Jag tror att det kommer finns flera hastigheter att välja på.Pontus skrev:Det skulle ju vara intressant att veta hur många som skulle välja 500 kW över 200 kW om det kostar 10 kr/kWh resp 3 kr/kWh? Tror att inte många av dom som klagar på att det tar lång tid att ladda skulle välja den snabbaste. Inte ens om den snabbaste kostade 6 kr/kWh.
100kW för 2,50kr och 350kW för 3,50kr per kW.
Ska jag äta lunch, då väljer jag 100kW, ska ja bara vänta och har bråttom, då tar jag 350kW.
Batteripriset halveras vart fjärde år, så om 4 år kan man ha dubbelt så stora batterier, för samma pengar, om man vill.
Och då är stora volymer med bilar ute med +100kWh batterier.
Tesla 3 har C-värde på 3,33.
Om den har ett batteri på 100kWh skulle den kunna ladda i 333kW.
Men Teslas ambition är att driva ner laddpriset.
Vid Tesla Semi lanseringen så pratades om att laddstationerna skulle ha solceller och batteribank. Och ett pris på ca 7c
(70 öre) per kWh.
Så för Teslas del tror jag på sikt att priset per kWh kommer att sjunka.
Och om en Semi har ett batteri på 1000kWh och den ska laddas på 30 minuter, då behövs rejäla laddströmmar.