Om man höjer skatten på avgasbilarna och gör dom väsentligt dyrare ökar väl priset på elbilarna enligt samma princip?nek0 skrev:Bort med subvention och skatta bort avgasbilarna är medicinen. Höjer man subventioner höjs bara priset på bilarna och du som köpare får ingenting.Swede1 skrev:Samtidigt får laddhybriderna folk att börja ladda bilarna vilket gör steget litet till rena elbilar nästa gång de byter bil.Grimlos skrev:Tänkte bumpa tråden lite grann mot bakgrund av regeringens konstgjorda andning till Volvos laddhybrider.
Laddhybrider är i mitt tycke precis som nämnt av andra det sämsta av två världar; en dyr, komplicerad konstruktion som håller fossilindustri och bedrägliga verkstäder vid liv samtidigt som det saknas möjligheter att kontrollera hur mycket de faktiskt kör på el. Den eventuella nyttan med att man behöver producera mindre batterier är overifierbar. Och tragiskt nog kallas dessa "miljöbilar" med alla subventioner som kommer därtill.
Personligen anser jag att flera av de kommande modellerna av mindre, billigare elbilar fokuserar för mycket på batteristorlek när fokus borde vara laddning. Nya Zoe, Peugeot e208, Corsa-E har onödigt stora batterier (alt så saknas alternativ med mindre storlek). Ioniq är ju ett slående exempel där 28 kWh-varianten slår 38,3 kWh-varianten på laddning med hästlängder och därmed på långresa (se TeslaBjörn).
Bättre snabbladdning (och CCS då) är väl det enda jag saknar med min LEAF - 16 mil mellan laddning och sedan laddeffekt 100 kW för ett 25 min laddstopp.
Känns som att folk i gemen och biltillverkarna hakat upp sig på batteristorlek som den heliga gralen och det driver bara upp kostnader och gör IONITY glada.
Elbilstekniken är lite för dyr än, mer subventioner behövs för att få en snabbare övergång, se på Norge. 60 000 i subvention och ta bort hela momsen på 25 % på elbilar så ska du se på grejer. Och bygg 150 kw snabbladdarnätverk på 200 platser med skattepengar. Kostar väl bara några miljarder av skattepengarna.
Fel utveckling på elbilar?
Moderator: Redaktion
Re: Fel utveckling på elbilar?
Re: Fel utveckling på elbilar?
Helt enig. Små, enkla, billiga (= små batterier, enkel laddning) elbilar borde stå mer i fokus för att öppna upp elbilskörandet till en större skara och angripa där det gör mest nytta:Grimlos skrev:Personligen anser jag att flera av de kommande modellerna av mindre, billigare elbilar fokuserar för mycket på batteristorlek när fokus borde vara laddning. Nya Zoe, Peugeot e208, Corsa-E har onödigt stora batterier (alt så saknas alternativ med mindre storlek). Ioniq är ju ett slående exempel där 28 kWh-varianten slår 38,3 kWh-varianten på laddning med hästlängder och därmed på långresa (se TeslaBjörn).
"Av det totala antalet bilresor är ungefär hälften kortare än fem kilometer. I tätorterna är i allmänhet runt 80 procent av bilresorna kortare än 3-4 kilometer."
Men, detta verkar vara fel forum att diskutera sådant här, det räcker att läsa tråden för att inse att många inte är speciellt intresserade av att se till helheten.
"Varannan bilresa är under 5 km lång. Korta bilresor står för 3 procent av den totala körsträckan i Sverige men orsakar 26 procent av avgasutsläppen!"
https://energiradgivningen.se/klimat/res-klimatsmart
Re: Fel utveckling på elbilar?
Jag håller med om att det ligger för mycket fokus på stora batterier och räckvidd. Det blir ju ibland rentav bisarrt när man läser jämförelser mellan helt olika elbilar och kontentan blir att en Nissan Leaf är bättre än en e-tron eftersom den har mer räckvidd. Allting handlar bara om räckvidd, allt annat är sekundärt. Alltför ofta även på det här forumet, där folk borde veta bättre.
Vi har nu kört elbil i fyra år och vi har insett att räckvidden inte är ett problem. Vi behåller e-Golfen och byter inte till en ID3, det är helt enkelt så att den duger för oss med sina 20 mil. Vi behöver inte mer.
Men det är inte lätt att få folk att begripa detta. Det sitter inpräntat i skallen att man måste kunna köra långt utan att behöva fylla på med energi. En kollega till mig är ute efter en elbil, främst för pendling, men han sa till mig att en e-Golf inte kommer i fråga eftersom den måste laddas varje dag. Han vill ladda en gång i veckan. Och han blev superförvånad när jag förklarade för honom att jag laddar min e-tron varje dag. Det är så man gör. Du kommer hem och kopplar in den. Men av någon anledning tror väldigt många att det är krångligt och jobbigt. Ungefär lika jobbigt som att åka till macken och tanka. Och därför vill de ha stora batterier.
Vi har nu kört elbil i fyra år och vi har insett att räckvidden inte är ett problem. Vi behåller e-Golfen och byter inte till en ID3, det är helt enkelt så att den duger för oss med sina 20 mil. Vi behöver inte mer.
Men det är inte lätt att få folk att begripa detta. Det sitter inpräntat i skallen att man måste kunna köra långt utan att behöva fylla på med energi. En kollega till mig är ute efter en elbil, främst för pendling, men han sa till mig att en e-Golf inte kommer i fråga eftersom den måste laddas varje dag. Han vill ladda en gång i veckan. Och han blev superförvånad när jag förklarade för honom att jag laddar min e-tron varje dag. Det är så man gör. Du kommer hem och kopplar in den. Men av någon anledning tror väldigt många att det är krångligt och jobbigt. Ungefär lika jobbigt som att åka till macken och tanka. Och därför vill de ha stora batterier.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Fel utveckling på elbilar?
Det beror ju på att bilarna inte köps efter vardagsbehovet utan för de mer ovanliga händelserna. Jämför med bostaden. Hur många kvadratmeter använder du till vardags?
När det gäller dom där 3-4km så skulle det ju räcka med en mopedbil. Varför köper inte folk mopedbilar istället?
När det gäller dom där 3-4km så skulle det ju räcka med en mopedbil. Varför köper inte folk mopedbilar istället?
Re: Fel utveckling på elbilar?
man kan sitta på en trebent pall också,Fredrik j skrev:Det beror ju på att bilarna inte köps efter vardagsbehovet utan för de mer ovanliga händelserna. Jämför med bostaden. Hur många kvadratmeter använder du till vardags?
När det gäller dom där 3-4km så skulle det ju räcka med en mopedbil. Varför köper inte folk mopedbilar istället?
men jag håller med om att räckvidd överbetonas
ms 76132 "Eleamore"
Re: Fel utveckling på elbilar?
Ja, jag tror att det är nåt djupt mänskligt. Och om vi köper en mopedbil eller en Tesla X beror nog mest på ekonomiska möjligheter. I Sverige har vi rent generellt en hög standard och därför har vi råd att köpa på oss hus och bilar och annat som är dimensionerat efter piken i vårt behov, inte efter normalanvändningen. Men om vi ser på ett land som t.ex. Indien så köper de flesta ingen bil alls och bor mycket trångt. Om man kan köpa en bil så blir det kanske en Tatra som är en trafiksäkerhetsmässig katastrof och som inte rymmer hela familjen och vid större behov så lånar man och tar hjälp av andra.Fredrik j skrev:Det beror ju på att bilarna inte köps efter vardagsbehovet utan för de mer ovanliga händelserna. Jämför med bostaden. Hur många kvadratmeter använder du till vardags?
När det gäller dom där 3-4km så skulle det ju räcka med en mopedbil. Varför köper inte folk mopedbilar istället?
Så jag tror att det är ganska svårt att få människor i Sverige att växla ner och liksom vänja sig vid en lägre levnadsnivå.
Re: Fel utveckling på elbilar?
En Renault Twizy tex uppbringar ju ingen bonus alls. Förrut fick man elcykelpremie(!) på dessa, dvs max 10000kr, nu ingenting.Fredrik j skrev:Det beror ju på att bilarna inte köps efter vardagsbehovet utan för de mer ovanliga händelserna. Jämför med bostaden. Hur många kvadratmeter använder du till vardags?
När det gäller dom där 3-4km så skulle det ju räcka med en mopedbil. Varför köper inte folk mopedbilar istället?
Nu är ju Twizy och mopedbilar lite extremt, men varför inte göra bilar som tex e-Up och Zoe mer attraktiva som har ett betydligt större användningsområde?
Inför en viktbaserad bonus istället som gynnar mindre och billigare elbilar. Något som öppnar elbilsmarknaden för den stora massan.
Re: Fel utveckling på elbilar?
Hybridförarna är ju de riktiga entusiasterna idag! I alla fall den del av dem som bemödar sig med att ladda vid varenda möjlighet de har.
Utanför Coop tar de fram laddkabeln i regnet, fipplar med nån laddbricka, och är tillbaka en halvtimme senare. Packar ihop igen.
Dessa förare köper en riktig elbil nästa gång. Och slutar ladda på Coop eftersom det inte längre behövs.
Alla vinner.
Utanför Coop tar de fram laddkabeln i regnet, fipplar med nån laddbricka, och är tillbaka en halvtimme senare. Packar ihop igen.
Dessa förare köper en riktig elbil nästa gång. Och slutar ladda på Coop eftersom det inte längre behövs.
Alla vinner.
// Mikael
Re: Fel utveckling på elbilar?
Har fått samma kommentarer som Mati från arbetskamrater, alltså typ ”Måste jag ladd varje dag?” Nja, men det är absolut enklast och flexiblast så.
Kolla den här filmen om en som ska välja sin första elbil. Ganska snart handlar valet bara om räckvidd. När det förmodligen är viktigare med laddnätverk och hemma laddning.
Kolla den här filmen om en som ska välja sin första elbil. Ganska snart handlar valet bara om räckvidd. När det förmodligen är viktigare med laddnätverk och hemma laddning.
Re: Fel utveckling på elbilar?
Majoriteten av hybridförarna laddar väl ändå hemma?JGur skrev:Hybridförarna är ju de riktiga entusiasterna idag! I alla fall den del av dem som bemödar sig med att ladda vid varenda möjlighet de har.
Utanför Coop tar de fram laddkabeln i regnet, fipplar med nån laddbricka, och är tillbaka en halvtimme senare. Packar ihop igen.
Dessa förare köper en riktig elbil nästa gång. Och slutar ladda på Coop eftersom det inte längre behövs.
Alla vinner.
Re: Fel utveckling på elbilar?
Det ena behöver väl inte utesluta det andra? Om jag visste att det finns en möjlighet att jag skulle köra mer än de där 3-4 milen man kan räkna med på en laddis, skulle jag också plugga in överallt. (och nästa gång köpa en riktig elbil...)Fredrik j skrev:Majoriteten av hybridförarna laddar väl ändå hemma?JGur skrev:Hybridförarna är ju de riktiga entusiasterna idag! I alla fall den del av dem som bemödar sig med att ladda vid varenda möjlighet de har.
Utanför Coop tar de fram laddkabeln i regnet, fipplar med nån laddbricka, och är tillbaka en halvtimme senare. Packar ihop igen.
Dessa förare köper en riktig elbil nästa gång. Och slutar ladda på Coop eftersom det inte längre behövs.
Alla vinner.
Re: Fel utveckling på elbilar?
För dom som bara kör 20-30km om dagen räcker ju en hybrid. Om man med marginal klarar sin vardag på el kör man i praktiken en elbil utan att behöva kompromissa med någon egenskap.Wilson skrev:Det ena behöver väl inte utesluta det andra? Om jag visste att det finns en möjlighet att jag skulle köra mer än de där 3-4 milen man kan räkna med på en laddis, skulle jag också plugga in överallt. (och nästa gång köpa en riktig elbil...)Fredrik j skrev:Majoriteten av hybridförarna laddar väl ändå hemma?JGur skrev:Hybridförarna är ju de riktiga entusiasterna idag! I alla fall den del av dem som bemödar sig med att ladda vid varenda möjlighet de har.
Utanför Coop tar de fram laddkabeln i regnet, fipplar med nån laddbricka, och är tillbaka en halvtimme senare. Packar ihop igen.
Dessa förare köper en riktig elbil nästa gång. Och slutar ladda på Coop eftersom det inte längre behövs.
Alla vinner.
Jag skulle kunna tänka mig hybridversionen av min volvo om den hade lite längre räckvidd. Privatköp så jag får inga av dom fördelar som ges förmånsförare. Minst 100km skulle jag vilja komma på en laddning samt klara mig på 0,7l/mil på fossil.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Fel utveckling på elbilar?
12man skrev:man kan sitta på en trebent pall också,Fredrik j skrev:Det beror ju på att bilarna inte köps efter vardagsbehovet utan för de mer ovanliga händelserna. Jämför med bostaden. Hur många kvadratmeter använder du till vardags?
När det gäller dom där 3-4km så skulle det ju räcka med en mopedbil. Varför köper inte folk mopedbilar istället?
men jag håller med om att räckvidd överbetonas
Vadå trebent...???
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Fel utveckling på elbilar?
