Räckviddsberäknaren är tillbaka

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Räckviddsberäknaren är tillbaka

Inlägg av apkungen »

Räckviddsberäknaren där man fyller i hastighet, temperatur och modell är tillbaka :D Här:
http://www.teslamotors.com/sv_SE/models

Scrolla ned en bit så hittar ni den.

Där kan man t.ex. se att om man åker 110km/h med en 70D så får man ut ungefär samma räckvidd som 120km/h i en 85D.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Re: Räckviddsberäknaren är tillbaka

Inlägg av matbl »

apkungen skrev:
Räckviddsberäknaren där man fyller i hastighet, temperatur och modell är tillbaka :D Här:
http://www.teslamotors.com/sv_SE/models

Scrolla ned en bit så hittar ni den.

Där kan man t.ex. se att om man åker 110km/h med en 70D så får man ut ungefär samma räckvidd som 120km/h i en 85D.
Tyvärr går den bara ner till -10 grader och upp till 120 km/h...
Intressant är att dock att bilen går som längst om det är +30 ute...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
18650

Inlägg av 18650 »

Den är väl ganska så optimistisk. Farbror X snittade ju 250Wh vilket man aldrig når i kalkylatorn någonsin hur man än knappar in. Ja, man kan väl tangera det i värsta inställningen.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Va bra.
Visste inte att den var borta :D
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

18650 skrev:
Den är väl ganska så optimistisk. Farbror X snittade ju 250Wh vilket man aldrig når i kalkylatorn någonsin hur man än knappar in. Ja, man kan väl tangera det i värsta inställningen.
Men körde inte Farbror X lite mer än 120 då också?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare

Inlägg av Oppfinnarn »

Och skillnaden mellan 85D och 70D verkar vara ca 12-13%, jämfört med den (naiva) jämförelsen 85/70=21% .... Vad beror det på? Att 70 kWh är närmare 74 kWh (relativt 85 kWh) som nämndes i en annan tråd
nyligen http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 6&start=10? Då har man ju gjort en ännu bättre deal med valet av 70, och fått 4 kWh på "köpet" :)
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
18650

Inlägg av 18650 »

Surfaren skrev:
18650 skrev:
Men körde inte Farbror X lite mer än 120 då också?
Knappast i snitt över hela resan va?
BMW i3 REX i väntan på Model3
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

18650 skrev:
Knappast i snitt över hela resan va?
Nej, det tror jag väl inte. Nu minns jag inte vilken tråd detta beskrevs i, men jag minns det som att det var allt annat än "ecodriving" X:et hade ägnat sig åt. Kanske inte så representativt och knappast på en nivå som Tesla tänkt sig när de gjorde kalkylatorn. Kanske dom kunde lägga till en checkbox där det står "Jag har blyfot och tvärnitar bara i sista sekunden" som ökar på estimatet med 50%.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Surfaren skrev:
Nej, det tror jag väl inte. Nu minns jag inte vilken tråd detta beskrevs i, men jag minns det som att det var allt annat än "ecodriving" X:et hade ägnat sig åt. Kanske inte så representativt och knappast på en nivå som Tesla tänkt sig när de gjorde kalkylatorn. Kanske dom kunde lägga till en checkbox där det står "Jag har blyfot och tvärnitar bara i sista sekunden" som ökar på estimatet med 50%.
Jag körde med hela familjen, dvs. fru och tre barn. Hade jag kört som en dåre hade min fru lämnat mig.
Tvärnitar aldrig, utan låter regen bromsa åt mig för att körningen ska vara så jämn och mjuk som möjligt. Använder, precis som er andra, nästan aldrig bromsen, men är samtidigt inte skräckslagen för att accelerera när jag kör om andra bilar. Min förbrukningssiffra är dessutom jämn - titta på tripmätaren B, den har aldrig nollställs sedan bilen köptes och visar därför medelgenomsnitt för 2100 mils körning.

Bild

Jag anstränger mig varken för att hålla nere förbrukningen eller förbruka så mycket som möjligt.

Det som drar upp min förbrukningssiffra är:
1) Nästan uteslutande motorvägskörning
2) P85D
3) 21"-hjul
4) 110-140km/h på motorväg, beroende på skyltning och trafikmängd (hastighet är utan tvekan den stora förbrukningsdrivaren)

Samtidigt är det givetvis så att Tesla, precis som alla andra biltillverkare, presenterar best-case-siffror. Är det exempelvis någon Diesel-VW-ägare som lyckats komma ner i VW:s uppgivna NOx-nivåer?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Då får jag ta på mig struten, jag mindes uppenbarligen lite fel.

Ang. förbrukningssiffror så lyckades jag faktiskt komma ner i vad det "skulle" vara med min BMW 320d, men då var det motorväg i laglig hastighet (då gick den snålt). :) Visserligen enligt bilens egen mätare, kanske lika opålitlig den. NOx visas inte där. :D
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare

Inlägg av Haglund »

Surfaren skrev:
Då får jag ta på mig struten, jag mindes uppenbarligen lite fel.

Ang. förbrukningssiffror så lyckades jag faktiskt komma ner i vad det "skulle" vara med min BMW 320d, men då var det motorväg i laglig hastighet (då gick den snålt). :) Visserligen enligt bilens egen mätare, kanske lika opålitlig den. NOx visas inte där. :D
Hade en 320d F30 -12. Den räknade typiskt 8%-11% fel, så det stämmer sådär. Däremot lyckades jag få ner min till 0,34 l/mil över 10 mil enligt bilens egen färddator, dock med ordentligt snålkörning på landsväg. Gissar att det inte heller stämde något vidare. ;)
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Oppfinnarn skrev:
Och skillnaden mellan 85D och 70D verkar vara ca 12-13%, jämfört med den (naiva) jämförelsen 85/70=21% .... Vad beror det på? Att 70 kWh är närmare 74 kWh (relativt 85 kWh) som nämndes i en annan tråd
nyligen http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 6&start=10? Då har man ju gjort en ännu bättre deal med valet av 70, och fått 4 kWh på "köpet" :)
70D har lägre förbrukning i Wh/km. Tror definitivt att 70kWh stämmer. Förbrukningen är lägre pga effektivare motorer. Men 70D har ju inte bara lägre förbrukning än 85 utan tom. Läge förbrukning än 85D och det tror jag har o göra med att motorerna är mer optimerade för räckvidd än prestanda i 70D och då väger den något mindre.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

apkungen skrev:
Oppfinnarn skrev:
70D har lägre förbrukning i Wh/km. Tror definitivt att 70kWh stämmer. Förbrukningen är lägre pga effektivare motorer. Men 70D har ju inte bara lägre förbrukning än 85 utan tom. Läge förbrukning än 85D och det tror jag har o göra med att motorerna är mer optimerade för räckvidd än prestanda i 70D och då väger den något mindre.
Tror bara det beror på lägre vikt. Alla elmotorer är så effektiva att skillnaderna mellan de olika modellerna borde vara försumbar ur den aspekten.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

De nya motorerna till de fyrhjulsdrivna bilarna har erkänt bättre verkningsgrad än den större äldre bakhjulsdrivna.

Vikt har förvånansvärt liten inverkan.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Har nu en genomsnittsförbrukning på 185 Wh/km på min 70D efter drygt 600 mil. Körningen är blandad stad/ motorväg/ landsväg.
Hoppas den funkar som priusen, att förbrukningen minskar efter ca 1000 mil. Å andra sidan är elen billig ...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare

Inlägg av Oppfinnarn »

Gustafsson skrev:
Har nu en genomsnittsförbrukning på 185 Wh/km på min 70D efter drygt 600 mil. Körningen är blandad stad/ motorväg/ landsväg.
Hoppas den funkar som priusen, att förbrukningen minskar efter ca 1000 mil. Å andra sidan är elen billig ...
Ligger på 202 Wh/km efter drygt 120 mil och 11 dagar - mest blandad körning... men då har det blivit många demo- och provkörningsrundor med vänner och bekanta och där till hörande "plattan i mattan" tester 8-).
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Skriv svar