Husvagn - Minskning av räckvidd?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Husvagn - Minskning av räckvidd?

Inlägg av apkungen »

Jag tror att vi har haft frågan uppe förut men kan vara kul att diskutera igen nu när den är mer aktuell. Tibor skrev just en artikel om det som ni säkert vet. Hur mycket tror ni räckvidden kommer minska? Jag gissar på 20%, dvs inte så mycket.

Man får ju max köra i 80km/h med husvagn. Luftmotståndet är dubbelt så högt redan vid 113km/h och tre gånger högre vid 138km/h. Om husvagnen ökar frontarean med 50% och har dubbelt så hög lugtmotstånddkoefficient så blir det en 100%ig ökning, dvd samma som vid 113km/h. Men dem area av husvagnen som ligger bakom bilens kommer också ge upphov till en del motstånd så kanske upp emot tre gånger så mycket trots allt. Och sen blir ju rullmotståndet lite högre också så man kanske hamnar på cirka 270Wh/km eller vad tror ni?
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Re: Husvagn - Minskning av räckvidd?

Inlägg av Kilowatt »

Har du tagit hänsyn till husvagnens vikt i rullmotståndet?
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Det hela kommer att avgöras stort av hur bil och vagn fungerar ihop luftmotståndsmässigt. På min RR ökar energiförbrukningen med 20% med det släp jag har. Då är bil och släp (flyttsläp skåp) ganska stora och går som ett tåg, de funkar bra ihop.
Teslan däremot är väldigt strömlinjeformad och släpet som jag har kommer då mer att uppfattas ur aerodynamisk synvinkel som ett nytt enskilt fordon, luftbroms, dvs 80-100% ökning av luftmotståndet vid 80km/h.
Ett mindre lågbyggt släp utan skåp eller kapell tror jag ger ca 20% högre förbrukning vid 80km/h
Under 60km/h tror jag ökningen är marginell.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Min Kia Ceed får i princip fördubblad bränsleförbrukning i samma hastighet (70-80 km/h) med husvagn. Förbränningsmotorn får antagligen jobba ogynnsamt mycket, orkar egentligen inte släpet. Model X räknar jag med ska orka utan problem men räknar ändå med kring 50% i ökad förbrukning. Vi får se när den kommer.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

var det inte nån hær på forumet som fick tredubbel førbrukning med cyklar på taket? då lær ju en husvagn orsaka mer "skada".
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inlägg av MSO »

HelectriC skrev:
var det inte nån hær på forumet som fick tredubbel førbrukning med cyklar på taket? då lær ju en husvagn orsaka mer "skada".
70Wh/km ökning var det väl?
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

MSO skrev:
HelectriC skrev:

Nej, han hade 400-600 har jag för mig, mot normalt 200-250. Helt sjukt mkt mer!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

HelectriC skrev:
MSO skrev:
HelectriC skrev:

Ja men han hade väl dessutom legat och kört över 150 eller nått.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Martinen skrev:

Ja men han hade väl dessutom legat och kört över 150 eller nått.[/quote]

det ær møjligt, minns inte exakt.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

HelectriC skrev:
Martinen skrev:

Ja men han hade väl dessutom legat och kört över 150 eller nått.
det ær møjligt, minns inte exakt.[/quote]

När du är inne och redigerar citaten så får du kolla så att du inte ta bort quote koden. Ser så dumt ut och folk blir felciterade
Användarvisningsbild
Idesta
Teslaägare

Inlägg av Idesta »

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... kel#p31196

inom teslaägare diskuterade vi åtgång, jag hade ca 300 med två cyklar och en multisportkanot på taket, mestadels motorväg, inte snabbare än 105 km / h
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Det är väldigt mycket härlig stenkastning i glashus på forumet idag :)

Bild
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

danni skrev:
Det är väldigt mycket härlig stenkastning i glashus på forumet idag :)

Bild
Haha :D
Jag redigerade inte inlägget. Det var föregående inlägg som var fel. Då blir det även fel när man citerar.
Jag visade vara hur det blir när man fittar med koden. ;)
De senaste tiden så är det väldigt många citat som ser ut som skit.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jag har också råkat ut för att citaten är trasiga utan att jag ens varit inne och ändrat i dem. Det är en bugg. Jag misstänker Tapatalk.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
johani
Teslaägare

Inlägg av johani »

Ska bli mycket intressant att se om Model X fungerar i praktiken för husvagnssemester, tror ni att man kommer att kunna klara sig räckvidden mellan superchargers?
Model S P85DL (90kwh)/ Model X 90D / Model S P100DL
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Det finns många trådar om hur förbrukningen ökar med vanliga bilar när husvagnen kopplas till på nätet. Om en aerodynamiskt perfekt :-) bil som teslan förses med ett megasläp som en husvagn kan förbrukningen säkert i det närmaste fördubblas.
Kommer man 20-25 mil så är det nog rätt nära verkligheten beroende på batteri.
Om det fanns dragkrok vill säga ...
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Om man kör 80km/h med husvagn ger det nog en fördubbling av förbrukning med husvagn. 80km/h ger upp emot 60 mil vid 20 grader och ingen AC på så upp emot 30 mil fixar man nog om det kniper.

