Laddare på 300 kW för Audi och Porsche
Moderator: Redaktion
Laddare på 300 kW för Audi och Porsche
Ett företag ska tydligen börja bygga laddstationer på 300 kW så att du kan ladda 400 km på en kvart. Nu har Tesla för visso sitt nätverk redan uppbyggt och det fortsätter expandera men de behöver nog höja effekten snart om inte deras laddnätverk ska ses som svagt. Vi och många andra brukar säga att en av Teslas största fördelar är deras laddnätverk men om Porche och Audi hjälper till med detta så kan de nog ganska fort få upp ett nätverk som gör att Telsas Supercharges nätverk bleknar i jämförelse. Nu kanske man inte alltid behöver ladda så fort men detta ger Audi en klar fördel om de lyckas expandera det väl.
http://insideevs.com/fastned-readies-fo ... -charging/
http://insideevs.com/fastned-readies-fo ... -charging/
Re: Laddare på 300 kW för Audi och Porsche
Det blir nog inget med detta då VW pengar kommer att gå åt till deras diesel motorer (skadestånd, återkallelse)
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 

- Gustafsson
- Teslaägare
Det vore ju kanonbra, utvecklingen går framåt helt enkelt 

Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Igår gick VW koncernen ut med uppgifter att de kommer att lägga alla framtida projekt på is och istället sparka betydande delar av personalstyrkan för att ekonomiskt överleva de kostnader som kommer med dieselfusket.
Att då börja bygga ett laddstationsnätverk för bilar de ännu inte har i produktion verkar högst osannolikt.
Att då börja bygga ett laddstationsnätverk för bilar de ännu inte har i produktion verkar högst osannolikt.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Det här är väl det enda som kan rädda företaget på sikt. Lägga det på is och de är dödsdömda.
Audin stödjer 150kW om några år. Tesla ska visst stödja 135kW redan nu. Känns likvärdigt, nästan att Tesla ligger bättre till.
Porschen lär ju kosta multum så den kommer inte bli nån konkurrent än på ytterligare några år.
Audin stödjer 150kW om några år. Tesla ska visst stödja 135kW redan nu. Känns likvärdigt, nästan att Tesla ligger bättre till.
Porschen lär ju kosta multum så den kommer inte bli nån konkurrent än på ytterligare några år.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Det är väl tyvärr så många av de gamla fossilbilstillverkarna oftast tänker. Och de som inte är med i omställningen kommer att dö ut och bli ersatta av helt nya fordonstillverkaren som aldrig tillverkat bilar med ICE.apkungen skrev:Det här är väl det enda som kan rädda företaget på sikt. Lägga det på is och de är dödsdömda.
Senast redigerad av Nicke Nyfiken, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
fossilmotorkonstruktør kommer bli ett yrke likt morseoperatør, lika efterfrågat!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Vet inte var du har läst det men att sluta utveckla nya produkter lär knappast vara medicinen för VW koncernen i detta läge, det enda jag har läst handlar om omstruktureringar. Men jag kan ha missat något.Nicke Nyfiken skrev:Igår gick VW koncernen ut med uppgifter att de kommer att lägga alla framtida projekt på is och istället sparka betydande delar av personalstyrkan för att ekonomiskt överleva de kostnader som kommer med dieselfusket.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Jag har inte läst det, utan hörde det på en nyhetssändning på Radion igår.Laban skrev:Vet inte var du har läst det men att sluta utveckla nya produkter lär knappast vara medicinen för VW koncernen i detta läge, det enda jag har läst handlar om omstruktureringar. Men jag kan ha missat något.Nicke Nyfiken skrev:Igår gick VW koncernen ut med uppgifter att de kommer att lägga alla framtida projekt på is och istället sparka betydande delar av personalstyrkan för att ekonomiskt överleva de kostnader som kommer med dieselfusket.
Att lägga ner projekt och sparka folk brukar en företagsledning kalla "omstrukturering" för att få det att låta bättre.
Nä att sluta utveckla produkter verkar inte vara det mest effektiva sättet att överleva, men har man inga pengar så spelar det ingen roll vad man vill.
Och på senare tid har väl inte VW gjort sig kända för att fatta de bästa besluten. Så ytterligare ett dåligt beslut, verkar inte orimligt

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Lysande ser fram emot när finns mer än en elbil att välja på.
Tesla kommer säkert också att köra med 800v eller mer när dom kommer ut.
Misstänker att dagens SuC kan uppgraderas/konverteras när det är dags.
Kan inte tänka mig att Tesla inte för länge sedan börjat fundera på att höja spänningen.
När man får börja göra säkringar av Inconel så är det säkert en och annan som funderat på om det inte finns någon annan lösning.
Kan inte tänka mig att Tesla inte för länge sedan börjat fundera på att höja spänningen.
När man får börja göra säkringar av Inconel så är det säkert en och annan som funderat på om det inte finns någon annan lösning.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
De kanske kan omskola sig till runristare iställetHelectriC skrev:fossilmotorkonstruktør kommer bli ett yrke likt morseoperatør, lika efterfrågat!

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Jag är osäker på om det är så enkelt att bara ställa om. Bilarna idag kör på 400V så bara nya bilar skulle kunna ladda 800V och sättet de befintliga stationerna är uppbyggda på så vet jag inte om det är så lätt att ändra till 800V. Isf. Är det kanske bäst med en transformator... Men, varför ha 800V nu när de introducerar vätskekylda kablar? jag tror att de, genom att sätta in några fler laddare i superchargerstationerna kan öka strömmen rätt markant. Kanske 800Apegs skrev:Lysande ser fram emot när finns mer än en elbil att välja på.
Låter rimligt. Vore det möjligt att ladda med 400v och köra 800v internt mellan batteri och motor vid körning? Syftet vore att få ner strömstyrkan ut från batteriet vid hög belastning.apkungen skrev:Men, varför ha 800V nu när de introducerar vätskekylda kablar? jag tror att de, genom att sätta in några fler laddare i superchargerstationerna kan öka strömmen rätt markant. Kanske 800A
Av tidigare diskussioner har jag fått för mig att strömstyrkan vid hög belastning (1300-1500A) ställer till problem och att det är något Porsche/Audi går runt genom att öka spänningen.
(Möjligen ute på tunn is då ellära inte är min starka gren... men det man inte vet har man forum till

Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Det finns mycket att tänkta på både när det gäller öka strömmen eller spänningen, båda varianterna kräver mer av en hel del olika saker.
800 v är ganska högt, men jag tror en ökning av spänningen är en billigare lösning i längden. Man kan snåla in på en hel del saker när man får ner strömmen. Sen är det såklart bara en massa spekulationer ändå. Jag vet vet inte hur avancerade Teslas laddare är, men är väldigt tveksam till att dom går att skruva upp så mycket som 400 v till 800 v om inte detta var planerat ftpn början.
800 v är ganska högt, men jag tror en ökning av spänningen är en billigare lösning i längden. Man kan snåla in på en hel del saker när man får ner strömmen. Sen är det såklart bara en massa spekulationer ändå. Jag vet vet inte hur avancerade Teslas laddare är, men är väldigt tveksam till att dom går att skruva upp så mycket som 400 v till 800 v om inte detta var planerat ftpn början.
- AGCF
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Tesla kan göra vätskekylda laddkablar och öka effekten, samt racka upp dubbelt så många laddare i skåpen. Det är nog inga större problem.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Ja det är klart, men det finns andra saker att tänka på än bara kablarna.AGCF skrev:Tesla kan göra vätskekylda laddkablar och öka effekten, samt racka upp dubbelt så många laddare i skåpen. Det är nog inga större problem.
Såvitt är känt så är teslas laddninslösning specifierad för upp till 250 kw uteffekt. P=ui ger effekt, dvs, volt*ampere = watt ut. Om man jobbar med höga systemspänningar eller höga ampere tal är i många synvinklar helt egalt.
Öka systemspeänningen ger sina problem, liksom en ökning av Ampere talet. Att öka båda ger problem från båda områdena.
Tekniskt sett är det alltså inte speciellt mycket vunnet på 800 volt som systemspänning, och likadant är det egentligen den höga uteffekten (300kw resp. 250 kw). Den viktigaste komponenten i det här fallet är batteriet som måste kunna hantera effekten och kunna göra det över ett användbart spann så att den totala laddningstiden kortas. En kvart med 250kw uteffekt ger 62kw, 300 omkring 75kw, om batteriet pallar så är högre effekt naturligtvis bättre från brukar synpunkt. Man skall dock komma ihåg att laddplatsen blir mer komplicerad. Vid de här effekterna är det ett starkt önskemål att laddplatsen är batteribackupad för att minska svängningarna på elnätet. CCS verkar ju i sammanhanget vara stendött i vart fall
.
Öka systemspeänningen ger sina problem, liksom en ökning av Ampere talet. Att öka båda ger problem från båda områdena.
Tekniskt sett är det alltså inte speciellt mycket vunnet på 800 volt som systemspänning, och likadant är det egentligen den höga uteffekten (300kw resp. 250 kw). Den viktigaste komponenten i det här fallet är batteriet som måste kunna hantera effekten och kunna göra det över ett användbart spann så att den totala laddningstiden kortas. En kvart med 250kw uteffekt ger 62kw, 300 omkring 75kw, om batteriet pallar så är högre effekt naturligtvis bättre från brukar synpunkt. Man skall dock komma ihåg att laddplatsen blir mer komplicerad. Vid de här effekterna är det ett starkt önskemål att laddplatsen är batteribackupad för att minska svängningarna på elnätet. CCS verkar ju i sammanhanget vara stendött i vart fall

