taliz skrev:Verdi skrev:taliz skrev:HelectriC skrev:varför är detta plötsligt en tråd för hur Model 3 beter sig?
Det är ju Taycan som visat att det faktiskt går att köra fort och hyfsat långt. Det var inget jämförelsetest. Och nej, dom har inte slipstreamat bakom Model 3. Då hade dom inte varit seriösa överhuvudtaget och det har dom flera gånger tidigare visat att dom faktiskt är. Dom tar ju till och med upp eventuella obekanta faktorer som stör testet. Tex att Model 3 har 40mm sänkt chassi som naturligtvis påverkar Model 3's räckvidd positivt.
Att dessutom slipstreama något i 150km/h på Autobahn så att det ger utslag på förbrukningen hade nog resulterat i ganska höga böter eftersom man antagligen hade behövt köra ganska nära framföravarande bil i väldigt hög hastighet. Har haft en del sådana rumpnissar i baken och det brukar resultera i uppsträckta långfingrar vid förbikörning.
Lägg ner pro-Tesla pratet och fokusera på det positiva i testet istället. Taliz, din bil blir inte dålig bara för att en annan bil också har några goda sidor.
Hur förklarar du skillnaden mellan EPA och detta?
Verkar ofta på dig som man inte får ifrågasätta konkurrenterna, allt de gör är bra. Du verkar beställa alla möjliga nya bilar i hopp om att de skall leva upp till förväntningarna. Sen gör dom inte det, och du säljer.
Om du istället funderade lite över rimligheten innan du trycker på köpknappen skulle du nog slippa en hel del besvär.
EPA består väl inte av 150 km/h körning på Autobahn? Antagligen kräver Porschen mer energi vid stadskörning o dyl.
Exakt vad är orimligt med att den med lägre lutmotståndekoefficient och klart större batteri kommer nästan lika långt som en Model 3? Vore ju snarare orimligt om den inte kom såhär långt. Tänk lite själv.
Hur hittar du logik i att stadstrafik skulle dra mer än motorväg i 150kmh?
Allting handlar inte om CD-värde, i så fall hade en Tesla Semi varit nära etron i förbrukning...
Just etrons ineffektivitet är ett bevis på det förövrigt.
Mycket i Porschen är ju dessutom liknande grejer som i etron. Samma leverantörer och liknande specs.
EPA är av en händelse också liknande.
Nä, frontarean också... Den kan inte vara så hemskt mycket större än Model 3:s.
Formel för luftmotstånd: D = Cd * A * .5 * r * V^2
Det som är intressant är koefficienten Cd och arean A. Luftens densitet och hastighet är ju samma lika.
Taycan CdA: 0,22 * 1,381 m * 1,966 m = 0,597
Model 3 CdA: 0,23 * 1,44 mm * 1,85 m = 0,613
E-Tron CdA: 0,28 * 1,629 * 1,935 = 0,883
Allt annat lika så har alltså Model 3 högre luftmotstånd... Blanda in nån jäkla Cybertruck i detta tack.
Och vad gäller E-tron så ser du ju att den har ett väldigt högt CdA jämfört med Porschen. Tror knappast det är ineffektiv elmotor som gör hela skillnaden mot Tesla. I så fall, vad är det för magiska motorer som Kia/Hyundai fått tag i som går ännu snålare?