Elfordonsrevolutionen

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Shven
Teslaägare

Elfordonsrevolutionen

Inlägg av Shven »

Tibor jag tycket att du är en duktig journalist. En riktigt spännande nyhetsartikel den 8/10. Det kittlar när vi i vår tid kan skönja slutet för en fossila bilen. Tänk bara att kunna gå runt i stan utan avgaser som förpestar luften. Å andra sidan borde du skicka den här artikeln till Volvo. För hoppar inte Volvo på tåget med målsättning att producera en kompetent elbil är kommer det bara att vara frågan om hur länge de kommer att överleva. Den elektriska revolutionen står för dörren. Titta bara på elcykeln där 2015 var året där genombrottet kom.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare

Re: Elfordonsrevolutionen

Inlägg av mickeisol »

Ja.

Andrahandsvärdet på elbilar kommer ju att stå sig grymt, och tesla speciellt.
Det kommer inte att bli nåt speciellt dyrt att uppgradera batteriet om ett par år uppenbarligen (när det finns gott om batterier efter GF öppnande).
Samt tillgång till "gratis" laddning (betald av första ägaren).

Att köpa en ny Bensin och dieselbil skulle aldrig jag våga med tanke på vad man ser framåt i horisonten.
(om jag hade varit tvungen så hade det blivit något begagnat skrot).
Hybriderna blir nog också uselt begpris pga mer komplex teknik och förmodligen dyra att reparera.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mickeisol skrev:
Hybriderna blir nog också uselt begpris pga mer komplex teknik och förmodligen dyra att reparera.
Personligen tror jag att hybriderna kommer att bli en parentes i fordonshistorien liknande etanolbilarna.

Som jag ser det är det en kombination av det sämsta av två världar. Att både ha ICE med de negativa effekter det innebär OCH batteri med de negativa effekter det innebär, känns spontant som dubbelfel.

Känns konstigt att säga med tanke på att jag är Lexusägare. :?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Mycket bra skrivet Tibor!

Glöm för allt i världen inte av Apple mitt i den här karusellen - de släpper en elbil 2019, om bara fyra år. När Apple ger sig in i fordonsbranschen så kommer elbilar hamna på allas läppar, av den enkla anledningen att världens samlade journalistkårs förväntningar på Apples produkter är enorma. När Apple lanserar sitt största utvecklingsprojekt genom historien 2019, kommer världen inte sluta att tala om elbilar. En kombination av låga batteripriser och en snygg och attraktiv elbil från Apple med häftig acceleration, kommer på kort tid göra att fossila drivlinor upplevs som hopplöst utdaterade. Folk kommer inte vilja ha fossilbilar längre. De kommer kännas lika moderna som VHS-band eller systemkameror med film.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Väldigt bra skrivet.
Riktigt intressant att dom hävdar att dom ligger under 150$/kWh. Några spännande år som kommer...

Tips till nästa artikel :)
"Elon Musk, the concept of battery-powered transcontinental airplanes becomes “compelling” once batteries hit 400 watt-hours per kilogram"
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Tack för alla trevliga orden! :oops: :oops: :oops: :D
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Bra Tibor! Jag blev riktigt glad över nyheten. :)

Tog mig friheten att skapa en omröstning för att utröna vad sekten tror om framtiden för elbilar i detta land...
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Riktigt intressant artikel, det här med 145$/kWh för LG's batterier var en nyhet för mig. Jag håller med om att Bolt är viktig, eller snarare vad den för med sig. Det tillverkas tydligen 80 miljoner bilar/år, Tesla har väl som mål 1-2 miljoner bilar/år, någon måste tillverka de resterande 78 miljonerna elbilar :-)

Men mer viktig än Model 3 är jag mer tveksam till, problemet är fortfarande snabbladdarna. Den dagen någon av de stora ansluter till Tesla, antingen till Teslas nät eller ett eget med liknande eller bättre kapacitet, det skulle jag se som dagen då elfordonsrevolutionen startade på allvar.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Med "mer viktig" menade jag att vi alla vet att Tesla gör superba (el)bilar.

Men Bolt visar vägen till att flera biltillverkare kan också ge sig in i leken. Konkurrens är bra och något Elon Musk i flera år har längtat efter.
Tesla kommer ändå ha fördelen med bättre bilar, fler batterier till hands, dvs större tillverkningsvolymer, och världsomspännande laddnätverket.
Tesla ensam kan inte elektrifiera hela världen.

Jag sa inte "bättre" ;)
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Konkurrens är bra, ett måste. Men en Bolt med 50 kW snabbladdning hänvisade till det "publika" nätet med utspridda 50 kW laddare som "kanske" fungerar känns inte som någon större konkurrent till Model 3. Speciellt inte när det pris man har talat om faktiskt är 2500$ mer än Model 3. Samt antagligen också är en mindre bil, om nu Model 3 hamnar i BMW 3 serie klassen.

Jag tänker mig att Bolt måste vara minst 5000$ billigare än Model 3 om den ska ha en chans, inte 2500$ dyrare.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
olza

Inlägg av olza »

Att Bolt måste vara billigare än Modell 3, gäller ju bara när/om det faktiskt går att köpa en Modell 3. Så de som inte kan vänta på Modell 3, köper kanske en Bolt istället. Chevrolet kommer sälja alla Bolt de lyckas tillverka, tror och hoppas jag!
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Visst, och vi vet ju inte ännu hur Model 3 ser ut så vi ska väl inte dra förhastade slutsatser. Men Model 3 annonseras ut mars nästa år, gå att köpa något år senare ? när ska Bolt finnas tillgänglig på marknaden ?

Sen, och nu kommer jag kanske låta som en pessimistkonsult här, är verkligen 37500$ billigt för en bil i Golf (?) klassen ? Den ska inte bara konkurrera med Model 3 utan även fossilbilar. Nu får man visserligen 7500$ från staten men även 30k är rätt svettigt med tanke på vad man får bilmässigt.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Shven
Teslaägare

Inlägg av Shven »

Vi kanske inte ska skrota tanken på Otto-motorn. Det är de fossila bränslena man ska fasa ut och inte de förnybara. Jag hoppas på metanol som ska kunna hålla gamla fossilbilar igång. Till 2030 är det 15 år och många av våra Ottomotor-bilar kommer fortfarande att rulla.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Exponentiell tillväxt FTW. ;)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Shven skrev:
Vi kanske inte ska skrota tanken på Otto-motorn. Det är de fossila bränslena man ska fasa ut och inte de förnybara. Jag hoppas på metanol som ska kunna hålla gamla fossilbilar igång. Till 2030 är det 15 år och många av våra Ottomotor-bilar kommer fortfarande att rulla.

Det var ungefär så man sa när man började köra på etanol.

Jag är inte insatt i ämnet men nyfiken på vad som skulle vara bättre med metanol.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Gamla fordon, fine. Men att det skulle fortsätta säljas nya bilar med förbränningsmotor känns osannolikt. Syntetiska biobränslen kan säkert ha en roll att spela under tiden men frågan är hur fort volymerna kommer ner såpass att det blir för dyrt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Nicke Nyfiken skrev:
Jag är inte insatt i ämnet men nyfiken på vad som skulle vara bättre med metanol.
Metanol är supereffektivt till att torka ut packningar, korrodera metall och bryta ner plaster, något som säkerställer för biltillverkare att bilarnas motorer även framöver behöver kontinuerliga reparationer/service och till slut måste skrotas. Nackdelen med metanol, däremot, är att det är väldigt väldigt giftigt.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Shven skrev:
Skulle säga tvärtom dags att skrota Otto-motorn, den är ruskigt ineffektiv. Fossilabränslen kommer med hyfsat säkerhet överleva den som energikälla i tex kraftvärmeverk som har 90% effektivitet.
Skriv svar