
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... e-avgaser/
Moderator: Redaktion
Om det är ett korrekt val så bevisar det med all tydlighet att en Volvohybrid är ett felaktigt val.Verdi skrev:Tror nog det är ett korrekt val faktiskt. Batteriet är så pass litet. Har det ens uppvärmning av sig själv?
Nicke Nyfiken skrev:Om det är ett korrekt val så bevisar det med all tydlighet att en Volvohybrid är ett felaktigt val.Verdi skrev:Tror nog det är ett korrekt val faktiskt. Batteriet är så pass litet. Har det ens uppvärmning av sig själv?
loftux skrev:Har det tagits med när det beräknas utsläpp? Skulle inte förvåna mig om det varit avslaget vid tester, orenade utsläpp lär ju lägga till en hel del. Enligt volvocars.se Koldioxidutsläpp (WLTP): 67 g/km.
Kommer de över gränsen för miljöbil om testerna är riktiga?
Sant, men nu handlar det om Koldioxidutsläppen där en förbrukning på 0,13liter/mil borde bli i häraden 0,13*2850=370gram/mil eller 37g/km CO2Verdi skrev:loftux skrev:Har det tagits med när det beräknas utsläpp? Skulle inte förvåna mig om det varit avslaget vid tester, orenade utsläpp lär ju lägga till en hel del. Enligt volvocars.se Koldioxidutsläpp (WLTP): 67 g/km.
Kommer de över gränsen för miljöbil om testerna är riktiga?
En kall bensinmotor renar inte heller sina utsläpp.
Fast det är ju som att säga att bensinmotorns utsläpp skall räknas in vid eldrift ?Teslalink skrev:Sant, men nu handlar det om Koldioxidutsläppen där en förbrukning på 0,13liter/mil borde bli i häraden 0,13*2850=370gram/mil eller 37g/km CO2Verdi skrev:loftux skrev:Har det tagits med när det beräknas utsläpp? Skulle inte förvåna mig om det varit avslaget vid tester, orenade utsläpp lär ju lägga till en hel del. Enligt volvocars.se Koldioxidutsläpp (WLTP): 67 g/km.
Kommer de över gränsen för miljöbil om testerna är riktiga?
En kall bensinmotor renar inte heller sina utsläpp.
Teslalink skrev:Sant, men nu handlar det om Koldioxidutsläppen där en förbrukning på 0,13liter/mil borde bli i häraden 0,13*2850=370gram/mil eller 37g/km CO2Verdi skrev:loftux skrev:Har det tagits med när det beräknas utsläpp? Skulle inte förvåna mig om det varit avslaget vid tester, orenade utsläpp lär ju lägga till en hel del. Enligt volvocars.se Koldioxidutsläpp (WLTP): 67 g/km.
Kommer de över gränsen för miljöbil om testerna är riktiga?
En kall bensinmotor renar inte heller sina utsläpp.
Men det gör den jo enligt WLTC.Stevvee skrev:Fast det är ju som att säga att bensinmotorns utsläpp skall räknas in vid eldrift ?Teslalink skrev:Sant, men nu handlar det om Koldioxidutsläppen där en förbrukning på 0,13liter/mil borde bli i häraden 0,13*2850=370gram/mil eller 37g/km CO2Verdi skrev:loftux skrev:Har det tagits med när det beräknas utsläpp? Skulle inte förvåna mig om det varit avslaget vid tester, orenade utsläpp lär ju lägga till en hel del. Enligt volvocars.se Koldioxidutsläpp (WLTP): 67 g/km.
Kommer de över gränsen för miljöbil om testerna är riktiga?
En kall bensinmotor renar inte heller sina utsläpp.
Är inte beräkningen för en hybrid genomsnittsutsläpp? Dvs för att komma ner i de låga nivåerna så krävs en viss andel elkörning av den totala sträckan av WLTP. Därmed bör utsläppet från värmaren tas med.Stevvee skrev:Fast det är ju som att säga att bensinmotorns utsläpp skall räknas in vid eldrift ?Teslalink skrev:Sant, men nu handlar det om Koldioxidutsläppen där en förbrukning på 0,13liter/mil borde bli i häraden 0,13*2850=370gram/mil eller 37g/km CO2Verdi skrev:loftux skrev:Har det tagits med när det beräknas utsläpp? Skulle inte förvåna mig om det varit avslaget vid tester, orenade utsläpp lär ju lägga till en hel del. Enligt volvocars.se Koldioxidutsläpp (WLTP): 67 g/km.
Kommer de över gränsen för miljöbil om testerna är riktiga?
En kall bensinmotor renar inte heller sina utsläpp.
Men du behöver ju bocka i värmaren för att den skall vara aktiv.loftux skrev:Är inte beräkningen för en hybrid genomsnittsutsläpp? Dvs för att komma ner i de låga nivåerna så krävs en viss andel elkörning av den totala sträckan av WLTP. Därmed bör utsläppet från värmaren tas med.Stevvee skrev:Fast det är ju som att säga att bensinmotorns utsläpp skall räknas in vid eldrift ?Teslalink skrev:Sant, men nu handlar det om Koldioxidutsläppen där en förbrukning på 0,13liter/mil borde bli i häraden 0,13*2850=370gram/mil eller 37g/km CO2Verdi skrev:loftux skrev:Har det tagits med när det beräknas utsläpp? Skulle inte förvåna mig om det varit avslaget vid tester, orenade utsläpp lär ju lägga till en hel del. Enligt volvocars.se Koldioxidutsläpp (WLTP): 67 g/km.
Kommer de över gränsen för miljöbil om testerna är riktiga?
En kall bensinmotor renar inte heller sina utsläpp.
Ja och återigen, värmaren kan väljas att köras eller inte. Precis som att välja att inte ladda en hybrid eller ej. Aktivt val från föraren.loftux skrev:Är inte beräkningen för en hybrid genomsnittsutsläpp? Dvs för att komma ner i de låga nivåerna så krävs en viss andel elkörning av den totala sträckan av WLTP. Därmed bör utsläppet från värmaren tas med.Stevvee skrev:Fast det är ju som att säga att bensinmotorns utsläpp skall räknas in vid eldrift ?Teslalink skrev:Sant, men nu handlar det om Koldioxidutsläppen där en förbrukning på 0,13liter/mil borde bli i häraden 0,13*2850=370gram/mil eller 37g/km CO2Verdi skrev:loftux skrev:Har det tagits med när det beräknas utsläpp? Skulle inte förvåna mig om det varit avslaget vid tester, orenade utsläpp lär ju lägga till en hel del. Enligt volvocars.se Koldioxidutsläpp (WLTP): 67 g/km.
Kommer de över gränsen för miljöbil om testerna är riktiga?
En kall bensinmotor renar inte heller sina utsläpp.
Men värmaren är jo inte et enda som drar bensin.Stevvee skrev:
Men du behöver ju bocka i värmaren för att den skall vara aktiv.
Så funkade inte den Optima jag hade. Där användes vanliga motorn för att värma kupé vid batteridrift, detta märker man såklart som förare. För att komma runt problemet fick man slå av AC. Ingen extra värmare fanns på den Optiman.heldiggrisen skrev:Samma gör Kia (åtminstone med Optima)
Mätningar är gjorda som visar att för att få ut så bra energiuttag som möjlig på en el-bensin-hybrid, så bör man driva bilen framåt på el och värma upp med bensin.
Problemet blir om man inte får valet, speciellt på kortare turer (under el range). Lägger man till en option för föraren att köra enbart på el (också uppvärmningen) så ser jag inte problemet.
Man bör ha tre inställningar:
-Enbart el
-hybridläge
-Bensinläge
Förlåt jag formulerade mig dålig.default skrev:Så funkade inte den Optima jag hade. Där användes vanliga motorn för att värma kupé vid batteridrift, detta märker man såklart som förare. För att komma runt problemet fick man slå av AC. Ingen extra värmare fanns på den Optiman.heldiggrisen skrev:Samma gör Kia (åtminstone med Optima)
Mätningar är gjorda som visar att för att få ut så bra energiuttag som möjlig på en el-bensin-hybrid, så bör man driva bilen framåt på el och värma upp med bensin.
Problemet blir om man inte får valet, speciellt på kortare turer (under el range). Lägger man till en option för föraren att köra enbart på el (också uppvärmningen) så ser jag inte problemet.
Man bör ha tre inställningar:
-Enbart el
-hybridläge
-Bensinläge
Tror jag missuppfattade dig.heldiggrisen skrev:Men värmaren är jo inte et enda som drar bensin.Stevvee skrev:
Men du behöver ju bocka i värmaren för att den skall vara aktiv.
WLTP går över 23,25 km, 30 minuter körning plus ungefär 4 minuter stillestånd fördelat under testet. Maxfart 131km/t. Klart att bensinmotorn startar under testet, kanske speciellt under accelerationer.
Hur man har valt att testa Volvon vet jag inte, men någon form av hybrid mode brukar vara standard.
Annars kan man jo köra hel-elektrisk så länge det går (0g Co2) och låta bensinmotorn ta över helt och hållet när batteriet tar slut (205g/km) sen fördelar man resultatet över 23,25km
När det gäller om man värmaren i akt när man beräknar co2, så står det följande:
Additional features (which can differ per car) are taken into account
När det gäller testtemperatur:
Measurements at 23°C, CO2 values corrected to 14°C
https://www.wltpfacts.eu/from-nedc-to-wltp-change/
Fast var det så från början? Det står ju att detta rör den "uppgraderade" versionen. Är det inte då en ny där denna lösning är en nyhet?Stevvee skrev:Läste artikeln nu. ”Avslöjat” haha snacka om sena på bollen när det varit så sen första T8 komär ju bara några år den har funnits och inte direkt något Volvo har hållit hemligt.
Nepp. Alla T8or har såhär.Jerker skrev:Fast var det så från början? Det står ju att detta rör den "uppgraderade" versionen. Är det inte då en ny där denna lösning är en nyhet?Stevvee skrev:Läste artikeln nu. ”Avslöjat” haha snacka om sena på bollen när det varit så sen första T8 komär ju bara några år den har funnits och inte direkt något Volvo har hållit hemligt.
OKStevvee skrev:Nepp. Alla T8or har såhär.Jerker skrev:Fast var det så från början? Det står ju att detta rör den "uppgraderade" versionen. Är det inte då en ny där denna lösning är en nyhet?Stevvee skrev:Läste artikeln nu. ”Avslöjat” haha snacka om sena på bollen när det varit så sen första T8 komär ju bara några år den har funnits och inte direkt något Volvo har hållit hemligt.
Förra generationens V60 hade däremot elvärmare