https://www.svd.se/elbilar-toppar-skade ... 2020-01-27Topdanmark uppger att elbilar är involverade i 20 procent fler tillbud än andra biltyper. För Tesla är siffran 50 procent. En hel del av skadorna kommer av att bilen kört in i en betongpelare i parkeringsgaraget eller i carporten därhemma, enligt Jens Røpke, chef för produktutveckling vid Topdanmark.
Elbilar sticker ut i olycksstatistiken i Danmark
Moderator: Redaktion
Elbilar sticker ut i olycksstatistiken i Danmark
Den snabba accelerationen anses vara en anledning till att elbilar är med i fler olyckor.
Re: Elbilar sticker ut i olycksstatistiken i Danmark
Det avhandlas nog i tråden "artikel i Media"...
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Man får hålla isär skada och skada.
"En hel del av skadorna kommer av att bilen kört in i en betongpelare i parkeringsgaraget eller i carporten därhemma, enligt Jens Røpke, chef för produktutveckling vid Topdanmark."
"Tesla säger i ett mejlsvar till Politiken att en orsak kan vara att många kunder byter från kortare och smalare bilar, vilket kräver tillvänjning hos föraren."
Ja, Model S och framför allt Model X är STORA bilar som vi alla märkt ibland har svårt att ta sig fram i trånga utrymmen anpassade för mindre europeiska bilar.
Detta i kombination med (handen på hjärtat) pedantiska ägare som anmäler minsta lilla repa på ögonstenen för omlackering höjer ju på antal skadeärenden.
"En hel del av skadorna kommer av att bilen kört in i en betongpelare i parkeringsgaraget eller i carporten därhemma, enligt Jens Røpke, chef för produktutveckling vid Topdanmark."
"Tesla säger i ett mejlsvar till Politiken att en orsak kan vara att många kunder byter från kortare och smalare bilar, vilket kräver tillvänjning hos föraren."
Ja, Model S och framför allt Model X är STORA bilar som vi alla märkt ibland har svårt att ta sig fram i trånga utrymmen anpassade för mindre europeiska bilar.
Detta i kombination med (handen på hjärtat) pedantiska ägare som anmäler minsta lilla repa på ögonstenen för omlackering höjer ju på antal skadeärenden.
-
- elbilist
Jag gissar också på att en stor del av danska Teslor leasas, och då är det krav på "pedantisk äganden".TiborBlomhall skrev:Man får hålla isär skada och skada.
-
Jag skulle nog sätta en slant på att Mercedes AMG, BMW M, Audi RS har betydligt fler och allvarligare skador än Tesla. Trots att de har liknande prestanda.
Det är väl också därför Tesla åtminstone hittills är billigare att försäkra.
Det är väl också därför Tesla åtminstone hittills är billigare att försäkra.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- TiborBlomhall
Ingen kan väl säga nej till en så bra clickbait?Bonden Roger skrev:Huvudrubrik på Svt texttv.
Lobbing ?
-
Ja, man skulle behöva ha tillgång till väldigt detaljerad statistik för att kunna bedöma om Teslas förhöjda skaderisk gäller många typer av skador eller om det bara handlar om parkeringsskador. Låter ändå skrämmande högt att varannan elbil i Norge skulle åtgärdas för skador under det första året. Skråmar eller krockar bilen gör man väl en gång per 10-20 år
Å andra sidan räknas säkert en hel del dörruppslag och stenskott med i statistiken, sånt är man ju nogrann med då det är en ny bil...

Å andra sidan räknas säkert en hel del dörruppslag och stenskott med i statistiken, sånt är man ju nogrann med då det är en ny bil...
Nissan Leaf 2014
Men hur förklaras de andra 20% fler skador på elbilar som inte är Tesla? Min personliga teori är ju att danskarna generellt inte kan köra bil (det bevisar de ju varje gång man tvingas köra genom det landet) och att skador på elbilar bara anmäls oftare än skador på fossilbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Danskarna har alltid haft motorsvaga bilar och nu plötsligt ska de köra sportbilar. För mig är det inte konstigt alls. Mycket motor och större bilar plus dåliga kunskaper.mati skrev:Men hur förklaras de andra 20% fler skador på elbilar som inte är Tesla? Min personliga teori är ju att danskarna generellt inte kan köra bil (det bevisar de ju varje gång man tvingas köra genom det landet) och att skador på elbilar bara anmäls oftare än skador på fossilbilar.
Jag vet att jag generaliserar å det grövsta, men, att köra genom Danmark till tyska gränsen är ju helt hopplöst. Små skitfula bilar som ligger en meter framför och bakom i ösregn, i 140 km/h. Det är alltid lika skönt och känna lättnaden då man har tagit sig oskadd till Tyskland
Var står det att varannan elbil skulle behöva åtgärdas? Det står endast att det är 50% högre chans att en Tesla behöver åtgärdas än den genomsnittliga bilen, inte att 50% av bilarna behöver åtgärdas.granlundii skrev:Ja, man skulle behöva ha tillgång till väldigt detaljerad statistik för att kunna bedöma om Teslas förhöjda skaderisk gäller många typer av skador eller om det bara handlar om parkeringsskador. Låter ändå skrämmande högt att varannan elbil i Norge skulle åtgärdas för skador under det första året. Skråmar eller krockar bilen gör man väl en gång per 10-20 år![]()
Det är rätt irrelevant då poängen var att elbilar har ännu sämre statistik än så.Front242 skrev:Jag vet att jag generaliserar å det grövsta, men, att köra genom Danmark till tyska gränsen är ju helt hopplöst. Små skitfula bilar som ligger en meter framför och bakom i ösregn, i 140 km/h. Det är alltid lika skönt och känna lättnaden då man har tagit sig oskadd till Tyskland

En lille en till frukost. Gammeldansk!
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Att bilen framför dig ligger för nära kan du inte skylla på danskarna eller deras små och fula bilar.Front242 skrev:Jag vet att jag generaliserar å det grövsta, men, att köra genom Danmark till tyska gränsen är ju helt hopplöst. Små skitfula bilar som ligger en meter framför och bakom i ösregn, i 140 km/h. Det är alltid lika skönt och känna lättnaden då man har tagit sig oskadd till Tyskland

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Nej, det är precis så jag upplever det också. Det fanns en tid då jag vägrade köra genom Danmark. Kommer man söderifrån blir man glad när man har tagit sig till Sverige där vägarna är breda och trafiken ganska gles. Åt andra hållet blir man glad att komma till Tyskland där alla kan köra bil, folk tar hänsyn och följer trafikreglerna.Front242 skrev:Jag vet att jag generaliserar å det grövsta, men, att köra genom Danmark till tyska gränsen är ju helt hopplöst. Små skitfula bilar som ligger en meter framför och bakom i ösregn, i 140 km/h. Det är alltid lika skönt och känna lättnaden då man har tagit sig oskadd till Tyskland
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag tycker nog att de kör om och lägger sig nära framför. Gör du den typen av omkörning framför en tysk lastbil på autobahn så är det inte imponerade. Att bromsa sig en lucka för att de som kör om inte har vett, nja
-
Står i nästan samma artikel här:vigge50 skrev:Var står det att varannan elbil skulle behöva åtgärdas? Det står endast att det är 50% högre chans att en Tesla behöver åtgärdas än den genomsnittliga bilen, inte att 50% av bilarna behöver åtgärdas.granlundii skrev:Ja, man skulle behöva ha tillgång till väldigt detaljerad statistik för att kunna bedöma om Teslas förhöjda skaderisk gäller många typer av skador eller om det bara handlar om parkeringsskador. Låter ändå skrämmande högt att varannan elbil i Norge skulle åtgärdas för skador under det första året. Skråmar eller krockar bilen gör man väl en gång per 10-20 år![]()
https://www.nyteknik.se/elbilar/elbilar ... utm_custom
Nissan Leaf 2014
”Codan, som är Teslas officiella försäkringspartner i Skandinavien, ser samma tendens. Siffrorna från Norge, där det finns betydligt fler elbilar än i de övriga nordiska länderna, visar att hälften av alla nya elbilar drabbas av skada under det första året. För andra bilägare är siffran 25–30 procent.”vigge50 skrev:Var står det att varannan elbil skulle behöva åtgärdas? Det står endast att det är 50% högre chans att en Tesla behöver åtgärdas än den genomsnittliga bilen, inte att 50% av bilarna behöver åtgärdas.granlundii skrev:Ja, man skulle behöva ha tillgång till väldigt detaljerad statistik för att kunna bedöma om Teslas förhöjda skaderisk gäller många typer av skador eller om det bara handlar om parkeringsskador. Låter ändå skrämmande högt att varannan elbil i Norge skulle åtgärdas för skador under det första året. Skråmar eller krockar bilen gör man väl en gång per 10-20 år![]()
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Detta kan väl ändå inte stämma?Bjorn N skrev:”Codan, som är Teslas officiella försäkringspartner i Skandinavien, ser samma tendens. Siffrorna från Norge, där det finns betydligt fler elbilar än i de övriga nordiska länderna, visar att hälften av alla nya elbilar drabbas av skada under det första året. För andra bilägare är siffran 25–30 procent.”
Skulle 25-30% av alla nya bilar drabbas av skada som leder till försäkringsärende under första året?
Jag har kört bil i >30 år och varit inblandad i tre incidenter där försäkringsbolaget varit inblandat, och aldrig som vållande (påkörd bakifrån vid kö, parkeringsskada, vandalisering).
Dessa siffror låter helt orimliga (även för Norge

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Jag tyckte det också, men sen kom jag på att jag faktiskt fick en liten skottskada på framrutan limmad när bilen var 6 månader gammal. Det är ju också ett försäkringsärende...fth skrev:Detta kan väl ändå inte stämma?
Skulle 25-30% av alla nya bilar drabbas av skada som leder till försäkringsärende under första året?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
va fan?! Det här är inte bra för olyckstatistiken...
Kia EV9
Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
- TiborBlomhall
Svenska försäkringsbolag verkar ha mognare syn på fenomenet än danska:
https://www.nyteknik.se/elbilar/elbilar ... en-6985364Mönstret i Danmark återkommer i Sverige, åtminstone om man ser till antalet försäkringsärenden hos en av branschens största aktörer, Trygg-Hansa.
Elbilar är inblandade i nästan dubbelt så många av Trygg-Hansas ärenden jämfört med bilar med förbränningsmotorer, enligt Stefan Brala, motorexpert på Trygg-Hansa.
Men att just skillnaden mellan el- och fossildrivna fordon skulle förklara skadorna håller han inte med om.
– Det är annorlunda att köra en elbil, det är ett annat vridmoment och det händer saker när du trycker plattan i botten. Men det gör det även på exklusiva fossilbilar med många hästkrafter, säger Brala.
Omställningen innebär att allt fler bilägare tvingas vänja sig vid nya bilar med annorlunda köregenskaper, något som åtminstone i början kan öka risken för olyckor eller skador, enligt Stefan Brala.
– En ny ägare till ett fordon har högre tendens att få skador i början än någon som har kört samma fordon under långa perioder. Det har ingen koppling till drivmedlen utan det handlar om ett nytt fordon. Det är likadant när man köper motorcykel där val av ny cykel kan rendera i en högre skadefrekvens, säger han.
- TiborBlomhall
Varför skiljer vår egen undersökning sig så markant från de norska sifforna? Enligt ursprungsartikeln i danska tidningen Politiken råkar 50% av de norska elbilarna ut för skada första året - enligt oss mindre än 20%?
viewtopic.php?f=27&t=19957
viewtopic.php?f=27&t=19957
Nya bilar är som magneter som drar åt sig parkeringsskador så det skulle inte förvåna mig.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.