Har man kopplat sin Tesla till Home Assistant kan man lägga upp fjärrkontroll av bilen i Apple Watch efter eget huvud, utifrån de funktioner som stöds i Home Assistant (laddning, maxladdning (kan vara bra om man drar över vid SC-paus, AC, lås än så länge - hade varit snyggt om man kunnat styra även biltutan från Home Assistant, och kopplat den till huslarmet...). ´
Själv har jag lagt till att slå på värmen i bilen, nedan 26 grader för att snabbtina vintertid. Får se om jag även lägger upp 18 för kylning sommartid, eller bara 21 grader oavsett. Så här års är mitt behov oaftast att snabbt värma upp kort innan jag ska åka. Gott att göra direkt från handleden istället för att behöva plocka fram mobilen.
-- id: 'whatevah'
alias: 'Action: Turn on Tesla heat'
trigger:
- event_data:
actionName: action_tesla_heat_on
event_type: ios.action_fired
platform: event
condition: []
action:
- data:
entity_id: climate.tesla_model_s_hvac_climate_system
service: climate.turn_on
- data:
entity_id: climate.tesla_model_s_hvac_climate_system
temperature: 26
service: climate.set_temperature
Kod för att låsa upp.
- id: 'whatevah2'
alias: 'Action: Turn on Tesla heat'
trigger:
- event_data:
actionName: action_tesla_unlock
event_type: ios.action_fired
platform: event
condition: []
action:
- data:
entity_id: lock.tesla_model_s_door_lock
service: lock.unlock
Bifogar skärmdump från Apple Watch och från konfigureringen i Home Assistants app. Kontrollerna blir även tillgängliga från iPhones hemskärm.
Apple Watch och Home Assistant
Moderator: Redaktion
- loftux
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: Apple Watch och Home Assistant
Tack för tipset!
Hur hanterar Home Assistant polling? Såg att det är ett intervall, men låter den bilen sova korrekt?
Verkar sakna frunk öppning?
Krävs det att man är ansluten till det egna nätet då Home Assistant körs på egen server (typ Raspberry)? Är ju bra om det går använda det när man är hemifrån med bilen.
Hur hanterar Home Assistant polling? Såg att det är ett intervall, men låter den bilen sova korrekt?
Krävs det att man är ansluten till det egna nätet då Home Assistant körs på egen server (typ Raspberry)? Är ju bra om det går använda det när man är hemifrån med bilen.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Re: Apple Watch och Home Assistant
Pollning ställer man in i Teslakonfigurationen. Jag har ställt in den på att läsa av bilen en gång i timmen för att undvika vampire drain. Kommandon skickas förstås direkt.loftux skrev:Tack för tipset!
Finns inte stöd för frunk, bagageluckan, strålkastare och tutan än, tyvärr.
Kan du konfigurera upp din brandvägg så går det att anropa Home Assistant på distans, annars finns https://www.nabucasa.com NabuCasa Home Assistant Cloud, som agerar brygga mot hemsystemet, men den tjänsten kostar 5 USD per månad. Fungerar utmärkt dock.
Författare och bloggare. Model S 2023