Kort för laddning?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare

Kort för laddning?

Inlägg av Alx »

Hej,

Som nybliven Tesla ägare så har man massvis av frågor och funderingar! :?

Hur funkar det med laddning på exempelvis OKQ8? Statoil? Vägkrogar? mm.
Kostar det något?
Betalar man med sitt vanliga betalkort? (visa, mastercard mm.)
Finns det några "bra att ha" laddkort som man bör beställa och ha i bilen för säkerhetsskull?

(OBS: Tänker enbart på Sverige)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Kort för laddning?

Inlägg av danni »

De flesta publika laddare är än så länge gratis. Många företag (Ikea t.ex.), köpcenter etc erbjuder gratisladdning. Många hotell erbjuder destinationsladdning, ibland gratis, ibland mot en avgift. Du hittar en bra översikt över laddplatser här: http://www.uppladdning.nu

De två stora som tar betalt i dagsläget är Vattenfall och Fortum (Charge & Drive). Hos Vattenfall kan du beställa laddkort eller betala med app. Fortum går med app, SMS eller bricka.

På gång på marknaden är även danska Clever, där man betalar med app.

Själv har jag aldrig någonsin känt behovet att ha ett laddkort eller någon app, men så har jag ju ingen Tesla än, och gör inga långresor som är beroende av snabbladdning. Du kan nog ärligt talat köra på och märka vartefter vad du behöver. Skulle du hamna nånstans där det krävs app går det ju rätt lätt att ladda ner på plats.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Som Teslaägare borde du klara dig väldigt långt med Superchargers och de gratis laddstolpar som finns.

Åker dock du ofta i områden där det inte finns sådana kan du skaffa:
- Fortums Charge & Drive RFID bricka: skaffa här, kopplas till ditt kreditkort, Snabbladdning: 2 kr/minut, Semisnabbladdning: 1,5 kr/minut, Normalladdning: 5 kr/timme
- Vattenfalls laddkort: skaffa här, de skickar räkning en gång i kvartalet på dina inköp, 3 kr/minut
- Clevers laddkort: skaffa här, man laddar kortet med pengar i förväg, 5 kr/kWh

Sedan finns det andra mindre aktörer som har några stolpar lokalt i någon stad - vill du ofta ladda vid just en sådan stolpe får du läsa på stolpen vad som gäller.

uppladdning.nu står det ofta i kommentarerna ifall stolpen är gratis eller kostar, och i så fall hur man betalar. Tänk dock på att många håller just nu på att byta betalningsmodell, så gamla inlägg kan vara inaktuella.
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare

Inlägg av Alx »

TiborBlomhall skrev:
Som Teslaägare borde du klara dig väldigt långt med Superchargers och de gratis laddstolpar som finns.

Åker dock du ofta i områden där det inte finns sådana kan du skaffa:
- Fortums Charge & Drive RFID bricka: skaffa här, kopplas till ditt kreditkort, Snabbladdning: 2 kr/minut, Semisnabbladdning: 1,5 kr/minut, Normalladdning: 5 kr/timme
- Vattenfalls laddkort: skaffa här, de skickar räkning en gång i kvartalet på dina inköp, 3 kr/minut
- Clevers laddkort: skaffa här, man laddar kortet med pengar i förväg, 5 kr/kWh

Sedan finns det andra mindre aktörer som har några stolpar lokalt i någon stad - vill du ofta ladda vid just en sådan stolpe får du läsa på stolpen vad som gäller.

uppladdning.nu står det ofta i kommentarerna ifall stolpen är gratis eller kostar, och i så fall hur man betalar. Tänk dock på att många håller just nu på att byta betalningsmodell, så gamla inlägg kan vara inaktuella.
Tack för svaret!
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Däremot kan det vara värt att tänka på vilka adaptrar du behöver. Typ2 och ChaDeMo kan vara bra ifall du räknar med att ofta behöva ladda utanför SC-nätverket. En app går alltid ladda ner på plats, men inte en adapter!
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jag skaffade Fortum och Vattenfall, som inte tar betalt för att ha korten, bara för utifall att, men har inte använt dem, då de mest täcker områden som har SC-täckning i alla fall. Skulle de ha haft täckning i norra Norrland hade jag nog använt dem, fast sådan täckning har ju ingen än så länge.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Efter att ha last Blixt Gordons blogg om Clever, gick jag in på deras hemsida för att se vad de kostade att ladda hos dem. Till min förvåning hittade jag ingen information om detta, vilket gjorde att jag skickade en fråga om hur de tog betalt till deras kundtjänst.

Max 15 minuter senare ringer mobilen. En mycket trevlig person från Clever tar till orda och ber först om ursäkt för den knapphändiga informationen på hemsidan. Efter det berättar han om hur de tar betalt. Clever tar alltid betalt per kWh. Man kan köpa ett kontantkort antingen på webben eller på Statoil, förmodligen även Preem. Med kontantkoret kostar det 5:-/kWh att ladda. Sedan finns det billigare varianter. För oss som kör Tesla rekommenderade han frikort, ett abonnemang där man fakturerars i efterhand och priset är då lägre än 5:-/kWh. Det finns även andra typer av abonnemang.

Skälet att de inte uppdaterat hemsidan är att de just nu fokuserar på att bygga laddstationer. Han var just nu i Stenungsund och höll på där. När de är klara med pågående utbyggnad kommer de att fixa till hemsidan

Vi pratade även om hur läget var rörande laddstationer på andra platser än de bygger på just nu. Han berättade de har planer men ville inte gå på detaljer. De vill inte gå ut att lova något, utan då de byggt en laddstation lägger den in den i deras App. Han berättade också entusiastiskt om hans kontakter med Tesla.

Över huvud taget fack jag ett mycket positivt intryck av Clever och deras entusiasm över vad håller på med.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Clever kan absolut vara intressant som en backuplösning. Det jag vill ha är främst något som jag vet är tillförlitligt. Stationerna ska fungera, leverera maxström eller nära, och jag ska helst kunna se i en app om stationen är fungerande och ledig. Då är det absolut värt att betala 5 kr / kWh för de få tillfällen behovet uppstår.

Men Clever har oftast bara en laddare per ställe, eller? Det tycker jag känns lite jobbigt. Risken att man bestämt sig för att ladda någonstans men sen får stå i 30-60 minuter innan man ens kan börja ladda är lite obehaglig.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Enligt uppgift skall man kunna se I deras app om en laddare är upptagen.
"Du hittar CLEVERs laddstolpar med vår smartphone-app. Se om en stolpe är ledig, upptagen eller ur function"
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Bod skrev:
Enligt uppgift skall man kunna se I deras app om en laddare är upptagen.
"Du hittar CLEVERs laddstolpar med vår smartphone-app. Se om en stolpe är ledig, upptagen eller ur function"
Japp, jag kollade just appen, och den visar antal tillgängliga stolpar när man klickar på en station. Verkar dock vara en ChaDeMo per station som gäller överlag, lite synd.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

3kr/min är ungefär 5,2kr/kWh om man laddar med ett snitt på 35kW

2kr/min är på samma sätt 3,42kr/kWh.

Cleaver 5kr/KWh.

Fortums snabbladdning tycker jag är bra prissatt. Semisnabba är på tok för hög.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

En viktig skillnad som inte ofta talas om är vad man får för pengarna.

Fortum, Vattenfall, mm verkar mest sk*ta högtidligt i ifall deras laddare funkar eller inte. Går de sönder tar det evigheter innan de lagas.

Clever har däremot en 24-timmars-policy, de vill att deras laddare alltid ska funka. Deras laddare i Varberg hade trasig CCS laddning i morse. Nu är den lagad :shock:
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

TiborBlomhall skrev:
En viktig skillnad som inte ofta talas om är vad man får för pengarna.

Fortum, Vattenfall, mm verkar mest sk*ta högtidligt i ifall deras laddare funkar eller inte. Går de sönder tar det evigheter innan de lagas.

Clever har däremot en 24-timmars-policy, de vill att deras laddare alltid ska funka. Deras laddare i Varberg hade trasig CCS laddning i morse. Nu är den lagad :shock:
Det här är en jättejätteviktig skillnad, och det är precis det jag är inne på när jag skriver att jag vill ha något som jag vet är tillförlitligt. Då är det värt att betala extra de få gånger det behövs.

Själv skulle jag testa min ChaDeMo-adapter idag och tog mig till laddaren på Ringön. Den var trasig och det satt en lapp på att delar var beställda den 21:a september. Jahopp. Tur att jag hade ca 31 mil typical range kvar ;)
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare

Inlägg av Stefan T »

Som jag som har en roadster så är clever ett alternativ
Då jag kan bara använda 1/3 av effekten på 43 kw laddaren om det hade varit på tid hade det blivit 3x dyrare
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

5kr/kWh är ju lösnummerpriset skaffar man något av deras abonnemang sjunker priset per kWh. Men då ska man så klart använda laddarna regelbundet annars blir det ändå billigare med lösnummer, så klart.
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare

Inlägg av Elektrokungen »

Och så var det det här med betalsätt. Vad jag vet finns det bara en global världsstandard för betalningar. Kreditkort. Kommer ni ihåg när alla bensinmackskedjor stretade emot detta för något decennium sedan? Nu tar alla kreditkort.

Jag har påtalat detta för Clever, Fortum och Vattenfall. Hjälp gärna till att övertyga dem!
Senast redigerad av Elektrokungen, redigerad totalt 1 gånger.
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Elektrokungen skrev:
Och så var det det här med betalsätt. Vad jag vet finns det bara en global världsstandard för betalningar. Kreditkort. Kommer ni igår när alla bensinmackskedjor stretade emot detta för något decennium sedan? Nu tar alla kreditkort.

Jag har påtalat detta för Clever, Fortum och Vattenfall. Hjälp gärna till att övertyga dem!
Ja jag skrev nått om detta för nån månad sedan.
Det fanns ju tankkort, men de funkade bara på sina egna stationer. Minns att farsan hade 5 eller 6 olika kort för att kunna tanka med.
Minns att shell hade ett speciellt kort om man även skulle kunna tanka på deras stationer utomlands. (euroshell)

Detta var såklart nån gång på stenåldern, så man kan ju tycka att det borde vara självklart idag.
Det är som när man åkte till Danmark förr. Butikerna som låg precis vid gränsen besöktes säkert mest av svenskar, men ändå så tog dom bara sitt jävla dankort. Tog många åt innan dom började ta riktiga kort.
Om nu till och med danskarna fattar så borde dom som bygger laddstationer också kunna fatta.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Elektrokungen skrev:
Och så var det det här med betalsätt. Vad jag vet finns det bara en global världsstandard för betalningar. Kreditkort. Kommer ni ihåg när alla bensinmackskedjor stretade emot detta för något decennium sedan? Nu tar alla kreditkort.

Jag har både mailat dessa och skrivit på Fortums och Vattenfalls Facebook. Bara nonsenssvar hittills, men ju fler vi är som tjatar om det desto bättre.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar