Det var iaf väldigt goda nyheter att det finns flera aktörer som satsar på 100kW+ laddare för oss som har beställt PS2! Tack Svenssons och Walker
Nu till den eviga frågan - hur hittade ni dessa laddare? Google Maps ska ju så småningom bli integrerat i olika laddnätverk men misstänker att täckningen kommer att vara sisådär i början - var hittar man den mest pålitliga och uppdaterade kartan med supersnabbladdare i Sverige?
Om du är lite nördig finns ett sätt:
På uppladdning.nu kan du uppe i menyn gå på Hämta->mer
Sen väljer du land, alltså Sverige, tyvärr kan man inte välja flera länder. Upprepa om du vill ha Norge också.
Bocka bort alla laddkontakter förutom CCS EU.
Skriv minimum effekt 50kW. Det är lite förvirrande, men det betyder alla laddare över 50kW, vilket i praktiken betyder 100 eller mer.
Välj filformat GPX
Bekräfta att du inte är en robot och hämta.
Den nedladdade filen kan du integrera som lager i Google Maps:
Gå till mina kartor https://www.google.com/intl/sv/maps/about/mymaps/
Skapa ny karta i menyn.
Klicka på Legend.
Välj importera och ladda upp filen från uppladdning.nu
Du kan döpa kartan och välja ikon och färg på plupparna. Det går fint att importera fler kartor, t.ex. laddare från andra länder, lägre effekt osv.
I Google maps kan du nu välja dina kartor med laddarna. Ser ut såhär för mig.
Så jäkla bra att man måste lägga till denna som "bokmärke" ju!
Många andra tillverkare erbjuder möjligheten att kunden själv får välja färg helt fritt (mer eller mindre), kostar mellan 20-60kkr och är knappast ett självkostnadspris.
Tror inte att kostnaden är ett problem utan snarare kapaciteten.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Även jag tycker färgpaletten saknar lite hos Polestar. Varför ingen fin röd metallic. Även den knallblåa hade blivit riktigt snygg på bilen. Jag velar nu om jag ska gå på svart eller grå metallic när jag ska beställa bilen. Vet inte om någon skrivit det tidigare men Polestar club sweden ligger nu uppe. Jag hittade den igår. Självklart ska jag börja hänga där ibland och kul om ni övriga som ska köpa Polestar 2 gör det samma.
Jag har en helt galen idé. Kan vi inte fokusera lite mer på Polestar 2 i denna tråd och behandla diverse snabbladdningsspörsmål i för detta avsedd tråd?
Jag diskuterade lite med en kompis kring PS2 häromdagen. Jag undrade varför de inte erbjuder bilen i Polestarblå färg, och han menade att den färgen inte ser särskilt premium ut. Men nog kunde det väl finnas något annat än gråskala ändå? Jag har inget emot grått själv, men tycker ändå färgschemat ser en aning tråkigt ut.
Tror att man inte vill ha en solid färg på den bara.precis som att det inte längre går att få R-design röd på Volvo
fast den svarta färgen, Void, är solid.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag har en helt galen idé. Kan vi inte fokusera lite mer på Polestar 2 i denna tråd och behandla diverse snabbladdningsspörsmål i för detta avsedd tråd?
Jag diskuterade lite med en kompis kring PS2 häromdagen. Jag undrade varför de inte erbjuder bilen i Polestarblå färg, och han menade att den färgen inte ser särskilt premium ut. Men nog kunde det väl finnas något annat än gråskala ändå? Jag har inget emot grått själv, men tycker ändå färgschemat ser en aning tråkigt ut.
enklare och bättre för andrahandsvärdet att foliera blå istället. Jag tror inte PS-blå är lika lätt att sälja som beg, då är det lika bra att ha en mer säljbar färg under som man kan ta fram när det passar.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag har en helt galen idé. Kan vi inte fokusera lite mer på Polestar 2 i denna tråd och behandla diverse snabbladdningsspörsmål i för detta avsedd tråd?
Jag diskuterade lite med en kompis kring PS2 häromdagen. Jag undrade varför de inte erbjuder bilen i Polestarblå färg, och han menade att den färgen inte ser särskilt premium ut. Men nog kunde det väl finnas något annat än gråskala ändå? Jag har inget emot grått själv, men tycker ändå färgschemat ser en aning tråkigt ut.
Tror att man inte vill ha en solid färg på den bara.precis som att det inte längre går att få R-design röd på Volvo
Jag vet inte om detta har diskuterats i tråden, men så många sidor om generellt laddsnack att jag inte orkade gå tillbaka längre.
På Polestars hemsida har det hela tiden tidigare stått "Målräckvidd WLTP 500 km". Nu är det ändrat till: Räckvidd: 470 km (WLTP). Det är ett ganska stort missbedömmande åt fel håll tycker jag.
Polestar 2 (78 kWh): 470 km (WLTP) = snitt 166 wh/km
Tesla Model 3 LR AWD (75 kWh): 560 km (WLTP) = snitt 134 wh/km
Det vill säga att Polestar 2 drar i snitt enligt WLTP 23.8 % mer än motsvarande Model 3. Model 3 har varit på vägarna (i USA) i 2 år nu. Polestar 2 har inte kommit ut än.
Det i kombination med att man ej har något dedikerat snabbladdningsnätverk med vettig prissättning gör den till en hyffsat tråkig kamrat på långresa.
2023 Model Y LR Quicksilver 2021 Model 3 LR Midnight 2019 Model 3 LR Svart
Det vill säga att Polestar 2 drar i snitt enligt WLTP 23.8 % mer än motsvarande Model 3. Model 3 har varit på vägarna (i USA) i 2 år nu. Polestar 2 har inte kommit ut än.
Möjligtvis enligt WLTP men Model 3 ligger inte på topp när det gäller WLTP vs verklig räckvidd. I ett test som nyligen gjorts hamnade e-Niro (eller var det Kona..) på 90% av WLTP medan Model 3 fick 78%. Nu vet vi förstås inte hur PS2 ligger till där men jag skulle i alla fall inte dra förhastade slutsatser av WLTP siffrorna.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Jag vet inte om detta har diskuterats i tråden, men så många sidor om generellt laddsnack att jag inte orkade gå tillbaka längre.
På Polestars hemsida har det hela tiden tidigare stått "Målräckvidd WLTP 500 km". Nu är det ändrat till: Räckvidd: 470 km (WLTP). Det är ett ganska stort missbedömmande åt fel håll tycker jag.
Polestar 2 (78 kWh): 470 km (WLTP) = snitt 166 wh/km
Tesla Model 3 LR AWD (75 kWh): 560 km (WLTP) = snitt 134 wh/km
Det vill säga att Polestar 2 drar i snitt enligt WLTP 23.8 % mer än motsvarande Model 3. Model 3 har varit på vägarna (i USA) i 2 år nu. Polestar 2 har inte kommit ut än.
Det i kombination med att man ej har något dedikerat snabbladdningsnätverk med vettig prissättning gör den till en hyffsat tråkig kamrat på långresa.
6% under målet är väl inte så farligt? 40 mil i verkligheten på sommaren och 30-35 mil på vintern är helt ok.
Vad gäller WLTP-siffrorna så gissar jag att Polestar 2 ligger närmare än Model 3. Eller går det att köra på 134 Wh/km i verkligheten? Särskilt i kallt väder lär det bli svårt för uppvärmningen kommer kosta ganska mycket procentuellt.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Det vill säga att Polestar 2 drar i snitt enligt WLTP 23.8 % mer än motsvarande Model 3. Model 3 har varit på vägarna (i USA) i 2 år nu. Polestar 2 har inte kommit ut än.
Möjligtvis enligt WLTP men Model 3 ligger inte på topp när det gäller WLTP vs verklig räckvidd. I ett test som nyligen gjorts hamnade e-Niro (eller var det Kona..) på 90% av WLTP medan Model 3 fick 78%. Nu vet vi förstås inte hur PS2 ligger till där men jag skulle i alla fall inte dra förhastade slutsatser av WLTP siffrorna.
Det testet var inte särskilt vetenskapligt. Kan bero på så mycket. Men visst verkar Kona vara riktigt effektiv i verkligheten.
Det vill säga att Polestar 2 drar i snitt enligt WLTP 23.8 % mer än motsvarande Model 3. Model 3 har varit på vägarna (i USA) i 2 år nu. Polestar 2 har inte kommit ut än.
Möjligtvis enligt WLTP men Model 3 ligger inte på topp när det gäller WLTP vs verklig räckvidd. I ett test som nyligen gjorts hamnade e-Niro (eller var det Kona..) på 90% av WLTP medan Model 3 fick 78%. Nu vet vi förstås inte hur PS2 ligger till där men jag skulle i alla fall inte dra förhastade slutsatser av WLTP siffrorna.
Ser att Verdi hann före med delar av mitt svar..
Jag vet att WLTP-siffror inte är verkligheten, men de måste kunna få användas för att jämföra olika modeller, det är ju hela syftet.
Den testen som jag antar att du syftar på var CarWow:s test? Den var högst ovetenskaplig. De började inte med 100 % i alla bilarna och sedan körde de på väldigt olika sätt med bilarna eftersom de tog olika vägar mot sin slutdestination beroende på hur långt de nådde. I vissa bilar satt de 1 och i andra 2 personer.
(Editerat citerings-taggarna)
Senast redigerad av ippii, redigerad totalt 1 gånger.
2023 Model Y LR Quicksilver 2021 Model 3 LR Midnight 2019 Model 3 LR Svart
Jag vet inte om detta har diskuterats i tråden, men så många sidor om generellt laddsnack att jag inte orkade gå tillbaka längre.
På Polestars hemsida har det hela tiden tidigare stått "Målräckvidd WLTP 500 km". Nu är det ändrat till: Räckvidd: 470 km (WLTP). Det är ett ganska stort missbedömmande åt fel håll tycker jag.
Polestar 2 (78 kWh): 470 km (WLTP) = snitt 166 wh/km
Tesla Model 3 LR AWD (75 kWh): 560 km (WLTP) = snitt 134 wh/km
Det vill säga att Polestar 2 drar i snitt enligt WLTP 23.8 % mer än motsvarande Model 3. Model 3 har varit på vägarna (i USA) i 2 år nu. Polestar 2 har inte kommit ut än.
Det i kombination med att man ej har något dedikerat snabbladdningsnätverk med vettig prissättning gör den till en hyffsat tråkig kamrat på långresa.
6% under målet är väl inte så farligt? 40 mil i verkligheten på sommaren och 30-35 mil på vintern är helt ok.
Vad gäller WLTP-siffrorna så gissar jag att Polestar 2 ligger närmare än Model 3. Eller går det att köra på 134 Wh/km i verkligheten? Särskilt i kallt väder lär det bli svårt för uppvärmningen kommer kosta ganska mycket procentuellt.
Angående WLTP-siffrorna kan vi bara gissa. Volvo är inte kända för att leverera verklighetstrogna sådana för sina förbränningsmotorer. Därför väljer jag att använda WLTP som referens.
2023 Model Y LR Quicksilver 2021 Model 3 LR Midnight 2019 Model 3 LR Svart
ipace har också WLTP 470km och det klarar den INTE! SÅ några direkta slutsatser blir svåra att dra innan respektive bil har testats i lite olika situationer.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Det kommer visa sig. Tänk på att det är en av de första elbilarna företaget gör.
Att pricka alla rätt är svårt, men det gör bara att de kan iterera och göra en bättre bil nästa gång.
Tycker det gjort mycket rätt vad jag sett hittills så fram emot vad recensenterna säger.
Jag vet inte om detta har diskuterats i tråden, men så många sidor om generellt laddsnack att jag inte orkade gå tillbaka längre.
På Polestars hemsida har det hela tiden tidigare stått "Målräckvidd WLTP 500 km". Nu är det ändrat till: Räckvidd: 470 km (WLTP). Det är ett ganska stort missbedömmande åt fel håll tycker jag.
Polestar 2 (78 kWh): 470 km (WLTP) = snitt 166 wh/km
Tesla Model 3 LR AWD (75 kWh): 560 km (WLTP) = snitt 134 wh/km
Det vill säga att Polestar 2 drar i snitt enligt WLTP 23.8 % mer än motsvarande Model 3. Model 3 har varit på vägarna (i USA) i 2 år nu. Polestar 2 har inte kommit ut än.
Det i kombination med att man ej har något dedikerat snabbladdningsnätverk med vettig prissättning gör den till en hyffsat tråkig kamrat på långresa.
Teslas 134 wltp kan du nog ta med en nypa salt. Jag har kört med min 3 LR 2200 mil o kör du lungt på sommaren ligger jag på 160 wh/km o på vintern runt 200.
Ang tjafset om laddare så är det jävligt tramsigt från Walker o Svensson när det inte finns några 100 + laddare i närheten av Stockholm. Precis som jag sa hela tiden.
Det enda som är snabbt o finns nära Stockholm är IONITY o sc.
Och eftersom Fortum McDonalds tar 2,5 per minut o det är bara 50kw laddare i närheten av Stockholm så blir det dyrt oxå exakt som jag sa.
Det tar ca 70 min att fylla från 8 mil kvar till 90% laddning alltså 175kr.
Och eftersom Fortum McDonalds tar 2,5 per minut o det är bara 50kw laddare i närheten av Stockholm så blir det dyrt oxå exakt som jag sa.
Det tar ca 70 min att fylla från 8 mil kvar till 90% laddning alltså 175kr.
Det finns tre icke-SuC med 150+kW runt Stockholm, Ionity i Enköping och Södertälje samt Fortum i Västerås. Men du klassar Västerås kanske inte som i närheten av Stockholm.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Och eftersom Fortum McDonalds tar 2,5 per minut o det är bara 50kw laddare i närheten av Stockholm så blir det dyrt oxå exakt som jag sa.
Det tar ca 70 min att fylla från 8 mil kvar till 90% laddning alltså 175kr.
Det finns tre icke-SuC med 150+kW runt Stockholm, Ionity i Enköping och Södertälje samt Fortum i Västerås. Men du klassar Västerås kanske inte som i närheten av Stockholm.
Troligtvis är 1 mil utanför tullarna närheten utav Stockholm och resten är precis som för politikerna bara åker.
Vissa vill visst inte släppa det här med laddare Bor själv i sthlm och är fullständigt ointresserad av supersnabbladdare just här. Enda fallet jag kan se någon efterfråga det så är det väl om man bor i lägenhet i stan och inte kan ladda hemma. Betydligt mer relevant med laddare på vägarna ex i Västerås, Enköping, längs E4 etc.
Jag skulle vilja påstå att den totala förbrukningen påverkas mest av vem som sitter bakom ratten, oavsett väderlek och bilmodell.
Min Model S (utslaget på snart fem år och cirka 7 500 mil) har en snittförbrukning på 193 Wh/ km. Det inkluderar sommar- och vintersemestrar, parkering utomhus utan förvärmning och sällan långa dagsresor.
När jag har lånat ut bilen under några längre perioder så är det inte alls ovanligt att jag får tillbaka den med helt andra förbrukningssiffror. Skulle jag kört alla milen själv så gissar jag att den totala förbrukningen skulle ha hamnat på runt 175 Wh/km.
Vad gäller laddning så laddar jag i första hand med el från mina solceller under den ljusa årstiden. Annars så köper jag elen när dygnsspotpriset är som lägst. Utslaget på ett år så blir det cirka en (1) krona kWh om man inkluderar missat skattestöd för egenproducerad el och genomsnittligt spotpris.
Och eftersom Fortum McDonalds tar 2,5 per minut o det är bara 50kw laddare i närheten av Stockholm så blir det dyrt oxå exakt som jag sa.
Det tar ca 70 min att fylla från 8 mil kvar till 90% laddning alltså 175kr.
Återigen, ta ett ögonblick och kolla upp McDonalds posten:
Jag är imponerad av sättet Mati har hittat men jag tror det finns ett enklare sätt angående snabbladdare med hög effekt. På sidan www.snabbladda.nu finns det karta över alla CCS laddare och där är det tydliga symboler för hur hög effekt de kan ge. Det går även att filtrera nätverk och pris så vill ni inte ha med Ioniq så går det bra. Det verkar tyvärr inte gå att välja laddare under 100 kW, men som sagt så hjälper de olika symbolerna.
Jag skulle vilja påstå att den totala förbrukningen påverkas mest av vem som sitter bakom ratten, oavsett väderlek och bilmodell.
Min Model S (utslaget på snart fem år och cirka 7 500 mil) har en snittförbrukning på 193 Wh/ km. Det inkluderar sommar- och vintersemestrar, parkering utomhus utan förvärmning och sällan långa dagsresor.
När jag har lånat ut bilen under några längre perioder så är det inte alls ovanligt att jag får tillbaka den med helt andra förbrukningssiffror. Skulle jag kört alla milen själv så gissar jag att den totala förbrukningen skulle ha hamnat på runt 175 Wh/km.
Vad gäller laddning så laddar jag i första hand med el från mina solceller under den ljusa årstiden. Annars så köper jag elen när dygnsspotpriset är som lägst. Utslaget på ett år så blir det cirka en (1) krona kWh om man inkluderar missat skattestöd för egenproducerad el och genomsnittligt spotpris.
Jämförelser bilar emellan förutsätter såklart allt annat lika.
Jag vet inte om detta har diskuterats i tråden, men så många sidor om generellt laddsnack att jag inte orkade gå tillbaka längre.
På Polestars hemsida har det hela tiden tidigare stått "Målräckvidd WLTP 500 km". Nu är det ändrat till: Räckvidd: 470 km (WLTP). Det är ett ganska stort missbedömmande åt fel håll tycker jag.
Polestar 2 (78 kWh): 470 km (WLTP) = snitt 166 wh/km
Tesla Model 3 LR AWD (75 kWh): 560 km (WLTP) = snitt 134 wh/km
Det vill säga att Polestar 2 drar i snitt enligt WLTP 23.8 % mer än motsvarande Model 3. Model 3 har varit på vägarna (i USA) i 2 år nu. Polestar 2 har inte kommit ut än.
Det i kombination med att man ej har något dedikerat snabbladdningsnätverk med vettig prissättning gör den till en hyffsat tråkig kamrat på långresa.
Teslas 134 wltp kan du nog ta med en nypa salt. Jag har kört med min 3 LR 2200 mil o kör du lungt på sommaren ligger jag på 160 wh/km o på vintern runt 200.
Jag vet också att en Model 3 inte drar 134 wh/km i verkligheten. WLTP duger bra för att jämföra på pappret, det vi håller på med här. Samma labratorievilkor gäller ju för båda bilarna. En del stillastående o kökörning ingår, som drar ner förbrukning jämfört med landsväg/motorväg.
Inte omöjligt att Volvon drar en bra bit mer än deras WLTP-siffror också.
2023 Model Y LR Quicksilver 2021 Model 3 LR Midnight 2019 Model 3 LR Svart