Nikola Motors kommer med bättre batterier

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Nikola Motors hävdar att de kommer med mycket bättre batterier, fördubblad räckvidd pratas det om.
"We are not talking about small improvements; we are talking about doubling the range of BEVs"

Automakers around the world are investing tens of billions of dollars to electrify their line-ups, but there are still a number of obstacles limiting mainstream acceptance — such as range and cost.

But Phoenix-based Nikola Motors may have found what its CEO describes as the “Holy Grail of batteries,” an alternative to today’s lithium-ion technology that could double the distance a battery-electric vehicle can travel between charges, while cutting battery costs in half.
“We are not talking about small improvements; we are talking about doubling the range of BEVs and hydrogen-electric vehicles around the world,” said Trevor Milton, founder and chief executive of Nikola.
Nikola, a start-up that has focused on hydrogen and battery-powered heavy-duty trucks, isn’t offering many details about the new technology and, considering that other promised breakthroughs have failed to prove production ready, there are plenty of skeptics. Even if it does pan out, tech consultancy ABI Research warns it would likely take several years, at the soonest, to begin manufacturing.
What Nikola has revealed is that it plans to acquire an unnamed battery start-up that created the new technology. It says it will provide more information once that deal is completed early in 2020.
The company has offered some hints as to how the new technology works, suggesting it relies on modifications to current lithium-ion batteries, rather than completely replacing them entirely. It appears the key to the new battery is removing the binder material and electric current collectors used in today’s lithium-ion cells. That would reduce not only size and weight, Milton claimed, but also make the new batteries “more conductive,” translating into faster charging times.
https://www.nbcnews.com/business/autos/ ... r-n1107881
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Re: Nikola Motors kommer med bättre batterier

Inlägg av GreenMachine »

Om man fått en spänn för varje startup-utspel omkring revolutionerande batteriteknik så hade jag haft två Teslor :lol:
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Liten fråga Zalman... jagar nu något slags rekord i postningar?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

Walker skrev:
Det dyker ofta upp kritik mot Zalmans frekventa posts, så som motvikt vill jag gärna säga att jag verkligen uppskattar dem. De flesta av dessa nyheter skulle jag nog inte sett passera om inte Zalman publicerade det.

Jag tror det är lättare för er som inte gillar dessa att helt enkelt låta bli att läsa, än det är för många andra som jag, att ersätta dessa inslag om Zalman skulle sluta publicera dem. Ser du en tråd som startats av Zalman med en nyhetsrubrikliknande titel, så är det väl inte så svårt att inte klicka på den? Eller?

Så, Zalman, fortsätt.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
MikaelE
Teslaägare

Inlägg av MikaelE »

renes skrev:
Walker skrev:
Det dyker ofta upp kritik mot Zalmans frekventa posts, så som motvikt vill jag gärna säga att jag verkligen uppskattar dem. De flesta av dessa nyheter skulle jag nog inte sett passera om inte Zalman publicerade det.

Jag tror det är lättare för er som inte gillar dessa att helt enkelt låta bli att läsa, än det är för många andra som jag, att ersätta dessa inslag om Zalman skulle sluta publicera dem. Ser du en tråd som startats av Zalman med en nyhetsrubrikliknande titel, så är det väl inte så svårt att inte klicka på den? Eller?

Så, Zalman, fortsätt.
Håller med. Uppskattar det Zalman gör.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare

Inlägg av Xeik »

MikaelE skrev:
renes skrev:
Walker skrev:

Så, Zalman, fortsätt.
+1
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

renes skrev:
Ser du en tråd som startats av Zalman med en nyhetsrubrikliknande titel, så är det väl inte så svårt att inte klicka på den? Eller?

Så, Zalman, fortsätt.
Kritiken är väl oftast att han kommer med felaktig sensationell titel på tråden.

Jag skulle vilja säga:
Ser du en tråd som startats av Zalman, så klicka inte på den!

I detta fall så kommer Nikola Motors INTE med några bättre batterier. De gör uttalande om att de kanske kommer med nya batterier. De vill bara ha en massa pengar först...

I detta fall är det andra gången Zalman skapar en ny tråd med samma "nyhet"... viewtopic.php?f=27&t=19041
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Xeik skrev:
MikaelE skrev:
renes skrev:
Walker skrev:

Så, Zalman, fortsätt.
+1
+2
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Svenssons skrev:
renes skrev:
Ser du en tråd som startats av Zalman med en nyhetsrubrikliknande titel, så är det väl inte så svårt att inte klicka på den? Eller?

Så, Zalman, fortsätt.
Kritiken är väl oftast att han kommer med felaktig sensationell titel på tråden.

Jag skulle vilja säga:

I detta fall så kommer Nikola Motors INTE med några bättre batterier. De gör uttalande om att de kanske kommer med nya batterier. De vill bara ha en massa pengar först...

I detta fall är det andra gången Zalman skapar en ny tråd med samma "nyhet"... viewtopic.php?f=27&t=19041
Tack IGEN Svenssons! Du verkar vara den ende som förstår mig. :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

Walker skrev:
Svenssons skrev:
renes skrev:

Så, Zalman, fortsätt.

Jag skulle vilja säga:

I så fall är ni ju i tydlig minoritet. QED.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

renes skrev:
Walker skrev:
Svenssons skrev:
renes skrev:

Så, Zalman, fortsätt.

Jag skulle vilja säga:

I så fall är ni ju i tydlig minoritet. QED.
Stör mig inte. Jag gillar minoriteter.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Walker skrev:
Svenssons skrev:
renes skrev:

Så, Zalman, fortsätt.

Jag skulle vilja säga:

Tror inte att han är den ende
ochso

Inlägg av ochso »

Eftersom att tråden redan är kapad passar jag väl på att också ge mig in i den nu aktuella diskussionen.

Jag upplever också att Zalmans frekventa postningar av länkar gör forumet onödigt rörigt. För er som saknar rubriker likt dessa är det väl bättre att börja läsa typ Elektrec regelbundet, kolla Transport Evolved News på youtube eller dylikt.

Man får ju också en känsla av spam när det postas länkar hej vilt och trådskaparen oftast ej bemödar sig kommentera innehållet eller ställa följdfrågor eller dylikt.

Mitt förslag är att folk i allmänhet och Zalman i synnerhet håller sig till befintliga trådar. Om det saknas så skapa en huvudtråd om Nikola Motors och lägg samtliga länkar där. Zalman har kanske rent av förtjänat en helt egen tråd med rubriken "Zalmans länkar".
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

ochso skrev:
Eftersom att tråden redan är kapad passar jag väl på att också ge mig in i den nu aktuella diskussionen.

Jag upplever också att Zalmans frekventa postningar av länkar gör forumet onödigt rörigt. För er som saknar rubriker likt dessa är det väl bättre att börja läsa typ Elektrec regelbundet, kolla Transport Evolved News på youtube eller dylikt.

Man får ju också en känsla av spam när det postas länkar hej vilt och trådskaparen oftast ej bemödar sig kommentera innehållet eller ställa följdfrågor eller dylikt.

Mitt förslag är att folk i allmänhet och Zalman i synnerhet håller sig till befintliga trådar. Om det saknas så skapa en huvudtråd om Nikola Motors och lägg samtliga länkar där. Zalman har kanske rent av förtjänat en helt egen tråd med rubriken "Zalmans länkar".
Vad är det som är så svårt för dig och andra med det här? Klickar ni varje gång på Zalmans trådar och gång på gång blir ni överraskade av att, ja... Zalman... startat en tråd? Finns det inget läromoment i det här?

En av grundprinciperna i ett forum är att man själv väljer vilka trådar man läser. Det finns ingenting som säger att alla trådar måste passa just dig. Det finns mängder av trådar, kanske 2/3 delar, som jag tycker är helt onödiga, men istället för att klaga på att de existerar, ignorerar jag dem. Det skulle aldrig falla mig in att försöka styra forumet till enbart mina egna intressen. Är det för mycket begärt av er att göra liknande?

Vi är inte alla lika. Vi har inte samma intressen. Live and let live. FFS.
ochso

Inlägg av ochso »

renes skrev:
Vad är det som är så svårt för dig och andra med det här? Klickar ni varje gång på Zalmans trådar och gång på gång blir ni överraskade av att, ja... Zalman... startat en tråd? Finns det inget läromoment i det här?

En av grundprinciperna i ett forum är att man själv väljer vilka trådar man läser. Det finns ingenting som säger att alla trådar måste passa just dig. Det finns mängder av trådar, kanske 2/3 delar, som jag tycker är helt onödiga, men istället för att klaga på att de existerar, ignorerar jag dem. Det skulle aldrig falla mig in att försöka styra forumet till enbart mina egna intressen. Är det för mycket begärt av er att göra liknande?

Vi är inte alla lika. Vi har inte samma intressen. Live and let live. FFS.
Oj, vad är det som är så svårt för dig och andra med det här? Klickar du varje gång på Zalmans trådar och gång på gång blir överraskad av att folk kritiserar Zalmans trådskapande?

Skämt åsido, och ursäkta för den tråkiga tonen i detta inlägg av mig. Jag försökte hålla mig saklig i mitt förra inlägg. Detta forum är fantastiskt och innehåller oerhört mycket bra tankar och idéer, även om jag läser långt ifrån allt och inte alltid håller med.

Det som är synd med detta forum är att jag upplever att det sticker ut med ett virrvarr av liknande trådar vilket gör det väldigt svårt att i efterhand söka reda på fakta och information. Det gör tyvärr att forumet är svårt att använda som databas för elbilsfakta.

Du anklagar mig indirekt för att försöka styra innehållet på forumet vilket är felaktigt, jag ber dig läsa mitt tidigare inlägg en gång till. Jag har inget emot att vem som helst postar vad som helst (inom ramen för forumets syfte och idé) men jag efterfrågar ordning, reda, systematik och struktur. Exempelvis genom en samlingstråd för Nikola Motors eller "rykten om framtida batteritekniker".
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

ochso skrev:
Oj, vad är det som är så svårt för dig och andra med det här? Klickar du varje gång på Zalmans trådar och gång på gång blir överraskad av att folk kritiserar Zalmans trådskapande?
Det är en stor skillnad. Om du får som du vill så kommer det innehåll Zalman skapar antingen försvinna eller bli mer otillgängligt. Om jag och andra likasinnade inte säger emot dig och dina likasinnade finns det en stor chans att Zalman inte känner sig välkommen, och det skulle enbart representera din/er åsikt. Så varför skulle jag inte reagera? Jag reagerar mot försök att censurera. Jag försöker däremot inte censurera dig.
ochso skrev:
Det som är synd med detta forum är att jag upplever att det sticker ut med ett virrvarr av liknande trådar vilket gör det väldigt svårt att i efterhand söka reda på fakta och information. Det gör tyvärr att forumet är svårt att använda som databas för elbilsfakta.
Jag har ofta och med stor framgång använt mig av sökfunktionen som finns ovan på varje sida. Rekommenderas.
ochso skrev:
Du anklagar mig indirekt för att försöka styra innehållet på forumet vilket är felaktigt, jag ber dig läsa mitt tidigare inlägg en gång till. Jag har inget emot att vem som helst postar vad som helst (inom ramen för forumets syfte och idé) men jag efterfrågar ordning, reda, systematik och struktur. Exempelvis genom en samlingstråd för Nikola Motors eller "rykten om framtida batteritekniker".
Men det är ju precis ett försök att styra innehållet. Att försöka styra undan material in i ett hörn gör det lättare för dig att undvika och svårare för oss andra att se och välja bland. Det är redan oerhört lätt för dig att undvika Zalmans trådar. Hans namn som trådskapare står alltid där under trådtiteln. Hur mycket enklare kan det bli? Om du föser ihop allt hans innehåll under ett fåtal trådar blir det däremot betydligt svårare för oss andra att välja de mest intressanta nyheterna. Så vad är mest rationellt här? Att du gör en minimal ansträngning, eller att vi andra gör en betydligt större ansträngning? Det är ju ingenting som säger att du behöver läsa allt bara för att det finns här.

Eftersom jag själv är djupt ointresserad i ett antal ämnen och tycker flera av dem är irriterande, så undviker jag dem. Samtidigt skulle det inte falla mig in att tala om för andra hur tråkiga de är med sina intressen eftersom det inte är min sak och eftersom jag så lätt kan låta bli att följa deras ämnen. Återigen förstår jag inte vilket problem du försöker lösa och varför du tycker att det är så viktigt att vi andra som vill behålla dessa tråder inte ska få ha dem.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

renes skrev:
Det är en stor skillnad. Om du får som du vill så kommer det innehåll Zalman skapar antingen försvinna eller bli mer otillgängligt. Om jag och andra likasinnade inte säger emot dig och dina likasinnade finns det en stor chans att Zalman inte känner sig välkommen, och det skulle enbart representera din/er åsikt. Så varför skulle jag inte reagera? Jag reagerar mot försök att censurera. Jag försöker däremot inte censurera dig.
Jag är också emot censur men eftersom jag anser att det enda Zalman tillför på de flesta nya trådar han skapar är en sensationell felaktig rubrik, spekulation om framtida saker som även om de ligger år in i framtiden skrivs som att de gäller idag eller en för oss svenskar helt ointressant prisbild så hoppar jag över hans trådar. Detta gäller särskilt när han postar exakt samma "nyhet" efter ett par månader i ny tråd som om det är en nyhet.

Zalman är dock ingen förkämpe mot censur. Han kan få för sig att aktivt försöka stoppa trådar, först genom att anmäla till administratör och sedan genom att posta Stäng tråden! efter varje nytt inlägg om han tycker att det kommer upp åsikter som går emot hans. Han kan även gå så långt att kalla personer för nazist för att man är emot censur så akta dig.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Svenssons skrev:
renes skrev:
Jag är också emot censur men eftersom jag anser att det enda Zalman tillför på de flesta nya trådar han skapar är en sensationell felaktig rubrik, spekulation om framtida saker som även om de ligger år in i framtiden skrivs som att de gäller idag eller en för oss svenskar helt ointressant prisbild så hoppar jag över hans trådar. Detta gäller särskilt när han postar exakt samma "nyhet" efter ett par månader i ny tråd som om det är en nyhet.

Zalman är dock ingen förkämpe mot censur. Han kan få för sig att aktivt försöka stoppa trådar, först genom att anmäla till administratör och sedan genom att posta Stäng tråden! efter varje nytt inlägg om han tycker att det kommer upp åsikter som går emot hans. Han kan även gå så långt att kalla personer för nazist för att man är emot censur så akta dig.
För att inte prata om alla prisuppgifter han skriver. Finns ju flera exempel där jag har skrivit ut att nu finns priserna för de kommande modellerna och sen länkar han till hemsidan ev-database i vissa fall. Där står det klart och tydligt att det endast är en uppskattning. Hur många gånger har man inte fått höra från dels Zalman3 men även andra att ID3 skulle kosta under 250 000 kr här i Sverige? Kommer ihåg att jag en av gångerna jag ifrågasatte detta blev hänvisad till en artikel i Nyteknik av någon(kanske inte Zalman3) där journalisten bara skrivit att den skulle kosta under €25000 och att detta motsvarade 250 000 kr. Numera läser man dock hur fantastiskt priset på 350 000 kr är och de 250 000 kr som Volkswagen visst ”lovade” är bortglömt.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

vigge50 skrev:
Svenssons skrev:
renes skrev:

För att inte prata om alla prisuppgifter han skriver. Finns ju flera exempel där jag har skrivit ut att nu finns priserna för de kommande modellerna och sen länkar han till hemsidan ev-database i vissa fall. Där står det klart och tydligt att det endast är en uppskattning. Hur många gånger har man inte fått höra från dels Zalman3 men även andra att ID3 skulle kosta under 250 000 kr här i Sverige? Kommer ihåg att jag en av gångerna jag ifrågasatte detta blev hänvisad till en artikel i Nyteknik av någon(kanske inte Zalman3) där journalisten bara skrivit att den skulle kosta under €25000 och att detta motsvarade 250 000 kr. Numera läser man dock hur fantastiskt priset på 350 000 kr är och de 250 000 kr som Volkswagen visst ”lovade” är bortglömt.
Men kom ihåg att 7% av det som var fakta för ett år sedan är idag inte längre sånt.
Vad det gäller olika medlemmars inlägg och rubriker så får väl alla tycka vad dom vill men efter ett tag så lär man sig veta vad man kan förvänta sig av en rubrik och vem som är författare och då är det ju upp till var och en att läsa, interagera eller bara hoppa över. Så jag tycker nog vi kan fortsätta som det är.
Vad jag dock undrar med detta citat i denna tråd är syftar man på att det ska bli dubbel räckvidd och samtidigt halva dagens pris eller halva dagens pris med möjlighet till dubbel räckvidd, dvs dubbel räckvidd till dagens pris?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Kul att personen i fråga inte sagt ett knyst i denna diskussion. ;)
Han sitter nog och garvar läppen av sig över effekten sm hans inlägg har här. Som att peta i en myrstack. :lol:
Eller hur Zalman?
Förlåt mig. Det var jag som startade allt. Men min fråga gällde inte censur eller att hindra Zalman, utan ren nyfikenhet. Vad det är som driver honom. Dessutom måste han ha tillgång till bortåt 30 timmar/dygn att hitta allt och få det postat. Jag skulle aldrig ha tid med det och ändå hänger jag här ohälsosamt mycket.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Även om även jag håller med om att Zalmans ekonomiska gissningar oftast är väl optimistiska så är jag klart imponerad över allt han gräver fram! Så jag tycker att det är bra att Zalman postar allt detta här, men jag bryr mig inte så mycket om utfästelserna om pris och leveranstid. Zalmans inlägg är en guldgruva för oss som vill hålla oss informerade om vad som händer i elbilsvärlden. Han gör ett jättearbete som gräver fram allt detta.

Så Zalman, jag hejar på dig!
Skriv svar