolla isolation? Spänningsfall i kablage?
Re: Brinnande Teslor?
Ja, mycket märkligt. I just ett parkeringsgarage kan man ju ha ett enklare system då falsklarm inte blir lika kostsamt.LarsL skrev:Snarare designen av ett jätteparkeringshus utan sprinkler system som är problemet.Verdi skrev:Även om branden startade i en dieselbil så kanske effekterna av branden blev större av att där antagligen fanns gott om elbilar också?
Re: Brinnande Teslor?
Det spesielle er at man med 100% sikkerhet kan påstå at billobbyen i hele Europa ville vært på banen for å forby alt av elbiler i større perkeringsanlegg hvis det hadde vært en elbil som hadde tent på hele anlegget, og ille hadde det vært hvis det hadde vært en Tesla. Skadefryden fra shortsellerne hadde vært enorm.
Nå var det en diesel-bil, og da er det nok ikke mange som er etter noe som helst forbud og regulering.
Nå var det en diesel-bil, og da er det nok ikke mange som er etter noe som helst forbud og regulering.
Re: Brinnande Teslor?
Poängen var att du har fel. Effekterna blir sannolikt MINDRE av att det fanns gott om elbilar. Pga vad jag skrev ovan.Verdi skrev:Det var inte problemet som jag beskrev det. Hur tycker du ditt inlägg är relevant?taliz skrev:Det är garanterat i snitt betydligt mer energi i en bensin/dieseltank är ett elbilsbatteri.Verdi skrev:Även om branden startade i en dieselbil så kanske effekterna av branden blev större av att där antagligen fanns gott om elbilar också?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Brinnande Teslor?
Gustafsson skrev:Klart att branden blir mer komplicerad att bekämpa om det finns elbilar med i bilden- fler giftiga komponenter i röken. Risk för elektriskt orsakade skador, atypiskt brandförlopp, värmeutveckling som kan öka istället för minska vid kontakt med vatten för att nämna några problem.
Tycker den här historien visar på farorna med moderna medier, den felaktiga nyheten att branden orsakades av en elbil spreds direkt till kreti å pleti. Att vänta tills man vet nåt innan man för vidare ”News” till alla borde vi alla ta mer ansvar för.
http://cornucopia.cornubot.se/2019/04/f ... osivt.html
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Brinnande Teslor?
Det är 10 gånger större risk att en bil med förbränningsmotor börjar brinna än en elbil. Det har alltså inget med antalet bilar att göra utan risk för varje bil.Fredrik j skrev:Tycker det här börjar bli löjligt. Är det inte elbilsentusiaster som håller liv i frågan när bilbränder uppmärksammas?
Fossilbilar brinner förmodligen oftare även i relation till antalet. Få bilbränder drabbar elbilar.
Det som är så förbaskat tråkigt är alla fossiltroll, både i Sverige och Norge, som rycker ut i media för att smutskasta elbilar direkt. Det borde ju få de flesta att inse vilken kampanj som bedrivs mot elbilar och hur djuprotad den är.
Re: Brinnande Teslor?
Det är tydligen svenska TT som börjat med att sprida den felaktiga nyheten om en elbilsbrand. Det sprider sig då snabbt till alla lokaltidningar som bara kopiera och publicerar TT.
https://www.faktisk.no/faktasjekker/vN8 ... i-en-elbil
https://www.faktisk.no/faktasjekker/vN8 ... i-en-elbil
Re: Brinnande Teslor?
Ok. Vi säger så.taliz skrev:Poängen var att du har fel. Effekterna blir sannolikt MINDRE av att det fanns gott om elbilar. Pga vad jag skrev ovan.Verdi skrev:Det var inte problemet som jag beskrev det. Hur tycker du ditt inlägg är relevant?taliz skrev:Det är garanterat i snitt betydligt mer energi i en bensin/dieseltank är ett elbilsbatteri.Verdi skrev:Även om branden startade i en dieselbil så kanske effekterna av branden blev större av att där antagligen fanns gott om elbilar också?
