Olycksstatistiken
Moderator: Redaktion
Re: Olycksstatistiken
Förlåt ! Jag missade rubriken Olycksstatistik , en strejkande ruta är väl ingen olycka. 

Jag blev påkörd bakifrån. Hade inget med att man körde en Tesla direkt.
Tesla Model 3 SR+
Beställt Model Y 8/11-22
Beställt Model Y 8/11-22
Undrar när Boreno ska skriva? 

Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Ja jäklar, fast å andra sidan så blev han ju ”bara” påkörd, så hans försäkring drabbades inte...bonath skrev:Undrar när Boreno ska skriva?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Syncronauten
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/svante12917
Ja, Stenskott som omedelbart spräckte vindrutan när bilen var någon månad gammal.
Vad är Politiken och vilken agenda har de?12man skrev:ingen "rapport" utan rundringning
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/elbi ... tatistiken
"En rundringning som den danska tidningen Politiken har gjort bland Danmarks största försäkringsbolag ger en samstämmig bild. Elbilsägare anmäler oftare skador än ägare till andra fordon."
En av Danmarks största dagstidningar, och kallar sig oberoende socialliberal.LarsL skrev:Vad är Politiken och vilken agenda har de?12man skrev:ingen "rapport" utan rundringning
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/elbi ... tatistiken
"En rundringning som den danska tidningen Politiken har gjort bland Danmarks största försäkringsbolag ger en samstämmig bild. Elbilsägare anmäler oftare skador än ägare till andra fordon."
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Olof Borjesson
- Teslaägare
Jag gjorde en tabbe för fem år sedan och tryckte på fel pedal när jag parkerade min Tesla Odel S. Om det varit en vanlig slö avgasbilar så hade jag hunnit lyfta på foten, men Teslan hoppade in i bilen framför. Reparatören på verkstaden sa att det var många Model S som behövde repareras för parkeringskaos fram. Jag tror att det skulle vara bra om motoreffekten sänks när det finns objekt inom ett par meter framför bilen.
Ja varför har inte tillverkarna tänkt på det ? Är ju en uppenbar säkerhetsdetalj på alla fordon som har sensorer!Olof Borjesson skrev:Jag gjorde en tabbe för fem år sedan och tryckte på fel pedal när jag parkerade min Tesla Odel S. Om det varit en vanlig slö avgasbilar så hade jag hunnit lyfta på foten, men Teslan hoppade in i bilen framför. Reparatören på verkstaden sa att det var många Model S som behövde repareras för parkeringskaos fram. Jag tror att det skulle vara bra om motoreffekten sänks när det finns objekt inom ett par meter framför bilen.
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Det händer mig ganska ofta att jag backar och när jag är klar så glömmer jag att lägga i D igen utan ligger kvar i R under tiden jag gör annat. Sedan när jag ska köra iväg 30-60-90 sekunder senare så glömmer jag att jag är i R och trycker på gasen och förväntar mig köra frammåt men skuttar bakåt istället.
Än så länge har jag klarat mig från att köra in i nått men det kommer hända. Fattar inte varför man inte kan ha nån ljudsignal inne i bilen så länge man har backen i, det har jag haft på mina bilar innan. Det skulle minska riskten för backskador kraftigt tror jag.
Än så länge har jag klarat mig från att köra in i nått men det kommer hända. Fattar inte varför man inte kan ha nån ljudsignal inne i bilen så länge man har backen i, det har jag haft på mina bilar innan. Det skulle minska riskten för backskador kraftigt tror jag.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Det finns väl ngn inställning för det nu, obstacle aware acceleration?Olof Borjesson skrev:Jag gjorde en tabbe för fem år sedan och tryckte på fel pedal när jag parkerade min Tesla Odel S. Om det varit en vanlig slö avgasbilar så hade jag hunnit lyfta på foten, men Teslan hoppade in i bilen framför. Reparatören på verkstaden sa att det var många Model S som behövde repareras för parkeringskaos fram. Jag tror att det skulle vara bra om motoreffekten sänks när det finns objekt inom ett par meter framför bilen.
Tibor/Redaktionen, kan du inte förtydliga frågan eller ha fler svarsalternativ som vi kan fylla i? Kanske fler val?
Mina händelser:
Bilen blev påkörd av en dam på en parkering - försäkringsärende men motparten kommer att stå för det.
Sprucken vindruta - vill du räkna in dessa skador?
Ingen av ovan beror på bilen eller Tesla...
Mina händelser:
Bilen blev påkörd av en dam på en parkering - försäkringsärende men motparten kommer att stå för det.
Sprucken vindruta - vill du räkna in dessa skador?
Ingen av ovan beror på bilen eller Tesla...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Inte första året
Dock andra året (3e året med Tesla) så har jag haft många saker
1) Nuddade vajerräcke, 100% mitt eget fel
2) Stulna 22"
3) Inbackad i (dock går detta på motpartens försäkring, men det är samma bolag)
På min andra X hade jag en glasskada, dock inte första året.
Dock andra året (3e året med Tesla) så har jag haft många saker
1) Nuddade vajerräcke, 100% mitt eget fel
2) Stulna 22"
3) Inbackad i (dock går detta på motpartens försäkring, men det är samma bolag)
På min andra X hade jag en glasskada, dock inte första året.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Tar jag med Leafen så var den inne på reparation första året. Det var någon som hade road-rage mot den när sambon var ute och körde. De åkte in framför bilen och tvärbromsade ett par gånger tills hon inte lyckades bromsa i tid utan de körde ihop.
Undrar om denna typ av rage är vanligare mot elbilar?
Jag tycker att Model 3 växelspak är lite diffus så kan vara svårt att känna att man växlat riktning.
Jag tycker att Model 3 växelspak är lite diffus så kan vara svårt att känna att man växlat riktning.
10 dagar fick min Model S vara i nyskick innan det kom en sten eller nåt annat skit från mötande lastbil och repade strålkastare och frunkhuv. På väg hem från foliering, så det blev ett extra besök till WrapZone sen också.
Var detta pga att jag körde Tesla? Jovisst, för med en trött fossilbil hade jag väl inte brytt mig om att ligga i vänster körfält, och därmed troligen missat projektilen.
Var detta pga att jag körde Tesla? Jovisst, för med en trött fossilbil hade jag väl inte brytt mig om att ligga i vänster körfält, och därmed troligen missat projektilen.

Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Japp, standard aktivt på AP2 bilar.dstr skrev:Det finns väl ngn inställning för det nu, obstacle aware acceleration?Olof Borjesson skrev:Jag gjorde en tabbe för fem år sedan och tryckte på fel pedal när jag parkerade min Tesla Odel S. Om det varit en vanlig slö avgasbilar så hade jag hunnit lyfta på foten, men Teslan hoppade in i bilen framför. Reparatören på verkstaden sa att det var många Model S som behövde repareras för parkeringskaos fram. Jag tror att det skulle vara bra om motoreffekten sänks när det finns objekt inom ett par meter framför bilen.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Jag är nyfiken på vem som blev vållande till skadan i detta fallet? Hoppas så klart på de som busade, men skulle inte förvåna mig om din sambo blev vållande.LarsL skrev:Tar jag med Leafen så var den inne på reparation första året. Det var någon som hade road-rage mot den när sambon var ute och körde. De åkte in framför bilen och tvärbromsade ett par gånger tills hon inte lyckades bromsa i tid utan de körde ihop.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Begriper faktiskt inte varför en Tesla skulle vara knepigare att manövrera i trånga utrymmen än en avgasbil. Har aldrig haft en bil som gått lika mjukt och fint och som kan föras fram i ultralåg, jämn fart som min Model 3.
Jämfört med en rapplig dieselbrännare med DSG-låda så är elbilen överlägsen i dessa sammanhang.
Jämfört med en rapplig dieselbrännare med DSG-låda så är elbilen överlägsen i dessa sammanhang.
Tesla Model 3 AWD (oktober 2019)
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Har du provat att manövrera en Model S eller X i ett trångt parkeringshus?ElTorsk skrev:Begriper faktiskt inte varför en Tesla skulle vara knepigare att manövrera i trånga utrymmen än en avgasbil. Har aldrig haft en bil som gått lika mjukt och fint och som kan föras fram i ultralåg, jämn fart som min Model 3.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Vi lyckades få rätt och fick bilen fixad med hyrbil under tiden.Mr S skrev:Jag är nyfiken på vem som blev vållande till skadan i detta fallet? Hoppas så klart på de som busade, men skulle inte förvåna mig om din sambo blev vållande.LarsL skrev:Tar jag med Leafen så var den inne på reparation första året. Det var någon som hade road-rage mot den när sambon var ute och körde. De åkte in framför bilen och tvärbromsade ett par gånger tills hon inte lyckades bromsa i tid utan de körde ihop.
Jag tror att den vållande lurades in i att tala om upprinnelsen till hans rage, ett sent filbyte som skedde 100 meter innan olyckan. Det har ju naturligtvis inget som helst att göra med själva olyckan att göra.
Mina gissningar från lite googlande tyder på att personen använde anabola eller liknande samt att han förmodligen saknade riktigt körkort då han identifierade sig med id-kort och körde en fyrhjuling.
Dålig svängradie?Nicke Nyfiken skrev:Har du provat att manövrera en Model S eller X i ett trångt parkeringshus?ElTorsk skrev:Begriper faktiskt inte varför en Tesla skulle vara knepigare att manövrera i trånga utrymmen än en avgasbil. Har aldrig haft en bil som gått lika mjukt och fint och som kan föras fram i ultralåg, jämn fart som min Model 3.
Japp plus att de är stora som ett parkeringshus...Stevvee skrev:Dålig svängradie?Nicke Nyfiken skrev:Har du provat att manövrera en Model S eller X i ett trångt parkeringshus?ElTorsk skrev:Begriper faktiskt inte varför en Tesla skulle vara knepigare att manövrera i trånga utrymmen än en avgasbil. Har aldrig haft en bil som gått lika mjukt och fint och som kan föras fram i ultralåg, jämn fart som min Model 3.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag lägger bara ut nedan
No comment
No comment
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
På vilket sätt är en diesel med dsg rapplig?ElTorsk skrev:Begriper faktiskt inte varför en Tesla skulle vara knepigare att manövrera i trånga utrymmen än en avgasbil. Har aldrig haft en bil som gått lika mjukt och fint och som kan föras fram i ultralåg, jämn fart som min Model 3.
Inte bilens fel att det var en idiot bakom rattene5m1r skrev:Jag lägger bara ut nedan
No comment