En sån har vi på jobbet, bättre än jag trodde först faktisktlator skrev:12man skrev:man kan sitta på en trebent pall också,Fredrik j skrev:Det beror ju på att bilarna inte köps efter vardagsbehovet utan för de mer ovanliga händelserna. Jämför med bostaden. Hur många kvadratmeter använder du till vardags?
När det gäller dom där 3-4km så skulle det ju räcka med en mopedbil. Varför köper inte folk mopedbilar istället?
men jag håller med om att räckvidd överbetonas
Vadå trebent...???

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Fel utveckling på elbilar?
En så funkar ju. Men när du bjuder hem en annan familj på middag kanske du vill ha en matsalsmöbel? Eller om du vill kolla tv kanske du vill en fåtölj/soffa? Att du klarar dig med en sån pall på jobbet är ju inte relevant.lator skrev:12man skrev:man kan sitta på en trebent pall också,Fredrik j skrev:Det beror ju på att bilarna inte köps efter vardagsbehovet utan för de mer ovanliga händelserna. Jämför med bostaden. Hur många kvadratmeter använder du till vardags?
När det gäller dom där 3-4km så skulle det ju räcka med en mopedbil. Varför köper inte folk mopedbilar istället?
men jag håller med om att räckvidd överbetonas
Vadå trebent...???
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Fel utveckling på elbilar?
Tycker att det numera står en j%#$a Minicooper eller GTE på varenda laddplats numera och laddar kanske max en timme, men blockerar platsen en hel dag.Fredrik j skrev:Majoriteten av hybridförarna laddar väl ändå hemma?JGur skrev:Hybridförarna är ju de riktiga entusiasterna idag! I alla fall den del av dem som bemödar sig med att ladda vid varenda möjlighet de har.
Utanför Coop tar de fram laddkabeln i regnet, fipplar med nån laddbricka, och är tillbaka en halvtimme senare. Packar ihop igen.
Dessa förare köper en riktig elbil nästa gång. Och slutar ladda på Coop eftersom det inte längre behövs.
Alla vinner.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Fel utveckling på elbilar?
Ett exempel på detta...GreenMachine skrev:Tycker att det numera står en j%#$a Minicooper eller GTE på varenda laddplats numera och laddar kanske max en timme, men blockerar platsen en hel dag.Fredrik j skrev:Majoriteten av hybridförarna laddar väl ändå hemma?JGur skrev:Hybridförarna är ju de riktiga entusiasterna idag! I alla fall den del av dem som bemödar sig med att ladda vid varenda möjlighet de har.
Utanför Coop tar de fram laddkabeln i regnet, fipplar med nån laddbricka, och är tillbaka en halvtimme senare. Packar ihop igen.
Dessa förare köper en riktig elbil nästa gång. Och slutar ladda på Coop eftersom det inte längre behövs.
Alla vinner.
Jag kom till Lidl i Motala och var tvungen att ladda (chademo). En laddare och där står två bilar parkerade, en Mini som var inkopplad till typ-2 och en Zoe som också suktade efter typ-2 sladden... Alltså upptaget men endast en långsamt laddande Mini inkopplad. Lyckades ställa mig tvärs över parkeringsplatserna bredvid och sträckte kabeln till bristningsgränsen och, klick, det gick (fast det såg ju inte riktigt klokt ut och kunde säkert ha kunnat resultera i någon parkeringsvakts uppmärksamhet). Efter ett tag dök Zoe-tjejerna upp och undrade om det var jag som hade Mini´n. Jag pekade på min bil bakom Mini´n och sa väl något om hur man nyttjar laddplatser men det reagerade de inte på... De var ju bara bekymrade för var de skulle ladda... sa något om Väderstad och åkte iväg.
Jag kollade regnr på Mini´n och till min förvåning så var den registrerad på Lidl... Kanske borde skicka en fråga till dem om hur de resonerar kring laddning på deras egna platser.

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Re: Fel utveckling på elbilar?
Så är det. Och vi bor faktiskt i ett väldigt litet hus som få skulle kunna tänka sig bo i. Det är samma sak, vi behöver inte mer. När det gäller bil så har jag ju tyvärr själv en bil som är alldeles för stor och för dyr för mig. Men det berodde ju på bristen på alternativ. Det kommer förhoppningsvis ändras inom ett par år.Fredrik j skrev:Det beror ju på att bilarna inte köps efter vardagsbehovet utan för de mer ovanliga händelserna. Jämför med bostaden. Hur många kvadratmeter använder du till vardags?
När det gäller dom där 3-4km så skulle det ju räcka med en mopedbil. Varför köper inte folk mopedbilar istället?
Men jag inser såklart att jag inte är representativ. De flesta köper nog hellre lite för stort och aningen överdimensionerat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Fel utveckling på elbilar?
För mig är design viktigt. Ofta är det små detaljer som diskvaliserar bilar för mig. Under en ganska lång period fanns det ingen bil alls som attraherade mig oavsett pris.mati skrev:Så är det. Och vi bor faktiskt i ett väldigt litet hus som få skulle kunna tänka sig bo i. Det är samma sak, vi behöver inte mer. När det gäller bil så har jag ju tyvärr själv en bil som är alldeles för stor och för dyr för mig. Men det berodde ju på bristen på alternativ. Det kommer förhoppningsvis ändras inom ett par år.Fredrik j skrev:Det beror ju på att bilarna inte köps efter vardagsbehovet utan för de mer ovanliga händelserna. Jämför med bostaden. Hur många kvadratmeter använder du till vardags?
När det gäller dom där 3-4km så skulle det ju räcka med en mopedbil. Varför köper inte folk mopedbilar istället?
Men jag inser såklart att jag inte är representativ. De flesta köper nog hellre lite för stort och aningen överdimensionerat.
Tankeexperiment. Skulle utrymmet som drivlinan upptar i min volvo s90 räcka för att rymma drivlinan från en model3? Jag menar alltså inte transplantera ut om en bil med dom egenskaperna skulle vara möjlig. Det känns ju inte helt omöjligt. Bagaget på min bil är egentligen onödigt stort. Fyller det sällan.
Re: Fel utveckling på elbilar?
Och hur mycket räckvidd skulle man vinna om man skruvar ner prestandan till s90 d3-nivå?
Fel utveckling på elbilar?
Det fina med en elbil är just att det inte kostar mer i el att köra en bil med 600hk vs en med 100hk.Fredrik j skrev:Och hur mycket räckvidd skulle man vinna om man skruvar ner prestandan till s90 d3-nivå?
Verkningsgraden är så hög.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Fel utveckling på elbilar?
Dvs man skulle knappt vinna något alls i räckvidd...taliz skrev:Det fina med en elbil är just att det inte kostar mer i el att köra en bil med 600hk vs en med 100hk.Fredrik j skrev:Och hur mycket räckvidd skulle man vinna om man skruvar ner prestandan till s90 d3-nivå?
Verkningsgraden är så hög.
En S90 med eldrift... fy fan vad najs! Och dessutom sjukt bra för Volvo/Sverige



Jag skulle förboka en direkt om dom ens viskade om att den var på G...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Fel utveckling på elbilar?
PS2?Bjelke skrev:Dvs man skulle knappt vinna något alls i räckvidd...taliz skrev:Det fina med en elbil är just att det inte kostar mer i el att köra en bil med 600hk vs en med 100hk.Fredrik j skrev:Och hur mycket räckvidd skulle man vinna om man skruvar ner prestandan till s90 d3-nivå?
Verkningsgraden är så hög.
En S90 med eldrift... fy fan vad najs! Och dessutom sjukt bra för Volvo/Sverige![]()
![]()
![]()
Jag skulle förboka en direkt om dom ens viskade om att den var på G...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Fel utveckling på elbilar?
Googla fram lite bilder och jämför. S90 är en stor sedan. PS2 är en SUV.taliz skrev:PS2?Bjelke skrev:Dvs man skulle knappt vinna något alls i räckvidd...taliz skrev:Det fina med en elbil är just att det inte kostar mer i el att köra en bil med 600hk vs en med 100hk.Fredrik j skrev:Och hur mycket räckvidd skulle man vinna om man skruvar ner prestandan till s90 d3-nivå?
Verkningsgraden är så hög.
En S90 med eldrift... fy fan vad najs! Och dessutom sjukt bra för Volvo/Sverige![]()
![]()
![]()
Jag skulle förboka en direkt om dom ens viskade om att den var på G...
Re: Fel utveckling på elbilar?
Men visst skulle man kunna optimera för räckvidd framför prestanda? En elbil drar ju rimligen mer energi vid kraftig acceleration än vid långsammare.taliz skrev:Det fina med en elbil är just att det inte kostar mer i el att köra en bil med 600hk vs en med 100hk.Fredrik j skrev:Och hur mycket räckvidd skulle man vinna om man skruvar ner prestandan till s90 d3-nivå?
Verkningsgraden är så hög.