Re: Brinnande Teslor?
Ja så är det. Risken att en fossilbil börjar brinna är minst 10 gånger så stor som att en elbil börjar brinna (kanske läsa inläggen innan du reflexsvarar) Men när det där sällsynta fallet när en elbil, mot förmodan, börjar brinna så bör det ju sannolikt vara under laddning och inte under färd.LarsL skrev:Det är 10 gånger större risk att en bil med förbränningsmotor börjar brinna än en elbil. Det har alltså inget med antalet bilar att göra utan risk för varje bil.Fredrik j skrev:Tycker det här börjar bli löjligt. Är det inte elbilsentusiaster som håller liv i frågan när bilbränder uppmärksammas?
Fossilbilar brinner förmodligen oftare även i relation till antalet. Få bilbränder drabbar elbilar.
Det som är så förbaskat tråkigt är alla fossiltroll, både i Sverige och Norge, som rycker ut i media för att smutskasta elbilar direkt. Det borde ju få de flesta att inse vilken kampanj som bedrivs mot elbilar och hur djuprotad den är.
Av alla fossilbilar som tar eld börjar väl alla brinna i samband med färd eller i direkt anslutning till färd?
Man avråds ju från att ladda sin mobil på nattduksbordet. I källaren under sovrummet är ju något liknande.
Brinnande Teslor?
De flesta elbilsbränder sker nog vid/efter en krock där batteriet skadats.Fredrik j skrev:Ja så är det. Risken att en fossilbil börjar brinna är minst 10 gånger så stor som att en elbil börjar brinna (kanske läsa inläggen innan du reflexsvarar) Men när det där sällsynta fallet när en elbil, mot förmodan, börjar brinna så bör det ju sannolikt vara under laddning och inte under färd.LarsL skrev:Det är 10 gånger större risk att en bil med förbränningsmotor börjar brinna än en elbil. Det har alltså inget med antalet bilar att göra utan risk för varje bil.Fredrik j skrev:Tycker det här börjar bli löjligt. Är det inte elbilsentusiaster som håller liv i frågan när bilbränder uppmärksammas?
Fossilbilar brinner förmodligen oftare även i relation till antalet. Få bilbränder drabbar elbilar.
Det som är så förbaskat tråkigt är alla fossiltroll, både i Sverige och Norge, som rycker ut i media för att smutskasta elbilar direkt. Det borde ju få de flesta att inse vilken kampanj som bedrivs mot elbilar och hur djuprotad den är.
Av alla fossilbilar som tar eld börjar väl alla brinna i samband med färd eller i direkt anslutning till färd?
Man avråds ju från att ladda sin mobil på nattduksbordet. I källaren under sovrummet är ju något liknande.
En mobiltelefonladdare är ju "dum", och mobilen har ingen avancerad BMS heller.
När man laddar en elbil finns det drösvis med sensorer som känner av om nått går fel.
Jag skulle vara betydligt mer orolig för att tex TVn eller kaffekokaren börjar brinna, de är bland de vanligaste orsakerna.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Brinnande Teslor?
Det är jag också. Kaffekokaren drar jag ur. Telefonen laddar jag i bilen och på jobbet.taliz skrev:De flesta elbilsbränder sker nog vid/efter en krock där batteriet skadats.Fredrik j skrev:Ja så är det. Risken att en fossilbil börjar brinna är minst 10 gånger så stor som att en elbil börjar brinna (kanske läsa inläggen innan du reflexsvarar) Men när det där sällsynta fallet när en elbil, mot förmodan, börjar brinna så bör det ju sannolikt vara under laddning och inte under färd.LarsL skrev:Det är 10 gånger större risk att en bil med förbränningsmotor börjar brinna än en elbil. Det har alltså inget med antalet bilar att göra utan risk för varje bil.Fredrik j skrev:Tycker det här börjar bli löjligt. Är det inte elbilsentusiaster som håller liv i frågan när bilbränder uppmärksammas?
Fossilbilar brinner förmodligen oftare även i relation till antalet. Få bilbränder drabbar elbilar.
Det som är så förbaskat tråkigt är alla fossiltroll, både i Sverige och Norge, som rycker ut i media för att smutskasta elbilar direkt. Det borde ju få de flesta att inse vilken kampanj som bedrivs mot elbilar och hur djuprotad den är.
Av alla fossilbilar som tar eld börjar väl alla brinna i samband med färd eller i direkt anslutning till färd?
Man avråds ju från att ladda sin mobil på nattduksbordet. I källaren under sovrummet är ju något liknande.
En mobiltelefonladdare är ju "dum", och mobilen har ingen avancerad BMS heller.
När man laddar en elbil finns det drösvis med sensorer som känner av om nått går fel.
Jag skulle vara betydligt mer orolig för att tex TVn eller kaffekokaren börjar brinna, de är bland de vanligaste orsakerna.
Att min avställda sommarbil spontant ska fatta eld ute i garaget är jag inte det minsta orolig för trots att den är fulltankad. När jag underhållsladdar batteriet håller jag dock koll och laddar inte längre än nödvändigt. Laddaren blir ganska varm.
Batteriet i en elbil skiljs troligtvis av pyroteknik i samband med att airbagsensorer registrerar en kollision.
Att batteriet sen skulle börja brinna låter osannolikt. Däremot kan fossilbilen den krockar med säkert fatta eld och sprida sig. Bensin + batteri är ingen bra kombination men en deformerad kaross är också tillräckligt het för att antända bensin.
Brinnande Teslor?
Om cellerna skadas kan det bli "fyrverkeri". Finns en drös sånna klipp på youtube.Fredrik j skrev:Det är jag också. Kaffekokaren drar jag ur. Telefonen laddar jag i bilen och på jobbet.taliz skrev:De flesta elbilsbränder sker nog vid/efter en krock där batteriet skadats.Fredrik j skrev:Ja så är det. Risken att en fossilbil börjar brinna är minst 10 gånger så stor som att en elbil börjar brinna (kanske läsa inläggen innan du reflexsvarar) Men när det där sällsynta fallet när en elbil, mot förmodan, börjar brinna så bör det ju sannolikt vara under laddning och inte under färd.LarsL skrev:Det är 10 gånger större risk att en bil med förbränningsmotor börjar brinna än en elbil. Det har alltså inget med antalet bilar att göra utan risk för varje bil.Fredrik j skrev:Tycker det här börjar bli löjligt. Är det inte elbilsentusiaster som håller liv i frågan när bilbränder uppmärksammas?
Fossilbilar brinner förmodligen oftare även i relation till antalet. Få bilbränder drabbar elbilar.
Det som är så förbaskat tråkigt är alla fossiltroll, både i Sverige och Norge, som rycker ut i media för att smutskasta elbilar direkt. Det borde ju få de flesta att inse vilken kampanj som bedrivs mot elbilar och hur djuprotad den är.
Av alla fossilbilar som tar eld börjar väl alla brinna i samband med färd eller i direkt anslutning till färd?
Man avråds ju från att ladda sin mobil på nattduksbordet. I källaren under sovrummet är ju något liknande.
En mobiltelefonladdare är ju "dum", och mobilen har ingen avancerad BMS heller.
När man laddar en elbil finns det drösvis med sensorer som känner av om nått går fel.
Jag skulle vara betydligt mer orolig för att tex TVn eller kaffekokaren börjar brinna, de är bland de vanligaste orsakerna.
Att min avställda sommarbil spontant ska fatta eld ute i garaget är jag inte det minsta orolig för trots att den är fulltankad. När jag underhållsladdar batteriet håller jag dock koll och laddar inte längre än nödvändigt. Laddaren blir ganska varm.
Batteriet i en elbil skiljs troligtvis av pyroteknik i samband med att airbagsensorer registrerar en kollision.
Att batteriet sen skulle börja brinna låter osannolikt. Däremot kan fossilbilen den krockar med säkert fatta eld och sprida sig. Bensin + batteri är ingen bra kombination men en deformerad kaross är också tillräckligt het för att antända bensin.
Därför Tesla införde kraftigare påkörningsskydd för några år sedan, efter att folk kört på metallbitar och annat som punkterat batteriet.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Brinnande Teslor?
Nej, det är nog större risk att en elbil börjar brinna när den körs. Det är ju betydligt mycket mer energi i omlopp när bilen körs än när det står och laddar, även på en Supercharger. Det är högre strömmar i kablarna, när bilen kör. Bromsar blir varma, lager går varma. Bilen vibrerar och skakar så större risk att något går fel tex kablar som slits upp och kortsluter. Egentligen gäller det samma för fossilbilar men då med den adderade risken av avgasrör och förbränningsmotor.Fredrik j skrev:Ja så är det. Risken att en fossilbil börjar brinna är minst 10 gånger så stor som att en elbil börjar brinna (kanske läsa inläggen innan du reflexsvarar) Men när det där sällsynta fallet när en elbil, mot förmodan, börjar brinna så bör det ju sannolikt vara under laddning och inte under färd.
Av alla fossilbilar som tar eld börjar väl alla brinna i samband med färd eller i direkt anslutning till färd?
Man avråds ju från att ladda sin mobil på nattduksbordet. I källaren under sovrummet är ju något liknande.
Re: Brinnande Teslor?
Förmodligen ligger risken för brand i själva strömförsörjning vid laddning.LarsL skrev:Nej, det är nog större risk att en elbil börjar brinna när den körs. Det är ju betydligt mycket mer energi i omlopp när bilen körs än när det står och laddar, även på en Supercharger. Det är högre strömmar i kablarna, när bilen kör. Bromsar blir varma, lager går varma. Bilen vibrerar och skakar så större risk att något går fel tex kablar som slits upp och kortsluter. Egentligen gäller det samma för fossilbilar men då med den adderade risken av avgasrör och förbränningsmotor.Fredrik j skrev:Ja så är det. Risken att en fossilbil börjar brinna är minst 10 gånger så stor som att en elbil börjar brinna (kanske läsa inläggen innan du reflexsvarar) Men när det där sällsynta fallet när en elbil, mot förmodan, börjar brinna så bör det ju sannolikt vara under laddning och inte under färd.
Av alla fossilbilar som tar eld börjar väl alla brinna i samband med färd eller i direkt anslutning till färd?
Man avråds ju från att ladda sin mobil på nattduksbordet. I källaren under sovrummet är ju något liknande.
Kanske ökar risken något i själva bilen något när den blir äldre.
Det där med bromsar som blir varma måste du missuppfattat. Jag har fått förklarat för mig att bromsarna nästan aldrig används på en elbil. Oanvända bromsar blir ju inte varma.
Re: Brinnande Teslor?
Ja, det är nog betydligt större risk att själva anslutningen börjar brinna än bilen i sig. Sen är det ju så att alla bilar och maskiner kan börja brinna pga kortslutningar. Det krävs ju tex huvudströmbrytare för att få försäkra en maskin eller traktor, trots väldigt lite elkablar.Fredrik j skrev:Förmodligen ligger risken för brand i själva strömförsörjning vid laddning.
Kanske ökar risken något i själva bilen något när den blir äldre.
Det där med bromsar som blir varma måste du missuppfattat. Jag har fått förklarat för mig att bromsarna nästan aldrig används på en elbil. Oanvända bromsar blir ju inte varma.
Ja, det kan ju vara så att de används lite men det gör å andra sidan att de har större risk att kärva ihop. Leafens bromsar är ingen vacker syn nu på efter 8000 mil.
Re: Brinnande Teslor?
Redan efter 8000? Det måste ju hänt nått. Fabrikationsfel? Mina fossilbromsar har rullat snart 5000 och det ser ut som dom har ungefär hälften kvar innan det är dags för klossar.
Många teslaägare har jag förstått räknar med att aldrig behöva lägga en krona på bromsar.
Många teslaägare har jag förstått räknar med att aldrig behöva lägga en krona på bromsar.