Ny förbrukning...

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare

Ny förbrukning...

Inlägg av M3apan »

Jag är en av dom som alltid tar trådar angående förbrukning med en nypa salt. Bilen drar vad den drar och det är extremt många faktorer som påverkar, så det är svårt att säga varken bu eller bä när det kommer till tex räckvidd. Visst, man kan estimera och säga på ett ungefär, samt se mönster kopplade till körstil, väder osv. Nu är jag dock förbryllad själv. Bilen i fråga är en P med strax över 2.000 mil. Snittförbrukning på dessa mil (sedan april) ligger enl mätare på 218 wh/km (alt från stad till autobahn). Nu med vinterdäck, 0-6° ute, ej förvärmd och den typiska dagliga körningen, dvs 2 till 3 körningar på 6-10 km i stan/närförort om dagen, så brukar det ligga på ca 210-240 wh/km i snitt. Men nu till det "konstiga". Här om dagen så var bilen inne för garantirep (som för övrigt sköttes exemplariskt. Bokat i appen, fixat av ranger på 40 minuter ca 2 veckor efter bokning. Fel på "treblinks" funktionen vid vänster-blink) och två senaste dagarna så är förbrukning för mer eller mindre exakt samma körningar nere på 170-180 wh/km... Visst, måste testa detta ett par dagar till, för att se ifall det håller i sig, men erkänner att jag är rätt överraskad. Var komma detta ifrån? Jag klagar inte, men nyfiken ifall någon upplevt något liknande.
vigge50

Re: Ny förbrukning...

Inlägg av vigge50 »

Kan det vara så enkelt som mer luft i däcken?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Har färddatorn nollställts och det är långtidsminnet du brukar titta på?
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare

Inlägg av M3apan »

Samma däcktryck (2.9, 18" friktion, eftermarknads). Data hämtat från trippmätaren som nollställer sig vid varje start. Samma sak idag, 172 i snittförbrukning. Så länge det håller i sig, så är det bara tack och ta emot...
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Rangern talade om för bilen att den inte alls var en MX.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare

Inlägg av M3apan »

Gustafsson skrev:
Rangern talade om för bilen att den inte alls var en MX.
haha, japp måste vara det. Eller så drog den trasiga "Module - Steering Column Control" SJUKT mycket ström...

Alt om dom programmerat in motsvarande ICE beteendet man alltid fick höra vid köp av ny bil: "förbrukningen kommer gå ner när du kört in bilen ordentligt"
Skriv svar