Bagageutrymme

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Fredrikb
Teslaägare

Bagageutrymme

Inlägg av Fredrikb »

Finns det någon vänlig själ här som skulle kunna mäta hur stort bagageutrymmet på en modem s är. Skulle vilja ha följande mått: djup från tröskeln till baksätet nere vid golvet.
Bredd.
Höjd från golv till glasrutan framme vid baksätet.
Höjd från golv till glasrutan bak vid tröskeln.

Har en stor hund som ska få plats i bilen vid ett ev köp. Var inne och provade med hunden för några veckor sedan, men skulle vilja jämföra måtten lite mer noggrant mot min xc70.

Med vänlig hälsning, Fredrik
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Re: Bagageutrymme

Inlägg av Lessmog »

Har just krupit runt i min baklucka :-)

Djup tröskel till baksäte på golvet: 113 cm
Bredd: 97,5 cm vid hjulhusen (164 cm i bak utan subwoofer)
Höjd vid baksäte till glas: 76 cm
Höjd till glas vid rutans bakkant: 60 cm
Höjd till luckans insida vid rutans bakkant: 50 cm

Ungefärliga mått. Rutan går inte allra längst bak, det finns några cm till men den sista delen sluttar brant.

Hoppas det var till hjälp :-)
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare

Inlägg av Stefan »

Hur djuot är det om man fäller baksätet?
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Användarvisningsbild
Fredrikb
Teslaägare

Inlägg av Fredrikb »

Strålande, tack så mycket.
Nu ska jag ut och jämföra med Volvon.

mvh Fredrik
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Stefan skrev:
Hur djuot är det om man fäller baksätet?
Ah. Tänkte inte på det. /lorry
Men enligt Tesla-Björn ryms ett par sovande asiater ... på längden :)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Lessmog skrev:
Kan du även kolla måtten i frunken när luckan är stängd, nu när du ändå har måttbandet framme. ;)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Nicke Nyfiken skrev:
Lessmog skrev:
Kan du även kolla måtten i frunken när luckan är stängd, nu när du ändå har måttbandet framme. ;)
Nä, då måste man nog ha en lagom stor hund -- en Måttweiler. :lol:
Användarvisningsbild
Mgyllestad
Teslaägare

Inlägg av Mgyllestad »

Fredrikb skrev:
Finns det någon vänlig själ här som skulle kunna mäta hur stort bagageutrymmet på en modem s är. Skulle vilja ha följande mått: djup från tröskeln till baksätet nere vid golvet.
Bredd.

Har en stor hund som ska få plats i bilen vid ett ev köp. Var inne och provade med hunden för några veckor sedan, men skulle vilja jämföra måtten lite mer noggrant mot min xc70.

Hej

Vi har precis provat att åka hela familjen (jag själv, frugan och två barn) på en resa över helgen med en hund i bur bak. Nu är hunden, rhodesian ridgeback, bara valp fortfarande men kan trots allt konstatera att det är gott om plats. Försöker lägga in en bild, som i och för sig saknar all annan packning. Kan konstatera att det gick utmärkt. Baksidan är att det inte går att komma åt utrymmet under buren på ett enkelt sätt. Där bör inte de extra bajspåsarna backas (vet jag nu...) :?
bur2.jpg
Användarvisningsbild
Fredrikb
Teslaägare

Inlägg av Fredrikb »

Mgyllestad skrev:
Fredrikb skrev:
Bredd.

Hej

Vi har precis provat att åka hela familjen (jag själv, frugan och två barn) på en resa över helgen med en hund i bur bak. Nu är hunden, rhodesian ridgeback, bara valp fortfarande men kan trots allt konstatera att det är gott om plats. Försöker lägga in en bild, som i och för sig saknar all annan packning. Kan konstatera att det gick utmärkt. Baksidan är att det inte går att komma åt utrymmet under buren på ett enkelt sätt. Där bör inte de extra bajspåsarna backas (vet jag nu...) :?
Har varit ute och måttat i Volvon och skissat upp på datorn de båda utrymmena. Det som skiljer är 4cm på höjden inne vid sätet till Volvons fördel. Bredden mellan hjulhusen är smalare på teslan men bakom hjulhusen är det mycket bredare. Det som skiljer mest, trodde dock att det skulle vara mer, är den sluttande rutan. Men höjden är även lägre bak vid luckan på Volvon. Sitter förmodligen gångjärn samt förstärkningar där. Min gissning är att hunden, en Grand danois hane, bör ha ganska bra med plats även i teslan. Han ligger ju oftast ner när man kör.

Mvh Fredrik
Användarvisningsbild
Mgyllestad
Teslaägare

Inlägg av Mgyllestad »

Inser att jag kanske sköt lite på sidan av målet med mina svar, men tänkte att jag lägger upp en bild med hund och packning. Tror du var inne på en liten större modell dock ;)
2015-10-10 10.37.19.jpg
Skriv svar