SR+ eller LR

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

SR+ eller LR

Inlägg av Arn »

Har förmånen att ha fri tjänstebil från arbetsgivaren som betalar själva leasingen. För egen del behöver hag bara stå för förmånsvärdet.

Med en marginalskatt på 57% kostar det mig ca 650kr mer per månad att äga en LR jfm SR+. Känner mig därför lite kluven till vilken jag ska önska mig.

Pendlar 4 mil x2 om dagen dvs 8 mil totalt. Ca 1 gång i månaden långresa på 28-30 mil. Där kan räckvidden med Sr+ bli ett bekymmer såvida man inte förvärmt batteriet och kör 90 på motorvägen.

Den starkare motorn i LR och den högre utrustningsnivån ser jag som ett plus, även fyrhjulsdriften. Men om detta är värt 8000kr per år är jag lite osäker på. Har god ekonomi så egentligen handlar det mest om huruvida det är värt den extra kostnaden för en något bättre bil. Vad skulle ni välja?
Verdi

Re: SR+ eller LR

Inlägg av Verdi »

Klart du ska ha en LR. 650:-/mån är prisvärt för bättre stereo, längre räckvidd, fyrhjulsdrift, bättre prestanda, snabbare laddning... Kanske även det skiljer annat? Stolvärme bak?
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Om jag stod beredd att köpa en Model 3 och det skiljde så lite mellan SR+ och LR AWD så skulle jag ta den senare utan att blinka.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Bara 3an som är intressant? Inte funderat på en S?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

LR är väl givet.
Lägg det på nöjeskonto :)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

57 % marginalskatt går väl knappast att komma upp i längre med avskaffad värnskatt?

55,15 % verkar man kunna komma upp i i Dorotea dock
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
BEV[e-Rage]

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Låter ju som en klart prisvärd uppgradering (för dig).

Tror marginalskatten är Max 55% 2020 (Max 60% 2019) och dubbelkolla förmånsvärdena för bilar tillverkade 2020 (med dina tillval). LR AWD gick ju upp en hel del medan SR+ ökade lite grann bara.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

Tack för era svar!
Nu känner jag mig övertygad att LR är det rätta valet!

Får nu bara hoppas arbetsgivaren godkänner kalkylen. Nuvarande tjänstebil är en volvo v90 så tror inte att deras totalkostnad bör skilja sig nämnvärt mot idag

SR+ får bli min plan b om de av någon anledning säger bestämt nej

Ang 57% så tänkte jag på att även jobbskatteavdraget trappas av vid inkomster över 50k per månad men vet ej vad exakta siffran blir om hela jobbskatteavdraget skulle försvinna. Kanske är det 55% som ni skriver
Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare

Inlägg av micke_r »

Arn skrev:
Tack för era svar!
Nu känner jag mig övertygad att LR är det rätta valet!

Får nu bara hoppas arbetsgivaren godkänner kalkylen. Nuvarande tjänstebil är en volvo v90 så tror inte att deras totalkostnad bör skilja sig nämnvärt mot idag

SR+ får bli min plan b om de av någon anledning säger bestämt nej

Ang 57% så tänkte jag på att även jobbskatteavdraget trappas av vid inkomster över 50k per månad men vet ej vad exakta siffran blir om hela jobbskatteavdraget skulle försvinna. Kanske är det 55% som ni skriver
En long range lär ju ligga bra mycket över en V90 för tex. 8 prisbasbelopp i kostnad även om "bränslet", skatt, sociala avgifter etc är billigare för Teslan. Men det var kanske inte en prispressad V90 som avsågs.

Har arbetsgivaren någon gräns för kostnader tex hur många pbb elbilen får kosta?
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare

Inlägg av Snap02 »

Om du kör en långresa på närmare 30 mil på vintern skulle jag inte vilja sitta i en sr+ om man inte gillar räckviddsångest.

Jag kör 25 mils resa en 3 gånger per månad o man har inte överdrivet mycket laddning över ens med en LR på vintern om man ligger i motorvägsfart.
Tänk även på att batterier tappar med tiden oxå.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

Arbetsgivaren har ingen formell gräns för vad det får kosta då det är företagets enda tjänstebil.

Har nu lämnat in önskemål om LR och ska få besked i veckan.

Blir svaret nej skulle polestar 2 kunna vara ett alternativ till en sr+. Polestar 2 kostar 10k mindre en LR och har fri service. Dessutom leverans först kvartal 4 vilket innebär att nuvarande v90 kan förlängas kontraktet på till låg kostnad för arbetsgivaren.

För min del trist vänta 6 mån längre på en polestar jfm en Sr+ men utrustningen med 360gr kamera, matrix led strålkastare, rattvärme samt attraktivt förmånsvärde är grymt.

Men kostnaden för arbetsgivaren är nästan densamma för polestar som en LR så frågan är om jag ska föreslå detta som plan b eller föreslå Sr+
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Tesla kräver inte någon service för att garantin ska gälla.

Om man behöver åka långt ofta och förlita sig på snabbladdning hade jag föredragit Superchargernätverket.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

Jag har precis kommit hem från första långresan vid vinterkörning (170 mil ToR) . SÅÅÅ glad över att jag har en Tesla.

Betydelsen av SuC är underskattad.

Om du har möjlighet - välj Tesla.

Det kommer bli trångt på Ionity framöver.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Om jag uttrycker det så här... att åka långt på andra snabbladdare än Supercharger kräver att man är entusiast. De flesta 50 kW snabbladdare står ensamma och ger oftast 38-45kW. Är en sådan laddare upptagen eller ännu värre trasig så är du körd. Ionity och Cirkel-k har kanske 4st laddare per site, bättre så klart men blir lätt fullt. En Supercharger-station har oftast 6st uttag eller fler väldigt många 20 st uttag. När du kommer till en Supercharger kan du vara ganska säker på att få laddning.

Hade mitt arbete krävt att jag snabbladdar då hade jag krävt en Tesla.
Skriv svar