erkap skrev:Legato skrev:Credde skrev:Det är väl inte enbart model 3 där begagnade priserna är helt galna. Titta ävnen på Model S.
Och X... Skulle nog säga att X ligger snäppet bättre till än S på andrahandsmarknaden.
När priserna (som på Model 3) ligger högre än nypris är det såklart helt orimligt.
Samtidigt
ska begagnatpriserna vara högre på en Tesla än på en fossil. Ju äldre en bil blir desto större blir driftskostnaderna som andel av TCO. Så givet att en Tesla "åldras" lika bra som andra bilar (jag skulle nog tom säga att en Tesla åldras bättre pga att mjukvaran uppdateras) så
ska det procentuella andrahandsvärdet vara högre (för att TCO-ekvivalent fossilbil ska vara konstant).
Begagnatpriserna på Model S gick ner när Model 3 kom till Sverige. Troligen sker samma sak med priserna på Model X när Model Y kommer då X ligger högt idag.
Njae, det vet jag inte. De sänkte priset på Model S med flera hundra tusen i samma veva.
När jag menar att begpriserna är för höga så jämför jag med vad bilen kostar ny.
Idag kom det ut en Model S LR för 909' som gått drygt 1000 mil och är ett halvår gammal. En helt ny exakt likadan kostar 905 680:- efter bonusen. Dvs den är aningen dyrare än en ny... Jag skulle säga att en sån bil borde tappa 10-15% första halvåret. Man blir ju av med fri SuC också. Dvs ~800 tkr är rätt pris enligt mig.
Det kom även ut en FYRA år gammal P90DL, iofs med låga mil, för 749 900:-. En helt ny P100DL finns för 1 074 680:-. 70% restvärde efter 4 år där bilen inte ens är jämförbar med en ny. Sämre prestanda, säkert ~30% sämre räckvidd, långsammare MCU, sämre garantier, högre ränta, krävs helförsäkring... Skulle säga att 55-60%% av en ny P100DL borde vara rimligt efter fyra år. Alltså 600-650 tkr. 55-60% är ändå väldigt bra efter fyra år och där den nya man jämför mot är kraftigt förbättrad.
Fordonsbolaget försöker kränga ett par nästan tre år gamla 75D för 670-700 tkr. Fanns nyligen några SR på Teslas nybilssida för 780' före bonus och nya LR kan fås för under 900' netto. Rimligt pris kanske 70% av en ny SR, dvs ~500 tkr? SR finns trots allt inte att köpa som man vill längre så därför räddas den lite.
Och så fortsätter det... Tycker nästan alla ligger 100-200 tusen för högt. Eller tänker jag fel?