Tvätt

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Calixtus
Inlägg: 30
Blev medlem: 03 jun 2019 12:11

Tvätt

Inlägg av Calixtus »

Enligt instruktionsboken så skall bilen antningen handtvättar eller i automattvätt utan borstar. Hur gör ni?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7256
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tvätt

Inlägg av fth »

”Vattenfri” handtvätt, tvåhinksmetoden och ONR (Optimum No Rinse), eftersom jag inte kan slabba med en massa vatten i mitt garage (flerbostadshus).

Det funkar utmärkt när man har lärt sig tekniken.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Tvätt

Inlägg av HelectriC »

prick bort avfettning, högtryck, skumkanon, ljummet vatten i hink med grit guard och tvätthandske i microfiber, högtryck, microfiber att torka med. Bilen är lackbehandlad, så inget sitter särskilt hårt fast
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 mar 2019 20:03

Re: Tvätt

Inlägg av Vulgarsonic »

Högtryck + Tvåhinksmetoden med tvätthandske
Användarvisningsbild
ChrilleM3
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 13 dec 2019 16:39

Re: Tvätt

Inlägg av ChrilleM3 »

fth skrev:
”Vattenfri” handtvätt, tvåhinksmetoden och ONR (Optimum No Rinse), eftersom jag inte kan slabba med en massa vatten i mitt garage (flerbostadshus).

Det funkar utmärkt när man har lärt sig tekniken.

/fth
Har du några tips om var man kan köpa ONR?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7256
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tvätt

Inlägg av fth »

ChrilleM3 skrev:
fth skrev:
”Vattenfri” handtvätt, tvåhinksmetoden och ONR (Optimum No Rinse), eftersom jag inte kan slabba med en massa vatten i mitt garage (flerbostadshus).

Det funkar utmärkt när man har lärt sig tekniken.

/fth
Har du några tips om var man kan köpa ONR?
Jag köpte på ebay UK, £24 inklusive frakt, tog kanske en vecka att få det.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7256
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tvätt

Inlägg av fth »

fth skrev:
ChrilleM3 skrev:
fth skrev:
”Vattenfri” handtvätt, tvåhinksmetoden och ONR (Optimum No Rinse), eftersom jag inte kan slabba med en massa vatten i mitt garage (flerbostadshus).

Det funkar utmärkt när man har lärt sig tekniken.

/fth
Har du några tips om var man kan köpa ONR?
Jag köpte på ebay UK, £24 inklusive frakt, tog kanske en vecka att få det.

/fth
Här t.ex.:
https://www.ebay.co.uk/itm/Optimum-No-R ... Sw2H1eICoX

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Freelance
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 09 sep 2019 11:45
Ort: Göteborg

Re: Tvätt

Inlägg av Freelance »

Jag går till Circle K och kör den igenom automattvätten, borstarna där är väldigt mjuka så jag ser ingen anledning till att handtvätta bilen. Min är en bruksbil så jag tänker inte ge den någon speciell behandling jämfört med de bilar jag har haft innan.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7256
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tvätt

Inlägg av fth »

Freelance skrev:
Jag går till Circle K och kör den igenom automattvätten, borstarna där är väldigt mjuka så jag ser ingen anledning till att handtvätta bilen. Min är en bruksbil så jag tänker inte ge den någon speciell behandling jämfört med de bilar jag har haft innan.
För mig är det billigare, enklare och mindre tidskrävande att diska av bilen med ONR i garaget än att åka iväg till en automattvätt, det är främst därför jag gör det själv.
Jag brukade lämna den till handtvätt i närheten, men efter att ha råkat sett på daschcam hur dom behandlade bilen så slutade jag med det och hittade den här metoden istället.

Att bilen oftare är ren och att resultatet blir bättre än något av alternativen är bara en bonus! :)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Tvätt

Inlägg av thedude »

fth skrev:
”Vattenfri” handtvätt, tvåhinksmetoden och ONR (Optimum No Rinse), eftersom jag inte kan slabba med en massa vatten i mitt garage (flerbostadshus).

Det funkar utmärkt när man har lärt sig tekniken.

/fth
Hur skitig bil klarar ONR av? de videosar jag sett har så gott som rena bilar eller avfettade redan.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7256
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tvätt

Inlägg av fth »

thedude skrev:
fth skrev:
”Vattenfri” handtvätt, tvåhinksmetoden och ONR (Optimum No Rinse), eftersom jag inte kan slabba med en massa vatten i mitt garage (flerbostadshus).

Det funkar utmärkt när man har lärt sig tekniken.

/fth
Hur skitig bil klarar ONR av? de videosar jag sett har så gott som rena bilar eller avfettade redan.
Hur skitig som helst i princip, det blir dock förstås jobbigare ju skitigare bilen är.
När min bil är rejält skitig, t.ex. efter långkörning i snömodd/slask, så tar jag tvätten i två omgångar med vattenbyte mellan.
En grovrengöring där jag fokuserar på att få bort grus, sand, grövre partiklar etc utan att repa lacken, och en omgång "som vanligt".

Det underlättar nog om man kan spola av det värsta först, det kan t.ex. vara värt att svänga förbi en "tvätta själv" och svepa av med högtrycken, och sen bara köra andra omgången med ONR enligt ovan.

Jag kör dock båda omgångarna med ONR och tycker inte det är så stort besvär, om möjligt är det bra att tvätta direkt man kommer hem efter slaskkörning och inte låta smutsen torka fast.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7256
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tvätt

Inlägg av fth »

P.S. jag har en sprayflaska med ONR i dubbel koncentration som jag duschar på bilen efter hand när jag tvättar, det är extra bra när bilen är rejält smutsig eftersom smutsen lossnar lättare.

I dubbel koncentration funkar ONR också som "clay liquid" till en clay bar som jag tar flygrost etc med, på det sättet rationaliserar jag bort en flaska till :)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10492
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tvätt

Inlägg av Legato »

fth skrev:
thedude skrev:
fth skrev:
”Vattenfri” handtvätt, tvåhinksmetoden och ONR (Optimum No Rinse), eftersom jag inte kan slabba med en massa vatten i mitt garage (flerbostadshus).

Det funkar utmärkt när man har lärt sig tekniken.

/fth
Hur skitig bil klarar ONR av? de videosar jag sett har så gott som rena bilar eller avfettade redan.
Hur skitig som helst i princip, det blir dock förstås jobbigare ju skitigare bilen är.
När min bil är rejält skitig, t.ex. efter långkörning i snömodd/slask, så tar jag tvätten i två omgångar med vattenbyte mellan.
En grovrengöring där jag fokuserar på att få bort grus, sand, grövre partiklar etc utan att repa lacken, och en omgång "som vanligt".

Det underlättar nog om man kan spola av det värsta först, det kan t.ex. vara värt att svänga förbi en "tvätta själv" och svepa av med högtrycken, och sen bara köra andra omgången med ONR enligt ovan.

Jag kör dock båda omgångarna med ONR och tycker inte det är så stort besvär, om möjligt är det bra att tvätta direkt man kommer hem efter slaskkörning och inte låta smutsen torka fast.

/fth
Jag tycker ONR är en bra produkt och har använt den ganska mycket för "lättare" tvätt på folierad bil "på gatan" i Stockholms innerstad.

Personligen tycker jag dock det låter väldigt vanskligt att grovtvätta bilen med ONR. En grundprincip i biltvätt är ju att göra så lite beröring som möjligt så länge bilen är smutsig. Jag löser detta genom att först köra avfettning (en eller två omgångar) och högtryck för att sedan köra skumlans och högtryck innan jag slutligen schamponerar.

Hur tusan löser du en rejält "vinterskitig" bil med bara ONR och utan högtryck? Låter som en omöjlig kombo om man ska undvika repor imo.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
ChrilleM3
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 13 dec 2019 16:39

Re: Tvätt

Inlägg av ChrilleM3 »

fth skrev:
fth skrev:
ChrilleM3 skrev:
fth skrev:
”Vattenfri” handtvätt, tvåhinksmetoden och ONR (Optimum No Rinse), eftersom jag inte kan slabba med en massa vatten i mitt garage (flerbostadshus).

Det funkar utmärkt när man har lärt sig tekniken.

/fth
Har du några tips om var man kan köpa ONR?
Jag köpte på ebay UK, £24 inklusive frakt, tog kanske en vecka att få det.

/fth
Här t.ex.:
https://www.ebay.co.uk/itm/Optimum-No-R ... Sw2H1eICoX

/fth
Hittade denna, kanske är liknande
https://www.autodude.se/produkt/bilscha ... less_wash/

Ska testa när jag fått på lackskyddet
Användarvisningsbild
Tjosansa
Teslaägare
Inlägg: 160
Blev medlem: 13 mar 2016 15:25
Ort: Umeå

Re: Tvätt

Inlägg av Tjosansa »

En flaska avfettning sen in på automattvätt med borstar. Som någon tidigare sa, min är en bruksbil.
När man är i tvätten. Slå på låset och stäng inte av bilen så slipper man att någon laddlucka slits bort.
Användarvisningsbild
Spfere
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 13 dec 2019 17:19
Ort: Östersund

Re: Tvätt

Inlägg av Spfere »

Var och tvätta bilen igår, och bara inse jag måste dit igen och göra om allt på tvätt själv station, mer avfättning, mycket möjligt man måste borsta ärslet på bilen också, tycker det fastnar ganska bra med skit just där som inte riktigt vill släppa alls, känns nästan lite sandpapprigt då man tar på det med handen.

Kul med vinter och salt...
M3 LR AWD Midnight Silver
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7256
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tvätt

Inlägg av fth »

Legato skrev:
Hur tusan löser du en rejält "vinterskitig" bil med bara ONR och utan högtryck? Låter som en omöjlig kombo om man ska undvika repor imo.
Nja, inte konstigare än normalskitig bil egentligen, annars skulle man ju få repor så fort det fanns ett enda sandkorn eller grövre partikel i ”normalsmutsen”.

ONR gör ju att smutsen ”lyfter”, sen gäller det att rulla mikrofiberduken så att man hela tiden använder en ren yta och inte släpar runt smutsen på lacken, samma teknik oavsett hur smutsig bilen är egentligen.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Dream99
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 maj 2019 21:29

Re: Tvätt

Inlägg av Dream99 »

Automattvättar, ibland med borstar. Bruksbil, som nån nämnde ovan.
Vill gärna hitta ett ställe i Norrort där man kan få bilen tvättat, invändigt och utvändigt, som gör det bra.
Någon som har tips?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model X - 2019
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1906
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Tvätt

Inlägg av themax »

Dream99 skrev:
Automattvättar, ibland med borstar. Bruksbil, som nån nämnde ovan.
Vill gärna hitta ett ställe i Norrort där man kan få bilen tvättat, invändigt och utvändigt, som gör det bra.
Någon som har tips?
Jag gör som du. Automattvättar och sen lämnar jag in den hos Svedbergs Bil i Bromsten för storstädning, stortvätt och lackkoll emellanåt. De gjorde min keramiska lackbehandling och kan sina saker.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 863
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Tvätt

Inlägg av loftux »

Jag kör med Glimra https://glimra.com/ utomhustvätt. En enkel app att starta och stoppa tvätt med. Kostar ca 75-100kr per gång. Just där jag brukar åka (Vinsta) har jag bara behövt vänta 1 gång, fyra platser finns det. Disclaimer: Ingen association med dem, råkar bara vara den som finns nära. Kanske finns andra motsvarande kedjor, men tror de köpt upp en del konkurrenter.

Har keramisk lackbehandling, så det räcker oftast med högtryck, sen lite skumtvätt med borste, sist avspolning.
Avfettning har jag lagt på egen då det behövts, köpt 3liter dunk, sen har jag en liten tryckspruta (pump), så enkelt lägga på innan. Glimra har avfettning som alternativ, men kostar lite extra och eftersom tiden tickar så tycker jag inte det hinner verka innan man måste spola av. Kan lägga på avfettning hemma, sen har jag drygt 1km till tvättstationen, så lagom starta spola av framme vid tvätten.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Tvätt

Inlägg av [JM] »

Gör det hemma på infarten och vill vara "miljövänlig" så stegen för "snabb grovsanering" är:
1 Högtryckstvätt
2 Miljöavfettning med sprayflaska
3 Tvätta av med grönsåpa och spola av.

Då får man bort det grövsta vintergeggan.
Tjärfläckarna är dock kvar men dom brukar jag ta på våren när sommardäcken åkt på.

Fråga:
Nån som kan rekommendera en bra tjärborttagare för en wrappad bil? Har googlat lite men inte hittat något explicit medel för folierade bilar.
Funkar claybar på folie? Först gången jag ägt en folierad bil så man vill ju inte fucka upp :D
Användarvisningsbild
Bejje
Teslaägare
Inlägg: 303
Blev medlem: 17 nov 2018 18:35

Re: Tvätt

Inlägg av Bejje »

thedude skrev:
fth skrev:
”Vattenfri” handtvätt, tvåhinksmetoden och ONR (Optimum No Rinse), eftersom jag inte kan slabba med en massa vatten i mitt garage (flerbostadshus).

Det funkar utmärkt när man har lärt sig tekniken.

/fth
Hur skitig bil klarar ONR av? de videosar jag sett har så gott som rena bilar eller avfettade redan.
Jag är också nyfiken på det här med "vattenfri" tvätt.
OK i Californien där det är damm man ska ha bort men en svensk slaskvinter med salter och asfaltsfläckar är en helt annan sak i min värld.

1 April 2016, 04:41: Reservation lagd
12 April 2019, 06:56: Pearl White SR+ Model 3 beställd
24 Juni 2019, 15:17: Uthämtad!

26 Maj 2021, 13:47: Beställning lagd
4 Juni 2021, 14:40: Uthämtad!
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7256
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tvätt

Inlägg av fth »

Bejje skrev:
thedude skrev:
fth skrev:
”Vattenfri” handtvätt, tvåhinksmetoden och ONR (Optimum No Rinse), eftersom jag inte kan slabba med en massa vatten i mitt garage (flerbostadshus).

Det funkar utmärkt när man har lärt sig tekniken.

/fth
Hur skitig bil klarar ONR av? de videosar jag sett har så gott som rena bilar eller avfettade redan.
Jag är också nyfiken på det här med "vattenfri" tvätt.
OK i Californien där det är damm man ska ha bort men en svensk slaskvinter med salter och asfaltsfläckar är en helt annan sak i min värld.
Det funkar bra enligt mig, se inlägg ovan, jag tycker iaf det är mindre besvär än att åka till en hall eller automattvätt.

Det finns en hel del klipp på youtube där man har testat ONR på hårt smutsade bilar, annars är det väl bara att köpa en flaska och testa?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
konungen
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 30 okt 2019 22:02
Ort: Kalmar
Kontakt:

Re: Tvätt

Inlägg av konungen »

Freelance skrev:
Jag går till Circle K och kör den igenom automattvätten, borstarna där är väldigt mjuka så jag ser ingen anledning till att handtvätta bilen. Min är en bruksbil så jag tänker inte ge den någon speciell behandling jämfört med de bilar jag har haft innan.
Är ju inte borstarna som är problemet utan smutsen som sitter på din bil och sedan fastnar på borstarna och repar bilen.
Tesla model X beställd 2019-10-30
El till spotpris, timmätning, 500kr att handla smarta prylar för och halva elpriset för elbilsladdning https://invite.tibber.com/249003e6
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Tvätt

Inlägg av ChristerSjo »

Köp en bra ångtvätt så har ni det optimala

Har ProCeramic som lackskydd av WellKept i Stockholm. Det skall inte vara några problem.

Gången bör vara

1. Spola av smuts med högtryck.
2. Använd alkalisk avfettning låt verka 10-30 minuter.
3. Skölj av med högtryck.
4. Kör Ångtvätt med microduk (det finns i princip ingen smutskvar på en lackförseglad bil då)

Det sistnämnda är barar pricken över i:et på en lackförseglad bil då den blir ren i moment 1-3.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Skriv svar