Valetmode vid hotellbesök/körning e18 mot Göteborg

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Valetmode vid hotellbesök/körning e18 mot Göteborg

Inlägg av metchristian »

Brukar ni använda valetmode vid hotellbesök?
Ska till Göteborg imorgon och bo på gothia towers som har valet parkering då de kan ladda bilen över natten.

Ni som brukar köra sträckan Uppsala-Göteborg dvs e18, brukar de va mkt kö vid laddstationerna på en fredag eftermiddag/kväll (supercharger i Arboga o Jung) abetterrouter och teslas egna reseplannerare säger att ska räcka med de 2 ställena.

Vad säger ni mer erfarenhet?

Blir min första längre tur med min m3 lr.. annars har jag bara kört typ örbyhus-Stockholm t/r och det går utan problem utan att behöva ladda. Har kört 450mil på drygt 1månad men ännu inte kört längre än 10mil ca innan stopp. Därav min dumma fråga.. tycker det ska bli superkul att få köra längre sträcka med bilen.
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare

Re: Valetmode vid hotellbesök/körning e18 mot Göteborg

Inlägg av KnightRider »

Vi bodde på Gothia Towers 3-6 januari och använde Valet Mode hela tiden när de skulle köra in bilen i garaget för laddning. Jättesmidigt utom när jag glömde slå av Valet Mode och inte kunde använda navigatorn. Körde en reset innan jag förstod att jag glömt avaktivera.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

KnightRider skrev:
Vi bodde på Gothia Towers 3-6 januari och använde Valet Mode hela tiden när de skulle köra in bilen i garaget för laddning. Jättesmidigt utom när jag glömde slå av Valet Mode och inte kunde använda navigatorn. Körde en reset innan jag förstod att jag glömt avaktivera.
Ok lätt hänt att glömma..
hm laddade de bilen? Så att de inte glömde det?
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Referralkod: ts.la/john713130

Inlägg av Johlei »

Valet mode skulle jag helt klart använda, samt sätta bilen i Chill acceleration och max speed 80km/h.

Kom ihåg att frunken inte går att öppna från bilen när den är i Valet mode, så att du inte lägger något som hotellet behöver där (laddsladd?).
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
kallekula

Inlägg av kallekula »

Johlei skrev:
Valet mode skulle jag helt klart använda, samt sätta bilen i Chill acceleration och max speed 80km/h.
Chill och max Speed är onödigt för det ingår redan i valet.
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Referralkod: ts.la/john713130

Inlägg av Johlei »

kallekula skrev:
Johlei skrev:
Chill och max Speed är onödigt för det ingår redan i valet.
Chill - OK, my bad.

Max speed under valet mode sätts till 70MPH (ca 110 km/h). Det tycker jag är onödigt högt för att köra en bil på parkeringsplatser. Jag skulle helst ha satt ner till 30 km/h men 80 är det lägsta som går att ställa in med Max Speed.

På länken nedan diskuteras Valet + Max speed bland annat. Där blev jag påmind att handskfacket också blir låst.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... it.140409/
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare

Inlägg av KnightRider »

metchristian skrev:
KnightRider skrev:
Ok lätt hänt att glömma..
hm laddade de bilen? Så att de inte glömde det?
Ja bilen laddades varje gång som jag lämnade in den.
Skriv svar