Jag tror inte att de skulle ha gjort en krok för över 2000kg och visst en husvagn på evenentet om de inte skulle ha fixat så att man kan köra mellanväggar superchargers
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare

Inlägg av jjmaskin »

Om !! det skulle fungera att ta sig i vettig hastighet med en nomalstor husvagn (5.5-6.5 m) så spelar det ingen roll för den familj / fru och Teslianen som kör kommer aldrig mer åka på husvagnssemester efteratt ha kopplat av o på vangnjä-len vid varje stopp samt en gång kilat fast husvagn och bil mellan två SC och hoppborgen på Max när du skulle prova att backa in i laddfållan på diagonalen. Vi kan lika gärna diskutera hur lång tid det tar att åka tilll månen med Teslan.
Kramisar o trevlig helg :D
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare

Inlägg av Stefan »

jjmaskin skrev:
Om !! det skulle fungera att ta sig i vettig hastighet med en nomalstor husvagn (5.5-6.5 m) så spelar det ingen roll för den familj / fru och Teslianen som kör kommer aldrig mer åka på husvagnssemester efteratt ha kopplat av o på vangnjä-len vid varje stopp samt en gång kilat fast husvagn och bil mellan två SC och hoppborgen på Max när du skulle prova att backa in i laddfållan på diagonalen. Vi kan lika gärna diskutera hur lång tid det tar att åka tilll månen med Teslan.
+1

Det skall vara enkelt.
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Användarvisningsbild
Elputte

Inlägg av Elputte »

Vi kan bara tänka oss hur det kommer att låta när olika journalister testat att åka med husvagn. Lär knappast bli nådiga. Sen att de få som verkligen kört med husvagn noga vet om förutsättningarna och anpassar sig efter det. Eller att dragkroken bara används för kortare turen med båtsläp eller släpvagn till tippen. Spelar nog ingen roll.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen

Inlägg av PoloPrinsen »

Stefan skrev:
jjmaskin skrev:
+1

Det skall vara enkelt.

Ja det borde vara enkelt att ladda en bil med tillkoplat släp, men efter att ha sett några laddplatser IRL och desto flera på bild/video så har jag förstått att laddplatsens utformning oftast är minimalt påkostad vad gäller fysisk flexibilitet, genomströmmbarhet mm som skulle underlätta effektivare laddning när det är många bilar samtidigt samt såklart laddning med påkopplat släp.

Laddplatserna är ju utformade som en återvändsgata (p-rutan betraktad som en gata) och inte som en plats du kan köra rätt igenom I valfri riktning. Ställena verkar inte ens tillåta att 2 bilar kunna dela samma sladd utan att den första flyttat sig och den andra därefter kört in på samma plats som första bilen hade.

Billigt men inte tids- eller effekteffektivast, tyvärr. Billigt då det går åt minimalt med runtomkringplats och alla laddstationerna står relativt nära varandra.

Teslas stationer är säkert jättebra som de är, men jag är förvånad över att man inte tog tillfället i akt och designade dom mer flödesoptimerat. Inte ens på 80-talet var det så ineffektivt designade bensinstationer vad jag kan minnas från min ungdom så hur mycket tesla ligger efter där vill jag inte ens försöka spekulera i...
Tur att man är före vad gäller inehållet i "slangen"!! ;-)

///PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Tror att de som upplåter mark till Supercharger har fått spela en rätt stor roll på utformningen. Verkar som många vill att platserna ska fungera som vanliga parkeringsplatser samtidigt. En fil som man kör igenom är inte lika solklart en parkeringsplats för alla bilar. Det skulle dock vara lättare och snabbare, särskilt med släp, om man kunde köra igenom och det skulle nog minska risken för att bli ICE:d.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Ni som bävar inför att koppla loss och på husvagnen på dragkroken har inte kört bilar med backkamera där man ser dragkroken. Då blir det barnlek att koppla på vagnen.
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare

Inlägg av Machris »

TiborBlomhall skrev:
Ni som bävar inför att koppla loss och på husvagnen på dragkroken har inte kört bilar med backkamera där man ser dragkroken. Då blir det barnlek att koppla på vagnen.
+1
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare

Inlägg av Stefan »

TiborBlomhall skrev:
Håller med att det är enklare att koppla loss/på husvagn med en backkamera. Dock är det enklare om man slipper koppla loss/på när man skall ladda.
Det skall vara enkelt. Det samma gäller stationer med eller utan laddkabel, det är mycket enklare med en kabel. Det är ju lite omständigt att ta fram kabeln... Det skall vara enkelt för att gemeneman skall ta steget att byta fossil till en elbil. För oss som är early adopters så klarar man dock av lite meck...
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Skriv svar