Lösningen i Taycan är om något rörig och har många skärmar med touch. Då ligger Tesla långt före när det kommer till användarvänlighet.Fredrik j skrev:
Jag tycker porsches lösning i taycan är smakfull.
Kommer Tesla få köra i 150 km/h
Moderator: Redaktion
Re: Kommer Tesla få köra i 150 km/h
Re: Kommer Tesla få köra i 150 km/h
När det handlar om model3 är det också fråga om inredningsdesign.hooked skrev:Tror problemet är snarare att du bara just gjort en provkörning. Det räcker oftast inte för att vänja sig och förstå hur allting fungerar. Det blir snarare för mycket nytt att ta in.
Re: Kommer Tesla få köra i 150 km/h
En del är ”beta” men betan i teslan slår alla andra ”färdiga” lane assists ?Fredrik j skrev:Trams. Volvo uppdaterar kartor OTA sedan länge.Svenssons skrev:Då försvinner väl de flesta nyare bilar, elbilar så väl som avgasbilar. Finns väl i princip ingen modern bil utan petskärm eller med mjukvara som inte uppdateras. De flesta tillverkare har dock inte hoppat på utvecklingen med uppdatering via OTA utan får sköta uppdateringarna manuellt på verkstad. Det är inte särskilt roligt att behöva köpa ny bil för att få nyare kartor till navigeringen fast det är klart att om man inte har någon skärm så kan man skippa kartor helt.Fredrik j skrev:Larva dig inte. Det är en konventionell inredning jag vill ha med minimalt med pekskärmar och färdigutvecklad från fabrik så uppdateringar endast behövs i undantagsfall.Svenssons skrev:Är det hål i grillen du saknar då? Du kan väl inte kalla Model S, Audi, Mercedes eller Jaguars särskilt okonventionella? Finns fler elbilar som inte är okonventionella (förutom avsaknad av en stor grill).Fredrik j skrev:Eller konventionella bilar med eldrift. Bilar konservativ design.
Som bilar generellt ser ut idag. Kalla det retro om du vill.
Jag vill inte känna mig som en beta-testare utan få en färdig produkt. Att kartorna uppdateras beror ju på att vägnätet förändras. Inte på att bilen är bristfälligt konstruerad.
Sen brukar uppdateringar inte bara fixa nåt som är fel utan presentera helt nya funktioner.
Min egen bil levererades utan autopilot utan spotify och massor med annat
Autopilot hade jag iofs köpt men resten fick jag gratis
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Kommer Tesla få köra i 150 km/h
Ja, gillar man plottrig inredning så förstår jag att Model 3 är fel bil.Fredrik j skrev:När det handlar om model3 är det också fråga om inredningsdesign.hooked skrev:Tror problemet är snarare att du bara just gjort en provkörning. Det räcker oftast inte för att vänja sig och förstå hur allting fungerar. Det blir snarare för mycket nytt att ta in.
Själv satt jag häromdagen i några av Volvos senaste bilar. Tycker det var en helt hemsk och gammaldags upplevelse. Tur det finns olika val för olika tycke och smak.
Re: Kommer Tesla få köra i 150 km/h
Det är ju det som är problemet. Att det inte finns något val om man inte har råd att bli straffbeskattad...hooked skrev:Ja, gillar man plottrig inredning så förstår jag att Model 3 är fel bil.Fredrik j skrev:När det handlar om model3 är det också fråga om inredningsdesign.hooked skrev:Tror problemet är snarare att du bara just gjort en provkörning. Det räcker oftast inte för att vänja sig och förstå hur allting fungerar. Det blir snarare för mycket nytt att ta in.
Själv satt jag häromdagen i några av Volvos senaste bilar. Tycker det var en helt hemsk och gammaldags upplevelse. Tur det finns olika val för olika tycke och smak.
Re: Kommer Tesla få köra i 150 km/h
Välkommen tillbaka till 80-talet... Alla bilar med någon typ av infotainmentsystem har uppdateringar idag, inklusive Volvo.Fredrik j skrev:Trams. Volvo uppdaterar kartor OTA sedan länge.
Jag vill inte känna mig som en beta-testare utan få en färdig produkt. Att kartorna uppdateras beror ju på att vägnätet förändras. Inte på att bilen är bristfälligt konstruerad.
Får inte ihop det att du vill ha "minimalt med pekskärmar" och sedan "tycker porsches lösning i taycan är smakfull". Porsche har 5 eller fler skärmar. Tror inte det finns en bil med fler skärmar och det är på inget sätt "minimalt med pekskärmar". Låter mest som undanflykter.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Kommer Tesla få köra i 150 km/h
Min bil hade spotify redan från början. Jag visste vad jag köpte.e5m1r skrev:Min egen bil levererades utan autopilot utan spotify och massor med annat
Autopilot hade jag iofs köpt men resten fick jag gratis
Re: Kommer Tesla få köra i 150 km/h
Det var ju du som pratade om att köpa ny bil för att få nya kartor...Svenssons skrev:Välkommen tillbaka till 80-talet... Alla bilar med någon typ av infotainmentsystem har uppdateringar idag, inklusive Volvo.Fredrik j skrev:Trams. Volvo uppdaterar kartor OTA sedan länge.
Jag vill inte känna mig som en beta-testare utan få en färdig produkt. Att kartorna uppdateras beror ju på att vägnätet förändras. Inte på att bilen är bristfälligt konstruerad.
Får inte ihop det att du vill ha "minimalt med pekskärmar" och sedan "tycker porsches lösning i taycan är smakfull". Porsche har 5 eller fler skärmar. Tror inte det finns en bil med fler skärmar och det är på inget sätt "minimalt med pekskärmar". Låter mest som undanflykter.
Jag tycker porsche har paketerat pekskärmarna smakfullt men visst verkar det vara ett par för många. Jag har inte suttit i en så jag vet inte hur det fungerar i verkligheten. Tycker det ser snyggt ut det jag sett på bild.
Re: Kommer Tesla få köra i 150 km/h
Visst, jag hårddrog kartorna lite men att som för t.ex. Toyota spendera ca 1400:- per år för att få årlig uppdatering av kartor som man måste ladda hem, lägga på USB-minne och sedan installera är inget som lockar. Det är visserligen en liten utveckling från min RAV4 där uppdaterade kartor kostade 10 tasselappar och kom levererade på en CD-skiva. Det är dock du som vill ha en bil som inte uppdateras något, då är det bilar från 80-talet som gäller. Volvo kommer också med uppdateringar till sina bilar, tex så kanske de tvingas uppdatera pga fusk med utsläpp i dieselbilar som t.ex. S60. Felkonstruktion eller fusk?Fredrik j skrev:Det var ju du som pratade om att köpa ny bil för att få nya kartor...Svenssons skrev:Välkommen tillbaka till 80-talet... Alla bilar med någon typ av infotainmentsystem har uppdateringar idag, inklusive Volvo.Fredrik j skrev:Trams. Volvo uppdaterar kartor OTA sedan länge.
Jag vill inte känna mig som en beta-testare utan få en färdig produkt. Att kartorna uppdateras beror ju på att vägnätet förändras. Inte på att bilen är bristfälligt konstruerad.
Får inte ihop det att du vill ha "minimalt med pekskärmar" och sedan "tycker porsches lösning i taycan är smakfull". Porsche har 5 eller fler skärmar. Tror inte det finns en bil med fler skärmar och det är på inget sätt "minimalt med pekskärmar". Låter mest som undanflykter.
Jag tycker porsche har paketerat pekskärmarna smakfullt men visst verkar det vara ett par för många. Jag har inte suttit i en så jag vet inte hur det fungerar i verkligheten. Tycker det ser snyggt ut det jag sett på bild.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Kommer Tesla få köra i 150 km/h
Skillnaden är?taliz skrev:Man borde börja med att höja hastighetsgränsen för elbilar rent allmänt.
(Då syftar jag givetvis på motorvägar och inte i stadskärnor..)
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Kommer Tesla få köra i 150 km/h
80-tal?Svenssons skrev:Visst, jag hårddrog kartorna lite men att som för t.ex. Toyota spendera ca 1400:- per år för att få årlig uppdatering av kartor som man måste ladda hem, lägga på USB-minne och sedan installera är inget som lockar. Det är visserligen en liten utveckling från min RAV4 där uppdaterade kartor kostade 10 tasselappar och kom levererade på en CD-skiva. Det är dock du som vill ha en bil som inte uppdateras något, då är det bilar från 80-talet som gäller. Volvo kommer också med uppdateringar till sina bilar, tex så kanske de tvingas uppdatera pga fusk med utsläpp i dieselbilar som t.ex. S60. Felkonstruktion eller fusk?
Jag har en porsche från 2008 som skulle behöva nya kartor och det krävs dvd-skivor för nästan 10000.
Volvo får en chans att uppdatera bilen när jag ändå har den på service. Sist fick jag faktiskt något justerad grafik på instrumentklustret och ett ytterligare hjälpsystem installerat.
Det är bara infotainment/navigation som uppdaterar OTA.
Re: Kommer Tesla få köra i 150 km/h
Ja och du vill ha en bil inte uppdateras och med minimalt med skärmar (minimalt är 0). Då är det 80-talet som du får gå till...Fredrik j skrev:80-tal?Svenssons skrev:Visst, jag hårddrog kartorna lite men att som för t.ex. Toyota spendera ca 1400:- per år för att få årlig uppdatering av kartor som man måste ladda hem, lägga på USB-minne och sedan installera är inget som lockar. Det är visserligen en liten utveckling från min RAV4 där uppdaterade kartor kostade 10 tasselappar och kom levererade på en CD-skiva. Det är dock du som vill ha en bil som inte uppdateras något, då är det bilar från 80-talet som gäller. Volvo kommer också med uppdateringar till sina bilar, tex så kanske de tvingas uppdatera pga fusk med utsläpp i dieselbilar som t.ex. S60. Felkonstruktion eller fusk?
Jag har en porsche från 2008 som skulle behöva nya kartor och det krävs dvd-skivor för nästan 10000.
Volvo får en chans att uppdatera bilen när jag ändå har den på service. Sist fick jag faktiskt något justerad grafik på instrumentklustret och ett ytterligare hjälpsystem installerat.
Det är bara infotainment/navigation som uppdaterar OTA.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Kommer Tesla få köra i 150 km/h
Tyckte förra generationen av volvos bilar var helt ok. Lagom digitala instrument och en skärm infotainment. Men jag gillar dom nya bättre extriört (taklinjen)Svenssons skrev:Ja och du vill ha en bil inte uppdateras och med minimalt med skärmar (minimalt är 0). Då är det 80-talet som du får gå till...Fredrik j skrev:80-tal?Svenssons skrev:Visst, jag hårddrog kartorna lite men att som för t.ex. Toyota spendera ca 1400:- per år för att få årlig uppdatering av kartor som man måste ladda hem, lägga på USB-minne och sedan installera är inget som lockar. Det är visserligen en liten utveckling från min RAV4 där uppdaterade kartor kostade 10 tasselappar och kom levererade på en CD-skiva. Det är dock du som vill ha en bil som inte uppdateras något, då är det bilar från 80-talet som gäller. Volvo kommer också med uppdateringar till sina bilar, tex så kanske de tvingas uppdatera pga fusk med utsläpp i dieselbilar som t.ex. S60. Felkonstruktion eller fusk?
Jag har en porsche från 2008 som skulle behöva nya kartor och det krävs dvd-skivor för nästan 10000.
Volvo får en chans att uppdatera bilen när jag ändå har den på service. Sist fick jag faktiskt något justerad grafik på instrumentklustret och ett ytterligare hjälpsystem installerat.
Det är bara infotainment/navigation som uppdaterar OTA.
Audis lösning i TT gillar jag bäst. Den har ingen skärm alls i mittkonsolen utan små displayer i luftutblåsen för temperatur. Allt styrs via klustret. Tyvärr finns den bara i TT och följde inte med till A4/A6. Jag tror det är du som inte vill förstå mig...
Re: Kommer Tesla få köra i 150 km/h
Det är ju egna meriter då de släpper ut mindre i 120 än vad ICE bilar gör i 80. Bara en utsläppsanpassning i lagstiftningen. Är ju snarare konstigt att elbilar inte får köra fortare då hastighetsgränserna på motorvägar är satta för att minska utsläpp.Fredrik j skrev:Märkligt att så mycket fokus ligger på att försämra alternativen till elbilar. Skulle dom inte klara sig på egna meriter?
Re: Kommer Tesla få köra i 150 km/h
Men hade du köpt den lite tidigare hade den inte haft spotify och för att få det hade du varit tvungen att byta bil. Smart lösning va? Tänk om Spötify konkar och något annat blir det man ska ha, då blir det också till att byta sin ”färdiga” bil till en ny ”färdig”.Fredrik j skrev:Min bil hade spotify redan från början. Jag visste vad jag köpte.e5m1r skrev:Min egen bil levererades utan autopilot utan spotify och massor med annat
Autopilot hade jag iofs köpt men resten fick jag gratis
Re: Kommer Tesla få köra i 150 km/h
”förmodligen” ”om”.... ja, det låter ju tvärsäkert.Fredrik j skrev:Det är inte stimulans jag behöver utan ett attraktivt utbud att välja mellan. Som jag tidigare sagt skulle jag förmodligen köpt min volvo i elversion om den funnits.taliz skrev:Förändring tar tid. Du har ju inte ens själv bytt än eller hur?Fredrik j skrev:Märkligt att så mycket fokus ligger på att försämra alternativen till elbilar. Skulle dom inte klara sig på egna meriter?
Ju mer man kan stimulera desto fortare går det. Titta på Norge.

eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Kommer Tesla få köra i 150 km/h
Ursäkta mig....
Men varför hänger det en massa petrolheads på detta forum som spyr galla över de tekniska framstegen inom bilindustrin och öppet vädrar sitt förakt mot elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet? Har ni inget jobb eller någon vettig hobby? Det börjar bli ganska seeeegt med alla dessa tradiga, aggressiva inlägg om hur förträffliga gamla bensin/dieselkärror är och hur värdelösa Tesla är. Personligen hänger jag här för att jag vill snappa upp nyheter och tips om MIN bil. Ville jag veta något om Volvo söker jag mig till, typ, jagrullar.se
Visst, alla är välkomna hit, men om jag förstår det rätt så är det här ett forum för Tesla och inte en massa obskyra föreställningar om vad som är en bil eller inte.
Funderar starkt på att flytta härifrån....
Men varför hänger det en massa petrolheads på detta forum som spyr galla över de tekniska framstegen inom bilindustrin och öppet vädrar sitt förakt mot elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet? Har ni inget jobb eller någon vettig hobby? Det börjar bli ganska seeeegt med alla dessa tradiga, aggressiva inlägg om hur förträffliga gamla bensin/dieselkärror är och hur värdelösa Tesla är. Personligen hänger jag här för att jag vill snappa upp nyheter och tips om MIN bil. Ville jag veta något om Volvo söker jag mig till, typ, jagrullar.se
Visst, alla är välkomna hit, men om jag förstår det rätt så är det här ett forum för Tesla och inte en massa obskyra föreställningar om vad som är en bil eller inte.
Funderar starkt på att flytta härifrån....
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Kommer Tesla få köra i 150 km/h
Trivs du inte längre i Köping?Walker skrev:Ursäkta mig....
Men varför hänger det en massa petrolheads på detta forum som spyr galla över de tekniska framstegen inom bilindustrin och öppet vädrar sitt förakt mot elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet? Har ni inget jobb eller någon vettig hobby? Det börjar bli ganska seeeegt med alla dessa tradiga, aggressiva inlägg om hur förträffliga gamla bensin/dieselkärror är och hur värdelösa Tesla är. Personligen hänger jag här för att jag vill snappa upp nyheter och tips om MIN bil. Ville jag veta något om Volvo söker jag mig till, typ, jagrullar.se
Visst, alla är välkomna hit, men om jag förstår det rätt så är det här ett forum för Tesla och inte en massa obskyra föreställningar om vad som är en bil eller inte.
Funderar starkt på att flytta härifrån....

Re: Kommer Tesla få köra i 150 km/h
Inte hört om Android Auto?MarkusL skrev:Men hade du köpt den lite tidigare hade den inte haft spotify och för att få det hade du varit tvungen att byta bil. Smart lösning va? Tänk om Spötify konkar och något annat blir det man ska ha, då blir det också till att byta sin ”färdiga” bil till en ny ”färdig”.Fredrik j skrev:Min bil hade spotify redan från början. Jag visste vad jag köpte.e5m1r skrev:Min egen bil levererades utan autopilot utan spotify och massor med annat
Autopilot hade jag iofs köpt men resten fick jag gratis
Vem byter bil för att kunna lyssna på Spotify eller spela spel i bilen?
Re: Kommer Tesla få köra i 150 km/h
Om det är mig du menar så är jag inget petrolhead och tycker inte alls att tesla är värdelösa. Jag tycker dock inte heller att dom är perfekta och överlägsna allt annat. Aggresiv är jag inte och försöker hålla ďiskussionerna i forumsdelen övrigt.Walker skrev:Ursäkta mig....
Men varför hänger det en massa petrolheads på detta forum som spyr galla över de tekniska framstegen inom bilindustrin och öppet vädrar sitt förakt mot elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet? Har ni inget jobb eller någon vettig hobby? Det börjar bli ganska seeeegt med alla dessa tradiga, aggressiva inlägg om hur förträffliga gamla bensin/dieselkärror är och hur värdelösa Tesla är. Personligen hänger jag här för att jag vill snappa upp nyheter och tips om MIN bil. Ville jag veta något om Volvo söker jag mig till, typ, jagrullar.se
Visst, alla är välkomna hit, men om jag förstår det rätt så är det här ett forum för Tesla och inte en massa obskyra föreställningar om vad som är en bil eller inte.
Funderar starkt på att flytta härifrån....
Som den här t.ex.
Re: Kommer Tesla få köra i 150 km/h
Apple Carplay.MarkusL skrev:Men hade du köpt den lite tidigare hade den inte haft spotify och för att få det hade du varit tvungen att byta bil. Smart lösning va? Tänk om Spötify konkar och något annat blir det man ska ha, då blir det också till att byta sin ”färdiga” bil till en ny ”färdig”.Fredrik j skrev:Min bil hade spotify redan från början. Jag visste vad jag köpte.e5m1r skrev:Min egen bil levererades utan autopilot utan spotify och massor med annat
Autopilot hade jag iofs köpt men resten fick jag gratis
Men om spotify konkar förväntar jag mig en uppdatering. Det är ju en kartuppdatering. Förutsättningarna förändras.
Re: Kommer Tesla få köra i 150 km/h
Älskar självinsikten.Walker skrev:Ursäkta mig....
Men varför hänger det en massa petrolheads på detta forum som spyr galla över de tekniska framstegen inom bilindustrin och öppet vädrar sitt förakt mot elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet? Har ni inget jobb eller någon vettig hobby? Det börjar bli ganska seeeegt med alla dessa tradiga, aggressiva inlägg om hur förträffliga gamla bensin/dieselkärror är och hur värdelösa Tesla är. Personligen hänger jag här för att jag vill snappa upp nyheter och tips om MIN bil. Ville jag veta något om Volvo söker jag mig till, typ, jagrullar.se
Visst, alla är välkomna hit, men om jag förstår det rätt så är det här ett forum för Tesla och inte en massa obskyra föreställningar om vad som är en bil eller inte.
Funderar starkt på att flytta härifrån....
Är övertygad om att de du kallar petrolheads är mer intresserade av elbilar än vad många Tesla-fanboys är på forumet, räcker att läsa E-Tron-trådarna för att se sida efter sida med sarkasm, påhopp och skitsnack.
Gillar personligen inte smartphone-analogin, men om Tesla nu är Apple så är beteendet mot andra aktörer som kommer i kölvattnet densamma.
Att alla inte gillar Tesla med samma okritiskt nykristna ögon innebär inte att man inte gillar elbilar.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Kommer Tesla få köra i 150 km/h
Se om jag lyckas styra tillbaka skutan...
Om vi bortser från miljöaspekten med utsläpp i olika hastigheter, när tror ni man är tillräckligt säker på att en självkörande bil är så mycket bättre på att köra att man tillåter högre hastighet för dessa?
Själv gissar jag på 13 år.
Om vi bortser från miljöaspekten med utsläpp i olika hastigheter, när tror ni man är tillräckligt säker på att en självkörande bil är så mycket bättre på att köra att man tillåter högre hastighet för dessa?
Själv gissar jag på 13 år.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Kommer Tesla få köra i 150 km/h
Så länge självkörande bilar blandas med klassiska bilar kommer olycksrisken bestå. Speciella, helt avskilda körfält blir ju svårt. Inte ens bussfilerna är ju bara för bussar, dom används ju av alla vid avfarter.Pontus skrev:Se om jag lyckas styra tillbaka skutan...
Om vi bortser från miljöaspekten med utsläpp i olika hastigheter, när tror ni man är tillräckligt säker på att en självkörande bil är så mycket bättre på att köra att man tillåter högre hastighet för dessa?
Själv gissar jag på 13 år.
Nollrisk för olyckor kommer vi ju troligtvis aldrig att nå och en hastighetsökning skulle ju innebära en försämring.
Dock tror jag att olycksfrekvensen är märkbart lägre för bilar med autobroms. Är dom ens inblandade i kökrockar som vållande?
Det borde ju vara olyckstypen som först försvinner.
Sen finns det ju ett praktiska grejor. Hur ska man vid en kontroll kunna avgöra om självkörningsfunktionen är aktiverad och den högre hastigheten ok?
Re: Kommer Tesla få köra i 150 km/h
Med autobroms slipper man köra in i bilen framför, men du får lika mycket bil i rumpan som annars tyvärr... så statistisk inblandning kanske inte påverkar så supermycket innan alla bilar har autobroms?
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland