Frågor om laddning & privatavbetalning

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
4Head
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 jan 2020 20:42

Frågor om laddning & privatavbetalning

Inlägg av 4Head »

Väldigt nära på att beställa en SR+ nu. Återstående frågorna gäller laddning och betalning.

Mitt läge är lite unikt skulle jag tro då jag bor i en lägenhet, bostadsrätt där inga av parkeringarna så vitt jag vet är föreningens egna, utan de parkeringar som finns äger kommunen. Dessa är även belägna längs med gågator så osäker på om det ens är möjligt att sätta upp laddstolpar där. Oavsett så tror jag processen till att få något att hända där är inte mycket jag kan göra åt för tillfället, så jag har kikat på andra möjligheter istället. Om det är någon som vet med sig att det är möjligt tackar jag inte nej till tips.

Jag bor ~7 minuters gångavstånd ifrån mitt elbolags kontor/central, där de har 6 laddstolpar. Dessa är enligt deras app; typ 2 AC 22 kW. Är detta nog för att kunna köra ~15-20 mil per vecka och sedan ställa bilen där några timmar under helgen för att ladda upp till 100%? En annan möjlighet är att ladda hos mina föräldrar som bor 10 minuters gångavstånd från mig. Deras parkering har en stolpe för motorvärmare. Läste lite om man kan byta laddinsatserna på dessa men hur och var köper jag detta? Såg att t.ex. ABB har laddinsatser men de verkar endast sälja till företag. Annars skulle man även kunna sätta upp en Tesla wall connector vid deras förråd, men det är inget jag undersökt utan bara pratat lite med de om än så länge.

Och är det någon som använt sig av privatavbetalning genom Tesla? Verkar vara nytt erbjudande, har räknat lite på det och verkar hyfsat schysst.

Det jag främst undrar är då om det är rimligt att köpa sig en SR+ utan att ha laddmöjligheter hemma? Det kanske är många här som gjort det? Jag planerar ju inte att köra några längre sträckor under vardagarna direkt.
Senast redigerad av 4Head, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
Model 3 SR+ 2020
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Frågor om laddning & privatavbetalning

Inlägg av LarsL »

Okej, Model 3 klarar bara att ta emot 11 kW från en laddbox, då ska den vara 16A 3-fas. Du kommer alltså ”bara” få 11kW vilket gör att du 4,5 mil per timme. Kör du 20 mil per vecka så behöver bilen stå där ungefär 5 timmar per vecka, inte orimligt.
MEN du ska inte ladda till 100% varje vecka utan begränsa till Max 90%.

Om föräldrarna har egen parkering så är det ju inte så dumt att sätta upp laddbox där också. 10 minuter är ju en liten bit men det är ju en laddning som du alltid vet är ledig och där bilen kanske kan stå över natten tex.

Skaffa en lite elskoter som du kan ha i bilen och åka fram och tillbaka till laddningen med. Jag vet nyttigt med motion men inte alltid man har tid eller lust.

Jag har privatavbetalning alltså ett vanligt billån med lite förmånligare ränta. Men du kanske menade privatleasing?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Frågor om laddning & privatavbetalning

Inlägg av taliz »

11kw ger faktiskt 70km/h(kanske t.o.m. mer på en SR?). Dock lägre om man sitter i och har HVAC igång förstås.
Om du ska parkera en SR+ utan laddning flera nätter i rad vill du nog inte använda sentry mode, för då kommer uppåt 30km försvinna under natten.
Det är ju annars en väldigt trevlig funktion.
Inte bra att låta bilen stå med låg eller hög laddning heller.
Så ställ in dig på att ladda oftare(kanske du kör och handlar nånstans där du kan ladda tex?).
Om kommunen äger marken kanske du kan prata med dom om de kan tänka sig sätta upp några stolpar, eller lokala elnätsägaren kanske?

Kolla uppladdning.nu och installera apparna från Fortum, eon, vattenfall osv och se om det finns någon stolpe i närheten där du kan tänkas ha ngt att göra.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Frågor om laddning & privatavbetalning

Inlägg av LarsL »

Det finns en tumregel när det gäller laddning. Den säger att du får 1 km laddning per timme per Ampere per fas så 16 A 3-fas ger 48 km. Beroende på körmönster så kan du komma längre eller kortare än så, men det är ett bra riktmärke.

När det gäller laddning så kan det i ditt fall vara bra att kolla var du kan få tag i snabbladdning så att du lätt kan komma vidare om du måste under veckan.

Såg i en annan tråd att du var ute efter ett billån. Jag tror det är det bästa sättet att finansiera sitt köp på. Bilen ingår som säkerhet och Tesla erbjuder genom DNB en ränta på 1,95% vilket är bra, tror jag. De har två varianter en där du betalar av bilen på 7 år och en där lånet löper på 3 år. När du får dina 60000kr från bonus/malus så kan du betala in det till DNB och därmed sänka din månadskostnad. Effekten av sänkningen blir då större med alternativet som löper över 3 år.
Jag använde min tidigare bil som kontantinsats, ett inbyte som Tesla hanterade utan bekymmer. Jag fick en offert från dem som jag accepterade och de drog av på priset när jag lämnade in bilen och hämtade Teslan. Allt gick smidigt.
Användarvisningsbild
4Head
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 jan 2020 20:42

Re: Frågor om laddning & privatavbetalning

Inlägg av 4Head »

LarsL skrev:
Okej, Model 3 klarar bara att ta emot 11 kW från en laddbox, då ska den vara 16A 3-fas. Du kommer alltså ”bara” få 11kW vilket gör att du 4,5 mil per timme. Kör du 20 mil per vecka så behöver bilen stå där ungefär 5 timmar per vecka, inte orimligt.
MEN du ska inte ladda till 100% varje vecka utan begränsa till Max 90%.

Om föräldrarna har egen parkering så är det ju inte så dumt att sätta upp laddbox där också. 10 minuter är ju en liten bit men det är ju en laddning som du alltid vet är ledig och där bilen kanske kan stå över natten tex.

Skaffa en lite elskoter som du kan ha i bilen och åka fram och tillbaka till laddningen med. Jag vet nyttigt med motion men inte alltid man har tid eller lust.

Jag har privatavbetalning alltså ett vanligt billån med lite förmånligare ränta. Men du kanske menade privatleasing?
Har en Xiaomi M365 som jag har pendlat med, det blir ju perfekt att ha den i bilen som backup. Tänkte inte ens på det. Mitt område är chill, inte mycket kriminalitet så tror inte Sentry mode behövs. Kanske om man är lite orolig att få dörruppslag. Ska kolla om garaget på jobbet har några laddplatser också, där vore det ju perfekt att ha den på laddning.
Bild
Model 3 SR+ 2020
Användarvisningsbild
4Head
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 jan 2020 20:42

Re: Frågor om laddning & privatavbetalning

Inlägg av 4Head »

LarsL skrev:
Det finns en tumregel när det gäller laddning. Den säger att du får 1 km laddning per timme per Ampere per fas så 16 A 3-fas ger 48 km. Beroende på körmönster så kan du komma längre eller kortare än så, men det är ett bra riktmärke.

När det gäller laddning så kan det i ditt fall vara bra att kolla var du kan få tag i snabbladdning så att du lätt kan komma vidare om du måste under veckan.

Såg i en annan tråd att du var ute efter ett billån. Jag tror det är det bästa sättet att finansiera sitt köp på. Bilen ingår som säkerhet och Tesla erbjuder genom DNB en ränta på 1,95% vilket är bra, tror jag. De har två varianter en där du betalar av bilen på 7 år och en där lånet löper på 3 år. När du får dina 60000kr från bonus/malus så kan du betala in det till DNB och därmed sänka din månadskostnad. Effekten av sänkningen blir då större med alternativet som löper över 3 år.
Jag använde min tidigare bil som kontantinsats, ett inbyte som Tesla hanterade utan bekymmer. Jag fick en offert från dem som jag accepterade och de drog av på priset när jag lämnade in bilen och hämtade Teslan. Allt gick smidigt.
Tack för infon. Har tyvärr ingen bil att lämna in som kontantinsats, tror inte de vill ha min elscooter. :lol: Men det ska inte vara några problem att få ihop det.

Med snabbladdning antar jag att du menar supercharging? Det är 6 mil till närmsta plats, så ska ju inte vara några problem när man reser. Någon mil längre sträcka om man ska mot Stockholm/Malmö. Ganska säker på att jag kan installera en Tesla väggladdare hos mina päron om det krävs också, så laddning känner jag mig lugn med just nu.

