Nja, Kia har sagt att de ska gå över till 800V, det ger inte per automatik 350kW. Frågan är snarare vad de ska med ett 800V system till när de inte ens utnyttjar 400V fullt ut. I dagsläget är 77 kW max laddeffekt på en 175 kW laddare en bra dag, vad skulle det hjälpa med 800V när de ändå begränsar maxeffekten? För att inte tala om hur konservativa de varit med nya Ionic, 350 kW känns väldigt långt borta.Zalman3 skrev:Där tror jag du har fel.mati skrev:Förresten så bryr jag mig inte om att ionity i teorin kan leverera 350kW per laddare. Jag kommer aldrig köpa en Porsche Taycan eller en e-tron GT och jag utgår ifrån att det under en överskådlig framtid bara kommer vara extremt dyra premiumbilar som kan ladda med så hög effekt. Vanliga bilar kommer även i framtiden att klara sig med upp till säg 120-150kW. Det finns ingen anledning för en bil i ID3-klassen att kunna ladda med 350kW. Det betyder att alla måste betala ett "premiumpris" hos Ionity, men det är bara ett fåtal - även i framtiden - som verkligen nyttjar toppeffekten som anläggningen är dimensionerad för. Även om 350kW-laddning blir dyrare per kWh än vanlig laddning så betalar vanliga dödliga trots allt ett högt pris för det faktum att laddarna är överdimensionerade.
Jag hoppas verkligen att andra operatörer som Fortum/Bee/e.on osv får tummen ur även i Sverige och bygger fler laddare med säg upp till 150kW och där prissättningen inte bygger på att en Porsche kan ladda på 5 minuter.
Hyundai/Kia har gått med i Ionity, de kommer med 350kW bilar 2021, och deras bilar konkurrerar inte med Porsche.
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Det pratas om en ny Kia Crossovermodell 2021 med ultra-rapid charging.
11 nya elbilar ska Kia erbjuda 2025.
11 nya elbilar ska Kia erbjuda 2025.
https://www.zap-map.com/kia-plans-11-ev ... next-year/The EVs will start with a new crossover model in 2021 with a range of more than 300 miles and ultra-rapid charging capabilities. Others will then come online from 2022 as Kia establishes a full line-up of EVs in its passenger vehicle range.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Vadå dyr lyxbil??? Om jag köper t.ex. Ioniq så kan den ladda med högre fart än 50kW, dvs jag vill gärna ladda hos ionity med den. Men då kostar det multum. Eller är det en dyr lyxbil?OfarligTesla skrev:För övrigt så ser jag inte varför det skulle vara någon rättighet att man skall anpassa laddpriserna så att folk kan köpa dyra lyxelbilar med hög prestanda och ladda dem riktigt snabbt men ändå ha en totalkostnad som motsvarar en mycket billigare fossilbil. Laddbriserna skall som allt annat sättas utifrån kostnader som uppstår samt tillgång/efterfrågan, sen kan man baka in kostnaderna i bilarna som säljs som Tesla om man vill men det kostar ju ändå.
Att ge sig på långtur med elbil är krångligare och tar längre tid än med en fossilbil. Så är det bara. Hittills har man åtminstone kunnat säga att det låga priset kompenserar för nackdelarna. Ja, det tar längre tid, men det kostar bara hälften. Nu får man säga, ja det tar längre tid, och det kostar dubbelt så mycket, men hemma laddar man ju billigt. En liten tröst.
Jag har helt enkelt ett problem med att kostnaderna för hemmaladdning och långfärd skiljer sig så fruktansvärt mycket att en enda semesterresa kan fördubbla bilens driftskostnader på ett år.
Ionity är ett tyskt bolag. I Tyskland är elen mycket dyrare än här. Där är skillnaden avsevärt lägre. Ett abonnemang för 200kr/mån i kombination med ett kWh-pris 3:50kr är fortfarande rätt billigt. Det är inte så hemskt mycket dyrare än hemmaladdning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
De får sätta vilket pris de vill, men det känns lite sjukt då EU gick in med 39 miljoner EUR i Ionity. Inte vad jag skulle kalla en fri marknad.
Tesla Model 3 AWD (oktober 2019)
Tysk media skriver att ADAC-medlemmar kommer betala 39c/kWh, vet inte om det verkligen kommer gälla framöver? I så fall får du Mati skaffa medlemskap på något vis!mati skrev:Vadå dyr lyxbil??? Om jag köper t.ex. Ioniq så kan den ladda med högre fart än 50kW, dvs jag vill gärna ladda hos ionity med den. Men då kostar det multum. Eller är det en dyr lyxbil?OfarligTesla skrev:För övrigt så ser jag inte varför det skulle vara någon rättighet att man skall anpassa laddpriserna så att folk kan köpa dyra lyxelbilar med hög prestanda och ladda dem riktigt snabbt men ändå ha en totalkostnad som motsvarar en mycket billigare fossilbil. Laddbriserna skall som allt annat sättas utifrån kostnader som uppstår samt tillgång/efterfrågan, sen kan man baka in kostnaderna i bilarna som säljs som Tesla om man vill men det kostar ju ändå.
Att ge sig på långtur med elbil är krångligare och tar längre tid än med en fossilbil. Så är det bara. Hittills har man åtminstone kunnat säga att det låga priset kompenserar för nackdelarna. Ja, det tar längre tid, men det kostar bara hälften. Nu får man säga, ja det tar längre tid, och det kostar dubbelt så mycket, men hemma laddar man ju billigt. En liten tröst.
Jag har helt enkelt ett problem med att kostnaderna för hemmaladdning och långfärd skiljer sig så fruktansvärt mycket att en enda semesterresa kan fördubbla bilens driftskostnader på ett år.
Ionity är ett tyskt bolag. I Tyskland är elen mycket dyrare än här. Där är skillnaden avsevärt lägre. Ett abonnemang för 200kr/mån i kombination med ett kWh-pris 3:50kr är fortfarande rätt billigt. Det är inte så hemskt mycket dyrare än hemmaladdning.
https://efahrer.chip.de/news/tiefschlag ... eis_101794
Elbilist sedan 2014
- OfarligTesla
- Teslaägare
Ja de flesta elbilar idag är ju dyrare varianter av bilar, inte alla men för de billigare blir ju besparingen för bränslet en större del. Man hör ju hela tiden om ”jag skulle aldrig köpt en så dyr fossilbil” osv.mati skrev:Vadå dyr lyxbil??? Om jag köper t.ex. Ioniq så kan den ladda med högre fart än 50kW, dvs jag vill gärna ladda hos ionity med den. Men då kostar det multum. Eller är det en dyr lyxbil?
Det är ju totalkostnaden som är viktig inte enskilda resor, åker man mycket bil får man ju mycket lägre pris för man har abonnemanget. Sen vet jag inte många som valt elbil för att det total sett varit så mycket billigare. Det vanligaste har väl varit att man vill köra elbil och det inte är speciellt mycket dyrare alternativt samma kostnad? Om vi inte räknar de som kör mycket längre per år än genomsnittet förståss.mati skrev:Att ge sig på långtur med elbil är krångligare och tar längre tid än med en fossilbil. Så är det bara. Hittills har man åtminstone kunnat säga att det låga priset kompenserar för nackdelarna. Ja, det tar längre tid, men det kostar bara hälften. Nu får man säga, ja det tar längre tid, och det kostar dubbelt så mycket, men hemma laddar man ju billigt. En liten tröst.
Det där är ju bara känslomässiga saker, det viktiga är ju åter igen kostnaden över den tiden man har bilen inte om en enskild resa känns dyr eller ej.mati skrev:Jag har helt enkelt ett problem med att kostnaderna för hemmaladdning och långfärd skiljer sig så fruktansvärt mycket att en enda semesterresa kan fördubbla bilens driftskostnader på ett år.
Lär komma fler sådana nyheter framöver, Ionity har ju sagt att de kommer sälja för ett fast pris B2B till olika MSPs (vilket de gör med Audis variant osv) och vad de sen tar betalt är upp till dem.Klintan skrev:Tysk media skriver att ADAC-medlemmar kommer betala 39c/kWh, vet inte om det verkligen kommer gälla framöver? I så fall får du Mati skaffa medlemskap på något vis!
https://efahrer.chip.de/news/tiefschlag ... eis_101794
Känns som det här med laddning är alldeles för krångligt.
Man ska inte behöva sätta sig in i femtioelva olika laddlösningar.
1. Se till att man kan åka till vilken laddstation man vill och bara stoppa i sladden, ladda, och få en faktura i slutet av månaden.
2. Skylta tydligt vad det kostar per kWh.
Hur svårt kan det vara?
För man får ju känslan av att planen med Ionity är att stänga ute andra bilmärken.
Erbjudanden av typen:
1. Köp en VW ID3 och få 2000kWh på köpet hos Ionity.
2. Köp en Audi och få 1 års abonnemang hos Ionity gratis.
3. Gå med i "föreningen" och få bättre pris hos Ionity.
4. Arbetsgivaren tecknar ett Ionityabonnemang. Som den anställde också får utnyttja.
5. Använd den smidiga appen Plugshare. Men då lägger dom på kanske 10% på Ionitys priser.
Man ska inte behöva sätta sig in i femtioelva olika laddlösningar.
1. Se till att man kan åka till vilken laddstation man vill och bara stoppa i sladden, ladda, och få en faktura i slutet av månaden.
2. Skylta tydligt vad det kostar per kWh.
Hur svårt kan det vara?
För man får ju känslan av att planen med Ionity är att stänga ute andra bilmärken.
Erbjudanden av typen:
1. Köp en VW ID3 och få 2000kWh på köpet hos Ionity.
2. Köp en Audi och få 1 års abonnemang hos Ionity gratis.
3. Gå med i "föreningen" och få bättre pris hos Ionity.
4. Arbetsgivaren tecknar ett Ionityabonnemang. Som den anställde också får utnyttja.
5. Använd den smidiga appen Plugshare. Men då lägger dom på kanske 10% på Ionitys priser.
- Gustafsson
- Teslaägare
Det här är ju ett tillfälligt problem, när de andra leverantörerna börjat bygga ut sina HPC stationer tar man ju dem i stället om de behövs. Använder ofta 175 kW Fortum-laddaren i Kristinehamn för att fylla upp lite och äta frukost och gå på muggen på McD. Funkar klockrent och nästan lika enkelt som SuC om man har en Fortum tag. Mest för att slippa snirkla in till MAX i Karlstad som ju ligger på fel sida om man skall västerut. Jag tror öht att laddinfrastrukturen kommer att ändras iom att nästan alla elbilar kommer mycket längre på en laddning. Klarar de över 100 kW funkar det bra för de flesta. Ska bli intressant att se hur länge det dröjer innan policyn ändras tillbaka något. Bara inte prisnivån frestar andra aktörer att höja priset också.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Laddning ska fungera som vid Tesla Supercharger. Plugga in och laddningen startar kostnaden syns på displayen och dras från kortet som är kopplat till bilen.
Problemet med kravet på att alla ska få ladda är att de olika bolagen kommer stänga ute de utan abonnemang med höga priser. Så om vi ger Tesla 390 miljoner kronor för öppna upp sina laddare så kommer de också sätt 8,70kr/kWh för alla icke Tesla och lite är vunnet.
Förhoppningsvis kommer InCharge, Charge&Drive, OKQ8 och Circle-K mf att erbjuda öppna nätverk där vinsten bygger på att så många som möjligt ska ladda på stationerna. Men skulle inte förvåna mig om det även där skapas abonnemang och klubbar med bättre priser.
Problemet med kravet på att alla ska få ladda är att de olika bolagen kommer stänga ute de utan abonnemang med höga priser. Så om vi ger Tesla 390 miljoner kronor för öppna upp sina laddare så kommer de också sätt 8,70kr/kWh för alla icke Tesla och lite är vunnet.
Förhoppningsvis kommer InCharge, Charge&Drive, OKQ8 och Circle-K mf att erbjuda öppna nätverk där vinsten bygger på att så många som möjligt ska ladda på stationerna. Men skulle inte förvåna mig om det även där skapas abonnemang och klubbar med bättre priser.
Jag förstår inte all plötslig uppståndelse? Audis prislista för att ladda på Ionity har funnits tillgänglig i många månader. Det har varit klart och tydligt prissatt till 3,50kr och månadsavgift på 199kr.
Vad är grejen och varför blir folk upprörda? Var det någon som trodde att Audis prislista inte skulle någonsin slå in och att fastpris på 80kr skulle gälla för alltid? Låter väldigt naivt.
Vad är grejen och varför blir folk upprörda? Var det någon som trodde att Audis prislista inte skulle någonsin slå in och att fastpris på 80kr skulle gälla för alltid? Låter väldigt naivt.
Vad var det där för otrevlig ton? Menar du att det jag skrev inte stämmer?point1 skrev:Snark, ja varför tror du folk blir upprörda om priset vida överstiger alla andra snabbladdningstjänster? Prova att läsa tråden så kanske du fattar.hooked skrev:Jag förstår inte all plötslig uppståndelse? Audis prislista för att ladda på Ionity har funnits tillgänglig i många månader. Det har varit klart och tydligt prissatt till 3,50kr och månadsavgift på 199kr.
Audis prissättning är inte dyrare än någon annan. Länka gärna till något från exempelvis E.ON, Vattenfall och Fortum som har billigare pris på DC laddning.
Kan tidpunkten 1 februari ha nåt att göra med att VW ID3 design studio öppnar då?
För att VW kommer att "erbjuda" olika laddningsavtal hos Ionity?
För tecknar du inte ett månadsabonnemang hos Ionity, då blir det dyrt.
Inte helt lätt för en intressent av en ID3 att värdera korrekt hur viktigt det är med att kunna snabbladda billigt.
För att VW kommer att "erbjuda" olika laddningsavtal hos Ionity?
För tecknar du inte ett månadsabonnemang hos Ionity, då blir det dyrt.
Inte helt lätt för en intressent av en ID3 att värdera korrekt hur viktigt det är med att kunna snabbladda billigt.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Alla de bolagen som du räknade upp har billigare prissättning för medelbilisten. Något högre kWh pris men utan dyr månadsavgift.hooked skrev:Audis prissättning är inte dyrare än någon annan. Länka gärna till något från exempelvis E.ON, Vattenfall och Fortum som har billigare pris på DC laddning.
De VILL ju inte att så många som möjligt skall ladda, eftersom det kommer att innebära köer och extremt låg tillgänglighet. Lösning = höj priset.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
En het annan fråga: Nu startade jag laddning på Ionity med 1% balanserande till 0% men på laddaren säger den 7%. Kan Ionityladdaren känna av bufferten och räkna med den?
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Har skrivit ett skarpt mail till både Audi och IONITY. Får se vad som händer.... Har inget emot att man tar betalt men sälja in ett koncept till oss som kör mycket bil i tjänsten och sedan någon månad senare fullständigt ändra förutsättningarna är för mig helt oacceptabelt. Blir det ingen ändring kommer våran fordonsflotta gå tillbaka omedelbart till diesel. Men tyvärr är det väl bilpolitiken som styr. Hoppas fler som tycker detta är heltokigt också mailat era åsikter. Vår lokala Audi handlare hade redan fått en hel del samtal....
Att komma fram till 41kr per mil så behöver man räkna som djävulen läser bibeln. Laddar man bara 100 mil snabbladdning på ett år blir det billigare utan abonnemang. Jag tror inte det ens det är möjligt i ett worst case scenario att komma upp i 41kr. Hur gjorde du för att komma fram till den här rejält kryddade siffran jämfört med 5kr på Tesla? Du använde då en snittförbrukning på 2kWh per mil.point1 skrev:Om du är intresserad av exakta priser rekommenderar jag att du använder en sökmotor. T.ex. google.comhooked skrev:Vad var det där för otrevlig ton? Menar du att det jag skrev inte stämmer?point1 skrev:Snark, ja varför tror du folk blir upprörda om priset vida överstiger alla andra snabbladdningstjänster? Prova att läsa tråden så kanske du fattar.hooked skrev:Jag förstår inte all plötslig uppståndelse? Audis prislista för att ladda på Ionity har funnits tillgänglig i många månader. Det har varit klart och tydligt prissatt till 3,50kr och månadsavgift på 199kr.
Audis prissättning är inte dyrare än någon annan. Länka gärna till något från exempelvis E.ON, Vattenfall och Fortum som har billigare pris på DC laddning.
Jo Ionity (eller Audis) är dyrare än alla andras. Detta på grund av deras abonnemang. Ionity kostar 8,7 kr/kwh utan abonnemang, Tesla kostar ungefär 2.3-2.5 kr/kw. Incharge kostar typ 2,5 kwh för 50 kW snabbladdning på den station som ligger närmast mig, har inte kollat runt om det skiljer sig på de olika.
För en normal bilist som reser till fjällen två gånger per år (med kanske 100 mil snabbladdning) kostar ionity med abonnemang cirka 41 kr per mil. Jämfört med Tesla 5 kr per mil med samma förbrukning. Det är rätt stor skillnad.
Man kan inte jämföra priser hur som helst, utan abonnemang är Ionity utan tvekan dyrast. Med abonnemang så är det också väldigt dyrt, eftersom du måste åka väldigt många mil innan du har kört in årsavgiften på 2400 kr.
InCharge tar 2,40kr per minut på sina 50kW-laddare. Du kanske inte vet att i princip ingen elbil kan snitta 50kW på en laddsession? Snarare 40kW en bra dag. Laddar du med 40kW i snitt blir priset per kWh 3,60kr. Är det så mycket billigare än Ionity menar du?
Vidhåller att jag tycker det är överreaktioner samt att man får avvakta och se vilka priser som erbjuds på Ionity genom olika abonnemang.
Helt enligt deras plan alltså.Nickej19 skrev:Har skrivit ett skarpt mail till både Audi och IONITY. Får se vad som händer.... Har inget emot att man tar betalt men sälja in ett koncept till oss som kör mycket bil i tjänsten och sedan någon månad senare fullständigt ändra förutsättningarna är för mig helt oacceptabelt. Blir det ingen ändring kommer våran fordonsflotta gå tillbaka omedelbart till diesel. Men tyvärr är det väl bilpolitiken som styr. Hoppas fler som tycker detta är heltokigt också mailat era åsikter. Vår lokala Audi handlare hade redan fått en hel del samtal....
För självklart ville de att du fortsätter köpa deras diesellok så de kan säga till politikern att det inte finns någon efterfrågan på elbilar så att de tar bort straffskatterna på utsläppen.
Audis priser på Ionity har varit tydliga sedan E-tron började säljas i Sverige. Förstår inte hur detta har kunnat gå dig förbi?Nickej19 skrev:Har skrivit ett skarpt mail till både Audi och IONITY. Får se vad som händer.... Har inget emot att man tar betalt men sälja in ett koncept till oss som kör mycket bil i tjänsten och sedan någon månad senare fullständigt ändra förutsättningarna är för mig helt oacceptabelt. Blir det ingen ändring kommer våran fordonsflotta gå tillbaka omedelbart till diesel. Men tyvärr är det väl bilpolitiken som styr. Hoppas fler som tycker detta är heltokigt också mailat era åsikter. Vår lokala Audi handlare hade redan fått en hel del samtal....
https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs
Braaa, gut, ska Audi, VW, mfl konkurrera måste de matcha Tesla, och Tesla tar 2:5 kr/kwh utan abonnemangsavgift. Hota med att byta ut fordonsflottan till Tesla! Ni måste matcha Tesla annars är ni out of the market Kära Audi. Marknadsekonomi in its finast! UbercoolNickej19 skrev:Har skrivit ett skarpt mail till både Audi och IONITY. Får se vad som händer.... Har inget emot att man tar betalt men sälja in ett koncept till oss som kör mycket bil i tjänsten och sedan någon månad senare fullständigt ändra förutsättningarna är för mig helt oacceptabelt. Blir det ingen ändring kommer våran fordonsflotta gå tillbaka omedelbart till diesel. Men tyvärr är det väl bilpolitiken som styr. Hoppas fler som tycker detta är heltokigt också mailat era åsikter. Vår lokala Audi handlare hade redan fått en hel del samtal....

(Om bara Tesla kan klämma fram bilar i olika prisklasser och storlekar) (Hu vad sega gammal biltillverkarna är, de vill verkligen dra ut på elbilsövergågnen.)

Det där med abonnemang som Audi/Ionity kör med har ju inte bara nackdelen att man betalar för nånting som man kanske sällan använder. Det finns ju en sida till. Tänk om fler laddoperatörer kör med samma betalmodell. Det händer ju redan. Nederländska FastNed har ett liknande abonnemang till samma pris, men deras laddare står främst i Nederländerna och några stycken även i andra länder. Den som har ett sådant abonnemang klarar sig inte enbart med detta såvida man inte håller sig till nederländska vägar. Likadant är det med Ionity. De är absolut inte heltäckande, framförallt inte här i Norden. Vi måste kanske komplettera med ett Bee-abonnemang om vi vill åka norrut till exempel, såvida vi inte vill betala 5kr/kWh. Audis abonnemang möjliggör visserligen också till laddning hos Bee, men då kostar det 8:10kr/kWh! Vad f*n!?
Hur många abonnemang ska man behöva teckna? Och hur mycket ska de få kosta per år enbart i grundavgift? Ni som tycker att det ändå är rätt billigt med 200kr/månad, ser ni inte problemet med denna form av betalmodell?
Hur många abonnemang ska man behöva teckna? Och hur mycket ska de få kosta per år enbart i grundavgift? Ni som tycker att det ändå är rätt billigt med 200kr/månad, ser ni inte problemet med denna form av betalmodell?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- OfarligTesla
- Teslaägare
Det är väl bara att göra som Tesla gjort? Finansiera laddarna med pengar från bilförsäljning, dvs högre priser. En medelbilist som köper Tesla lär betala typ lika mycket för snabbladdning som vad medelbilisten som köper Audi med abonnemang gör när man räknar in allt.Swede1 skrev:Braaa, gut, ska Audi, VW, mfl konkurrera måste de matcha Tesla, och Tesla tar 2:5 kr/kwh utan abonnemangsavgift. Hota med att byta ut fordonsflottan till Tesla! Ni måste matcha Tesla annars är ni out of the market Kära Audi. Marknadsekonomi in its finast! Ubercool![]()
(Om bara Tesla kan klämma fram bilar i olika prisklasser och storlekar) (Hu vad sega gammal biltillverkarna är, de vill verkligen dra ut på elbilsövergågnen.)
Jo, Audi är ju nästan gratisOfarligTesla skrev:Det är väl bara att göra som Tesla gjort? Finansiera laddarna med pengar från bilförsäljning, dvs högre priser. En medelbilist som köper Tesla lär betala typ lika mycket för snabbladdning som vad medelbilisten som köper Audi med abonnemang gör när man räknar in allt.Swede1 skrev:Braaa, gut, ska Audi, VW, mfl konkurrera måste de matcha Tesla, och Tesla tar 2:5 kr/kwh utan abonnemangsavgift. Hota med att byta ut fordonsflottan till Tesla! Ni måste matcha Tesla annars är ni out of the market Kära Audi. Marknadsekonomi in its finast! Ubercool![]()

eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
- OfarligTesla
- Teslaägare
Var skrev jag det? Det har absolut ingenting med vad jag skrev att göra...Walker skrev:Jo, Audi är ju nästan gratis...?
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Det finns två stora problem med Audis abonnemang:
Dels måste du gissa i förväg hur mycket du kommer köra närmsta året. Det är 12 månaders bindningstid så du måste uppskatta hur mycket du kommer snabbladda närmsta året för att avgöra om du ska hoppa på abonnemanget eller inte. Hur många vet i förväg hur mycket och vart de kommer köra närmsta året?
Dels kan man aldrig komma ner till 3:50 i kWh kostnad. Ju mer du kör desto närmare kommer du, men det kommer alltid vara dyrare. Även om du kör 600 mil långresor på ett år ligger du fortfarande på 5:50 kr per kWh i totalkostnad.
Plus det som mati skrev.
Dels måste du gissa i förväg hur mycket du kommer köra närmsta året. Det är 12 månaders bindningstid så du måste uppskatta hur mycket du kommer snabbladda närmsta året för att avgöra om du ska hoppa på abonnemanget eller inte. Hur många vet i förväg hur mycket och vart de kommer köra närmsta året?
Dels kan man aldrig komma ner till 3:50 i kWh kostnad. Ju mer du kör desto närmare kommer du, men det kommer alltid vara dyrare. Även om du kör 600 mil långresor på ett år ligger du fortfarande på 5:50 kr per kWh i totalkostnad.
Plus det som mati skrev.