Kriterier batteribyte?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt
Referralkod: ts.la/henrik34698

Kriterier batteribyte?

Inlägg av Henkens »

Är det någon som vet kriterierna för att få ett batteribyte på garantin?
Storleken på avvikelse mellan cellerna?
Eller vad är det som gäller?
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Kriterier batteribyte?

Inlägg av e5m1r »

I princip att batteriet är sönder
I första hand får du ett ”låne” batteri och din går på lagning vissa får tillbaka sin andra inte
Har inte hört att nån fått batt utbytt pga minskad range eller pga för seg ladhastighet utan det har varit en död bil
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kriterier batteribyte?

Inlägg av taliz »

Garantin är väl på minst 70% återstående kapacitet.
Dvs har du under det... men har inte sett om någon i hela världen som lyckats med det ännu.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Max3
Inlägg: 171
Blev medlem: 04 jan 2019 19:32

Re: Kriterier batteribyte?

Inlägg av Max3 »

taliz skrev:
Garantin är väl på minst 70% återstående kapacitet.
Dvs har du under det... men har inte sett om någon i hela världen som lyckats med det ännu.
Det är väl bara Model 3 som har det, inte Model S
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kriterier batteribyte?

Inlägg av taliz »

Max3 skrev:
taliz skrev:
Garantin är väl på minst 70% återstående kapacitet.
Dvs har du under det... men har inte sett om någon i hela världen som lyckats med det ännu.
Det är väl bara Model 3 som har det, inte Model S
Jo?
Skillnaden mellan Model 3 och S är att för S gäller garantin i 8 år med obegränsat antal mil. Model 3 är begränsad till 16k mil för SR+ och 19k2 mil för LR.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt
Referralkod: ts.la/henrik34698

Re: Kriterier batteribyte?

Inlägg av Henkens »

Så det finns ingen % gräns på batterier för MS?
Är det obalansen i cellerna som räknas då?
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 922
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Kriterier batteribyte?

Inlägg av Delta »

Henkens skrev:
Så det finns ingen % gräns på batterier för MS?
Är det obalansen i cellerna som räknas då?
Tror att det inte är skrivit någon gräns men 70% är skrivit mellan raderna.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 306
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Kriterier batteribyte?

Inlägg av Jwe »

Hur läser man ut denna % sats mellan raderna?? ;)
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 603
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Kriterier batteribyte?

Inlägg av macksie »

e5m1r skrev:
I princip att batteriet är sönder
I första hand får du ett ”låne” batteri och din går på lagning vissa får tillbaka sin andra inte
Har inte hört att nån fått batt utbytt pga minskad range eller pga för seg ladhastighet utan det har varit en död bil
Då uppstår frågan. Vad definieras som sönder? Om en hel modul slutar fungera kommer packet fortfarande fungera. Väl? Och tom troligen hamna över den tidigare nämnda 70%
MYP
X90d
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Kriterier batteribyte?

Inlägg av e5m1r »

macksie skrev:
e5m1r skrev:
I princip att batteriet är sönder
I första hand får du ett ”låne” batteri och din går på lagning vissa får tillbaka sin andra inte
Har inte hört att nån fått batt utbytt pga minskad range eller pga för seg ladhastighet utan det har varit en död bil
Då uppstår frågan. Vad definieras som sönder? Om en hel modul slutar fungera kommer packet fortfarande fungera. Väl? Och tom troligen hamna över den tidigare nämnda 70%
Nej
Om en modul är kass ( inte obalans ) så går inte bilen
Tror tom om en cell är helt paj så går inte bilen
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 2111
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Kriterier batteribyte?

Inlägg av BrooklynS »

e5m1r skrev:
macksie skrev:
e5m1r skrev:
I princip att batteriet är sönder
I första hand får du ett ”låne” batteri och din går på lagning vissa får tillbaka sin andra inte
Har inte hört att nån fått batt utbytt pga minskad range eller pga för seg ladhastighet utan det har varit en död bil
Då uppstår frågan. Vad definieras som sönder? Om en hel modul slutar fungera kommer packet fortfarande fungera. Väl? Och tom troligen hamna över den tidigare nämnda 70%
Nej
Om en modul är kass ( inte obalans ) så går inte bilen
Tror tom om en cell är helt paj så går inte bilen
Om en cell "går sönder" så kopplas den bort från övriga batteripacket och det blir ingen större fara på taket. Först när många celler har gett upp märks det av i form av märkbart minskad räckvidd.

Det finns rätt mycket dokumentation kring Teslas batterier och en av poängerna med deras batteriteknologi är att de förutom lång livslängd pga konditionering också är robusta till sin uppbyggnad.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8164
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Kriterier batteribyte?

Inlägg av fth »

BrooklynS skrev:
e5m1r skrev:
macksie skrev:
e5m1r skrev:
I princip att batteriet är sönder
I första hand får du ett ”låne” batteri och din går på lagning vissa får tillbaka sin andra inte
Har inte hört att nån fått batt utbytt pga minskad range eller pga för seg ladhastighet utan det har varit en död bil
Då uppstår frågan. Vad definieras som sönder? Om en hel modul slutar fungera kommer packet fortfarande fungera. Väl? Och tom troligen hamna över den tidigare nämnda 70%
Nej
Om en modul är kass ( inte obalans ) så går inte bilen
Tror tom om en cell är helt paj så går inte bilen
Om en cell "går sönder" så kopplas den bort från övriga batteripacket och det blir ingen större fara på taket. Först när många celler har gett upp märks det av i form av märkbart minskad räckvidd.

Det finns rätt mycket dokumentation kring Teslas batterier och en av poängerna med deras batteriteknologi är att de förutom lång livslängd pga konditionering också är robusta till sin uppbyggnad.
Precis, det var ju t.ex. Tesla som introducerade individuellt avsäkrade celler, något som kopierats av alla hemmapulare som bygger batteripackar, powerwalls etc., om en cell fallerar så brinner en liten tråd av och isolerar den från övriga paketet på ett säkert sätt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8164
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Kriterier batteribyte?

Inlägg av fth »

fth skrev:
BrooklynS skrev:
e5m1r skrev:
macksie skrev:
e5m1r skrev:
I princip att batteriet är sönder
I första hand får du ett ”låne” batteri och din går på lagning vissa får tillbaka sin andra inte
Har inte hört att nån fått batt utbytt pga minskad range eller pga för seg ladhastighet utan det har varit en död bil
Då uppstår frågan. Vad definieras som sönder? Om en hel modul slutar fungera kommer packet fortfarande fungera. Väl? Och tom troligen hamna över den tidigare nämnda 70%
Nej
Om en modul är kass ( inte obalans ) så går inte bilen
Tror tom om en cell är helt paj så går inte bilen
Om en cell "går sönder" så kopplas den bort från övriga batteripacket och det blir ingen större fara på taket. Först när många celler har gett upp märks det av i form av märkbart minskad räckvidd.

Det finns rätt mycket dokumentation kring Teslas batterier och en av poängerna med deras batteriteknologi är att de förutom lång livslängd pga konditionering också är robusta till sin uppbyggnad.
Precis, det var ju t.ex. Tesla som introducerade individuellt avsäkrade celler, något som kopierats av alla hemmapulare som bygger batteripackar, powerwalls etc., om en cell fallerar så brinner en liten tråd av och isolerar den från övriga paketet på ett säkert sätt.

/fth
Här är en bild som visar hur cellerna avsäkras individuellt:
Accumodule-2.png
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 603
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Kriterier batteribyte?

Inlägg av macksie »

I så fall kvarstår frågan vad trasig innebär. Dvs samma som ursprungsfrågan.
Har nån lyckats mot-bevisa Tesla om Tesla sagt att packet ligger inom tolerans-nivåer?
MYP
X90d
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt
Referralkod: ts.la/henrik34698

Re: Kriterier batteribyte?

Inlägg av Henkens »

macksie skrev:
I så fall kvarstår frågan vad trasig innebär. Dvs samma som ursprungsfrågan.
Har nån lyckats mot-bevisa Tesla om Tesla sagt att packet ligger inom tolerans-nivåer?
Precis. Vad kan man hävda?
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5912
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Kriterier batteribyte?

Inlägg av Gustafsson »

Verkar inte vara någon missnöjesfråga som diskuterats särskilt mycket på forumet genom åren. Några har uppenbarligen fått byta stora batteriet, vilket väl talar för att Tesla är rätt generösa med batteribyte. Erfarenheter ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kriterier batteribyte?

