-6% på 90 minuter?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare

-6% på 90 minuter?

Inlägg av Delta1 »

Hej.

Varit ute och kört (S100D 2018, 5000mil) i jobbet under dagen. Kom in till mitt hotell med 7% kvar. Hade kört ca 50 mil under dagen, fyllt på ca 40% på SC i Karlstad och tänkte ladda fullt över natten med hotellets WCs. När jag anlände var båda upptagna, men jag tänkte att det inte var någon direkt fara utan gick upp på rummet och jobbade lite. 90 min senare kollade jag appen för nyfikenhets skull och upptäckte att jag var nere på 1%! Fick tag ägaren till den ena av de två Teslor som laddade och frågade om jag kunde få börja ladda direkt då jag var nere på 1%. Det var naturligtvis inga problem och nu står jag och laddar.

Är detta något som kan anses vara ok? Har upplevt att bilen verkar dra ngt mer nattetid än vad jag är van vid sista ...... två(?) månaderna, men detta .....? Kan tillägga att jag nu är i Sthlm- trakten och det är ca 4 grader varmt. Kan sånt här hända som en engångshändelse eller ska man betrakta detta som ett tecken på det är ngt fel på batteriet?

MVH,
T
kallekula

Re: -6% på 90 minuter?

Inlägg av kallekula »

Ta ett vanligt varmt AAA-batteri. Mät nivån.

Lägg ut det i fyra grader. Vänta en timme. Mät igen. Tada!
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare

Inlägg av Front242 »

Det är väl därför bilen säger ifrån om man lämnar bilen med låg SOC och det är lite kallt
Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare

Inlägg av Delta1 »

Ok, så vad ni säger är att det är normalt?

Är det så att urladdningen går fortare vid låg SoC, eller är -4%/h vad man bör räkna med när temperaturen ligger runt nollan?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Det laddas inte ur, utan det är mindre energi som blir tillgänglig när batteriet är kallt. Om du tinar batteriet igen, typ rullar in bilen i ett varmgarage, så blir energin tillgänglig igen. (En del av tappet är dock urladdning såklart, så vänta inte till sommaren och räkna med att du är uppe i 90 % laddning ;) )
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare

Inlägg av Delta1 »

Ah!
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Puh, jag som trodde det handlade om aktiekursen när jag läste rubriken. Så var det bara batteriet..... :lol:
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Inlägg av loftux »

frippe skrev:
Puh, jag som trodde det handlade om aktiekursen när jag läste rubriken. Så var det bara batteriet..... :lol:
Inte långt ifrån, från högsta 594 till lägsta 559 inom några timmar. Men hela tiden plus från dagen innan!
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

Är det inte också så att osäkerheten vid under 10% SoC ökar en hel del pg av att kalibrering får svårt att mäta om man aldrig annars kör ner till lägre nivåer? Framgår ju inte av inlägget hur ofta du gör det, men det kan också vara en bidragande orsak? Eller vad säger ni som har bättre koll än jag?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

GreenMachine skrev:
Är det inte också så att osäkerheten vid under 10% SoC ökar en hel del pg av att kalibrering får svårt att mäta om man aldrig annars kör ner till lägre nivåer? Framgår ju inte av inlägget hur ofta du gör det, men det kan också vara en bidragande orsak? Eller vad säger ni som har bättre koll än jag?
Jag kör sällan under 10% eftersom 90-batteriet laddar långsamt på SuC då, men de gånger jag gör det så tycker jag också att osäkerheten är större där.

Range-siffrorna faller oroväckande snabbt på slutet, det gör förstås att jag är ännu mindre benägen att använda den delen av laddkurvan.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare

Inlägg av Delta1 »

loftux skrev:
frippe skrev:
Inte långt ifrån, från högsta 594 till lägsta 559 inom några timmar. Men hela tiden plus från dagen innan!
:D :D :D Inte meningen att skrämmas.
Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare

Inlägg av Delta1 »

GreenMachine skrev:
Det händer inte jätteofta.

Tackar för bra och rimliga förklaringar. Jag blev nog mest tagen på sängen av hur fort det gick i går kväll.
Java
elbilist

Inlägg av Java »

Delta1 skrev:
GreenMachine skrev:

Tackar för bra och rimliga förklaringar. Jag blev nog mest tagen på sängen av hur fort det gick i går kväll.
Du pratar fortfarande laddning o batteri va? :D :D :D :D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

:lol: :lol: :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare

Inlägg av Delta1 »

Java skrev:
Delta1 skrev:
GreenMachine skrev:

Du pratar fortfarande laddning o batteri va? :D :D :D :D
:D :D :D
Skriv svar