På sommaren ska det inte vara några problem med sånna belastningar. I sverige är nätet ganska stabilt i alla fall. Det beror såklart på hur många laddare där finns. Vintern kan jag möjligtvis köpa att det kan ställa till det på vissa platser, men även här tror inte jag att det är några problem.JFAH skrev:Såvitt är känt så är teslas laddninslösning specifierad för upp till 250 kw uteffekt. P=ui ger effekt, dvs, volt*ampere = watt ut. Om man jobbar med höga systemspänningar eller höga ampere tal är i många synvinklar helt egalt.
Tekniskt sett är det alltså inte speciellt mycket vunnet på 800 volt som systemspänning, och likadant är det egentligen den höga uteffekten (300kw resp. 250 kw). Den viktigaste komponenten i det här fallet är batteriet som måste kunna hantera effekten och kunna göra det över ett användbart spann så att den totala laddningstiden kortas. En kvart med 250kw uteffekt ger 62kw, 300 omkring 75kw, om batteriet pallar så är högre effekt naturligtvis bättre från brukar synpunkt. Man skall dock komma ihåg att laddplatsen blir mer komplicerad. Vid de här effekterna är det ett starkt önskemål att laddplatsen är batteribackupad för att minska svängningarna på elnätet. CCS verkar ju i sammanhanget vara stendött i vart fall.
En annan fundering.
Nån som vet vad den nominella spänningen är för motorerna?
- Teslaspolen
- Teslaägare
Konstigt att ingen tagit upp det än: Problemet är väl ändå inte spänningen, utan batteriets förmåga att ta emot strömstyrka. SuC ger ju bara 120 kW i början för att ganska snart droppa av i strömstyrka.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Nej men hade batteriet haft högre spänning så hade man kunnat köra med samma ström och få mer effekt.Teslaspolen skrev:Konstigt att ingen tagit upp det än: Problemet är väl ändå inte spänningen, utan batteriets förmåga att ta emot strömstyrka. SuC ger ju bara 120 kW i början för att ganska snart droppa av i strömstyrka.
Är det verkligen så enkelt? Varje cell är oavsett på ca 3,8 V, eller har jag fel?Martinen skrev:Nej men hade batteriet haft högre spänning så hade man kunnat köra med samma ström och få mer effekt.Teslaspolen skrev:Konstigt att ingen tagit upp det än: Problemet är väl ändå inte spänningen, utan batteriets förmåga att ta emot strömstyrka. SuC ger ju bara 120 kW i början för att ganska snart droppa av i strömstyrka.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Korta svaret är ja.Pontus skrev:Är det verkligen så enkelt? Varje cell är oavsett på ca 3,8 V, eller har jag fel?Martinen skrev:Nej men hade batteriet haft högre spänning så hade man kunnat köra med samma ström och få mer effekt.Teslaspolen skrev:Konstigt att ingen tagit upp det än: Problemet är väl ändå inte spänningen, utan batteriets förmåga att ta emot strömstyrka. SuC ger ju bara 120 kW i början för att ganska snart droppa av i strömstyrka.
Sen krävs givetvis allt allt annat klarar den högre spänningen mm.
När jag började jobba med batterisystem, så var det väldigt vanligt med nominell spänning på ca 360 v för större system.
Nu på senare år så är det vanligt med betydligt högre spänning. Finns system som idag ligger på det dubbla.
Nackdelen är att man behöver fler batterier för att komma upp i spänningen, men man kan gå ner i storlek och alla komponenter blir mindre och effektivare för att strömmen blir betydligt lägre.
Kunde ev kopiera detta koncept från rimac. När man ser den specen på 120kw verkar det mer troligt det är rimac som ska dela på laddning
med tesla.
Hur ter sig egentligen kontaktorn med denna högre spänning
?
22 kW on-board charging
DC-Combo fast charging (up to 120 kW)
Weight-to-power ratio: 1.79 kg/hp
Weight distribution: 42% front, 58% rear
Battery-Pack
Voltage: 650V nominal
Capacity: 82 kWh
Liquid cooling
Hur ter sig egentligen kontaktorn med denna högre spänning