Billån vs privatlån
Moderator: Redaktion
Billån vs privatlån
Någon som har en uppfattning om det är någon skillnad på hur kreditvärdigheten påverkas om man finansierar bilköpet med privatlån istället för billån, givet samma lånebelopp och avbetalningstid?
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Re: Billån vs privatlån
Vad är skillnaden egentligen? Bilen är väl säkerheten oavsett?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Nej, privatlånet är ett blancolån, vilket gör det enklare att sälja bilen innan den är avbetald.taliz skrev:Vad är skillnaden egentligen? Bilen är väl säkerheten oavsett?
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Privatlån är utan säkerhet.taliz skrev:Vad är skillnaden egentligen? Bilen är väl säkerheten oavsett?
Privatlån är ett lån utan säkerhet som är avsett för konsumtion. Traditionellt har lån utan säkerhet kallats för blancolån, men idag väljer många banker och långivare istället att i marknadsföring till privatpersoner använda termen privatlån, för att understryka att lånet är avsett för konsumtion.
Ett vanligt privatlån har normalt en storlek på mellan 5 000 kr och 500 000 kr. På grund av att bankerna tar större risk vid att ge ett lån utan säkerhet så är dessa lån normalt sett dyrare än vanliga lån med pant som bostadslån och billån.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Billån vs privatlån
Jaha har dom döpt om blacolån. Figures.
Det är väl sällan förmånligt oavsett.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Japp ”Same shit different wrapping”.taliz skrev:Jaha har dom döpt om blacolån. Figures.
Kreditvärdigheten borde bli betydligt sämre med ett blancolån.
Vad är fördelen med att ta ett blancolån istället för ett billlån?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Om du köper begagnad bil privat så är det lättare med privatlån. Räntan var rätt lika när jag kollade för mig förra gången. Beror så klart helt på vilken kreditvärdighet man har. Vi lånar av princip bara ut till folk som redan har pengar syndromet.
Jag har svårt att se att du kan hitta ett bättre lån än det Tesla erbjuder som billån, om du inte lägger det på huset då.
Jag har svårt att se att du kan hitta ett bättre lån än det Tesla erbjuder som billån, om du inte lägger det på huset då.
Men ett billån via t.ex. Santander borde väl ändå vara billigare än ett blancolån? När jag köpte min första Tesla jämförde jag lånevillkoren, och ett privat (=blanco) lån skulle kostat mig runt 10% ränta ungefär. Ett billån kostade bara hälften.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- elbilist
Är man medlem i något fack, så har många banker medlemslån, ett blancolån med förmånliga villkor.
Nordea erbjuder upp till 350tusen över 12 år till 4,9% ränta.
https://www.nordea.se/privat/produkter/ ... mslan.html
SEB 4,7%
https://seb.se/privat/lana/privatlan-oc ... medlemslan
Nordea erbjuder upp till 350tusen över 12 år till 4,9% ränta.
https://www.nordea.se/privat/produkter/ ... mslan.html
SEB 4,7%
https://seb.se/privat/lana/privatlan-oc ... medlemslan
-
- elbilist
Om man kan lägga det på huset så är nog det det allra billigaste. Kom i håg att inte gå i fällan att inte amortera tillräckligt. En bil bör amorteras på Max 8-10år. Ska du ta det på huslånet, så bör du amortera minst 5000kr extra i månaden om du köper en M3.LarsL skrev:Om du köper begagnad bil privat så är det lättare med privatlån. Räntan var rätt lika när jag kollade för mig förra gången. Beror så klart helt på vilken kreditvärdighet man har. Vi lånar av princip bara ut till folk som redan har pengar syndromet.
En bra tumregel är att amortera minst 1/100 del per månad av vad bilen kostade efter egeninsatsen. Exempel bil till 650000kr, egeninsats 15%, motsvarar ungefär 550000 i extra huslån~5500 extra amortering per månad.
Det var just det här som drog ner många amerikaner för några år sedan. Man köper bil på huslånet, amorterat inte tillräckligt, säljer bilen för mindre än vad som är kvar på huslånet, köper ny bil och gör det samma. Efter en tid har man kanske 4-5 bilar kvar på huslånet när bostadsbubblan spricker. Så sitter man där.
Ja, det trodde jag också. Jag har i nuläget ett billån hos DNB, men till min förvåning ger just Santander efter förhandling bättre villkor på ett privatlån (blancolån) än vad jag har på billånet i nuläget. Det handlar inte om mer än några tior i månaden, men fördelen är att det blir mindre krångel att sälja bilen om den inte är belånad. Vill dock inte att det ska påverka min kreditvärdighet, därav frågan.mati skrev:Men ett billån via t.ex. Santander borde väl ändå vara billigare än ett blancolån? När jag köpte min första Tesla jämförde jag lånevillkoren, och ett privat (=blanco) lån skulle kostat mig runt 10% ränta ungefär. Ett billån kostade bara hälften.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Jag får märkligt nog bättre villkor än på mitt nuvarande billån, som jag alltså kommer lösa i samband med att jag tecknar privatlånet. Fördelen är förutom att jag sänker räntan att bilen inte är belånad den dag jag vill sälja den, vilket förenklar en privat försäljning (har en Kia e-Niro men model Y lockar...). Är det ett antagande att kreditvärdigheten blir sämre eller vet du att det de facto är så?Nicke Nyfiken skrev:Japp ”Same shit different wrapping”.taliz skrev:Jaha har dom döpt om blacolån. Figures.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
-
- elbilist
Tveksamt om du kan få något gott svar. UC tjänar goda pengar på att sälja upplysningar på sina algoritmer, tror inte de vill gå ut med hur de kommer fram till sitt resultat, men generellt vill jag påstå att lån utan säkerhet påverkar mer än lån med, baserat på egen erfarenhet.iAkita skrev:Jag får märkligt nog bättre villkor än på mitt nuvarande billån, som jag alltså kommer lösa i samband med att jag tecknar privatlånet. Fördelen är förutom att jag sänker räntan att bilen inte är belånad den dag jag vill sälja den, vilket förenklar en privat försäljning (har en Kia e-Niro men model Y lockar...). Är det ett antagande att kreditvärdigheten blir sämre eller vet du att det de facto är så?Nicke Nyfiken skrev:Japp ”Same shit different wrapping”.taliz skrev:Jaha har dom döpt om blacolån. Figures.
Hittade lite här, men det är också gissning:
https://minalån.se/kreditvärdighet
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Okej, då förstår jag dina funderingar. Ja Model Y lockar grymt mycket.iAkita skrev:Jag får märkligt nog bättre villkor än på mitt nuvarande billån, som jag alltså kommer lösa i samband med att jag tecknar privatlånet. Fördelen är förutom att jag sänker räntan att bilen inte är belånad den dag jag vill sälja den, vilket förenklar en privat försäljning (har en Kia e-Niro men model Y lockar...). Är det ett antagande att kreditvärdigheten blir sämre eller vet du att det de facto är så?Nicke Nyfiken skrev:Japp ”Same shit different wrapping”.taliz skrev:Jaha har dom döpt om blacolån. Figures.

Mitt ”borde” baseras på tidigare diskussioner jag haft med min bank.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Creditsafe har ett bra verktyg för att få en översikt och sin score,
https://app.creditsafe.se/Registerutdrag
Även https://www.mystep.se/artiklar/kreditbe ... sforetagen har bra info.
https://app.creditsafe.se/Registerutdrag
Även https://www.mystep.se/artiklar/kreditbe ... sforetagen har bra info.
Vad beräknar Creditsafes scoring?
Creditsafes Scoring prognostiserar privatpersoners framtida betalningsförmåga. Scoringen beräknas genom våra egna framtagna scoringmodeller och vi tillämpar en skala från 1 – 100 i fyra olika intervaller, där varje intervall baseras på sannolikheten för att en privatperson kommer att betala.
Vilken information baseras scoringen på?
Betalningsförmågan bedöms utifrån den information som finns registrerad i kreditupplysningen, däribland taxerad inkomst, inkomstutveckling, tillgångar samt anmärkningar. Grunden till urvalet är baserat på en större grundläggande analys av förändringar och parametrar som direkt eller indirekt påverkar en persons betalningsförmåga. Utifrån denna analys används statistiska verktyg för att rangordna och fastställa vilka av parametrarna som ska användas i våra modeller, det vill säga vilka parametrar som har det största förklaringsvärdet.
Våra scoringmodeller baseras på:
Inkomst och tillgångar
Sociala variabler
Betalningsanmärkningar
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.