Elbilar kräver ny kompetens.
Men hur bra är man på att möta upp detta nya kompetensbehov?
Till exempel ska Volvo Cars nu genomföra en stor utbildningsinsats av företagets anställda.
– Vi står inför ett stort teknikskiftet. Det ställer ett enormt krav på ett kompetensskifte i bolaget. Vi kommer vidareutbilda de människor som vi har ombord. De kommande fyra åren kommer vi att utbilda personal i elektrifiering, till exempel, säger Volvo Cars vd Håkan Samuelsson till Ekot.
Totalt kommer Volvo Cars att ha 20 000 utbildningsplatser de åren.
Pratade med en lärare på en bilmekanikerutbildning idag.
Han sa att de inte får lära ut om elbilar, för det står inte i läroplanen.
Kan det verkligen stämma?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Elbilar kräver ny kompetens.
Men hur bra är man på att möta upp detta nya kompetensbehov?
Pratade med en lärare på en bilmekanikerutbildning idag.
Han sa att de inte får lära ut om elbilar, för det står inte i läroplanen.
Kan det verkligen stämma?
Ytterst tveksam till att det stämmer. Går man in på skolverket så står det bland annat under motor och kraftöverföring att alternativa bränslen och hybridteknik ingår.
Mm, Samuelsson börjar känna att der Untergang är nära om Volvo inte blir bra på elbilar. 20000 ska utbildas. 1/3 så mycket service talas det om, 20 rörliga delar istället för 2000, mm får se om de kan konkurrera med Tesla om 4 år. Hur bra är Volvo på mjukvara?
Jag har själv kontaktats av ett fordonstekniskt gymnasium två år sedan som skulle klämma in elbilar lite vid "sidan om". Det rann ut i sanden, blev inget av projektet men elbilar var definitivt inte del av läroplanet då.
Samtdigt så kommer motorbilar vara kvar under de flestas arbetsliv.
Men det är klart att ny kompetens behövs. (plåt och skadeutredning är nog detsamma).
Vet att det var en verkstad (för 2 år sedan) som hade en reparatör utbildad för elbilar. (men kunskapen kan ibland vara märkesbunden). De flesta nu lagar inte utan rekommenderar att byta (vilket är dyrare).
Samtdigt så kommer motorbilar vara kvar under de flestas arbetsliv.
Men det är klart att ny kompetens behövs. (plåt och skadeutredning är nog detsamma).
Vet att det var en verkstad (för 2 år sedan) som hade en reparatör utbildad för elbilar. (men kunskapen kan ibland vara märkesbunden). De flesta nu lagar inte utan rekommenderar att byta (vilket är dyrare).
Inte en chans i världen att du kommer kunna försörja dig som reparatör av avgasgeneratorer under ett arbetsliv om du idag går på gymnasiet. Precis lika lite som att det går att försörja sig på att laga tjock-tv idag.
Samtdigt så kommer motorbilar vara kvar under de flestas arbetsliv.
Men det är klart att ny kompetens behövs. (plåt och skadeutredning är nog detsamma).
Vet att det var en verkstad (för 2 år sedan) som hade en reparatör utbildad för elbilar. (men kunskapen kan ibland vara märkesbunden). De flesta nu lagar inte utan rekommenderar att byta (vilket är dyrare).
Inte en chans i världen att du kommer kunna försörja dig som reparatör av avgasgeneratorer under ett arbetsliv om du idag går på gymnasiet. Precis lika lite som att det går att försörja sig på att laga tjock-tv idag.
Övergången från tjock-tv till platt-tv gick ju otroligt mycket snabbare än övergången till elbilar kommer ta. Det finns 0 fördelar med tjock-tv.
Men visst har du rätt i att man knappast kommer kunna försörja sig på att reparera dagens bilar i 50-60år till.
Samtdigt så kommer motorbilar vara kvar under de flestas arbetsliv.
Men det är klart att ny kompetens behövs. (plåt och skadeutredning är nog detsamma).
Vet att det var en verkstad (för 2 år sedan) som hade en reparatör utbildad för elbilar. (men kunskapen kan ibland vara märkesbunden). De flesta nu lagar inte utan rekommenderar att byta (vilket är dyrare).
