Med anledning av dagens artikel om dolda laddstolpar på campingplatserna så tänkte jag tipsa om ytterligare platser med dolda stolpar. Varje lite större småbåtshamn har laddstolpar. Frågan är om spänningen är OK och om man kan komma till stolpen med bil smidigt. Om man kan det så ligger dessa ibland rätt centralt så som t.ex. Kalmar gästhamn som bilder kommer från. Här är det inga problem att parkera bredvid stolpen och sedan får man ta kontakt med de som jobbar med gästhamnen för att kolla möjligheten att ladda vid dessa.
Dolda laddstolpar
Moderator: Redaktion
Dolda laddstolpar
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Gustafsson
- Teslaägare
Re: Dolda laddstolpar
Bra tråd!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Det är stolpen som cykeln står bredvid som jag tog kort på. Det finns dock som synes laddmöjligheter runt om och det är mycket centralt i Kalmar med shoppingcenter Baronen mittemot och gångpromenad på 5 minuter till Slottet och Centralstationen. Det är också mindre än 1 minut till mitt kontor...
https://www.google.se/maps/place/Norra+ ... !1e1?hl=en
https://www.google.se/maps/place/Norra+ ... !1e1?hl=en
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Elbilisten
Vissa affärer har uttag nära entrén tänkta för tillfälliga jippon utomhus. Går man in med en 50-lapp i handen och frågar om man får köpa lite ström borde det lösa sig. Några bensinmackar har kanske ett uttag för en maskin som mosar platsförpackningar. Några affärer har uttag för pressning av wellpapp. Kanske finns det en plats på personalparkeringen som inte används för tillfället. Men man frågar och betalar förstås alltid först, annars är det ju stöld. Samtidigt kan man ju ta tillfället i akt och berätta om fördelar med att locka fler kunder genom att ordna med laddplats. Finns det konkurrenter som bjuder på laddning som t ex Ikea, andra matställen mm kan man ta dem som goda exempel. Ett uttag och skyltning är ju allt som behövs. Företagets kostnad för strömmen är småslantar som kommer tillbaka genom ökat försäljning. Själv har jag mailat turistbyråer och frågat var man kan ladda elbil. Några har då tagit tag i frågan och kontaktat kommunen. Då har jag fått tips om stolpar som då saknades på uppladdning.nu Man kan även maila eller lämna en lapp i förslagslådan på de varuhus som fortfarande inte erbjuder möjlighet att ladda medan man handlar.
I princip varje bonde har också uttag. Det är dock som sagt var viktigt att man frågar om lov och gör rätt för sig innan man gör något. Tror inte att det finns något större motstånd och vad gäller t.ex. hamnar, campingplatser och husbilsparkeringar bör det finnas färdiga prislistor och rutiner för hur man tar betalt.
Alternativa ställen med laddplats...:
Ta bilen till flyget... Ladda på egen risk i trälådan:
Alternativa ställen med laddplats...:
Ta bilen till flyget... Ladda på egen risk i trälådan:
Har sett flertalet OKQ8 mackar som har 16A 400V uttag i sina "gör-det-själv" hallar!
De fins ju överallt om de krisar, verkligen ÖVERALLT! Här laddar ja en leaf i en sportafär på en roadtripp igenom alperna 

-
- Leaf laddning
Själv kan jag rekomendera Grisslehamns marina. De tar 40 kronor och då får man ladda så länge man vill. De vill inte gå ut med möjligheten officiellt men elbilsägare är alltid välkomna. Framför Teslaägare. 

Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD