Eon och laddning

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0

Eon och laddning

Inlägg av nek0 »

Får man luras om man är expert?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Eon och laddning

Inlägg av Bjelke »

Jag hade inte tid att lyssna på hela men vad var det som hon lurades med?
Jag hann höra att man "måste" höja till 20A säkringar om man har en laddbox, men hon la ju till att just den dom monterade var på 16A och
isf stämmer det ju som hon sa i princip, men annars är det felaktigt om man antar att boxen går att ställa ner till ex 10A, vilket är precis som jag gör :)
Eller sa hon mer saker som "lurades" ?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Bjelke skrev:
Jag hade inte tid att lyssna på hela men vad var det som hon lurades med?
Jag hann höra att man "måste" höja till 20A säkringar om man har en laddbox, men hon la ju till att just den dom monterade var på 16A och
isf stämmer det ju som hon sa i princip, men annars är det felaktigt om man antar att boxen går att ställa ner till ex 10A, vilket är precis som jag gör :)
Eller sa hon mer saker som "lurades" ?
Han har redan 20A och måste uppgradera till 25A. Normal installation kostar inte över 20 000kr heller :D
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Det finns så mycket felaktigheter och ren desinformation kring elbilar och laddning, och elbolagen är en del av detta.

Som ”Teslaägare” fick jag ett förmånligt erbjudande från Kraftringen (nätägare där jag bor) innehållande en 16A 1-fas laddbox inkl. installation, till det facila priset av 19.995:- (Ordinarie pris 24.995:-)

Kraftringen tyckte att jag skulle ”framtidssäkra” min bostad genom att installera deras 1-fas laddbox. Sedan följde ett antal BS argument som många okunniga säkert tycker är rimliga. Kontentan blir att många måste höja huvudsäkringarna och därmed ökar abonnemangskostnaden för att ladda 1-fas istället för att ladda 3-fas med lägre ström.

Jag skrev till dem och bad dem sluta lura sina okunniga kunder.

Två dagar senare ringde den kampanjansvarige på Kraftringen och undrade vad jag menade. Sedan hade vi ett väldigt långt samtal och det var uppenbart att han inte hade en aning om elbilar och laddning. Det slutade med att han tackade så mycket för all information han fått och att de definitivt skulle se över sin laddbox kampanj.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Nicke Nyfiken skrev:
Det finns så mycket felaktigheter och ren desinformation kring elbilar och laddning, och elbolagen är en del av detta.

Som ”Teslaägare” fick jag ett förmånligt erbjudande från Kraftringen (nätägare där jag bor) innehållande en 16A 1-fas laddbox inkl. installation, till det facila priset av 19.995:- (Ordinarie pris 24.995:-)

Kraftringen tyckte att jag skulle ”framtidssäkra” min bostad genom att installera deras 1-fas laddbox. Sedan följde ett antal BS argument som många okunniga säkert tycker är rimliga. Kontentan blir att många måste höja huvudsäkringarna och därmed ökar abonnemangskostnaden för att ladda 1-fas istället för att ladda 3-fas med lägre ström.

Jag skrev till dem och bad dem sluta lura sina okunniga kunder.

Två dagar senare ringde den kampanjansvarige på Kraftringen och undrade vad jag menade. Sedan hade vi ett väldigt långt samtal och det var uppenbart att han inte hade en aning om elbilar och laddning. Det slutade med att han tackade så mycket för all information han fått och att de definitivt skulle se över sin laddbox kampanj.
Jo men hon sa att hon är expert :)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Världen är full av själutnämnda experter.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Ja verkligen!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18