Kommer Tesla få köra i 150 km/h

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0

Re: Kommer Tesla få köra i 150 km/h

Inlägg av nek0 »

Remuz skrev:
Med autobroms slipper man köra in i bilen framför, men du får lika mycket bil i rumpan som annars tyvärr... så statistisk inblandning kanske inte påverkar så supermycket innan alla bilar har autobroms?
Du menar med adaptiv farthållare. Släpper man gasen reagerar inte autobroms varje gång. Kör man med aktiverad adaptiv farthållare stannar bilen varje gång
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Remuz skrev:
Med autobroms slipper man köra in i bilen framför, men du får lika mycket bil i rumpan som annars tyvärr... så statistisk inblandning kanske inte påverkar så supermycket innan alla bilar har autobroms?
Om man är vållande eller inte påverkar ju din försäkring. Väldigt många bilar har autobroms idag. Läste hos bilsweden att 93% av alla bilar sålda i sverige 2019 har det.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

nek0 skrev:
Remuz skrev:
Du menar med adaptiv farthållare. Släpper man gasen reagerar inte autobroms varje gång. Kör man med aktiverad adaptiv farthållare stannar bilen varje gång
Det är svårt att testa autobroms. Jag har lyckats använda funktionen två gånger och bilen bromsade så sent och så kraftigt att jag trodde jag hade kört på bilen framför trots allt.
Den går in när kollisionen är oundviklig för föraren.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Fredrik j skrev:
nek0 skrev:
Remuz skrev:
Det är svårt att testa autobroms. Jag har lyckats använda funktionen två gånger och bilen bromsade så sent och så kraftigt att jag trodde jag hade kört på bilen framför trots allt.
Min bil är inställd på tidig varning så den varnar ca 50 meter innan och har upplevt några varningar. Däremot om jag låter bilen rulla efter en annan bil varnar inte min bil utan räknar med att jag har allt under kontroll.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

nek0 skrev:
Fredrik j skrev:
nek0 skrev:
Remuz skrev:
Min bil är inställd på tidig varning så den varnar ca 50 meter innan och har upplevt några varningar. Däremot om jag låter bilen rulla efter en annan bil varnar inte min bil utan räknar med att jag har allt under kontroll.
Jag har en Volvo och den varnar beroende på hastighetsskillnaden mellan min bil och bilen framför i relation till avståndet. Gränsen för varning är justerbar i tre steg.
Jag får en varning om jag har en chans att själv reagera. Passeras den gränsen bromsar bilen själv. Den funktionen går inte att stänga av. Är adaptiva farthållaren på hålls avståndet enligt inställt.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Fredrik j skrev:
nek0 skrev:
Fredrik j skrev:
nek0 skrev:
Remuz skrev:
Jag har en Volvo och den varnar beroende på hastighetsskillnaden mellan min bil och bilen framför i relation till avståndet. Gränsen för varning är justerbar i tre steg.
Jag får en varning om jag har en chans att själv reagera. Passeras den gränsen bromsar bilen själv. Den funktionen går inte att stänga av. Är adaptiva farthållaren på hålls avståndet enligt inställt.
Min har också 3 steg och jag har ställt den på längsta avstånd. Har kört bilen i 2 år och den har varnat men aldrig bromsat.Den adaptiva farthållaren fungerar som du skrev
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Pontus skrev:
Se om jag lyckas styra tillbaka skutan...
Om vi bortser från miljöaspekten med utsläpp i olika hastigheter, när tror ni man är tillräckligt säker på att en självkörande bil är så mycket bättre på att köra att man tillåter högre hastighet för dessa?
Själv gissar jag på 13 år.
Österrike låter ju elbilar köra fortare så inte omöjligt att det kommer ställen där självkörande bilar får köra fortare också. Jag antar att diskussionen kommer upp när vi har bilar som visar att de faktiskt kan köra själva med mycket högre säkerhet. Det räcker inte med 10 ggr utan vi kanske ska upp till 100 eller 1000 gånger säkrare än en människa. Förmodligen blir det så att hastigheten sänks för de som vill köra själva eller att de helt enkelt inte får köra.

13 år blir alltså 2033? Jag säger inte tvär emot att det finns något ställe där självkörande bilar får köra fortare än manuella bilar.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
Pontus skrev:
Se om jag lyckas styra tillbaka skutan...
Om vi bortser från miljöaspekten med utsläpp i olika hastigheter, när tror ni man är tillräckligt säker på att en självkörande bil är så mycket bättre på att köra att man tillåter högre hastighet för dessa?
Själv gissar jag på 13 år.
Österrike låter ju elbilar köra fortare så inte omöjligt att det kommer ställen där självkörande bilar får köra fortare också. Jag antar att diskussionen kommer upp när vi har bilar som visar att de faktiskt kan köra själva med mycket högre säkerhet. Det räcker inte med 10 ggr utan vi kanske ska upp till 100 eller 1000 gånger säkrare än en människa. Förmodligen blir det så att hastigheten sänks för de som vill köra själva eller att de helt enkelt inte får köra.

13 år blir alltså 2033? Jag säger inte tvär emot att det finns något ställe där självkörande bilar får köra fortare än manuella bilar.
Nu vrider du lite på sanningen.
Under perioder med höga föroreningsnivåer sänks motorvägshastigheten till 100 km/h – men det kommer inte gälla för elbilar. De kan forsa på i 130 km/h.
https://www.nyteknik.se/fordon/osterrik ... ra-6938402
Edit: ordföljden (skriva sudda skriva = fel)
Senast redigerad av nek0, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

nek0 skrev:
Nu vrider du på lite sanningen.
Under perioder med höga föroreningsnivåer sänks motorvägshastigheten till 100 km/h – men det kommer inte gälla för elbilar. De kan forsa på i 130 km/h.
https://www.nyteknik.se/fordon/osterrik ... ra-6938402
Du har säkert rätt jag har inte forskat särskilt djupt i hastighetsbegränsningen i Österrike.

Men det du beskriver är väldigt lik det jag tror kommer hända med självkörande bilar. Det är alltså manuella bilar som inte får köra lika fort längre på en sträcka. Jag kan mycket väl tänka mig att en manuell bil inte kommer får köra på vissa motorvägssträckor. För att köra där måste de åtminstone ha laneassist och avståndshållare, tex.
Skriv svar