Det verkar ju vara lite väntetid på att få sin Tesla, antar att kontantinsatsen betalas in när bilen väl blir levererad? Har ingen lust att ligga ute med så mycket pengar i ett par månader.
Bild
Model 3 SR+ 2020
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Frågor om laddning & privatavbetalning

Inlägg av taliz »

4Head skrev:
antar att kontantinsatsen betalas in när bilen väl blir levererad?
Japp.
Kom ihåg referalkod när du beställer förresten, många som glömmer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Frågor om laddning & privatavbetalning

Inlägg av Snap02 »

LarsL skrev:
Okej, Model 3 klarar bara att ta emot 11 kW från en laddbox, då ska den vara 16A 3-fas. Du kommer alltså ”bara” få 11kW vilket gör att du 4,5 mil per timme. Kör du 20 mil per vecka så behöver bilen stå där ungefär 5 timmar per vecka, inte orimligt.
MEN du ska inte ladda till 100% varje vecka utan begränsa till Max 90%.

Om föräldrarna har egen parkering så är det ju inte så dumt att sätta upp laddbox där också. 10 minuter är ju en liten bit men det är ju en laddning som du alltid vet är ledig och där bilen kanske kan stå över natten tex.

Skaffa en lite elskoter som du kan ha i bilen och åka fram och tillbaka till laddningen med. Jag vet nyttigt med motion men inte alltid man har tid eller lust.

Jag har privatavbetalning alltså ett vanligt billån med lite förmånligare ränta. Men du kanske menade privatleasing?

Jobbigt med liten elscoter på vintern när bilen drar mest el.
Användarvisningsbild
4Head
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 jan 2020 20:42

Re: Frågor om laddning & privatavbetalning

Inlägg av 4Head »

Snap02 skrev:
LarsL skrev:
Okej, Model 3 klarar bara att ta emot 11 kW från en laddbox, då ska den vara 16A 3-fas. Du kommer alltså ”bara” få 11kW vilket gör att du 4,5 mil per timme. Kör du 20 mil per vecka så behöver bilen stå där ungefär 5 timmar per vecka, inte orimligt.
MEN du ska inte ladda till 100% varje vecka utan begränsa till Max 90%.

Om föräldrarna har egen parkering så är det ju inte så dumt att sätta upp laddbox där också. 10 minuter är ju en liten bit men det är ju en laddning som du alltid vet är ledig och där bilen kanske kan stå över natten tex.

Skaffa en lite elskoter som du kan ha i bilen och åka fram och tillbaka till laddningen med. Jag vet nyttigt med motion men inte alltid man har tid eller lust.

Jag har privatavbetalning alltså ett vanligt billån med lite förmånligare ränta. Men du kanske menade privatleasing?

Jobbigt med liten elscoter på vintern när bilen drar mest el.
Jag har gått till jobbet de flesta dagarna under vintern och det har varit helt okej, 3 km sträcka. Körsträckan dit är några km mer, så kommer bli skönt att ha en bil att alltid kunna lita på. Elscootern har funkat bra, även vid regn, riktigt prisvärd liten sak men gillar inte att köra när det är alltför halt. Snacka om livsfarligt... :lol:
Bild
Model 3 SR+ 2020
Användarvisningsbild
Spfere
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 13 dec 2019 17:19
Ort: Östersund

Re: Frågor om laddning & privatavbetalning

Inlägg av Spfere »

Jag har ingen möjlighet för laddning där jag bor heller, kolla upp vart det finns laddstolpar runt om kring dig, t.ex shopping center etc, brukar gå att hitta sådana som har gratis laddning som man kan använda sig av.
Har gått bra för mig hittils,
M3 LR AWD Midnight Silver
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Frågor om laddning & privatavbetalning

Inlägg av LarsL »

4Head skrev:
Tack för infon. Har tyvärr ingen bil att lämna in som kontantinsats, tror inte de vill ha min elscooter. :lol: Men det ska inte vara några problem att få ihop det.

Med snabbladdning antar jag att du menar supercharging? Det är 6 mil till närmsta plats, så ska ju inte vara några problem när man reser. Någon mil längre sträcka om man ska mot Stockholm/Malmö. Ganska säker på att jag kan installera en Tesla väggladdare hos mina päron om det krävs också, så laddning känner jag mig lugn med just nu.

Det verkar ju vara lite väntetid på att få sin Tesla, antar att kontantinsatsen betalas in när bilen väl blir levererad? Har ingen lust att ligga ute med så mycket pengar i ett par månader.
Ja, det är ju ännu enklare om man slipper tänka på inbyte. Du betalar handpenningen på 15000kr nu och den kommer sedan dras från din kontantinsats så att den minskar med det beloppet. Glöm inte att gå in via en referallänk när du beställer, de finns under våra namn till höger =>

Jag tänkte mest på CCS laddare, alltså de där som ger 50 kW. Det kan var bra att ha koll på det och på vart det finns laddstolpar. Jag använder PlugShare appen för att hitta dem. Men som du säger ingen panik då du verkar ha fått bra koll på laddningen.

Det kan var ordentlig väntetid tid på SR+, räkna med 3 måndader. Av någon anledning så prioriterar inte Tesla den här bilen, förmodligen säljer de den för billigt :)
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 30 nov 2019 08:47

Re: Frågor om laddning & privatavbetalning

Inlägg av lukasf »

Jag körde på 3 år privat avbetalning med restvärde på 51% på min LR som jag hämtade i december. Fick offert genom butiken i Göteborg. Betalade 15000kr vid beställning, sedan resten av handpenningen (där 15000kr dras av) 6 dagar innan leverans. Och kom ihåg referallänk vid beställning, även om det oftast går att lägga till i efterhand genom supporten.

Jag har inte heller möjlighet att ladda hemma, men har klarat mig bra hittills. Dels genom ett par laddningar på supercharger när man är ute och åker längre resor, men även gratis destination chargers, bland annat på ett hotel där jag har gymkort. Sen kan jag rekommendera Lidl, som vid de flesta butiker har gratis laddning och då både den långsamma på 11 kw och en snabbare på upp till 50 kw. Jag har varit ett par gånger på Lidl i sydvästra Göteborg, men besökte idag Lidl i Falkenberg där de hade två stolpar med 3 laddare på varje (type-2 11kw, chademo 50 kw, CCS 50 kw). Funkar mycket bra!

50 kw CCS laddare kommer man långt på, det går tillräckligt fort för att få laddat 30-50% på rimlig tid i min mening.
M3 LR AWD 2020
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1619
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Frågor om laddning & privatavbetalning

Inlägg av pefreli »

Har Lidl gratisladdning på 50 kW CCS?

Det är ju galet generöst isf... ;)
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Frågor om laddning & privatavbetalning

Inlägg av Johlei »

pefreli skrev:
Har Lidl gratisladdning på 50 kW CCS?

Det är ju galet generöst isf... ;)
Ja det har de. ”Olidligt generöst”, som de säkert skulle säga i sin reklam.

Men det är långt från alla butikerna som har det. Provade på Lidl i Södertälje för ett tag sedan. Plugga i och ladda med upp till 50kW (jag handlade under 30 min och låg nära maxfarten hela tiden). Inga konstigheter.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4219
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Frågor om laddning & privatavbetalning

Inlägg av nek0 »

lukasf skrev:
Jag körde på 3 år privat avbetalning med restvärde på 51% på min LR som jag hämtade i december. Fick offert genom butiken i Göteborg. Betalade 15000kr vid beställning, sedan resten av handpenningen (där 15000kr dras av) 6 dagar innan leverans. Och kom ihåg referallänk vid beställning, även om det oftast går att lägga till i efterhand genom supporten.

Jag har inte heller möjlighet att ladda hemma, men har klarat mig bra hittills. Dels genom ett par laddningar på supercharger när man är ute och åker längre resor, men även gratis destination chargers, bland annat på ett hotel där jag har gymkort. Sen kan jag rekommendera Lidl, som vid de flesta butiker har gratis laddning och då både den långsamma på 11 kw och en snabbare på upp till 50 kw. Jag har varit ett par gånger på Lidl i sydvästra Göteborg, men besökte idag Lidl i Falkenberg där de hade två stolpar med 3 laddare på varje (type-2 11kw, chademo 50 kw, CCS 50 kw). Funkar mycket bra!

50 kw CCS laddare kommer man långt på, det går tillräckligt fort för att få laddat 30-50% på rimlig tid i min mening.
Vet inte hur ni har det med Lidl, men i Småland är det inte så många laddare
Jönköping, Huskvarna, Eksjö,Nässjö,Tranås har inga laddare
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Frågor om laddning & privatavbetalning

Inlägg av bonath »

Lidl har installerat snabbladdstationer vid parkeringen på utvalda butiker
Välkommen att ladda din elbil gratis under öppettiderna vid följande butiker:
Ljungby (Skånegatan 1), Västra Frölunda (Distansgatan 40), Växjö (Erik Norbergs väg 3), Kungsängen (Pettersbergsvägen 1), Södertälje (Brolundavägen 21), Motala (Agneshögsgatan 30), Falkenberg (Sömmerskevägen 1A) och i Sollentuna (Djupdalsvägen 29).

Man bygger för tillfället en ny butik på Slottsmöllan i Halmstad.

https://www.lidl.se/info/butiker
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Frågor om laddning & privatavbetalning

Inlägg av Snap02 »

Det är bara en handfull Lidl butiker som har laddning. Nybyggda butiker med solpaneler på taket.
Användarvisningsbild
Tobberoth
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 03 sep 2019 15:05

Re: Frågor om laddning & privatavbetalning

Inlägg av Tobberoth »

4Head skrev:
Jag bor ~7 minuters gångavstånd ifrån mitt elbolags kontor/central, där de har 2 st. personalparkeringar och 2 besöksparkeringar med laddstolpar. Dessa är enligt deras app; typ 2 AC 22 kW. Är detta nog för att kunna köra ~15-20 mil per vecka och sedan ställa bilen där några timmar under helgen för att ladda upp till 100%?
Kan du stå gratis där och ladda så är det helt klart en lösning på ditt problem, men är nog bäst att kolla att de faktiskt låter folk ladda där på helgen. Många företag med laddningsplatser låser ner laddstolparna så de inte ger el utanför arbetstid. Låter på dina omständigheter som att du kommer vara ganska beroende av just denna laddningen, så kan nog vara bra att sticka dit och kolla med dem så de inte kommer ha något emot att du laddar där.
Tesla M3 LR AWD 2020, Midnight Silver, 19" Sport
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Frågor om laddning & privatavbetalning

Inlägg av GreenMachine »

Har visserligen en MXLR så inte riktigt samma bil men kör å andra sidan 3-400 mil i månaden. Kan inte heller ladda bilen hemma men det fungerar väldigt bra ändå. Visst händer det att jag behöver parkera och ta en promenad på 10-15 minuter ibland endast för att jag behöver ladda, men det är sällan något problem.

Vad man behöver är att planera lite mer och ”ja” ibland kan det absolut innebära lite mer jobb och bök, men det är det värt tycker jag. En annan sak som man också kanske ska tänka på är att det blir mycket lättare när man väl har en bil, än innan man har den. Man hittar ny laddplatser som man inte ”ser” för att man inte letat och förändrar sina vanor lite och hittar enkla workarounds etc.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Frågor om laddning & privatavbetalning

Inlägg av [JM] »

Kolla på:
www.uppladdning.nu
Vilka laddmöjligheter det finns i ditt närområde. Ifall du inte gjort det redan dvs...
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Frågor om laddning & privatavbetalning

Inlägg av zyax »

4Head skrev:
Snap02 skrev:
LarsL skrev:
Okej, Model 3 klarar bara att ta emot 11 kW från en laddbox, då ska den vara 16A 3-fas. Du kommer alltså ”bara” få 11kW vilket gör att du 4,5 mil per timme. Kör du 20 mil per vecka så behöver bilen stå där ungefär 5 timmar per vecka, inte orimligt.
MEN du ska inte ladda till 100% varje vecka utan begränsa till Max 90%.

Om föräldrarna har egen parkering så är det ju inte så dumt att sätta upp laddbox där också. 10 minuter är ju en liten bit men det är ju en laddning som du alltid vet är ledig och där bilen kanske kan stå över natten tex.

Skaffa en lite elskoter som du kan ha i bilen och åka fram och tillbaka till laddningen med. Jag vet nyttigt med motion men inte alltid man har tid eller lust.

Jag har privatavbetalning alltså ett vanligt billån med lite förmånligare ränta. Men du kanske menade privatleasing?

Jobbigt med liten elscoter på vintern när bilen drar mest el.
Jag har gått till jobbet de flesta dagarna under vintern och det har varit helt okej, 3 km sträcka. Körsträckan dit är några km mer, så kommer bli skönt att ha en bil att alltid kunna lita på. Elscootern har funkat bra, även vid regn, riktigt prisvärd liten sak men gillar inte att köra när det är alltför halt. Snacka om livsfarligt... :lol:
Äsch, jag körde min M365:a i halka, det gick bättre än jag trodde, faktiskt lättare än en moppe, men det beror väl mest på att man kan ha ena foten i marken i värsta fall :D
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Edis
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2016 21:12
Ort: Långaryd
Kontakt:

Re: Frågor om laddning & privatavbetalning

Inlägg av Edis »

Jag rekommenderar inte någon att skaffa en elbil om man inte har laddningen fixad hemma, eller vet att hyresvärden är med på att man ska kunna installera laddboxar inom en snar framtid.

Anledningen är att jag tycker det är helt galet att lägga tid på att ladda bilen för vardagen. Framförallt tycker jag att det är HELT fel att utnyttja gratisladdare på det viset, eller räkna med att man ska kunna stå och ladda på Lidl var och varannan dag. Räcker ju att en handfull tänker likadant, så blir det ju slagsmål vid laddarna till slut, eller så plockas de bort. Om jag hade haft en stolpe i min trädgård för besökare eller för att kunna hjälpa elbilister i nöd utmed vägen så hade jag plockat bort den om en granne eller helt okänd person hade ställt bilen där varje dag för att ladda.

Det är helt fantastiskt med elbil, men mitt råd är att fixa egen laddning på hemmaplan först. Jag lägger några sekunder varje dag på att plugga i och ur sladden till bilen, jag hade blivit tokig på att behöva lägga tid på att åka och leta laddplatser var och varannan dag för att det ska fungera.

Vet att en del skaffar elbil utan att ha laddplats, men man får vara väldigt entusiastisk om man ska tycka att det fungerar bra i längden.
Grå Tesla Model 3 LR -22 med vit inredning och dragkrok
- = Snabbladdad.se = - - = Min Youtube-kanal = -
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Frågor om laddning & privatavbetalning

Inlägg av LarsL »

Håller med om att det blir mer jobb att ladda om man saknar hemmaladdning men jag tror det är nödvändigt för vissa typer av boenden. För att det ska funka måste fler erbjuda laddning vid sin butik eller vid arbetsplatsen. Naturligtvis ska ingen räkna med att detta erbjuds utan betalning eller gentjänst. Laddar man på Lidl så handlar man där också så klart.
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 30 nov 2019 08:47

Re: Frågor om laddning & privatavbetalning

Inlägg av lukasf »

Edis skrev:
Jag rekommenderar inte någon att skaffa en elbil om man inte har laddningen fixad hemma, eller vet att hyresvärden är med på att man ska kunna installera laddboxar inom en snar framtid.

Anledningen är att jag tycker det är helt galet att lägga tid på att ladda bilen för vardagen. Framförallt tycker jag att det är HELT fel att utnyttja gratisladdare på det viset, eller räkna med att man ska kunna stå och ladda på Lidl var och varannan dag. Räcker ju att en handfull tänker likadant, så blir det ju slagsmål vid laddarna till slut, eller så plockas de bort. Om jag hade haft en stolpe i min trädgård för besökare eller för att kunna hjälpa elbilister i nöd utmed vägen så hade jag plockat bort den om en granne eller helt okänd person hade ställt bilen där varje dag för att ladda.

Det är helt fantastiskt med elbil, men mitt råd är att fixa egen laddning på hemmaplan först. Jag lägger några sekunder varje dag på att plugga i och ur sladden till bilen, jag hade blivit tokig på att behöva lägga tid på att åka och leta laddplatser var och varannan dag för att det ska fungera.

Vet att en del skaffar elbil utan att ha laddplats, men man får vara väldigt entusiastisk om man ska tycka att det fungerar bra i längden.
Jag håller inte alls med dig. Jag tycker det fungerar utmärkt utan laddning hemma. Jag kan ladda på jobbet, på stan eller på vägen med alla olika alternativ som finns. Jag lägger ingen direkt extra tid på att ladda för vardagen då jag kan ladda när jag gör annat. För min del är det enda undantaget när jag är på långresa (mer än 40 mil) och använder tex superchargers, inte alltid det är dags att äta eller liknande vilket gör att man lägger tiden på annat. Det är ju något alla långresande råkar ut för.

I mitt fall laddar jag på Lidl max en gång i veckan vilket jag anser mig ha rätt att göra när jag är där och handlar. Om du åker dit och laddar var och varannan dag utan att handla så får det stå för dig, och jag är beredd att hålla med dig om att det är fel då laddstolparna är till för deras kunder. Att det kommer bli ont om plats även på Lidl är nog bara en tidsfråga oavsett om det är folk som har "rätt" eller ej att ladda där. När det blir fler elbilar på vägarna så tror jag nog att många av dessa gratisalternativ kommer försvinna eller ersättas av en betalvariant där man tex får det man betala för elen tillgodo vid nästa köp i affären.

Jag har nog aldrig känt att jag behövt åka omkring och leta efter laddplatser var och varannan dag som du beskriver det, men vi är alla olika i hur vi fungerar. Och självklart kräver det lite planering ibland om man ska åka längre sträckor, men för vardagen där jag kör 5-10 om dagen mil har jag aldrig haft problem.

Som sagt, håller inte alls med dig, tycker inte man behöver vara entusiast utan man kan vara rätt bekväm av sig faktiskt. Det var den största anledningen till mitt elbilsköp, oerhört bekväm bil att köra och använda. Allt är väldigt enkelt :)
M3 LR AWD 2020
Användarvisningsbild
4Head
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 jan 2020 20:42

Re: Frågor om laddning & privatavbetalning

Inlägg av 4Head »

Edis skrev:
Jag rekommenderar inte någon att skaffa en elbil om man inte har laddningen fixad hemma, eller vet att hyresvärden är med på att man ska kunna installera laddboxar inom en snar framtid.

Anledningen är att jag tycker det är helt galet att lägga tid på att ladda bilen för vardagen. Framförallt tycker jag att det är HELT fel att utnyttja gratisladdare på det viset, eller räkna med att man ska kunna stå och ladda på Lidl var och varannan dag. Räcker ju att en handfull tänker likadant, så blir det ju slagsmål vid laddarna till slut, eller så plockas de bort. Om jag hade haft en stolpe i min trädgård för besökare eller för att kunna hjälpa elbilister i nöd utmed vägen så hade jag plockat bort den om en granne eller helt okänd person hade ställt bilen där varje dag för att ladda.

Det är helt fantastiskt med elbil, men mitt råd är att fixa egen laddning på hemmaplan först. Jag lägger några sekunder varje dag på att plugga i och ur sladden till bilen, jag hade blivit tokig på att behöva lägga tid på att åka och leta laddplatser var och varannan dag för att det ska fungera.

Vet att en del skaffar elbil utan att ha laddplats, men man får vara väldigt entusiastisk om man ska tycka att det fungerar bra i längden.
Tycker ändå det beror lite på hur mycket man kör och hur beroende av bilen man är för att klara av vardagen. Håller med att man inte bör ta upp gratisladdare var och varannan dag, jag har utgått ifrån att majoriteten av laddstolpar som är uppsatta idag har någon slags kostnad. Så att ladda gratis på publika stolpar har jag inte förväntat mig. Till exempel de laddstolpar som finns närmst mig på elcentralen är inte gratis. Gick förbi där under helgen och alla platser var lediga, får stå där 2 timmar. Området är inte direkt centralt, lite lägenhetshus i närheten och det ligger lite i utkanten av stan. Denna plats är mer som en nödutgång om jag verkligen behöver, det verkar vara ganska dyrt (3 kr /kWh). Jag planerar som sagt att inte köra mycket mer en än full laddning per vecka, så det är inte så att jag kommer ta upp en publik laddstolpe ett par timmar varje dag. Gick även in på uppladdning.nu efter lite tips här och såg att det finns mer laddstolpar i området än vad jag trodde.

Men det är väl klart att om det väl finns laddstolpar på t.ex. Lidl så kan man dra hit för att handla och ladda bilen samtidigt. Det är väl det de är till för. Och jag tror att ju mer de används så kommer man börja fundera på att sätta upp stolpar på fler parkeringar. De laddstolpar jag har sett har oftast varit lediga, så tror det inte är så stort problem här än så länge.

Och tack för alla bra tips från allihop här. :)
Bild
Model 3 SR+ 2020
Skriv svar