Inte en chans i världen att du kommer kunna försörja dig som reparatör av avgasgeneratorer under ett arbetsliv om du idag går på gymnasiet. Precis lika lite som att det går att försörja sig på att laga tjock-tv idag.
Övergången från tjock-tv till platt-tv gick ju otroligt mycket snabbare än övergången till elbilar kommer ta. Det finns 0 fördelar med tjock-tv.
Men visst har du rätt i att man knappast kommer kunna försörja sig på att reparera dagens bilar i 50-60år till.
Tjock TV, eller datorskärmar, är fortfarande bra mycket snabbare än plattskärmarna.
En snabbare TV är det dock få som trånar efter.
Tror att det kommer att gå utmärkt att försörja sig som veteranbilsreparatör ett bra tag framöver, såväl utbud som efterfrågan kommer att vara begränsad.
En snabbare TV är det dock få som trånar efter.
Tror att det kommer att gå utmärkt att försörja sig som veteranbilsreparatör ett bra tag framöver, såväl utbud som efterfrågan kommer att vara begränsad.
Ja absolut, men utbildningar borde innehålla elbilar nu i hög grad, troligen blir det mycket mer elbilsreparationer framöver, även om det blir hälften eller en tredjedel så mycket service på en elbil som på en avgasbil. Samtidigt så hittas det på kameror och massa elektronik grejer i nya bilar. Just elmotorer och batterier och högspänning behövs det mer utbildning och kompetens inom. Så äldre mekaniker kan fortsätta med det de alltid gjort.
Samtdigt så kommer motorbilar vara kvar under de flestas arbetsliv.
Men det är klart att ny kompetens behövs. (plåt och skadeutredning är nog detsamma).
Vet att det var en verkstad (för 2 år sedan) som hade en reparatör utbildad för elbilar. (men kunskapen kan ibland vara märkesbunden). De flesta nu lagar inte utan rekommenderar att byta (vilket är dyrare).
Inte en chans i världen att du kommer kunna försörja dig som reparatör av avgasgeneratorer under ett arbetsliv om du idag går på gymnasiet. Precis lika lite som att det går att försörja sig på att laga tjock-tv idag.
Övergången från tjock-tv till platt-tv gick ju otroligt mycket snabbare än övergången till elbilar kommer ta. Det finns 0 fördelar med tjock-tv.
Men visst har du rätt i att man knappast kommer kunna försörja sig på att reparera dagens bilar i 50-60år till.
Samtdigt så kommer motorbilar vara kvar under de flestas arbetsliv.
Men det är klart att ny kompetens behövs. (plåt och skadeutredning är nog detsamma).
Vet att det var en verkstad (för 2 år sedan) som hade en reparatör utbildad för elbilar. (men kunskapen kan ibland vara märkesbunden). De flesta nu lagar inte utan rekommenderar att byta (vilket är dyrare).
Inte en chans i världen att du kommer kunna försörja dig som reparatör av avgasgeneratorer under ett arbetsliv om du idag går på gymnasiet. Precis lika lite som att det går att försörja sig på att laga tjock-tv idag.
Övergången från tjock-tv till platt-tv gick ju otroligt mycket snabbare än övergången till elbilar kommer ta. Det finns 0 fördelar med tjock-tv.
Men visst har du rätt i att man knappast kommer kunna försörja sig på att reparera dagens bilar i 50-60år till.
Den mesta kompetensen i dagens felsökning blir väldigt begränsad då det sällan går att laga en felande komponent pga dess komplexitet.
Vi ser det redan på dagens bensinbilar där hela sammanställningar byts ut vid fel.
Likaså på elbilar med dess komplexa system.
Det som kvarstår och kommer kvarstå väldigt länge är de mekaniska grundkomponenter som kylsystem, bromsar hjulupphängning etc.
Den mesta kompetensen i dagens felsökning blir väldigt begränsad då det sällan går att laga en felande komponent pga dess komplexitet.
Vi ser det redan på dagens bensinbilar där hela sammanställningar byts ut vid fel.
Likaså på elbilar med dess komplexa system.
Det som kvarstår och kommer kvarstå väldigt länge är de mekaniska grundkomponenter som kylsystem, bromsar hjulupphängning etc.
Angående kylsystem, Tesla modell 3 har EN Superbottle kylare för allt.
Enkel lösning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension