Ny 800V powertrain i slutet av året?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5900
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ny 800V powertrain i slutet av året?

Inlägg av Gustafsson »

För mig har det ingen betydelse om bilen laddar 1 MW eller 250 kW. Det är redan nu fullt acceptabel laddhastighet i 9 fall av 10. Iaf om man kan ladda 145 kW även i framtiden. 250 kW räcker mer än väl och jag skulle inte välja bil utifrån om den kan använda 800 V eller inte. Det påverkar inte mitt körbeteende över huvud taget.
Det behöver inte vara bättre än tillräckligt bra.
Därför tror jag inte att Tesla blir ifrånsprunget. Blir lite som 3D TV, alla skulle ha det, men hypen försvann som en avlöning.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Ny 800V powertrain i slutet av året?

Inlägg av Henrik Torphammar »

HenrikC skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Tesla har ju skapat hela sitt nätverk runt 400v. Är det inte rimligt att tänka sig att dom behåller det då? Annars får dom ju byta ut hela SuC.
SuC fungerar även på en 800V bil förutsatt att det finns en kontaktor i bilen som växlar mellan seriekoppling och parallellkoppling av halva batteripacket.

En Porsche Taycan skulle kunna ladda på dagens SuC, om bilarna kunde kommunicera.
Man trollar ju snabbt bort vinsten med tunna kablar och smidiga kontakter om man får bygga in massa dubbla kablar och kontaktorer.

Jag tror inte på det helt enkelt för Teslas del.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ny 800V powertrain i slutet av året?

Inlägg av Zalman3 »

Henrik Torphammar skrev:
HenrikC skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Tesla har ju skapat hela sitt nätverk runt 400v. Är det inte rimligt att tänka sig att dom behåller det då? Annars får dom ju byta ut hela SuC.
SuC fungerar även på en 800V bil förutsatt att det finns en kontaktor i bilen som växlar mellan seriekoppling och parallellkoppling av halva batteripacket.

En Porsche Taycan skulle kunna ladda på dagens SuC, om bilarna kunde kommunicera.
Man trollar ju snabbt bort vinsten med tunna kablar och smidiga kontakter om man får bygga in massa dubbla kablar och kontaktorer.

Jag tror inte på det helt enkelt för Teslas del.
Har nån läst på hur Taycan har löst att kunna ladda med 400V och 800V?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
HenrikC
Inlägg: 782
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Ny 800V powertrain i slutet av året?

Inlägg av HenrikC »

Zalman3 skrev:
Har nån läst på hur Taycan har löst att kunna ladda med 400V och 800V?
Troligen enligt sitt patent:

https://patents.google.com/patent/DE102015101187A1/en

Lyxlösning med DC-DC omvandlare. Ger ett antal fördelar, framförallt att man kan i teorin maxa effekten på en 400V laddare genom att bilen troligen själv kan reglera laddkurvan och begära max effekt från laddstationen. Med en dum kontaktor har man samma begränsning som alla 400V bilar, att laddstationen måste anpassa spänningen till batteriet nivå. Den begränsningen försvinner med en DC-DC som kan regleras.

Känns surt för övrigt. Jag hade en lösning på detta spår som jag försökte intressera Tesla för 2005, innan de kom ut med roadstern.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Ny 800V powertrain i slutet av året?

Inlägg av Laban »

Gustafsson skrev:
För mig har det ingen betydelse om bilen laddar 1 MW eller 250 kW. Det är redan nu fullt acceptabel laddhastighet i 9 fall av 10. Iaf om man kan ladda 145 kW även i framtiden. 250 kW räcker mer än väl och jag skulle inte välja bil utifrån om den kan använda 800 V eller inte. Det påverkar inte mitt körbeteende över huvud taget.
Håller med. Ingen konkurrent som är utlovad 2020-2021 verkar ändå klara mer än 150 kW än mindre 250 kW. Nu pratar jag om något som ska sälja i större volymer.

Och som du nämner så kommer man väldigt långt redan med 150 kW. Finnas andra saker som är bättre att fokusera på. Laddning i kyla, laddkurva, pris, hållbarhet.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ny 800V powertrain i slutet av året?

Inlägg av Zalman3 »

Laban skrev:
Gustafsson skrev:
För mig har det ingen betydelse om bilen laddar 1 MW eller 250 kW. Det är redan nu fullt acceptabel laddhastighet i 9 fall av 10. Iaf om man kan ladda 145 kW även i framtiden. 250 kW räcker mer än väl och jag skulle inte välja bil utifrån om den kan använda 800 V eller inte. Det påverkar inte mitt körbeteende över huvud taget.
Håller med. Ingen konkurrent som är utlovad 2020-2021 verkar ändå klara mer än 150 kW än mindre 250 kW. Nu pratar jag om något som ska sälja i större volymer.

Och som du nämner så kommer man väldigt långt redan med 150 kW. Finnas andra saker som är bättre att fokusera på. Laddning i kyla, laddkurva, pris, hållbarhet.
CCS standarden(där Tesla är med) har 800V
och 800V är ungefär lika dyrt som 400V att tillverka i stora volymer.
Ionity med flera kör 800V.
Hyundai/KIA med flera kommer med billiga 800V bilar 2021.

Kan tänka mig att 800V används av en majoritet av elbilstillverkarena 2023, så att 800V blir den nya standarden på sikt.

Slår nu solidstate batterier igenom 2021, så blir rejält högre laddhastigheter möjliga.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5900
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ny 800V powertrain i slutet av året?

Inlägg av Gustafsson »

Om solid state slår igenom 2021 är ju höljt i dunkel. Men vi kan vara säkra på att det kommer mycket bättre batterier framöver. Jag är väldigt spänd på vad Tesla tänker presentera på ”Battery day”. En platt laddkurva med 250 kW skulle vara ett stort genombrott. Million mile battery tycks ju vara nästan klart. V3 SuC rullar ut nu. Stor förbättring när man är två på laddparet, speciellt för M3 ägare. Utvecklingen står ju inte direkt stilla.
Om någon tillverkare har stenkoll på vilken ström och spänning som är optimal i en bil så är det Tesla. Det är mammas ( å mormors) gata för dem. Ingen annan tillverkare gör lika bra drivlinor.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ny 800V powertrain i slutet av året?

Inlägg av Zalman3 »

En platt laddkurva med 250 kW skulle vara ett stort genombrott.
Modell 3 klarar ju 250kW under en kort stund med sitt 75kWh batteri.

Med samma gamla batteriteknik så borde ett 120kWh batteri
kunna ladda i 400kW, eller en väldigt platt 250kW kurva.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ny 800V powertrain i slutet av året?

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
CCS standarden(där Tesla är med) har 800V
och 800V är ungefär lika dyrt som 400V att tillverka i stora volymer.
Ionity med flera kör 800V.
Hyundai/KIA med flera kommer med billiga 800V bilar 2021.

Kan tänka mig att 800V används av en majoritet av elbilstillverkarena 2023, så att 800V blir den nya standarden på sikt.

Slår nu solidstate batterier igenom 2021, så blir rejält högre laddhastigheter möjliga.
Du har snöat in på 800V. Alla stödjer 400V idag, CCS, Ionity, Porsche osv. 400 V är det som ALLA CCS-snabbladdare stödjer, det samma gäller inte 800V.

800V ger en del fördelar men också flera nackdelar. 2023 kommer fortfarande ALLA CCS-snabbladdare stödja 400V. En minoritet av laddarna kommer gå att ladda i 800V. Det är endast Ionity som stödjer 800V idag och de håller på att prisa ihjäl sitt laddnätverk. När det kommer till bilar är det endast Porsche Taycan som stödjer 800V och det är inte direkt en billig bil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5900
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ny 800V powertrain i slutet av året?

Inlägg av Gustafsson »

Zalman3 skrev:
En platt laddkurva med 250 kW skulle vara ett stort genombrott.
Modell 3 klarar ju 250kW under en kort stund med sitt 75kWh batteri.

Med samma gamla batteriteknik så borde ett 120kWh batteri
kunna ladda i 400kW, eller en väldigt platt 250kW kurva.
Det vore elektrisk mumma :-)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar