Extremt högt vindbrud i min bil pga bakruta?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Extremt högt vindbrud i min bil pga bakruta?

Inlägg av LasseTM »

Lång story kort, jag hämtade ut min bil i december men nu efter ca 200 mil är det första gången jag får köra den på motorväg i högre farter än ca 100km/h.
Så jag tog en sväng ner till Strängnäs i söndags och upptäcker att vid ca 110km/h uppstår ett extremt högt vindbrus som bara blir värre och värre ju fortare jag kör, först trodde jag att rutan vänster bak var öppen men den var stängd.
När jag går ut och inspekterar bilen så ser jag att rutan sticker ut ca 5mm kontra glaset som sitter för i stolpen på förarsidan och att den flexar rätt mycket när jag trycker på den.
Det känns nästan som att gummilisten trycker ut rutan för mycket, känslan under hela färden i 110-125km/h var att fönstret var öppet bak på förarsidan.
Någon annan som har samma problem och finns det några åtgärder annat än att ringa Tesla?
Försökte ta en bild men det är svårt att få till, men kollar ni på bilden så ser ni att rutan följer stolpen ganska bra upp till ca 50% av rutans längd sedan börjar den sticka ut mer och mer. Kollar jag på andra sidan där det är tyst så följer rutan stolpens form hela vägen upp.

Bild
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare

Re: Extremt högt vindbrud i min bil pga bakruta?

Inlägg av Xeik »

Det bästa är att låta Tesla fixa det. Så ska det ju inte vara. Skulle du börja pilla själv och det inte blir bra, så blir det nog svårt att få Tesla att fixa det efter det. Om dom ser att du själv grejat.
Det enda fel vi hade på vår 3:a handlade också om en bakruta. I vårt fall så satt rutan 5 mm för långt bak, så att den var väldigt nära att slå i det fasta lilla bakfönstret när vi stängde bakdörren.
Bokade tid och Tesla fixade till rutans placering. Inga problem sedan dess.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Det där justerar Tesla om du säger till. Har justerats på alla mina tre Teslor, senast höger framdörr på Model 3 innan jul. Blev helt bra efter justering.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

vanligt fel på ramlösa (Tesla-)dörrar.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Inlägg av LasseTM »

Skönt att höra att det är lätt att fixa, känns ovant att boka ett serviceärende för ett fel på en bil.
Av alla mina bilar jag har ägt innan har det alltid varit en "feature" istället för ett fel när jag försökt få något åtgärdat.

Skriver ni på svenska i Tesla appen eller på engelska?
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

På svenska.
Tesla Y LR -22 EAP
Skriv svar