Zalman3 skrev:Svenssons skrev:LarsL skrev:
Det viktiga för Tesla är ju att nu ta så stor marknadsandel som möjligt.
Varför? Det är inget Tesla själv sagt eller antytt. De vill elektrifiera transportsektorn men detta kan de inte göra själva och att då göra det mindre lönsamt för sig själva och konkurrenterna är inte en lösning.
Tesla kommer att anpassa priset när de har större produktion än efterfrågan som i Kina när fabriken där började producera bilar. Jag kan inte tänka mig att Tesla kommer att sänka priset för att få större marknadsandel någonstans och det hjälper ju inte heller om de inte kan producera bilarna vid ökad efterfrågan.
Tesla har ett helt annat tänk än tex GM och Ford.
GM och Ford ger en utdelning på ca 40-50 miljarder per år, de lägger också 40-50 miljarder på reklam.
Tesla vill ju rädda världen. Om man gör 1kr i vinst räcker det, för de bryr dig inte om att aktieägarna ska tjäna pengar.
Så Tesla sparar 80-100 miljarder per år på grund av att de har ett annat fokus än sina konkurrenter.
Tesla själva - dvs Elon - må säga att målet är att transformera transportsektorn (bla) till fossilfri, men det är fortfarande externa ägare som placerar mycket pengar i bolaget och DOM
har inte som huvudmål att rädda världen utan att tjäna pengar på investerat kapital, punkt.
Däremot så har Tesla varit tydliga med tidsplanen, att investera vinsten i fortsatt expansion och utdelning/vinst kommer längre fram i tiden.
Att ta marknadsandelar är prio ett sedan länge, det räcker ju med att läsa den "hemliga" planen för att se det liksom.
Och så länge man kan ta mer andelar av marknaden så fortsätter man att göra det, det skulle i princip alla företag göra så länge man inte riskerar hela företaget (vilket Tesla iofs varit nära
att göra några gånger), och det är investerarna helt OK med (än iaf).
Att man tvingar hela branschen in i samma spår av elektrifiering är i bästa fall en ren bonus för investerarna, men av girighet så kan jag tänka mig att dom flesta av dom (investerarna alltså) gärna
ser att resten av branschen INTE hänger med i svängarna på ett bra tag till.
Så jo, Tesla bryr sig visst om att aktieägarna ska tjäna pengar, men inte än (förutom ev ökat värde på aktierna under tiden, vilket är huvudmålet för många förstås).