Tycker han är ganska spot-on när det gäller Volvos satsning.
Utöver det han nämnde så är de också som så många andra tillverkare inte intresserade av att bygga snabbladdare. Vilka signaler sänder det i Sverige när Tesla snart har total yttäckning med sina laddare medan man med en XC40 bör hålla sig söder om Sundsvall ?
Och som så många andra tillverkare så tycker de att skattebetalarna ska fixa snabbladdarna.
Jag kan köpa att de tycker att det inte är deras kärnverksamhet men i detta läge måste de nog bortse från det. Om problemet är löst inom några år kan man väl bara sälja ut laddstationerna.
Volvo är med och bygger ut laddnätverk fast då med fokus Göteborg. Lite ego iofs men ja dom hjälper ju till iallafall.
Tycker han är ganska spot-on när det gäller Volvos satsning.
Utöver det han nämnde så är de också som så många andra tillverkare inte intresserade av att bygga snabbladdare. Vilka signaler sänder det i Sverige när Tesla snart har total yttäckning med sina laddare medan man med en XC40 bör hålla sig söder om Sundsvall ?
Och som så många andra tillverkare så tycker de att skattebetalarna ska fixa snabbladdarna.
Jag kan köpa att de tycker att det inte är deras kärnverksamhet men i detta läge måste de nog bortse från det. Om problemet är löst inom några år kan man väl bara sälja ut laddstationerna.
Volvo är med och bygger ut laddnätverk fast då med fokus Göteborg. Lite ego iofs men ja dom hjälper ju till iallafall.
Tycker han är ganska spot-on när det gäller Volvos satsning.
Utöver det han nämnde så är de också som så många andra tillverkare inte intresserade av att bygga snabbladdare. Vilka signaler sänder det i Sverige när Tesla snart har total yttäckning med sina laddare medan man med en XC40 bör hålla sig söder om Sundsvall ?
Och som så många andra tillverkare så tycker de att skattebetalarna ska fixa snabbladdarna.
Jag kan köpa att de tycker att det inte är deras kärnverksamhet men i detta läge måste de nog bortse från det. Om problemet är löst inom några år kan man väl bara sälja ut laddstationerna.
Volvo är med och bygger ut laddnätverk fast då med fokus Göteborg. Lite ego iofs men ja dom hjälper ju till iallafall.
Sedan är väll ionity sponsrat från Vag och Bmw väll?
Fast detta handlar väl snarare om en elektrifierade vägar för tung fordon, från Volvo AB. Har väldigt lite med laddstationer för Volvo Personvagnars produkter att göra.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Sedan är väll ionity sponsrat från Vag och Bmw väll?
Fast detta handlar väl snarare om en elektrifierade vägar för tung fordon, från Volvo AB. Har väldigt lite med laddstationer för Volvo Personvagnars produkter att göra.
Laban snackade om Volvos satsning så skrev bara på det.
Efter sommaren kommer den första elbilen från Volvo – elbilen Volvo XC40 Recharge. När elbilen lanserades förra hösten var reaktionerna blandade i våra kommentarsfält. Elbilen blev både hyllad och kritiserad. De flesta kritikerna blev skeptiska över prislappen.
Under premiären av XC40 Recharge visade Volvo upp en modell med ett riktpris på 699 000kr. Volvo betonade dock att priset var ett riktpris för just den modellen. Slutgiltliga priser kommer i samband med att bilen börjar säljas.
– Modellen XC40 Recharge P8 AWD, som släpps 2020, är en ”högspecad” bil, säger Emma Berntsson Head of Commercial på Volvo i Volvo Magasin.
När elbilen lanseras i andra utföranden vet vi ännu inte. Däremot tyder Volvos uttalandet på att den kommer i fler utföranden – och då troligtvis i en lägre prissatt version. Frågan är dock om den kan stå upp mot exempelvis Tesla Model Y som mångt och mycket spelar i samma segment.
Volvo XC40 är utrustad med en elmotor som ger 408 hästkrafter genom dubbla elmotorer. 0–100km/h klarar bilen på 4,9 sekunder. Betydligt snabbare än största motorn i alternativet med förbränningsmotor som kräver 6,5 sekunder för att nå upp till samma hastighet. Räckvidden anger Volvo i dagsläget till över 400 km, och snabbladdning till 80 procent görs på 40 minuter.
Jag trodde det svenska priset som kommunicerats, 699 tkr, var för en fullutrustad bil. Men det verkar ju inte stämma om man kollar på den norska varianten av bygg din Volvo. Där får man lägga till runt 60 tnok för halvskinn, metallic, elstolar, ellucka och så vidare...
Volvo är helt fel på det. Det känns nästan som de gör det med vilje.
Tesla Model 3 RWD - 24
MG 4 Luxury - 23 Cupra Born e-Boost 58 kwh - 22 Ford Mustang Mach E RWD Teknik+ - 21 Skoda Citigo - 20 Nissan Leaf e+ - 19 Renault Zoe R110 - 18
Jag trodde det svenska priset som kommunicerats, 699 tkr, var för en fullutrustad bil. Men det verkar ju inte stämma om man kollar på den norska varianten av bygg din Volvo. Där får man lägga till runt 60 tnok för halvskinn, metallic, elstolar, ellucka och så vidare...
Volvo är helt fel på det. Det känns nästan som de gör det med vilje.
Nej priset är väll för en R-design och visst då ingår en viss standard men sen kan du lägga på lite mer.
Bara kika på Volvo hybrider så ser man konceptet
Nu när en våg av elSUV bilar kommer, måste Volvo också öppna för billigare alternativ.
Volvon hamnar tyvärr sist i min lista just nu. Konkurrenterna är helt enkelt billigare och bättre.
Volvo XC40 BEV måste ner runt 400.000kr i pris för att den ska gå att sälja.
1. Tesla Model Y Long Range
2. Skoda Vision IV
3. VW ID4
4. Audi Q4 e-tron
5. Audi e-tron 50 quattro
6. Volvo XC40 P8
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Nu när en våg av elSUV bilar kommer, måste Volvo också öppna för billigare alternativ.
Volvon hamnar tyvärr sist i min lista just nu. Konkurrenterna är helt enkelt billigare och bättre.
Volvo XC40 BEV måste ner runt 400.000kr i pris för att den ska gå att sälja.
1. Tesla Model Y Long Range
2. Skoda Vision IV
3. VW ID4
4. Audi Q4 e-tron
5. Audi e-tron 50 quattro
6. Volvo XC40 P8
Har som sagt kört en vanlig XC40 och den är ljusår sämre än V60 i allt. Tror inte ens 400 000 är okej för Xc40 tyvärr. Hade ju hoppats på en V60 eller V90 i ren el men då sniffar vi nog på närmare miljonen. För dyrt.