Inlägg av Svenssons »

Gustafsson skrev:
Verkar inte vara någon missnöjesfråga som diskuterats särskilt mycket på forumet genom åren. Några har uppenbarligen fått byta stora batteriet, vilket väl talar för att Tesla är rätt generösa med batteribyte. Erfarenheter ?
Hur generösa de är ändras med tiden. Det har legat i Teslas intresse att få in äldre batteripack/moduler som inte fungerar som de ska för att kunna göra förbättringar. Med tiden och i och med uppskalning så minskar detta intresse och därmed generositeten men samtidigt så höjs troligen även kvalitén på cellerna/modulerna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 922
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Kriterier batteribyte?

Inlägg av Delta »

Jwe skrev:
Hur läser man ut denna % sats mellan raderna?? ;)
Praxis är 70%, men man hittar ingen skriven gräns. Tesla önskar inte att missnöjda kunder kör runt med dåliga eller skadade batterier. Själv har jag tvingats byta ett fullt fungerande batteri som inte degraderats men som hade en liten inbuktning från en kollision med ett stålbeslag till en grindlåsning. Jag körde 5000 problemfria mil efter kollisionen, men SC Malmö lämnade inte ut bilen efter en allmän 8000mils service. Bytet gick på försäkringen.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Kriterier batteribyte?

Inlägg av e5m1r »

De batterier som byttes var bilen oanvändbar alltså död
Det finns en del Model 3 som visar degradering men som tesla avfärdar med att fixa i kommande mjukvara.
Än så länge går bilen att köra och batteriet inte varit med om en ”olycka” så byter dem inte
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
topgun12
Inlägg: 82
Blev medlem: 04 aug 2019 19:48

Re: Kriterier batteribyte?

Inlägg av topgun12 »

70% garantin gäller modell 3, nämns ingen gräns för S o X.
Batterierna byts ut långt innan 70% degradering, ofta för nån får nått felmedelande från batteriet eller batteriet vägrar ta laddning.
Tror detta görs nog främst för att Tesla ska slippa generas när bilar spontant brinner upp, så man agerar i förtid vid tecken på problem. Dvs bilen säger ifrån väldigt tidigt.
Ett dåligt balanserat batteri är ett varningstecken. Jag har TM-spy och kan kolla mitt eget batteri på den punkten liksom kvarvarande batterikapacitet. Bilen vet mycket mer om sig själv en vad som presenteras för ägaren.
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt
Referralkod: ts.la/henrik34698

Re: Kriterier batteribyte?

Inlägg av Henkens »

Är det "useable full pack" eller "nominal full pack" man pratar om då?
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19947
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kriterier batteribyte?

Inlägg av Bjelke »

Henkens skrev:
Är det "useable full pack" eller "nominal full pack" man pratar om då?
Bra fråga, det BORDE ju vara useable men man vet ju aldrig liksom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt
Referralkod: ts.la/henrik34698

Re: Kriterier batteribyte?

Inlägg av Henkens »

Min bil är en S90D
Då skall man ner i 63kWh för att nå 70%

Jag har:
Nominal Full pack 72,6 kWh
Useable full pack 68,6 kWh
Tänket jag rätt?
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kriterier batteribyte?

Inlägg av Svenssons »

Henkens skrev:
Min bil är en S90D
Då skall man ner i 63kWh för att nå 70%

Jag har:
Nominal Full pack 72,6 kWh
Useable full pack 68,6 kWh
Tänket jag rätt?
Under förutsättningen att batterikapaciteten är på 90 kWh i ett batteripack från en S90D men vad jag fattar det som så är det inte riktigt 90 kWh i dessa batteripack.

https://electrek.co/2016/12/14/tesla-battery-capacity/
Original 60 – ~61 kWh total capacity, ~58.5 kWh usable.
85/P85/85D/P85D – ~81.5 kWh total capacity, ~77.5 kWh usable
90D/P90D – ~85.8 kWh total capacity, 81.8 kWh usable
Original 70 – ~71.2 kWh total capacity, 68.8 kWh usable
75/75D – 75 kWh total capacity, 72.6 kWh usable
Software limited 60/60D – 62.4 kWh usable
Software limited 70/70D – 65.9 kWh usable
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt
Referralkod: ts.la/henrik34698

Re: Kriterier batteribyte?

Inlägg av Henkens »

Känns som det är mycket kvar i mitt pack då..
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Skriv svar