Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Samma dag som Polestar öppnar för alla reservationshållare att lägga sin bindande beställning, då kommer IONITY med sin prischock. Givetvis bara en slump. Personligen kommer jag aldrig gynna dom med en krona. Riktigt svinaktigt handlande av dom och jag hoppas EU jagar dom med blåslampa då dom fått massa bidrag för sin utbyggnad. Det är riktigt bedrövligt då detta får tusentals elbilsköpare som stod på tröskeln till ett köp att strunta i det. I Sverige har vi ju inte så mycket andra morötter än en låg driftskostnad som kompenserar ett högt inköpspris av själva bilen. Norska elbilsförmåner kommer aldrig komma här hemma tyvärr. Jag hoppas verkligen att det reder upp sig, frågan är bara hur.
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
Re: Ionitys laddnätverk
Är det inte ganska uppenbart varför de gör på detta viset? De som ligger bakom Ionity; BMW, Mercedes, Ford osv. vill ju egentligen sälja avgasbilar. Ni har väl hört inte minst BMW:s uttalanden det senaste. Nu kan de svart på vitt visa att det är billigare att köra fossilbil. Det är ju ett genidrag detta, bygg ett ”heltäckande” laddnätverk och sätt helt tokiga priser. Bara rubrikerna har nog orsakat många avbeställningar/uppskjutna beställningar. Hade jag suttit på köpknappen på en Polestar idag hade jag hoppat av.
Tror VW ångrar att de inte har ett eget nätverk då de verkar någorlunda seriösa med att vilka sälja elbilar.
Tror VW ångrar att de inte har ett eget nätverk då de verkar någorlunda seriösa med att vilka sälja elbilar.
Re: Ionitys laddnätverk
Superchargernätet kan finansieras med sparade pengar från utebliven reklam. Tesla sparar nog enorma summor pengar genom att skippa reklamFredrik j skrev:Tesla är ju beroende av en helt annan tillväxt än andra biltillverkare. Avstannar tillväxten kommer lånen växa på hög.taliz skrev:Du får det att låta som att lånen växer på hög, att de ligger efter. Det gör dom inte, långt ifrån. Titta själv på deras finanser, det är publikt eftersom de är ett börsbolag.
Hur många ggr ska jag behöva förklara att superchargernätet finansieras via bilarna de säljer. Det spelar ingen roll hur mkt det kostat eller kostar så länge de når de vinstmarginaler de eftersträvar. Det är just det dom nu gör och därför har börskursen skjutit i höjden.
Model 3 betalar för sitt nyttjande av superchargers ja. Det kommer Model Y också göra. För S och X använder man fri supercharging som en morot för försäljningen, de är inga volymmodeller och därför är det ingen jättekostnad även om det skulle missbrukas.
Antalet Model S och Model X med fri supercharging är ju inte marginella. Det är ju fortfarande en ganska stor del av det totala antalet Teslor som rullar på vägarna idag.
Betalt har man ju fått en gång, när bilen såldes.
Vad kostar det Tesla att driva laddnätverket per år?
Re: Ionitys laddnätverk
Men tesla har ju inte enorma pengar att spendera på reklam. Tesla är ju (idag) ungefär hälften så stora som Volvo. Kan man driva Teslas laddinfrastruktur på halva Volvos reklambudget?nek0 skrev:Superchargernätet kan finansieras med sparade pengar från utebliven reklam. Tesla sparar nog enorma summor pengar genom att skippa reklamFredrik j skrev:Tesla är ju beroende av en helt annan tillväxt än andra biltillverkare. Avstannar tillväxten kommer lånen växa på hög.taliz skrev:Du får det att låta som att lånen växer på hög, att de ligger efter. Det gör dom inte, långt ifrån. Titta själv på deras finanser, det är publikt eftersom de är ett börsbolag.
Hur många ggr ska jag behöva förklara att superchargernätet finansieras via bilarna de säljer. Det spelar ingen roll hur mkt det kostat eller kostar så länge de når de vinstmarginaler de eftersträvar. Det är just det dom nu gör och därför har börskursen skjutit i höjden.
Model 3 betalar för sitt nyttjande av superchargers ja. Det kommer Model Y också göra. För S och X använder man fri supercharging som en morot för försäljningen, de är inga volymmodeller och därför är det ingen jättekostnad även om det skulle missbrukas.
Antalet Model S och Model X med fri supercharging är ju inte marginella. Det är ju fortfarande en ganska stor del av det totala antalet Teslor som rullar på vägarna idag.
Betalt har man ju fått en gång, när bilen såldes.
Vad kostar det Tesla att driva laddnätverket per år?
Re: Ionitys laddnätverk
https://www.obrist-powertrain.com/filea ... _HH_DE.pdfWalker skrev:Det hela presenterades på en sajt på engelska som en uppfinning från Australien eftersom de som skrev hade dålig koll på Austria/AustraliaVerdi skrev:Vet ej. Vad är det som är så roligt?Walker skrev:Var det inte Australien?![]()
![]()
![]()
Finns mer om det i annan tråd.
https://www.obrist-powertrain.com/filea ... ntrieb.pdf
OBRIST Powertrain GmbH
Rheinstraße 26-27 | 6890 Lustenau | Austria
T +43 55 77 623 70 | office@obrist.at
Hoppas de inte menar Bulgarien

Re: Ionitys laddnätverk
Vet inte vad det kostar men det är inte några tior vi pratar om.Fredrik j skrev:Men tesla har ju inte enorma pengar att spendera på reklam. Tesla är ju (idag) ungefär hälften så stora som Volvo. Kan man driva Teslas laddinfrastruktur på halva Volvos reklambudget?nek0 skrev:Superchargernätet kan finansieras med sparade pengar från utebliven reklam. Tesla sparar nog enorma summor pengar genom att skippa reklamFredrik j skrev:Tesla är ju beroende av en helt annan tillväxt än andra biltillverkare. Avstannar tillväxten kommer lånen växa på hög.taliz skrev:Du får det att låta som att lånen växer på hög, att de ligger efter. Det gör dom inte, långt ifrån. Titta själv på deras finanser, det är publikt eftersom de är ett börsbolag.
Hur många ggr ska jag behöva förklara att superchargernätet finansieras via bilarna de säljer. Det spelar ingen roll hur mkt det kostat eller kostar så länge de når de vinstmarginaler de eftersträvar. Det är just det dom nu gör och därför har börskursen skjutit i höjden.
Model 3 betalar för sitt nyttjande av superchargers ja. Det kommer Model Y också göra. För S och X använder man fri supercharging som en morot för försäljningen, de är inga volymmodeller och därför är det ingen jättekostnad även om det skulle missbrukas.
Antalet Model S och Model X med fri supercharging är ju inte marginella. Det är ju fortfarande en ganska stor del av det totala antalet Teslor som rullar på vägarna idag.
Betalt har man ju fått en gång, när bilen såldes.
Vad kostar det Tesla att driva laddnätverket per år?
Kia lade ut 15 000 kronor i reklam per såld bil 2007
https://www.hd.se/2008-01-26/bilreklam-for-miljarder
Tänk dig om VW betalar 15 000kr / såld bil det blir många laddare för de pengarna, men även Tesla kan driva några laddare med 15 000kr/såld bil
Re: Ionitys laddnätverk
Tesla _var_ drygt hälften av Volvo i antalet producerade bilar per år 2019. Tesla växer dock med dryga 50% på årsbasis och Volvo växte med knappt 10%. Tesla lär sälja fler bilar som dessutom har ett högre snittpris jämfört med Volvo inom kort. Tesla är även ett bredare bolag än Volvo Vara.Fredrik j skrev:
Men tesla har ju inte enorma pengar att spendera på reklam. Tesla är ju (idag) ungefär hälften så stora som Volvo. Kan man driva Teslas laddinfrastruktur på halva Volvos reklambudget?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Tror precis som MarkusL, kanske inte fullt så utstuderat men ett riktigt klaver-tramp av Ionity som drabbar alla utom Tesla. Dock är bollen redan i rullning, BEV kommer ta över, även om detta kan fördröja det hela lite. Ionity pajjar sitt eget varumärke och det skvätter rejält med bad-will över bilmärkena som är med i samarbetet. Jag tror att elbilsladdning på sikt kommer att vara frikopplat från biltillverkare, det naturliga är ju att elbolagen tar hand om detta, eftersom det sedan länge varit deras affärsidé att tillverka, distribuera och sälja el. Skillnaden att sälja DC och AC är inte så jättestor, och det är faktiskt billigare att sälja mycket el på några få ställen än att äga och underhålla ett elnät för att sälja småskvättar på många ställen (vårt nuvarande elsystem för småhusbebyggelse, SÄRSKILT på landsbygd). Tesla råkar ju nu vara både bilföretag och energiföretag, och de säljer väl för ett rimligt pris till M3-ägare (samtidigt som de flesta X&S-ägare har betalat ett högt inköpspris och därmed bidragit till finansieringen) jag tror att Tesla inom några år kommer att öppna upp sina laddnätverk och sälja laddning till andra för en mindre extrakostnad (säg 50 öre extra per kWh), och det kommer bli tufft för Fortum/Vattenfall/E.On (eller motsvarande företag globalt) att konkurrera med. Ionity och motsvarande ”skämt” köpa säkert upp billigt av någon av dessa... men detta positionerar tesla för att bli en globalt dominerande aktör för försäljning av ”drivmedel”, ännu en STOR bransch som de har chans att lägga under sig.MarkusL skrev:Är det inte ganska uppenbart varför de gör på detta viset? De som ligger bakom Ionity; BMW, Mercedes, Ford osv. vill ju egentligen sälja avgasbilar. Ni har väl hört inte minst BMW:s uttalanden det senaste. Nu kan de svart på vitt visa att det är billigare att köra fossilbil. Det är ju ett genidrag detta, bygg ett ”heltäckande” laddnätverk och sätt helt tokiga priser. Bara rubrikerna har nog orsakat många avbeställningar/uppskjutna beställningar. Hade jag suttit på köpknappen på en Polestar idag hade jag hoppat av.
Tror VW ångrar att de inte har ett eget nätverk då de verkar någorlunda seriösa med att vilka sälja elbilar.
Dags att köpa mera TSLA...
/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
Re: Ionitys laddnätverk
Javisst. Tesla kommer tillverka många fler bilar på årsbasis än Volvo. Det är jag helt övertygad om. Men just nu gör dom ju inte det utan man har intäkter från ca 400 000 bilar att betala alla sina utgifter med och kan naturligtvis inte matcha jättarnas reklambudgetar. VWs reklambudget skulle ju säkert kunna driva hela Tesla på.Svenssons skrev:Tesla _var_ drygt hälften av Volvo i antalet producerade bilar per år 2019. Tesla växer dock med dryga 50% på årsbasis och Volvo växte med knappt 10%. Tesla lär sälja fler bilar som dessutom har ett högre snittpris jämfört med Volvo inom kort. Tesla är även ett bredare bolag än Volvo Vara.Fredrik j skrev:
Men tesla har ju inte enorma pengar att spendera på reklam. Tesla är ju (idag) ungefär hälften så stora som Volvo. Kan man driva Teslas laddinfrastruktur på halva Volvos reklambudget?
Det påstods att Tesla kan betala för laddnätverket för att man inte spenderar pengar på reklam. Rimligen får man då jämföra med en tillverkare av rätt storlek. Typ halva Volvo.
När det gäller tillväxten har du helt rätt. Tesla måste växa med 50% för att tillfredställa sina investerare.
Re: Ionitys laddnätverk
Hur mycket kostar det att driva (installera och rörliga kostnader) en 150 (350?) kW * minst 6 st? låter 600 kW rimligt? (också har man något batteri för lastbalansera)
Vissa säger 1 miljon men vad är månadskostnaden? kan man uppskatta det till ca 1000 kr/mån?
Det är bara så man kan komma till en rimligt argument om deras prisbild är rimlig eller ej.
15 000 räcker då inte långt... (Är väl typ 85 bilar per laddare (eller det kanske räcker(?))) om man jämför med en bensinmack, hur många kan en sådan serva på ett år (5 000)? Då förstår man att laddplatserna hamnar nere i tätbebyggda kontinenten.
Tyvärr är de naivt att tro att de kan sälja bilar utan reklam. Polestar2 reklamen går stenhårt nu. (hoppas nyheten om ionity går de flesta förbi)
Hur många elbilar har konsortiet sålt? (kanske de är lite less på att sponsra tesla ägare?) menar alltså bilar som laddar 100kW+.
Försöker se hur många elbilar som de har men hittar inget på elbilstatistik. uppskattat? kanske 2-3000 (låter lite högt tror nog mera under 1000) sammanlagt det borde motsvara 20-30 laddplatser i sverige. kia eniro sålde i ca 1500 (så det borde ge 10 laddplatser.)
Vissa säger 1 miljon men vad är månadskostnaden? kan man uppskatta det till ca 1000 kr/mån?
Det är bara så man kan komma till en rimligt argument om deras prisbild är rimlig eller ej.
15 000 räcker då inte långt... (Är väl typ 85 bilar per laddare (eller det kanske räcker(?))) om man jämför med en bensinmack, hur många kan en sådan serva på ett år (5 000)? Då förstår man att laddplatserna hamnar nere i tätbebyggda kontinenten.
Tyvärr är de naivt att tro att de kan sälja bilar utan reklam. Polestar2 reklamen går stenhårt nu. (hoppas nyheten om ionity går de flesta förbi)
Hur många elbilar har konsortiet sålt? (kanske de är lite less på att sponsra tesla ägare?) menar alltså bilar som laddar 100kW+.
Försöker se hur många elbilar som de har men hittar inget på elbilstatistik. uppskattat? kanske 2-3000 (låter lite högt tror nog mera under 1000) sammanlagt det borde motsvara 20-30 laddplatser i sverige. kia eniro sålde i ca 1500 (så det borde ge 10 laddplatser.)
Re: Ionitys laddnätverk
Det är väl ingen som tror att Volvo kan sälja bilar utan reklam?Mickep skrev:Tyvärr är de naivt att tro att de kan sälja bilar utan reklam. Polestar2 reklamen går stenhårt nu. (hoppas nyheten om ionity går de flesta förbi)
Re: Ionitys laddnätverk
Det är väl ingen som säljer bilar utan reklam, men det är bara Tesla som inte behöver betala för reklamen.Fredrik j skrev:Det är väl ingen som tror att Volvo kan sälja bilar utan reklam?Mickep skrev:Tyvärr är de naivt att tro att de kan sälja bilar utan reklam. Polestar2 reklamen går stenhårt nu. (hoppas nyheten om ionity går de flesta förbi)
- Elbilisten
- Inlägg: 463
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Ionitys laddnätverk
Vi kan titta lite på vilka företag som står bakom Ionity: Ligger de i framkant eller maskar de? BMW som inte har börjat leverera någon ny elbilsmodell sen i3 i 2013. Mercedes som har sålt 55 exemplarer av EQC. Ford, jag kan inte minnas att jag har set någon av deras Focus elbilar än. Audi e-Tron, var inte det en av alla sk "Tesla-killers"? Porsche har inte börjat leverera. Volkswagen lagrar någon promille halvfärdiga bilar för att senare slippa med mindre böter till EU.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ionitys laddnätverk
Installeras sex 150 kW laddare på en och samma gång så räcker nog inte 2 miljoner per laddare i startkostnad.Mickep skrev:Hur mycket kostar det att driva (installera och rörliga kostnader) en 150 (350?) kW * minst 6 st? låter 600 kW rimligt? (också har man något batteri för lastbalansera)
Vissa säger 1 miljon men vad är månadskostnaden? kan man uppskatta det till ca 1000 kr/mån?
Det är bara så man kan komma till en rimligt argument om deras prisbild är rimlig eller ej.
15 000 räcker då inte långt... (Är väl typ 85 bilar per laddare (eller det kanske räcker(?))) om man jämför med en bensinmack, hur många kan en sådan serva på ett år (5 000)? Då förstår man att laddplatserna hamnar nere i tätbebyggda kontinenten.
Tyvärr är de naivt att tro att de kan sälja bilar utan reklam. Polestar2 reklamen går stenhårt nu. (hoppas nyheten om ionity går de flesta förbi)
Hur många elbilar har konsortiet sålt? (kanske de är lite less på att sponsra tesla ägare?) menar alltså bilar som laddar 100kW+.
Försöker se hur många elbilar som de har men hittar inget på elbilstatistik. uppskattat? kanske 2-3000 (låter lite högt tror nog mera under 1000) sammanlagt det borde motsvara 20-30 laddplatser i sverige. kia eniro sålde i ca 1500 (så det borde ge 10 laddplatser.)
Och sedan minst 15 000:- per laddare i fasta månadskostnader skulle jag tro, största delen blir elnätsavgiften för den höga effekten.
Ska det även till ett markarrende så kostar det en del.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2101
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Ionitys laddnätverk
Exakt samma diskussion hade vi i oktober och på sidan 148-150 finns en del kalkyler vad det kostar driva ett laddnätverk. Hög effekt kostar otroligt mycket, enligt prislistor på nätet pratar vi om ca 30.000-40.000 SEK per mån för en enda 350 kW anslutning. Med 3-6 laddare blir det 3-6 gånger dyrare. Dom som tror att man kan bygga ett laddnätverk med 350 kW laddare och ta spotpris i avgift lever i en drömvärld.Mickep skrev:Hur mycket kostar det att driva (installera och rörliga kostnader) en 150 (350?) kW * minst 6 st? låter 600 kW rimligt? (också har man något batteri för lastbalansera)
Vissa säger 1 miljon men vad är månadskostnaden? kan man uppskatta det till ca 1000 kr/mån?
Det är bara så man kan komma till en rimligt argument om deras prisbild är rimlig eller ej.
15 000 räcker då inte långt... (Är väl typ 85 bilar per laddare (eller det kanske räcker(?))) om man jämför med en bensinmack, hur många kan en sådan serva på ett år (5 000)? Då förstår man att laddplatserna hamnar nere i tätbebyggda kontinenten.
Tyvärr är de naivt att tro att de kan sälja bilar utan reklam. Polestar2 reklamen går stenhårt nu. (hoppas nyheten om ionity går de flesta förbi)
Hur många elbilar har konsortiet sålt? (kanske de är lite less på att sponsra tesla ägare?) menar alltså bilar som laddar 100kW+.
Försöker se hur många elbilar som de har men hittar inget på elbilstatistik. uppskattat? kanske 2-3000 (låter lite högt tror nog mera under 1000) sammanlagt det borde motsvara 20-30 laddplatser i sverige. kia eniro sålde i ca 1500 (så det borde ge 10 laddplatser.)
Citerar mig själv från oktober
viewtopic.php?p=378619#p378619
Ionity med sin högre effekt kommer troligen ligga på ca 4-8 kr/kWh till sina egna bilar och då är inte 12-14 kr/kWh orimligt för konkurrenterna. Däremot kan jag hålla med om att det blir dyrt. Snabbladdning kostar och som jag upprepat snart 100 gånger på detta forum, ingen lösning för vardagsladdning.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Re: Ionitys laddnätverk
ok, så för att få det att gå runt måste de först sälja ca 150 bilar för att finansiera en laddplats (låg räknat) och sedan sälja 15 st per år (förutsatt att man inte sätter upp en ny plats)
Hur många laddställen har ionity satt upp i sverige? 15 st? det motsvara ca 2000 bilar + 200 st till årligen för att gå +- 0.(i Sverige) ganska förklarligt att de chockhöjer priset. (vet inte hur teslas modell är men det är ganska uppenbart att de måste sälja fler bilar än förra året för att inte höja priset på laddning)
Hur många laddställen har ionity satt upp i sverige? 15 st? det motsvara ca 2000 bilar + 200 st till årligen för att gå +- 0.(i Sverige) ganska förklarligt att de chockhöjer priset. (vet inte hur teslas modell är men det är ganska uppenbart att de måste sälja fler bilar än förra året för att inte höja priset på laddning)
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2101
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Ionitys laddnätverk
Vet inte hur du kalkylerar men en transformatorstation kostar i runda svängar ca 1 MSEK
Varje 350 kW laddare kostar i storleksordningen 0,5-1 MSEK
Ovanpå det tillkommer installationskostnader.
Så en station med 4 laddare kostar minst 3-4 MSEK att bygga.
P.g.a. Ionity har satt ribban högt och eftersom 4x350kW laddare kräver en 1,4MW nätanslutning till en sådan station så blir månadskostnaden ca 130.000-140.000 SEK.
Ionity är ett premiumnätverk med premiumpriser.
Varje 350 kW laddare kostar i storleksordningen 0,5-1 MSEK
Ovanpå det tillkommer installationskostnader.
Så en station med 4 laddare kostar minst 3-4 MSEK att bygga.
P.g.a. Ionity har satt ribban högt och eftersom 4x350kW laddare kräver en 1,4MW nätanslutning till en sådan station så blir månadskostnaden ca 130.000-140.000 SEK.
Ionity är ett premiumnätverk med premiumpriser.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: Ionitys laddnätverk
Lustigt att de höjer priset nu och inte väntar innan fler bilar är ute på vägarna. ID3 som kommer om några månader tx det kan få några att välja en m3 istället
Re: Ionitys laddnätverk
Det låter lite väl högt. Dels vill man inte provisionera för 100% utnyttjandegrad även om laddstationerna ska klara en peak på 350kW så är det ju dumt att provisionera för mer än hälften av det.EnTraktor skrev:Vet inte hur du kalkylerar men en transformatorstation kostar i runda svängar ca 1 MSEK
Varje 350 kW laddare kostar i storleksordningen 0,5-1 MSEK
Ovanpå det tillkommer installationskostnader.
Så en station med 4 laddare kostar minst 3-4 MSEK att bygga.
P.g.a. Ionity har satt ribban högt och eftersom 4x350kW laddare kräver en 1,4MW nätanslutning till en sådan station så blir månadskostnaden ca 130.000-140.000 SEK.
Ionity är ett premiumnätverk med premiumpriser.
Sen så verkar priset lite väl högt. Tekniska verken i Linköping ger tex en månadskostnad på 25kkr för en anläggning på 1,4MW. Det kan givetvis skilja sig mycket i landet men det känns osannolikt att det skiljer sig med en faktor 5-6.
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Ionitys laddnätverk
Och i så gott som hela Norrland är man hänvisad till 50 kW om man inte äger en tesla. Ionity ger ju åtminstone andra bilmärken chansen att ladda till skillnad mot tesla. Hade det inte varit för det så hade jag beställt en elbil vid det här laget. Nu får jag vänta tills ionity blir nog stora här uppe eller att circle-k eller nått energibolag kommer igång som i Luleå och Dalarna.Jerker skrev:Ja, detta förstörde även för mig trots att jag har en Tesla. Jag åker till Örebro då och då och övernattar ibland, ibland inte. Då behöver jag ladda där innan jag åker tillbaka hem. Ionity gav mig en snabb laddning till hyfsat pris. Visste iofs att priset så småningom skulle gå upp men hoppades ändå på ett humant pris. Det finns ingen destinationsladdare som ligger inom räckhåll utan att isf tvingas till en längre promenad därifrån från och tillbaka, vilket i praktiken skulle innebära att jag skulle behöva lägga flera timmar på laddningen varje gång jag är där. I fortsättningen är jag hänvisad till nån av 50 kW-laddarna. Det funkar iofs det också men de har börjat bli hårt belastade i Örebro. Hinner med en laddning till innan de höjer.
Ionity ger åtminstone en möjlighet att ha avtal med flera bilmärken till skillnad mot teslas monopol.
Har man så gott som monopol på snabbladdare i Norrland borde man också se till att det finns några serviceverkstäder där också.
Re: Ionitys laddnätverk
Skulle de inte öppna något i Umeå? (jo jag vet är ganska långt mellan umeå och Kiruna men men...Robertrimmevik skrev:Och i så gott som hela Norrland är man hänvisad till 50 kW om man inte äger en tesla. Ionity ger ju åtminstone andra bilmärken chansen att ladda till skillnad mot tesla. Hade det inte varit för det så hade jag beställt en elbil vid det här laget. Nu får jag vänta tills ionity blir nog stora här uppe eller att circle-k eller nått energibolag kommer igång som i Luleå och Dalarna.Jerker skrev:Ja, detta förstörde även för mig trots att jag har en Tesla. Jag åker till Örebro då och då och övernattar ibland, ibland inte. Då behöver jag ladda där innan jag åker tillbaka hem. Ionity gav mig en snabb laddning till hyfsat pris. Visste iofs att priset så småningom skulle gå upp men hoppades ändå på ett humant pris. Det finns ingen destinationsladdare som ligger inom räckhåll utan att isf tvingas till en längre promenad därifrån från och tillbaka, vilket i praktiken skulle innebära att jag skulle behöva lägga flera timmar på laddningen varje gång jag är där. I fortsättningen är jag hänvisad till nån av 50 kW-laddarna. Det funkar iofs det också men de har börjat bli hårt belastade i Örebro. Hinner med en laddning till innan de höjer.
Ionity ger åtminstone en möjlighet att ha avtal med flera bilmärken till skillnad mot teslas monopol.
Har man så gott som monopol på snabbladdare i Norrland borde man också se till att det finns några serviceverkstäder där också.
as for the monopol, tycker inte det är något problem med att Tesla endast tillåter Teslor att ladda på deras egna stationer, inget som stoppar någon annan biltillverkare att göra likadant själva
M3 LR AWD Midnight Silver
Re: Ionitys laddnätverk
I Sverige finns inte så hemskt mycket annat att välja på. Sant. Men vi är ett utvecklingsland när det kommer till högeffektsladdning. Det finns några enstaka HPC:er från andra leverantörer, men inget sammanhängande nätverk. Fortum tar 2,50kr/minut (2.00kr/minut med Plugsurfing), Bee tar 5kr/kWh utan abonnemang. Det är dessa jag använder mest eftersom jag rör mig mest norrut där Ionity ändå inte finns.OfarligTesla skrev:Vilka andra alternativ finns det då? Som ger upp till 350 kW per laddare i ett nätverk? Till och med om vi bara räknar på 150 kW som är mer vanligt så finns det ju inte så många, inte ens Tesla levererar ju 150 kW per laddare utan där är det delat. Att vara garanterat upp till 350 kW per laddare är ju klart att det är dyrare än om det är slumpmässigt hur mycket du får ut baserat på hur många som är där.mati skrev:Exakt. Det ser bara billigare ut vid första anblick. I själva verket är fortfarande dyrare än alla andra alternativ som finns.TiborBlomhall skrev:Ursäkta mig men att tvingas betala 199:-/mån för att få 3:50/kWh är inte förmånligt.
https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs
Laddar man väldigt lite på snabbladdare är ju 199 kr/mån väldigt mycket, man går ju break even vid ca 460 kWh per år. Men laddar man mindre än det så är det ju ingen stor kostnad i att pynta ”drop in pris” heller.
Men nere kontinenten finns många fler aktörer, FastNed, allego, EnBW, Telekom, osv. Just FastNed har hittills ansetts vara en ganska dyr laddoperatör, ca 6kr/kWh utan abonnemang, men nu ter de sig alltså billiga i jämförelse. Dessutom är deras laddstationer mycket mer påkostade än Ionitys, de har alltid stora tak över sina laddare, precis som vilken sketen bensinmack som helst och de känner igen bilen när man har laddat hos de tidigare, dvs man slipper fipplar med laddkort osv. Precis som Tesla. Ionity är numera det dyraste som finns, hur man än vrider och vänder på det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Förresten så bryr jag mig inte om att ionity i teorin kan leverera 350kW per laddare. Jag kommer aldrig köpa en Porsche Taycan eller en e-tron GT och jag utgår ifrån att det under en överskådlig framtid bara kommer vara extremt dyra premiumbilar som kan ladda med så hög effekt. Vanliga bilar kommer även i framtiden att klara sig med upp till säg 120-150kW. Det finns ingen anledning för en bil i ID3-klassen att kunna ladda med 350kW. Det betyder att alla måste betala ett "premiumpris" hos Ionity, men det är bara ett fåtal - även i framtiden - som verkligen nyttjar toppeffekten som anläggningen är dimensionerad för. Även om 350kW-laddning blir dyrare per kWh än vanlig laddning så betalar vanliga dödliga trots allt ett högt pris för det faktum att laddarna är överdimensionerade.
Jag hoppas verkligen att andra operatörer som Fortum/Bee/e.on osv får tummen ur även i Sverige och bygger fler laddare med säg upp till 150kW och där prissättningen inte bygger på att en Porsche kan ladda på 5 minuter.
Jag hoppas verkligen att andra operatörer som Fortum/Bee/e.on osv får tummen ur även i Sverige och bygger fler laddare med säg upp till 150kW och där prissättningen inte bygger på att en Porsche kan ladda på 5 minuter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, FastNed är ju ett bra exempel om vi kollar på deras 175kW laddare. De flesta av deras laddare är ju byggda i ett väldigt litet geografiskt område där det är många som kan nyttja dem. De som är utanför Nederländerna ligger ju mer eller mindre längs Autobahn där det också reser mycket folk, alltså får de nog en rätt bra ROI per laddare. Tror du inte att de hade behövt ta mer betalt om de även hade haft som ambition att bygga laddare i avkrokar i Sverige där väldigt få kommer använda dem? Ionity försöker ju bygga ett nätverk som Teslas men med bättre och dyrare laddare, detta samtidigt som det blir vettig ekonomi i det.mati skrev:I Sverige finns inte så hemskt mycket annat att välja på. Sant. Men vi är ett utvecklingsland när det kommer till högeffektsladdning. Det finns några enstaka HPC:er från andra leverantörer, men inget sammanhängande nätverk. Fortum tar 2,50kr/minut (2.00kr/minut med Plugsurfing), Bee tar 5kr/kWh utan abonnemang. Det är dessa jag använder mest eftersom jag rör mig mest norrut där Ionity ändå inte finns.
Men nere kontinenten finns många fler aktörer, FastNed, allego, EnBW, Telekom, osv. Just FastNed har hittills ansetts vara en ganska dyr laddoperatör, ca 6kr/kWh utan abonnemang, men nu ter de sig alltså billiga i jämförelse. Dessutom är deras laddstationer mycket mer påkostade än Ionitys, de har alltid stora tak över sina laddare, precis som vilken sketen bensinmack som helst och de känner igen bilen när man har laddat hos de tidigare, dvs man slipper fipplar med laddkort osv. Precis som Tesla. Ionity är numera det dyraste som finns, hur man än vrider och vänder på det.
Själv tror jag att Ionity satte ribban för högt även om vi struntar i 350 kW och bara räknar på säg 200 kW som är max normala bilar kommer använda i en snar framtid, det blir helt enkelt för dyrt att förbereda varje station med minst 4 st laddare som alla kan användas med 200 kW samtidigt. De borde haft sämre laddare de kunde sätta i avkrokarna för att få ner kostnaden.
Det sagt tycker jag inte det är direkt svindyrt att ladda på Ionity heller om man kan teckna abonnemang, om man laddar mycket använder man abonnemanget vilket ger ett okej pris ändå, laddar man lite så spelar det ingen roll för det är småpengar totalt.
Re: Ionitys laddnätverk
Där tror jag du har fel.mati skrev:Förresten så bryr jag mig inte om att ionity i teorin kan leverera 350kW per laddare. Jag kommer aldrig köpa en Porsche Taycan eller en e-tron GT och jag utgår ifrån att det under en överskådlig framtid bara kommer vara extremt dyra premiumbilar som kan ladda med så hög effekt. Vanliga bilar kommer även i framtiden att klara sig med upp till säg 120-150kW. Det finns ingen anledning för en bil i ID3-klassen att kunna ladda med 350kW. Det betyder att alla måste betala ett "premiumpris" hos Ionity, men det är bara ett fåtal - även i framtiden - som verkligen nyttjar toppeffekten som anläggningen är dimensionerad för. Även om 350kW-laddning blir dyrare per kWh än vanlig laddning så betalar vanliga dödliga trots allt ett högt pris för det faktum att laddarna är överdimensionerade.
Jag hoppas verkligen att andra operatörer som Fortum/Bee/e.on osv får tummen ur även i Sverige och bygger fler laddare med säg upp till 150kW och där prissättningen inte bygger på att en Porsche kan ladda på 5 minuter.
Hyundai/Kia har gått med i Ionity, de kommer med 350kW bilar 2021, och deras bilar konkurrerar inte med Porsche.
I år kommer ju ett antal elbilar med 100 till 200kWh batterier,
ska dom kunna ladda till 80% på 30 minuter, då krävs 800V och 350kW.
Och det är ju inte så tekniskt svårt, eller dyrt med 800V.
Ska tex Kia Sorento få bra räckvidd krävs 2x64kWh batteri.
Då kan man dela på 800V så varje batteri får 400V och 175kW.
C-värdet blir som mest ca 2,73.
Tesla 3 ligger som mest på 3,33.
Har ju själv spekulterat i att Tesla kommer med V4 laddare med 5-600kW laddhastighet.
Elon själv var ju lite kryptisk vid Cybertrucklanseringen, sa att den går att ladda i +250kW.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension