Min tråkiga start i "Teslalivet"

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Re: Min tråkiga start i "Teslalivet"

Inlägg av dstr »

NEO skrev:
Jag hade lämnat tillbaks bilen, du har ju antingen 1 vecka på dig eller 1000km eller så utnyttjar du ångerrätten som är på 2v och km avdrag för de km du lagt på.
Det är ju "1 månad" sen bilen hämtades ut...
Användarvisningsbild
okjellberger
Teslaägare

Inlägg av okjellberger »

Jag har idag haft telefonkontakt med Tesla SC i Mölndal (Tack för tipset @Folke). Jag förklarade att jag fått mer information av Werksta om mitt ärende och det verkade vara mer information än vad Tesla själva hade. Efter att ha mailat över den informationen jag haft och Teslamedarbetaren hört med sina kollegor på leverans har de beslutat att eskalera ärendet (vad det nu innebär?).
De kunde se att serviceärendet registrerades när bilen gått 174km och endast varit till mitt förfogande i 3 dygn) och verkade vara väldigt förstående. Jag fick också intrycket av att jag samt "leveranschefen" som min telefonkontakt pratade med ansåg att detta ej är ett "normalt case".
Eventuellt kunde de göra någon specialare (byte, reklamation tex) trots att bilen egentligen är "för gammal" för det. Detta då den spenderat i stort sett all tid sedan leveransen hos SC/Werksta.

Jag fick det förklarat för mig att återkoppling kan dröja men att de arbetar på det. De skulle även kolla vad som händer med handpenningen.. :lol:

Jag har också varit tydlig med att det är just denna modell och utförande (färg, awd etc) jag vill ha men att jag är öppen för att byta mot en likadan om den möjligheten finns alternativt att återlämna denna och hämta ut en motsvarande när en finns tillgänglig förutsatt att jag får behålla lånebilen tills dess.

(Jag förstår ju att jag måste haft maximal otur, men det är ändå riktigt tråkigt då man vill ha bilen man gått och längtat efter!) :)
Användarvisningsbild
Hebbe
Teslaägare

Inlägg av Hebbe »

Har haft både min Model S och min Model 3 på Werksta i Danderyd och tycker att de har varit mycket proffsiga och det fanns inget att klaga på, möjligen tiden de behövde för att åtgärda.
Användarvisningsbild
Oopsen
Teslaägare

Inlägg av Oopsen »

Råkade nästan ut för samma sak, dock fick jag aldrig se skadorna på min bil, de upptäcktes dagen innan leverans. Beställde en lagerbil 15/9 med leverans före 30/9 trodde jag.. Den var skadad på stötfångaren bak. Nu 3 månader senare med lånebil, så ska jag få leverans av en annan bil, lika den jag beställde. Veckan före jul bestämde de sig för att jag skulle få välja en annan bil istället, då de hade många påväg in. Tesla har gjort allt för att det ska funka, och hade inga problem med att ge mig en lånebil. Jag trodde dock inte att det skulle ta tre månader... Nu skall jag äntligen få byta ut 3:an mot MS :D
Model X Plaid -22 (Vit/Vit) shit vilket monster :lol: :o
Modell 3 LR -21

Model X LR (Vit/svart) Beställd och avbeställd
Modell S Raven LR -20- såld
Kia Niro PHEV - 19 Såld
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Front242 skrev:
Man tycker ju att kostnaden för alla kvalitetsbrister hos kund borde synas någonstans. Man undrar ju lite om det om det totalt sett ändå är billigare att hantera felen än att höja kvaliteten från fabrik. Eller så har de inte koll och/eller så är det inte så mycket fel totalt. Liten tröst för den som fastnar i service-hell dock
Man har väl på Tesla gjort bedömningen att kunderna tål lite krångel i större utsträckning än andra biltillverkares. Förmodligen rätt bedömning. Jag had ju blivit sur om jag hade behövt nya uppdateringar hela tiden för att bilen ska fungera.
"Ring mig när bilen fungerar som den ska" hade BMW eller volvo-handlaren fått höra när man drämt nyckeln i kundmottagningsdisken. Efter tre reparationsförsök kan man kräva återköp.
Något tesla nog inte behöver vara så oroliga för.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Andra märken har också problem, detta är inget unikt för Tesla. Ibland undrar man ju om det är första gången folk köper bil överhuvudtaget.

Däremot är Teslas serviceorganisation unikt slimmad i Sverige med åtföljande problem att faktiskt få besked osv. Det ställer till problem för många.

Men att vissa bilar är felaktiga från början, skadas i transporten osv drabbar de flesta om inte alla.

Huvudsaken är att kunden blir nöjd i slutändan.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Fredrik j
elbilist

Re: Min tråkiga start i

Inlägg av Fredrik j »

BrooklynS skrev:
Andra märken har också problem, detta är inget unikt för Tesla. Ibland undrar man ju om det är första gången folk köper bil överhuvudtaget.

Däremot är Teslas serviceorganisation unikt slimmad i Sverige med åtföljande problem att faktiskt få besked osv. Det ställer till problem för många.

Men att vissa bilar är felaktiga från början, skadas i transporten osv drabbar de flesta om inte alla.

Teslas kunder är tåligare än andras. Det går att spara in på serviceorganisationen utan att försäljningen blir lidande.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
BrooklynS skrev:

Teslas kunder är tåligare än andras. Det går att spara in på serviceorganisationen utan att försäljningen blir lidande.
Nej. Det går att spara in på serviceorganisationen eftersom man inte har krav på service, och inte har ett uttalat mål att tjäna rejält med pengar på det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
elbilist

Re: Min tråkiga start i

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
BrooklynS skrev:

Nej. Det går att spara in på serviceorganisationen eftersom man inte har krav på service, och inte har ett uttalat mål att tjäna rejält med pengar på det.
Med serviceorganisation menar jag den organisation som t.ex. gör leveranskontroll av bilarna. Hos dom flesta andra märken behöver inte kunden själv göra det. Teslas kunder accepterar ett annorlunda upplägg som sparar pengar åt företaget.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Jag vidhåller att det är precis samma sak hos andra. Skillnaden är att väldigt få som hämtar ut en ny Volvo eller VW går igenom bilen med en 50-punkterslista i handen och fotograferar varenda smutsfläck. Avvikelser finns även hos andra bilmärken.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Visst förekommer det fel, men dom är i regel åtgärdade innan kunden hämtar bilen så i kundens ögon ”har det aldrig hänt”.

Tesla hade gjort samma sak om dom hade haft resurserna.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Skulle såga att de allra flesta traditionella bilmärken har utvecklade processer som löser många saker som strular med Tesla.

Tänker då framför allt på ”sammansättningsfel” som tillåts lämnar fabriken.

Men även system för att hantera kundernas kommande service osv. (Att saker finns noterade, reservdelar beställda, kan få bekräftelser på saker om tidsbokning mm vid behov)

Mycket av det handlar om processer och rutiner mer än själva serviceorganisationens kapacitet. Där Tesla av naturliga skäl är väldigt liten i dagsläget.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Om man tänker som så, finns det en anledning till att Tesla tillåter köparen att ta hem bilen och testa den i x antal dagar för att sedan kunna lämna tillbaka den.
Och den anledningen är att Tesla verkar vara ganska usla på kvalitetskontroller av färdiga bilar. Att lämna ut bilar som kostar över 700tkr som har så pass grava felaktigheter är för mig häpnadsväckande. Vilken annan tillverkare hade skämts.

Men så är Tesla inte som andra och har inte en organisation som andra heller. Vilket är på både gott och ont.

Att andra också har problem, eller att det faktiskt finns fel som kan missas, förtar inte det dåliga arbetet hos Tesla.
Model Y LR.
Model S70D
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

frippe skrev:
Om man tänker som så, finns det en anledning till att Tesla tillåter köparen att ta hem bilen och testa den i x antal dagar för att sedan kunna lämna tillbaka den.
Och den anledningen är att Tesla verkar vara ganska usla på kvalitetskontroller av färdiga bilar. Att lämna ut bilar som kostar över 700tkr som har så pass grava felaktigheter är för mig häpnadsväckande. Vilken annan tillverkare hade skämts.

Men så är Tesla inte som andra och har inte en organisation som andra heller. Vilket är på både gott och ont.

Att andra också har problem, eller att det faktiskt finns fel som kan missas, förtar inte det dåliga arbetet hos Tesla.
Det är precis det jag menar. Man gör bedömningen att kunderna accepterar att göra sista kvalitetskontrollen själva vid leverans. Det finns ju t.o.m. en lista att följa. Det fotograferas och dokumenteras.
Tesla sparar pengar på upplägget så länge kunderna accepterar.
Stevvee

Inlägg av Stevvee »

BrooklynS skrev:
Jag vidhåller att det är precis samma sak hos andra. Skillnaden är att väldigt få som hämtar ut en ny Volvo eller VW går igenom bilen med en 50-punkterslista i handen och fotograferar varenda smutsfläck. Avvikelser finns även hos andra bilmärken.
Betydligt mindre toleranser vid tillverkning hos andra märken men såklart finns det fel vid leverans ändå men hävdar nog att tesla släpper igenom mer än andra märken.

Men fel kan det bli hos andra, varit med om en som skulle glatt hämta sin nya bil men snabbt konstaterar att regnummret är rätt men fel färg ! Löstes genom att beställa ny bil, få åka i den gamla bilen men få lika mycket betalt för den samt fick 50 k för att lägga på utrusning.
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare

Inlägg av Snap02 »

Svårt att hitta lika nojiga bilköpare som teslas, springer med checklista som är större än bibeln. Har aldrig hört talas om någon annat bilmärkes köpare som beter sig så.
Det intressanta är varför? Köper för dyr bil egentligen för plånboken ?

Min förra bil upptäckt jag att det lät från baxaxeln, dom hittade aldrig varför. Sålde tillbaka bilen. En ny Peugeot jag köpte tändes en varningslampa för bromsvätska läckage han köra 500 meter sedan direkt till verkstan.

Oavsett bil kan det vara fel vid leverans trots kontroller. Men jag tror tesla köparnas kontroller vida överträffar bilmärkenas kontroller av bilen.

Så många trådar med
Min backkamera är smutsig, fel på tillverkningen ?
Om jag tvättar bilen med högtryckstvätt o träffar laddluckan så åker den upp, konstruktionsfel?
Ärligt talat om man tror att luckan inte ska öppna då hur får man upp den annars om den är så hårt ställd? Hammare ?
Samma sak med den klassiska saken att skärmen svartnar typ 2 gånger i början.
Samma sak med att glastaket låter på vintern, det är nog rätt svårt att undvika.

Personligen tror jag att bilen är högteknologisk o behöver startas om då o då precis som du behöver göra om du kör pc hemma.

Hur var min bil?
Lite tunnt med lack vid insteget vid bakdörren. Kommer ordna det med egen lackfirma.
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Inlägg av Credde »

Jag tror mest det rör sig om en del historier om dålig lackering, dålig passform på delar. Något som man inte hör så mycket om hos andra tillverkare. Därför går folk runt med en checklista.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Skriv svar