Om det vore ett logiskt och klokt beslut att chockhöja priserna "eftersom infrastrukturen kostar", så kan man ju undra hur Tesla lyckats bygga mångdubbelt fler stationer och stolpar UTAN prischock.
Tesla har ju inte börjat ta betalt för sina bilar/tjänster ännu. Man bygger ju fortfarande på varumärket. Att sälja bilar med obegränsad laddning på livstid grundas ju inte på att man får betalt för laddningen via bilens pris utan att man köper en marknadsposition. Tesla har ju lämnat det där med fri laddning på model3.
Man behöver kunna böja ta betalt och inte vara det billigaste alternativet hela tiden.
"Inte börjat ta betalt"? Vad menar du att dom gör då?
De går dessutom med vinst.
Ett argument för tesla är ju ofta dom låga totalkostnaderna. Det är ju ett starkt köpargument. Varför måste det vara billigare att köra Tesla än motsvarande fossilbil?
Varför kan man inte ta mer betalt? Borde inte ett utbyggt laddnätverk kunna innebära att man kan ta mer för bilarna?
Take a wild guess.
Man är beroende av nya försäljningsrekord för att uppfylla förväntningarna? Menar du att Teslas försäljning av 800 000bilar har betalat för alla investeringar till den grad att man ligger på plus eller menar du att löpande intäkter överstiger utgifter under en definierad period?
Eller behöver man fortsätta investera pengar som inte kommer från försäljning av bilar?
Om det vore ett logiskt och klokt beslut att chockhöja priserna "eftersom infrastrukturen kostar", så kan man ju undra hur Tesla lyckats bygga mångdubbelt fler stationer och stolpar UTAN prischock.
Tesla har ju inte börjat ta betalt för sina bilar/tjänster ännu. Man bygger ju fortfarande på varumärket. Att sälja bilar med obegränsad laddning på livstid grundas ju inte på att man får betalt för laddningen via bilens pris utan att man köper en marknadsposition. Tesla har ju lämnat det där med fri laddning på model3.
Man behöver kunna böja ta betalt och inte vara det billigaste alternativet hela tiden.
"Inte börjat ta betalt"? Vad menar du att dom gör då?
De går dessutom med vinst.
Ett argument för tesla är ju ofta dom låga totalkostnaderna. Det är ju ett starkt köpargument. Varför måste det vara billigare att köra Tesla än motsvarande fossilbil?
Varför kan man inte ta mer betalt? Borde inte ett utbyggt laddnätverk kunna innebära att man kan ta mer för bilarna?
Nä Ionity har verkligen inte monopol det var en jättedålig liknelse. Det gnälls ju ofta på att det inte finns någon enhetlig struktur mellan alla leverantörer. Tvärt om det finns en fantastisk möjlighet att utöva konsumentmakt!
Ja Tesla har valt en annan finansieringmodell på sitt nätverk, man har ju tagit gigantiska investeringskostnader under många år då också resultatet har blivit lidande. Ionitys ägare vill ha en annan modell. Rätt eller fel? Spelar ju ingen roll, det avgör styrelser och ägare för respektive bolag.
Men att tro att supercharge nätverket bara har kommit till ur tomma intet utan att någon har betalat för det? Tror du själv på det Taliz?
Vem mer har 4+ 150+kw HPCer vid varje station, över stora delar av Europa, förutom Tesla?
Att inte använda ionity om man kör annan elbil än Tesla är lite som att köra skoter i bushen i Sydostasien. Man får förlita sig på stånd där dom säljer bensin i små glasflaskor, och att det är öppet/nån hemma samt att det inte är för utblandat....
Jag tror inte du förstod poängen. Superchargernätet är finansierat direkt via bilens försäljningspris.
Tyskarna skulle kunna gjort samma sak, men istället väljer dom en väg som får färre att köpa elbil.
Tesla har ju inte börjat ta betalt för sina bilar/tjänster ännu. Man bygger ju fortfarande på varumärket. Att sälja bilar med obegränsad laddning på livstid grundas ju inte på att man får betalt för laddningen via bilens pris utan att man köper en marknadsposition. Tesla har ju lämnat det där med fri laddning på model3.
Man behöver kunna böja ta betalt och inte vara det billigaste alternativet hela tiden.
"Inte börjat ta betalt"? Vad menar du att dom gör då?
De går dessutom med vinst.
Ett argument för tesla är ju ofta dom låga totalkostnaderna. Det är ju ett starkt köpargument. Varför måste det vara billigare att köra Tesla än motsvarande fossilbil?
Varför kan man inte ta mer betalt? Borde inte ett utbyggt laddnätverk kunna innebära att man kan ta mer för bilarna?
Take a wild guess.
Man är beroende av nya försäljningsrekord för att uppfylla förväntningarna? Menar du att Teslas försäljning av 800 000bilar har betalat för alla investeringar till den grad att man ligger på plus eller menar du att löpande intäkter överstiger utgifter under en definierad period?
Eller behöver man fortsätta investera pengar som inte kommer från försäljning av bilar?
Man är beroende av stor skala för att kunna konkurrera och gå med vinst.
Eftersom man nu går med vinst har man nått tillräckligt stor skala för att göra just det.
En liknelse: Volvo har bara 2 års garanti. Kia däremot har 7 år. Mazda 10 år.
Garantiåtaganden kostar alltså rimligen Kia och Mazda betydligt mer än Volvo. Ändå fortsätter dom med det.
Vad tror du det beror på?
Det är en konkurrensfördel helt enkelt. Samma sak med superchargernätet.
"Inte börjat ta betalt"? Vad menar du att dom gör då?
De går dessutom med vinst.
Ett argument för tesla är ju ofta dom låga totalkostnaderna. Det är ju ett starkt köpargument. Varför måste det vara billigare att köra Tesla än motsvarande fossilbil?
Varför kan man inte ta mer betalt? Borde inte ett utbyggt laddnätverk kunna innebära att man kan ta mer för bilarna?
Take a wild guess.
Man är beroende av nya försäljningsrekord för att uppfylla förväntningarna? Menar du att Teslas försäljning av 800 000bilar har betalat för alla investeringar till den grad att man ligger på plus eller menar du att löpande intäkter överstiger utgifter under en definierad period?
Eller behöver man fortsätta investera pengar som inte kommer från försäljning av bilar?
Man är beroende av stor skala för att kunna konkurrera och gå med vinst.
Eftersom man nu går med vinst har man nått tillräckligt stor skala för att göra just det.
En liknelse: Volvo har bara 2 års garanti. Kia däremot har 7 år. Mazda 10 år.
Garantiåtaganden kostar alltså Kia och Mazda betydligt mer än Volvo. Ändå fortsätter dom med det.
Vad tror du det beror på?
Det är en konkurrensfördel helt enkelt. Samma sak med superchargernätet.
Stor skala? Tesla? Är inte det lite att gå händelserna lite i förväg? Tesla är ju en mycket liten biltillverkare än så länge. Finns inte en chans att intäkterna från dom bilar man sålt hittills redan har täckt investeringarna i utveckling, fabriker och laddinfrastruktur.
Hur mycket kan det ha kostat teslas laddnät? Totalt sedan man började? På ett ungefär.
Nybilsgarantier är försäkringslösningar. Om alla använde dom skulle det inte gå ihop. Det är naturligtvis Kia och MAzdas kunder som betalar för dessa försäkringar utspritt på alla miljoner bilar man säljer.
Om det vore ett logiskt och klokt beslut att chockhöja priserna "eftersom infrastrukturen kostar", så kan man ju undra hur Tesla lyckats bygga mångdubbelt fler stationer och stolpar UTAN prischock.
Tesla har ju inte börjat ta betalt för sina bilar/tjänster ännu. Man bygger ju fortfarande på varumärket. Att sälja bilar med obegränsad laddning på livstid grundas ju inte på att man får betalt för laddningen via bilens pris utan att man köper en marknadsposition. Tesla har ju lämnat det där med fri laddning på model3.
Man behöver kunna böja ta betalt och inte vara det billigaste alternativet hela tiden.
Vad grundar du detta på? Av allt jag läst så har Tesla goda marginaler på deras bilar.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Visst. Kanske det. Men man har ju också ganska stora investeringa bakom sig (och framför sig) och har ju bara producerat lika många bilar sedan 2012 fram till 2019 som t.ex. Volvo gör på ett år eller vad VW producerar på en månad.
Tyskarna skulle kunna gjort samma sak, men istället väljer dom en väg som får färre att köpa elbil.
Du har en bra poäng där. Billig eller till och med gratis laddning på livstid upplever man som kund som extremt fördelaktigt, även om man kanske inte tjänar nånting på det eftersom man har betalat för denna "förmån" med bilens pris.
Bränslepriser är en känslig angelägenhet. Det är roligare att få gratis bränsle än att få en något billigare bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Man kan hoppas att tesla kommer ha låga priser på sitt laddnätverk under överskådligt tid. Men det vore naivt att tro att inte priset kan höjas.
Tesla har försökt höja priset men blivit slaget på fingrarna av konsumenterna.(att sluta med gratis laddning).
Nu handlar det om ionity och jag vill påstå att en stor del av deras kunder är tesla ägare. Så jag säger det är dags att visa konsumentmakt och visa vad man tycker. Vissa säger att marknaden sköter det (som det var någon magisk enhörning).Men konsumenterna är just marknaden; de kan föra oväsen och hota med reglering och annan påverkan. Och det är kanske vad som behövs. Jag tycker att de skall kunna ta bra betalt, men det finns en gräns.
Tyskarna skulle kunna gjort samma sak, men istället väljer dom en väg som får färre att köpa elbil.
Du har en bra poäng där. Billig eller till och med gratis laddning på livstid upplever man som kund som extremt fördelaktigt, även om man kanske inte tjänar nånting på det eftersom man har betalat för denna "förmån" med bilens pris.
Bränslepriser är en känslig angelägenhet. Det är roligare att få gratis bränsle än att få en något billigare bil.
Vad kostar den gratis laddning som Model S hade tidigare för Tesla per år? Man betalar ju elräkningarna så det borde ju kunna gå att räkna på. Hur många Teslor har fri laddning ute på vägarna idag och ungefär hur mycket konsumerar dom?
Det är väl en naturlig reaktion kanske att man blir upprörd efter Ionity höjer priset. Men om man tänker ett varv till finns det ingen anledning egentligen.
Det är väl ingen mänsklig rättighet att det ska finnas snabbladdare i varje vrå i Europa med flera laddare på varje plats med ett kWh pris som är under marknadspris?
Om nu Ionity gjort en bedömning att folk är beredda att betala för sig antingen som gäst eller som medlem. Vad är problemet? Tycker du inte det är värt priset, ladda inte där då!!
Det är ju fantastiskt med marknadsekonomi, är det inte rätt priset för vad konsumenten vill betala så kommer råriset inte att funka. Sen kan det också bli andra nackdelar, är det ingen som laddar där för man tycker det är för dyrt ja då minskar säkert utbyggnadstakten och då blir det gnäll om det här.
TB gjorde i sin video en bra jämförelse för nordiska länderna och finns många andra leverantörer som har billigare priser. Nu kommer säkert någon att hävda att ”men det finns ju bara en laddare per sikte” ja, men igen infrastruktur kostar att bygga. Avvägning högt pris bra tillgänglighet eller lägre pris långsam uppbyggnad. Som allt annat i livet man kan inte få allt!
Gjorde en snabbkoll i Tyskland och finns flera leverantörer t.ex. Fastned och EnBw som har 150-300kw laddare för ca 50ct/kWh, ladda där då! Ja lite mer planering eller kanske riskera att där är fullt men igen avvägning, smidigt/tillgängligt eller lite omständigare/ lite billigare.
Till er som gapar på reglering och subventioner, är det mer rättvist att dom som inte kör elbil alls ska bekosta drivmedel till oss som kör elbil?
Sätt det också o sammanhang, de flesta laddar hemma, där infrastruktur finns genom att det redan är dragen i annat syfte. Ladda extern är ju oftast en liten del av laddningen över året så man får väl slå ut hela energikostnaden över året till ett snittpris.
Det är ju inte heller Ionitys fel att Sveriges penningpolitik är bedrövlig och att kronan är kast värderat. I Danmark t.ex. var ju Ionity billigast.
Det är bra att Ionity får feedback att vi tycker det är för dyrt men det kommer lösa sig om det nu visar sig vara en högre kostnad än vad folk är villiga att betala för deras tjänst.
Det du inte förstår är att reaktionerna på prishöjningen är väldigt stor, står i dom flesta tidningar etc. Det innebär att den är kontraproduktiv o dom som står i valet o kvalet att köpa en elbil kanske avstår om man inte kan använda bilen på längre resor/semester pga svindyrt att köra med den. Ta en Audi etron som drar över 300kw blir jäktigt dyrt att åka med en sådan bil till fjällen.
Nej folk kommer nog inte använda IONITY laddarna i någon större utsträckning med den prissättningen samt många kommer nog att välja en tesla istället för en bil från vag koncernen tack vare IONITY prissättning.
Marknadsekonomin kommer totalt dömma ut IONITY prissättning, stationerna kommer stå tomma.
Vem är upprörd? Det är mer att det är så korkat av dom så klockorna stannar, vem vill använda deras laddare om man kan åka diesel för halva priset ?
Du kan ju stå o ladda själv där, ingen annan mer än du kommer göra det typ.
Tycker inte att det här är så konstigt. Ionity vill begränsa sitt nätverk till de deltagande bolagen som kommer att få förmånligare priser.
Sen får Teslaägare och andra betala rejält. De som drabbas värst är ju de som varken har en Tesla eller en bil inom Ionity-nätverket.
En liten fundering dock kring att Ionity har fått offentlig finansiering från EU och kanske därmed inte kan låsa sitt nätverk helt för utomstënde som Tesla har gjort.
Tycker inte att det här är så konstigt. Ionity vill begränsa sitt nätverk till de deltagande bolagen som kommer att få förmånligare priser.
Sen får Teslaägare och andra betala rejält. De som drabbas värst är ju de som varken har en Tesla eller en bil inom Ionity-nätverket.
En liten fundering dock kring att Ionity har fått offentlig finansiering från EU och kanske därmed inte kan låsa sitt nätverk helt för utomstënde som Tesla har gjort.
Det är väl en naturlig reaktion kanske att man blir upprörd efter Ionity höjer priset. Men om man tänker ett varv till finns det ingen anledning egentligen.
Det är väl ingen mänsklig rättighet att det ska finnas snabbladdare i varje vrå i Europa med flera laddare på varje plats med ett kWh pris som är under marknadspris?
Om nu Ionity gjort en bedömning att folk är beredda att betala för sig antingen som gäst eller som medlem. Vad är problemet? Tycker du inte det är värt priset, ladda inte där då!!
Det är ju fantastiskt med marknadsekonomi, är det inte rätt priset för vad konsumenten vill betala så kommer råriset inte att funka. Sen kan det också bli andra nackdelar, är det ingen som laddar där för man tycker det är för dyrt ja då minskar säkert utbyggnadstakten och då blir det gnäll om det här.
TB gjorde i sin video en bra jämförelse för nordiska länderna och finns många andra leverantörer som har billigare priser. Nu kommer säkert någon att hävda att ”men det finns ju bara en laddare per sikte” ja, men igen infrastruktur kostar att bygga. Avvägning högt pris bra tillgänglighet eller lägre pris långsam uppbyggnad. Som allt annat i livet man kan inte få allt!
Gjorde en snabbkoll i Tyskland och finns flera leverantörer t.ex. Fastned och EnBw som har 150-300kw laddare för ca 50ct/kWh, ladda där då! Ja lite mer planering eller kanske riskera att där är fullt men igen avvägning, smidigt/tillgängligt eller lite omständigare/ lite billigare.
Till er som gapar på reglering och subventioner, är det mer rättvist att dom som inte kör elbil alls ska bekosta drivmedel till oss som kör elbil?
Sätt det också o sammanhang, de flesta laddar hemma, där infrastruktur finns genom att det redan är dragen i annat syfte. Ladda extern är ju oftast en liten del av laddningen över året så man får väl slå ut hela energikostnaden över året till ett snittpris.
Det är ju inte heller Ionitys fel att Sveriges penningpolitik är bedrövlig och att kronan är kast värderat. I Danmark t.ex. var ju Ionity billigast.
Det är bra att Ionity får feedback att vi tycker det är för dyrt men det kommer lösa sig om det nu visar sig vara en högre kostnad än vad folk är villiga att betala för deras tjänst.
Det du inte förstår är att reaktionerna på prishöjningen är väldigt stor, står i dom flesta tidningar etc. Det innebär att den är kontraproduktiv o dom som står i valet o kvalet att köpa en elbil kanske avstår om man inte kan använda bilen på längre resor/semester pga svindyrt att köra med den. Ta en Audi etron som drar över 300kw blir jäktigt dyrt att åka med en sådan bil till fjällen.
Nej folk kommer nog inte använda IONITY laddarna i någon större utsträckning med den prissättningen samt många kommer nog att välja en tesla istället för en bil från vag koncernen tack vare IONITY prissättning.
Marknadsekonomin kommer totalt dömma ut IONITY prissättning, stationerna kommer stå tomma.
Vem är upprörd? Det är mer att det är så korkat av dom så klockorna stannar, vem vill använda deras laddare om man kan åka diesel för halva priset ?
Du kan ju stå o ladda själv där, ingen annan mer än du kommer göra det typ.
När man vet vem som äger Ionity så är det inte så svårt att räkna ut deras mål, man ska inte köpa elbilar utan avgasbilar. Man kan inte förklara prissättningen på något annat sätt. Hoppas bara att det finns tillräckligt med idioter som ska köpa deras törstigaste modeller så de får fina böter för utsläppen
Ett argument för tesla är ju ofta dom låga totalkostnaderna. Det är ju ett starkt köpargument. Varför måste det vara billigare att köra Tesla än motsvarande fossilbil?
Varför kan man inte ta mer betalt? Borde inte ett utbyggt laddnätverk kunna innebära att man kan ta mer för bilarna?
Take a wild guess.
Man är beroende av nya försäljningsrekord för att uppfylla förväntningarna? Menar du att Teslas försäljning av 800 000bilar har betalat för alla investeringar till den grad att man ligger på plus eller menar du att löpande intäkter överstiger utgifter under en definierad period?
Eller behöver man fortsätta investera pengar som inte kommer från försäljning av bilar?
Man är beroende av stor skala för att kunna konkurrera och gå med vinst.
Eftersom man nu går med vinst har man nått tillräckligt stor skala för att göra just det.
En liknelse: Volvo har bara 2 års garanti. Kia däremot har 7 år. Mazda 10 år.
Garantiåtaganden kostar alltså Kia och Mazda betydligt mer än Volvo. Ändå fortsätter dom med det.
Vad tror du det beror på?
Det är en konkurrensfördel helt enkelt. Samma sak med superchargernätet.
Stor skala? Tesla? Är inte det lite att gå händelserna lite i förväg? Tesla är ju en mycket liten biltillverkare än så länge. Finns inte en chans att intäkterna från dom bilar man sålt hittills redan har täckt investeringarna i utveckling, fabriker och laddinfrastruktur.
Hur mycket kan det ha kostat teslas laddnät? Totalt sedan man började? På ett ungefär.
Nybilsgarantier är försäkringslösningar. Om alla använde dom skulle det inte gå ihop. Det är naturligtvis Kia och MAzdas kunder som betalar för dessa försäkringar utspritt på alla miljoner bilar man säljer.
Tesla har lika hög omsättning som Volvo nu. Dvs i så fall är Volvo också en "mycket liten" biltillverkare. I år, eller senast nästa år, är de större än Volvo. Om ytterligare ett par år flera ggr större.
Det finns gott om data publicerat gällande Teslas finanser. Likt så gott som alla bolag med enorm tillväxt har de lånat upp för att kunna investera. Därigenom växer de ännu snabbare. De har inga som helst problem att betala av dem. Förövrigt är det i närmast dumdristigt att INTE vara belånad idag. Tom Apple som har en gigantisk kassa och enorma intäkter har också enorma lån. Det är helt enkelt mest fördelaktigt.
Jag själv skulle kunna köpt ett dussin Model 3 kontant, men jag köpte den ändå med lån.
Det verkar som du förstod poängen, men ändå inte. På samma sätt som Mazda och Kias alla kunder betalar för de långa nybilsgarantierna, betalar Teslas kunder för Superchargernätet.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
Det kan ju bli så att de märken som står bakom Ionity avtalar om lägre priser för sina kunder. Då kan det bli liknande villkor som för Teslabilar och kostnaden för laddnätverket fördelas utifrån försäljning av den egna produkten. För Teslas del är det ju mycket enklare- de måste ensamma stå för pengarna.
”Otrogna” får då betala fullt pris, dvs behövande Teslor får betala ett högt pris, men det kan det ju vara värt om det verkligen behövs.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Tycker inte att det här är så konstigt. Ionity vill begränsa sitt nätverk till de deltagande bolagen som kommer att få förmånligare priser.
Sen får Teslaägare och andra betala rejält. De som drabbas värst är ju de som varken har en Tesla eller en bil inom Ionity-nätverket.
En liten fundering dock kring att Ionity har fått offentlig finansiering från EU och kanske därmed inte kan låsa sitt nätverk helt för utomstënde som Tesla har gjort.
Tesla har lika hög omsättning som Volvo nu. Dvs i så fall är Volvo också en "mycket liten" biltillverkare. I år, eller senast nästa år, är de större än Volvo. Om ytterligare ett par år flera ggr större.
Det finns gott om data publicerat gällande Teslas finanser. Likt så gott som alla bolag med enorm tillväxt har de lånat upp för att kunna investera. Därigenom växer de ännu snabbare. De har inga som helst problem att betala av dem. Förövrigt är det i närmast dumdristigt att INTE vara belånad idag. Tom Apple som har en gigantisk kassa och enorma intäkter har också enorma lån. Det är helt enkelt mest fördelaktigt.
Jag själv skulle kunna köpt ett dussin Model 3 kontant, men jag köpte den ändå med lån.
Det verkar som du förstod poängen, men ändå inte. På samma sätt som Mazda och Kias alla kunder betalar för de långa nybilsgarantierna, betalar Teslas kunder för Superchargernätet.
Ja Volvo är också en mycket liten tillverkare.
Inga som helst problem säger du? För Tesla handlar det ju om att expandera tillräckligt fort för att kunna betala av sina lån. Det är ju därför marknaden reagerar negativt på allt annat än rekord från Tesla. Det är ju det allt handlar om nu.
En hur mycket har teslas laddnätverk kostat i drift sedan 2012? Utslaget på antal sålda bilar? Förmodligen betydligt större summor än vad en försäkring för att täcka nybilsgarantin kostar.
Det är vad jag menar. Teslas investerare subventionerar laddnätverket för att bygga företaget genom enorm tillväxt. Någon gång under resans gång kommer man tycka marknaden är mogen för att börja ta betalt. Man gjorde det ju på Model3.
När man någon gång i framtiden inte är beroende av nya rekord hela tiden kan man låta kunderna betala för laddning fullt ut. Eller är det vad model3-kunderna redan gör?
Tesla har lika hög omsättning som Volvo nu. Dvs i så fall är Volvo också en "mycket liten" biltillverkare. I år, eller senast nästa år, är de större än Volvo. Om ytterligare ett par år flera ggr större.
Det finns gott om data publicerat gällande Teslas finanser. Likt så gott som alla bolag med enorm tillväxt har de lånat upp för att kunna investera. Därigenom växer de ännu snabbare. De har inga som helst problem att betala av dem. Förövrigt är det i närmast dumdristigt att INTE vara belånad idag. Tom Apple som har en gigantisk kassa och enorma intäkter har också enorma lån. Det är helt enkelt mest fördelaktigt.
Jag själv skulle kunna köpt ett dussin Model 3 kontant, men jag köpte den ändå med lån.
Det verkar som du förstod poängen, men ändå inte. På samma sätt som Mazda och Kias alla kunder betalar för de långa nybilsgarantierna, betalar Teslas kunder för Superchargernätet.
Ja Volvo är också en mycket liten tillverkare.
Inga som helst problem säger du? För Tesla handlar det ju om att expandera tillräckligt fort för att kunna betala av sina lån. Det är ju därför marknaden reagerar negativt på allt annat än rekord från Tesla. Det är ju det allt handlar om nu.
En hur mycket har teslas laddnätverk kostat i drift sedan 2012? Utslaget på antal sålda bilar? Förmodligen betydligt större summor än vad en försäkring för att täcka nybilsgarantin kostar.
Det är vad jag menar. Teslas investerare subventionerar laddnätverket för att bygga företaget genom enorm tillväxt. Någon gång under resans gång kommer man tycka marknaden är mogen för att börja ta betalt. Man gjorde det ju på Model3.
När man någon gång i framtiden inte är beroende av nya rekord hela tiden kan man låta kunderna betala för laddning fullt ut. Eller är det vad model3-kunderna redan gör?
Du får det att låta som att lånen växer på hög, att de ligger efter. Det gör dom inte, långt ifrån. Titta själv på deras finanser, det är publikt eftersom de är ett börsbolag.
Hur många ggr ska jag behöva förklara att superchargernätet finansieras via bilarna de säljer. Det spelar ingen roll hur mkt det kostat eller kostar så länge de når de vinstmarginaler de eftersträvar. Det är just det dom nu gör och därför har börskursen skjutit i höjden.
Model 3 betalar för sitt nyttjande av superchargers ja. Det kommer Model Y också göra. För S och X använder man fri supercharging som en morot för försäljningen, de är inga volymmodeller och därför är det ingen jättekostnad även om det skulle missbrukas.
Det är väl en naturlig reaktion kanske att man blir upprörd efter Ionity höjer priset. Men om man tänker ett varv till finns det ingen anledning egentligen.
Det är väl ingen mänsklig rättighet att det ska finnas snabbladdare i varje vrå i Europa med flera laddare på varje plats med ett kWh pris som är under marknadspris?
Om nu Ionity gjort en bedömning att folk är beredda att betala för sig antingen som gäst eller som medlem. Vad är problemet? Tycker du inte det är värt priset, ladda inte där då!!
Det är ju fantastiskt med marknadsekonomi, är det inte rätt priset för vad konsumenten vill betala så kommer råriset inte att funka. Sen kan det också bli andra nackdelar, är det ingen som laddar där för man tycker det är för dyrt ja då minskar säkert utbyggnadstakten och då blir det gnäll om det här.
TB gjorde i sin video en bra jämförelse för nordiska länderna och finns många andra leverantörer som har billigare priser. Nu kommer säkert någon att hävda att ”men det finns ju bara en laddare per sikte” ja, men igen infrastruktur kostar att bygga. Avvägning högt pris bra tillgänglighet eller lägre pris långsam uppbyggnad. Som allt annat i livet man kan inte få allt!
Gjorde en snabbkoll i Tyskland och finns flera leverantörer t.ex. Fastned och EnBw som har 150-300kw laddare för ca 50ct/kWh, ladda där då! Ja lite mer planering eller kanske riskera att där är fullt men igen avvägning, smidigt/tillgängligt eller lite omständigare/ lite billigare.
Till er som gapar på reglering och subventioner, är det mer rättvist att dom som inte kör elbil alls ska bekosta drivmedel till oss som kör elbil?
Sätt det också o sammanhang, de flesta laddar hemma, där infrastruktur finns genom att det redan är dragen i annat syfte. Ladda extern är ju oftast en liten del av laddningen över året så man får väl slå ut hela energikostnaden över året till ett snittpris.
Det är ju inte heller Ionitys fel att Sveriges penningpolitik är bedrövlig och att kronan är kast värderat. I Danmark t.ex. var ju Ionity billigast.
Det är bra att Ionity får feedback att vi tycker det är för dyrt men det kommer lösa sig om det nu visar sig vara en högre kostnad än vad folk är villiga att betala för deras tjänst.
Det du inte förstår är att reaktionerna på prishöjningen är väldigt stor, står i dom flesta tidningar etc. Det innebär att den är kontraproduktiv o dom som står i valet o kvalet att köpa en elbil kanske avstår om man inte kan använda bilen på längre resor/semester pga svindyrt att köra med den. Ta en Audi etron som drar över 300kw blir jäktigt dyrt att åka med en sådan bil till fjällen.
Nej folk kommer nog inte använda IONITY laddarna i någon större utsträckning med den prissättningen samt många kommer nog att välja en tesla istället för en bil från vag koncernen tack vare IONITY prissättning.
Marknadsekonomin kommer totalt dömma ut IONITY prissättning, stationerna kommer stå tomma.
Vem är upprörd? Det är mer att det är så korkat av dom så klockorna stannar, vem vill använda deras laddare om man kan åka diesel för halva priset ?
Du kan ju stå o ladda själv där, ingen annan mer än du kommer göra det typ.
Perfekt, det är precis så det ska va! Funkar det inte så kommer priset också regleras efter vad konsumenten är villig att betala över tid.
Reglering blir som att kissa på sig. Bra på kort sikt med påtvingat låga priser men också 100% garanti att utbyggnaden kommer avstanna rejält. Och det vill ingen.
Och ja, i grund och botten tycker jag det är sunt att företag försöker ha en lönsam verksamhet. Det är jag övertygad om att alla i samhället har glädje av. Att Ionity har stor initiala investeringskostnader tror jag vi alla kan vara överens om. Vad man har för ROI horisont kan vi bara spekulera men många olika åsikter i forumet vilket är kul.
Många godtyckliga kommentarer om om dyrt och inte förmånligt.
Som jag skrev initialt så är det inte ”Europas biljättars” fel att vi i Sverige har en krona som är skräp jämfört med Euro. Då känns icke avtals pris högt men inte galet. Avtalspriserna ligger bra till även mot Tesla (om man inte har så att det ingick i köpet). När man tittar på länder i övriga Europa
Det är väl en naturlig reaktion kanske att man blir upprörd efter Ionity höjer priset. Men om man tänker ett varv till finns det ingen anledning egentligen.
Det är väl ingen mänsklig rättighet att det ska finnas snabbladdare i varje vrå i Europa med flera laddare på varje plats med ett kWh pris som är under marknadspris?
Om nu Ionity gjort en bedömning att folk är beredda att betala för sig antingen som gäst eller som medlem. Vad är problemet? Tycker du inte det är värt priset, ladda inte där då!!
Det är ju fantastiskt med marknadsekonomi, är det inte rätt priset för vad konsumenten vill betala så kommer råriset inte att funka. Sen kan det också bli andra nackdelar, är det ingen som laddar där för man tycker det är för dyrt ja då minskar säkert utbyggnadstakten och då blir det gnäll om det här.
TB gjorde i sin video en bra jämförelse för nordiska länderna och finns många andra leverantörer som har billigare priser. Nu kommer säkert någon att hävda att ”men det finns ju bara en laddare per sikte” ja, men igen infrastruktur kostar att bygga. Avvägning högt pris bra tillgänglighet eller lägre pris långsam uppbyggnad. Som allt annat i livet man kan inte få allt!
Gjorde en snabbkoll i Tyskland och finns flera leverantörer t.ex. Fastned och EnBw som har 150-300kw laddare för ca 50ct/kWh, ladda där då! Ja lite mer planering eller kanske riskera att där är fullt men igen avvägning, smidigt/tillgängligt eller lite omständigare/ lite billigare.
Till er som gapar på reglering och subventioner, är det mer rättvist att dom som inte kör elbil alls ska bekosta drivmedel till oss som kör elbil?
Sätt det också o sammanhang, de flesta laddar hemma, där infrastruktur finns genom att det redan är dragen i annat syfte. Ladda extern är ju oftast en liten del av laddningen över året så man får väl slå ut hela energikostnaden över året till ett snittpris.
Det är ju inte heller Ionitys fel att Sveriges penningpolitik är bedrövlig och att kronan är kast värderat. I Danmark t.ex. var ju Ionity billigast.
Det är bra att Ionity får feedback att vi tycker det är för dyrt men det kommer lösa sig om det nu visar sig vara en högre kostnad än vad folk är villiga att betala för deras tjänst.
Det du inte förstår är att reaktionerna på prishöjningen är väldigt stor, står i dom flesta tidningar etc. Det innebär att den är kontraproduktiv o dom som står i valet o kvalet att köpa en elbil kanske avstår om man inte kan använda bilen på längre resor/semester pga svindyrt att köra med den. Ta en Audi etron som drar över 300kw blir jäktigt dyrt att åka med en sådan bil till fjällen.
Nej folk kommer nog inte använda IONITY laddarna i någon större utsträckning med den prissättningen samt många kommer nog att välja en tesla istället för en bil från vag koncernen tack vare IONITY prissättning.
Marknadsekonomin kommer totalt dömma ut IONITY prissättning, stationerna kommer stå tomma.
Vem är upprörd? Det är mer att det är så korkat av dom så klockorna stannar, vem vill använda deras laddare om man kan åka diesel för halva priset ?
Du kan ju stå o ladda själv där, ingen annan mer än du kommer göra det typ.
Perfekt, det är precis så det ska va! Funkar det inte så kommer priset också regleras efter vad konsumenten är villig att betala över tid.
Reglering blir som att kissa på sig. Bra på kort sikt med påtvingat låga priser men också 100% garanti att utbyggnaden kommer avstanna rejält. Och det vill ingen.
Och ja, i grund och botten tycker jag det är sunt att företag försöker ha en lönsam verksamhet. Det är jag övertygad om att alla i samhället har glädje av. Att Ionity har stor initiala investeringskostnader tror jag vi alla kan vara överens om. Vad man har för ROI horisont kan vi bara spekulera men många olika åsikter i forumet vilket är kul.
Många godtyckliga kommentarer om om dyrt och inte förmånligt.
Som jag skrev initialt så är det inte ”Europas biljättars” fel att vi i Sverige har en krona som är skräp jämfört med Euro. Då känns icke avtals pris högt men inte galet. Avtalspriserna ligger bra till även mot Tesla (om man inte har så att det ingick i köpet). När man tittar på länder i övriga Europa
Exakt. Det ser bara billigare ut vid första anblick. I själva verket är fortfarande dyrare än alla andra alternativ som finns.
Vilka andra alternativ finns det då? Som ger upp till 350 kW per laddare i ett nätverk? Till och med om vi bara räknar på 150 kW som är mer vanligt så finns det ju inte så många, inte ens Tesla levererar ju 150 kW per laddare utan där är det delat. Att vara garanterat upp till 350 kW per laddare är ju klart att det är dyrare än om det är slumpmässigt hur mycket du får ut baserat på hur många som är där.
Laddar man väldigt lite på snabbladdare är ju 199 kr/mån väldigt mycket, man går ju break even vid ca 460 kWh per år. Men laddar man mindre än det så är det ju ingen stor kostnad i att pynta ”drop in pris” heller.
Exakt. Det ser bara billigare ut vid första anblick. I själva verket är fortfarande dyrare än alla andra alternativ som finns.
Vilka andra alternativ finns det då? Som ger upp till 350 kW per laddare i ett nätverk? Till och med om vi bara räknar på 150 kW som är mer vanligt så finns det ju inte så många, inte ens Tesla levererar ju 150 kW per laddare utan där är det delat. Att vara garanterat upp till 350 kW per laddare är ju klart att det är dyrare än om det är slumpmässigt hur mycket du får ut baserat på hur många som är där.
Laddar man väldigt lite på snabbladdare är ju 199 kr/mån väldigt mycket, man går ju break even vid ca 460 kWh per år. Men laddar man mindre än det så är det ju ingen stor kostnad i att pynta ”drop in pris” heller.
Nu sägs det ju dock (i tidigare info) att ladda med 350 kW kommer att kosta €1.25 (tror jag det var)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Du får det att låta som att lånen växer på hög, att de ligger efter. Det gör dom inte, långt ifrån. Titta själv på deras finanser, det är publikt eftersom de är ett börsbolag.
Hur många ggr ska jag behöva förklara att superchargernätet finansieras via bilarna de säljer. Det spelar ingen roll hur mkt det kostat eller kostar så länge de når de vinstmarginaler de eftersträvar. Det är just det dom nu gör och därför har börskursen skjutit i höjden.
Model 3 betalar för sitt nyttjande av superchargers ja. Det kommer Model Y också göra. För S och X använder man fri supercharging som en morot för försäljningen, de är inga volymmodeller och därför är det ingen jättekostnad även om det skulle missbrukas.
Tesla är ju beroende av en helt annan tillväxt än andra biltillverkare. Avstannar tillväxten kommer lånen växa på hög.
Antalet Model S och Model X med fri supercharging är ju inte marginella. Det är ju fortfarande en ganska stor del av det totala antalet Teslor som rullar på vägarna idag.
Betalt har man ju fått en gång, när bilen såldes.
Vad kostar det Tesla att driva laddnätverket per år?
Nu sägs det ju dock (i tidigare info) att ladda med 350 kW kommer att kosta €1.25 (tror jag det var)
Ja kanske det, inget vi har bekräftat ännu men vi kan ju utgå från det vi vet iaf. Jag tycker inte det är så hemskt dyrt för de som har avtal helt enkelt, om man nu inte laddar mindre än 460 kWh per år men då är det ju inte så farligt att betala avtalslösa priset också.
Sen får vi se vad de MSPs som inte är låsta till specifika bilmärken kommer ha för priser.
Tycker inte att det här är så konstigt. Ionity vill begränsa sitt nätverk till de deltagande bolagen som kommer att få förmånligare priser.
Sen får Teslaägare och andra betala rejält. De som drabbas värst är ju de som varken har en Tesla eller en bil inom Ionity-nätverket.
En liten fundering dock kring att Ionity har fått offentlig finansiering från EU och kanske därmed inte kan låsa sitt nätverk helt för utomstënde som Tesla har gjort.