Daimler saknar batterier.
Källenius har internt förklarat den elektroniska nödsituationen.
Källenius var tvungen att minska planen för 2020 från ursprungligen 50 000 till 60 000 till bara 30 000.
När Ola Källenius (50) berömmer den första elektriska Mercedes EQC, som han måste göra som Daimler-chef, låter det som bitter ironi för många av hans kollegor. Nyligen talade Källenius om EQC som heta varor som "kunder måste vänta nio till tolv månader på".
Det låter bra, men som Daimler-mannen antydde beror inte på den stora efterfrågan. Kunder väntar på att bilarna inte är redo. Daimler saknar batterier.
Källenius har internt förklarat den elektroniska nödsituationen. Produktionschef Jörg Burzer (50) måste rapportera dagligen: Får leverantör LG Chem de utlovade kvantiteterna? Producerar Daimler-batteriet i Kamenz äntligen användbara batterimoduler för EQC och - också sällsynta - plug-in-hybrider i gruppen? Fungerar batterikylsystemen nu, minskar avvisningshastigheten?
Daimler har investerat cirka 700 miljoner euro i batteriproduktion i Kamenz; cellerna enbart bör kosta bra 10 000 euro per bil. Det månadslånga krisläget är dyrt för den redan inte blomstrande gruppen.
Daimler ville sälja cirka 25 000 EQC under 2019. Cirka 7 000 sägs ha byggts i slutet; gruppen ger inte det exakta antalet. Källenius var tvungen att minska planen för 2020 från ursprungligen 50 000 till 60 000 till bra 30 000. "EQC? Det finns nästan ingenting där," kommenterar en frustrerad toppman.
Nu säger Mercedes att de har inte så mycket med leveranserna av battericellerna som är problemet utan att det är produktionen av batterimodulerna som är problemet. Tydligen ställde Tesla till det rejält för Mercedes när de köpte Grohmann Engineering som skulle hjälpa Mercedes fixa den produktionen.
Inte bra om Tesla kanibaliserar den europeiska marknaden dock, som de verkar gjort med Grohmann. Vi Jag vill ha Tesla i tillägg till, inte i stället för.
Inte bra om Tesla kanibaliserar den europeiska marknaden dock, som de verkar gjort med Grohmann. Vi Jag vill ha Tesla i tillägg till, inte i stället för.
Det var ju över tre år sedan som Tesla köpte företaget och jag tror inte att Teslas köp betyder mindre utveckling.
Det är ju knappast Teslas fel att Daimler inte klarar av att anpassa sig efter vad konkurrent gjorde för flera år sedan. Kommer det räknas som att Tesla kanibaliserar den Europeiska marknaden när de kommer att anställa kunnig personal som vill jobba med elbilar efter att Giga Berlin är klar? Kommer vi om 4-5 år få höra att det är synd om BMW och Daimler för att det är svårt att få tag i personal som kan jobba med produktion av elbilar i Tyskland?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Nu säger Mercedes att de har inte så mycket med leveranserna av battericellerna som är problemet utan att det är produktionen av batterimodulerna som är problemet. Tydligen ställde Tesla till det rejält för Mercedes när de köpte Grohmann Engineering som skulle hjälpa Mercedes fixa den produktionen.