Model S begagnad val av modell
Moderator: Redaktion
Model S begagnad val av modell
Hej,
Har bestämt mig att ändra om mitt bilinnehav och inser att Model S 7 sits täcker mina behov väl.
När jag försöker hitta bil så är det en djungel av olika modeller så försöker bena ut det:
- jag vill ha bakhjulsdriven med så mycket effekt som möjligt
- bryr mig inte om Autopilot
- vill ha gratis Supercharger (som princip vill jag inte behöva betala för en tjänst där de i princip har monopol)
- 7 sits samt takräcke
Har jag analyserat rätt att det är P85+med sjusits samt panorama jag ska ha?
Varför har vissa 421hk och andra 470hk?
Kan man stänga av traction control helt och finns det något sportläge på traction controlen?
Då jag aldrig kollat på Tesla tidigare har jag ingen aning vad som är rimligt pris, vad är rimligt att betala? (Gärna under 7k mil)
Har bestämt mig att ändra om mitt bilinnehav och inser att Model S 7 sits täcker mina behov väl.
När jag försöker hitta bil så är det en djungel av olika modeller så försöker bena ut det:
- jag vill ha bakhjulsdriven med så mycket effekt som möjligt
- bryr mig inte om Autopilot
- vill ha gratis Supercharger (som princip vill jag inte behöva betala för en tjänst där de i princip har monopol)
- 7 sits samt takräcke
Har jag analyserat rätt att det är P85+med sjusits samt panorama jag ska ha?
Varför har vissa 421hk och andra 470hk?
Kan man stänga av traction control helt och finns det något sportläge på traction controlen?
Då jag aldrig kollat på Tesla tidigare har jag ingen aning vad som är rimligt pris, vad är rimligt att betala? (Gärna under 7k mil)
Re: Model S begagnad val av modell
Har ägt och kört en MS P85. Tillverkad våren 2014. Har nu en 90D. Samma acceleration, men det märks tydlig skillnad på greppet. Man kan inte gasa för fullt i skarpa kurvor och i rondeller med P85:an. Då får man kast med bakvagnen. Ingen AP. RWD-bilar har alla gratis SuC om det inte är 60 modellen. Du måste välja en bil med panorama-tak och bilen ska ha de 2 extra bakvända stolarna från födseln. Värme o ventilation är effektivare på nyare bilar. Plus för stor frunk. Drive Unit har 8 års nybilsgaranti. vilket kan behövas!
- sven-labil
- Teslaägare
- Inlägg: 279
- Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/ola13743
Re: Model S begagnad val av modell
Ja, om du vill ha det sportigare Performance Plus-chassit som många påstår gör underverk, effektuttaget är samma för alla P85. Själv märkte jag ingen skillnad på vägegenskaperna hos min kompis 85D, en tidig P85D med Performance Plus-chassi och en P85+ förrän jag gasade... P85+ är den roligaste Teslamodell jag kört, men inte för att den kändes sportigare att köra utan för att den kändes som en gammal övermotoriserad muskelbilBjorre82 skrev:Har jag analyserat rätt att det är P85+med sjusits samt panorama jag ska ha?

Tänk på att nackstöden i baksätet på en tidig S är för låga för många vuxna, alla är ungefär likadana som mittplatsens är nu.
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Re: Model S begagnad val av modell
Välj hellre en nyare 85D eller 90D med fler mil. Då behåller du batterigarantin längre, får samma prestanda, bättre grepp, bättre stolar, AP, rattvärme, bättre ljudisolering... En modernare och bättre bil. Dock kanske inte lika rolig att köra och så får man inte lika stor frunk.
Re: Model S begagnad val av modell
Tack!
- nackstöden bak är ju inte bra, går det att byta?
- förstår att nyare är modernare, men AWD gillar jag inte. Tycker RWD är roligare samt att jag vill ha maxvolym i frunken.
-Övermotoriserad muskelbil är precis det jag gillar (kör AMG C63s idag som är tyskarnas variant av muskelbil)
Om jag inte bryr mig om AP men många andra verkar göra det borde inte det återspegla sig på priset? Vad är rimligt att betala??
- nackstöden bak är ju inte bra, går det att byta?
- förstår att nyare är modernare, men AWD gillar jag inte. Tycker RWD är roligare samt att jag vill ha maxvolym i frunken.
-Övermotoriserad muskelbil är precis det jag gillar (kör AMG C63s idag som är tyskarnas variant av muskelbil)
Om jag inte bryr mig om AP men många andra verkar göra det borde inte det återspegla sig på priset? Vad är rimligt att betala??
Re: Model S begagnad val av modell
Bjorre82 skrev:Tack!
- nackstöden bak är ju inte bra, går det att byta?
- förstår att nyare är modernare, men AWD gillar jag inte. Tycker RWD är roligare samt att jag vill ha maxvolym i frunken.
-Övermotoriserad muskelbil är precis det jag gillar (kör AMG C63s idag som är tyskarnas variant av muskelbil)
Om jag inte bryr mig om AP men många andra verkar göra det borde inte det återspegla sig på priset? Vad är rimligt att betala??
Nej, AP är inte så viktigt för mig heller. Däremot gillar jag AWD och nextgen-stolarna som faktiskt har lite sidostöd. Igår när jag körde hem från jobbet fick jag fyrhjulsspinn när jag låg i 100 km/h och stampade ner gaspedalen på min S 100D. Orkar inte ens tänka på hur en RWD beter sig.


Är väl nästan inga P85 som har AP så det är nog en icke-fråga på just den modellen.
Re: Model S begagnad val av modell
Bjorre82 skrev:Och varför uppges vissa p85 till 421hk och vissa 470?
Tror den högre siffran är elmotorn maxeffekt. Dock kan inte batteriet ge mer effekt än som räcker till 421 hk.
- sven-labil
- Teslaägare
- Inlägg: 279
- Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/ola13743
Re: Model S begagnad val av modell
De är fast monterade (dumt på många sätt) men det borde gå att byta hela ryggstödet om de inte ändrat några fästpunkter. En del bygger iaf. om till sjusits och då behövs ett fäste för barnstolarnas ryggstöd, fast det går kanske att få dit separat...Bjorre82 skrev:- nackstöden bak är ju inte bra, går det att byta?
Senast redigerad av sven-labil, redigerad totalt 1 gånger.
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Model S begagnad val av modell
Kanske titta på NEOs bil? Om den inte är såld.
Tesla Model S P85+ AP1
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app
Tesla Model S P85+ AP1
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model S begagnad val av modell
Känner igen det, min AMG går ut tvären även på fyran med vinterhjulen men jag gillar bilar med mer motor än grepp så länge man kan koppla ur TC.Verdi skrev:Bjorre82 skrev:Tack!
- nackstöden bak är ju inte bra, går det att byta?
- förstår att nyare är modernare, men AWD gillar jag inte. Tycker RWD är roligare samt att jag vill ha maxvolym i frunken.
-Övermotoriserad muskelbil är precis det jag gillar (kör AMG C63s idag som är tyskarnas variant av muskelbil)
Om jag inte bryr mig om AP men många andra verkar göra det borde inte det återspegla sig på priset? Vad är rimligt att betala??
Nej, AP är inte så viktigt för mig heller. Däremot gillar jag AWD och nextgen-stolarna som faktiskt har lite sidostöd. Igår när jag körde hem från jobbet fick jag fyrhjulsspinn när jag låg i 100 km/h och stampade ner gaspedalen på min S 100D. Orkar inte ens tänka på hur en RWD beter sig.Man får nog köra med ett ägg under foten när det är halt.
Är väl nästan inga P85 som har AP så det är nog en icke-fråga på just den modellen.
Kan man koppla ur TC på alla Model S??
Re: Model S begagnad val av modell
Ja den specen är sjysst men förstår inte prissättningarna på dessa bilar. Varför kostar den som säljs privat lika mycket som denna som säljs av firma med halva milen??? Som sagt är rookie på Tesla så blir lätt lite tokigt när jag bara tittar modell/mil..taliz skrev:Kanske titta på NEOs bil? Om den inte är såld.
Tesla Model S P85+ AP1
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app
https://www.blocket.se/vi/89126240.htm
Re: Model S begagnad val av modell
Jo, tror det går på alla via nåt som heter dynotest mode.Bjorre82 skrev:Känner igen det, min AMG går ut tvären även på fyran med vinterhjulen men jag gillar bilar med mer motor än grepp så länge man kan koppla ur TC.Verdi skrev:Bjorre82 skrev:Tack!
- nackstöden bak är ju inte bra, går det att byta?
- förstår att nyare är modernare, men AWD gillar jag inte. Tycker RWD är roligare samt att jag vill ha maxvolym i frunken.
-Övermotoriserad muskelbil är precis det jag gillar (kör AMG C63s idag som är tyskarnas variant av muskelbil)
Om jag inte bryr mig om AP men många andra verkar göra det borde inte det återspegla sig på priset? Vad är rimligt att betala??
Nej, AP är inte så viktigt för mig heller. Däremot gillar jag AWD och nextgen-stolarna som faktiskt har lite sidostöd. Igår när jag körde hem från jobbet fick jag fyrhjulsspinn när jag låg i 100 km/h och stampade ner gaspedalen på min S 100D. Orkar inte ens tänka på hur en RWD beter sig.Man får nog köra med ett ägg under foten när det är halt.
Är väl nästan inga P85 som har AP så det är nog en icke-fråga på just den modellen.
Kan man koppla ur TC på alla Model S??
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Model S begagnad val av modell
P85 och P85+ har samma prestanda. Tesla uppgav 421 hk vid försäljningen, men elmotorn är på 478 hk. De som satt en P85/P85+ i bromsbänk har oftast hamnat kring 435-440 hk på bakhjulen så troligtvis har Tesla uppgivit för låg effekt eller så har de ökat effekten i efterhand via mjukvaruuppdatering, liksom man gjort med flera andra modeller.
P85 har vanlig stålfjädring medan P85+ har luftfjädring. Det är den enda skillnaden.
Det finns bilar med AP om än ganska få. Men har bilarna AP har de också de nya större nackstöden samt en del andra uppdateringar som t ex instrumentdisplay med högre upplösning, nytt TPMS, nya rattspakar mm som kom i oktober -14.
P85 har vanlig stålfjädring medan P85+ har luftfjädring. Det är den enda skillnaden.
Det finns bilar med AP om än ganska få. Men har bilarna AP har de också de nya större nackstöden samt en del andra uppdateringar som t ex instrumentdisplay med högre upplösning, nytt TPMS, nya rattspakar mm som kom i oktober -14.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Model S begagnad val av modell
Blocketbilen är tillverkad innan oktober -14 och saknar därmed uppdateringarna inkl Autopilot. Det gör mycket på priset.Bjorre82 skrev:Ja den specen är sjysst men förstår inte prissättningarna på dessa bilar. Varför kostar den som säljs privat lika mycket som denna som säljs av firma med halva milen??? Som sagt är rookie på Tesla så blir lätt lite tokigt när jag bara tittar modell/mil..taliz skrev:Kanske titta på NEOs bil? Om den inte är såld.
Tesla Model S P85+ AP1
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app
https://www.blocket.se/vi/89126240.htm
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Model S begagnad val av modell
Tack då förstår jag!! Egentligen kan jag ta vanlig P85 då och generellt gillar jag Bilstein så ett B8 kit på sådan så borde det bli kanon! TackNicke Nyfiken skrev:P85 och P85+ har samma prestanda. Tesla uppgav 421 hk vid försäljningen, men elmotorn är på 478 hk. De som satt en P85/P85+ i bromsbänk har oftast hamnat kring 435-440 hk på bakhjulen så troligtvis har Tesla uppgivit för låg effekt eller så har de ökat effekten i efterhand via mjukvaruuppdatering, liksom man gjort med flera andra modeller.
P85 har vanlig stålfjädring medan P85+ har luftfjädring. Det är den enda skillnaden.
Det finns bilar med AP om än ganska få. Men har bilarna AP har de också de nya större nackstöden samt en del andra uppdateringar som t ex instrumentdisplay med högre upplösning, nytt TPMS, nya rattspakar mm som kom i oktober -14.
Re: Model S begagnad val av modell
Är inte plus chassit hårdare/lägre? Grövre krängningshämmare osv eller vad det nu heter...?Bjorre82 skrev:Tack då förstår jag!! Egentligen kan jag ta vanlig P85 då och generellt gillar jag Bilstein så ett B8 kit på sådan så borde det bli kanon! TackNicke Nyfiken skrev:P85 och P85+ har samma prestanda. Tesla uppgav 421 hk vid försäljningen, men elmotorn är på 478 hk. De som satt en P85/P85+ i bromsbänk har oftast hamnat kring 435-440 hk på bakhjulen så troligtvis har Tesla uppgivit för låg effekt eller så har de ökat effekten i efterhand via mjukvaruuppdatering, liksom man gjort med flera andra modeller.
P85 har vanlig stålfjädring medan P85+ har luftfjädring. Det är den enda skillnaden.
Det finns bilar med AP om än ganska få. Men har bilarna AP har de också de nya större nackstöden samt en del andra uppdateringar som t ex instrumentdisplay med högre upplösning, nytt TPMS, nya rattspakar mm som kom i oktober -14.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Model S begagnad val av modell
Plus chassit är hårdare än den vanliga luftfjädringen. Men höjden är samma vad jag vet.Verdi skrev:Är inte plus chassit hårdare/lägre? Grövre krängningshämmare osv eller vad det nu heter...?Bjorre82 skrev:Tack då förstår jag!! Egentligen kan jag ta vanlig P85 då och generellt gillar jag Bilstein så ett B8 kit på sådan så borde det bli kanon! TackNicke Nyfiken skrev:P85 och P85+ har samma prestanda. Tesla uppgav 421 hk vid försäljningen, men elmotorn är på 478 hk. De som satt en P85/P85+ i bromsbänk har oftast hamnat kring 435-440 hk på bakhjulen så troligtvis har Tesla uppgivit för låg effekt eller så har de ökat effekten i efterhand via mjukvaruuppdatering, liksom man gjort med flera andra modeller.
P85 har vanlig stålfjädring medan P85+ har luftfjädring. Det är den enda skillnaden.
Det finns bilar med AP om än ganska få. Men har bilarna AP har de också de nya större nackstöden samt en del andra uppdateringar som t ex instrumentdisplay med högre upplösning, nytt TPMS, nya rattspakar mm som kom i oktober -14.
Vanliga luftfjädringen var svampigare än stålfjädringen men med plus chassit blev de mer likvärdiga.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Model S begagnad val av modell
Ok men är det då:
- hårdare bussningar- på 6 år gammal bil inte värt mycket då jag ändå lär byta då jag gillar tighta bilar
- luftfjädring är ju bekvämt men inte min prioritet då det ofta är dåligt som andra köpare samt att tycker en bil med välavstämd setup oftast är bättre hjulkontroll. Bilstein har ju B8 till dom och de är vet jag att jag gillar.
- krängningshämmare, om det är grövre på plus modellen borde det finnas att köpa från Tesla som reservdel och då ingen big deal? Låter spontant som + inte är viktigt så länge icke + är 20k lägre i pris.
- var det någon skillnad på interiör?
Finns det nyare bakhjulsdrivna modeller med liknande effekt??
- hårdare bussningar- på 6 år gammal bil inte värt mycket då jag ändå lär byta då jag gillar tighta bilar
- luftfjädring är ju bekvämt men inte min prioritet då det ofta är dåligt som andra köpare samt att tycker en bil med välavstämd setup oftast är bättre hjulkontroll. Bilstein har ju B8 till dom och de är vet jag att jag gillar.
- krängningshämmare, om det är grövre på plus modellen borde det finnas att köpa från Tesla som reservdel och då ingen big deal? Låter spontant som + inte är viktigt så länge icke + är 20k lägre i pris.
- var det någon skillnad på interiör?
Finns det nyare bakhjulsdrivna modeller med liknande effekt??
- sven-labil
- Teslaägare
- Inlägg: 279
- Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/ola13743
Re: Model S begagnad val av modell
En sen S75 kanske? Det verkar vara delade meningar om när de fick en motsvarande förbättring som S75D, känd som "uncorked", men det verkar som om de flesta S75 inte kan korkas upp.Bjorre82 skrev:Finns det nyare bakhjulsdrivna modeller med liknande effekt??
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Model S begagnad val av modell
Läste du beskrivningen?Nicke Nyfiken skrev:Blocketbilen är tillverkad innan oktober -14 och saknar därmed uppdateringarna inkl Autopilot. Det gör mycket på priset.Bjorre82 skrev:Ja den specen är sjysst men förstår inte prissättningarna på dessa bilar. Varför kostar den som säljs privat lika mycket som denna som säljs av firma med halva milen??? Som sagt är rookie på Tesla så blir lätt lite tokigt när jag bara tittar modell/mil..taliz skrev:Kanske titta på NEOs bil? Om den inte är såld.
Tesla Model S P85+ AP1
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app
https://www.blocket.se/vi/89126240.htm
NEO har ju lagt ner sexsiffriga belopp på den.
Bara facelift kostar väl 40-50 loppor. Nya stolar ngt liknande.
Sen har den som sagt Autopilot vilket jag inte skulle köpa någon utan. Hårdare chassit vilket du nog lär gilla.
Dussintals grejer fixade. Han verkar noga. Det är en unicorn.
Värt en bra slant mer IMO.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model S begagnad val av modell
Jag har också haft en P85 och en 90D. På pappret är de lika, men i P85:an får man en kraftigare spark i röven, förutsatt däcken hittar nånting att bita i, vilket de inte alltid gör.Delta skrev:Har ägt och kört en MS P85. Tillverkad våren 2014. Har nu en 90D. Samma acceleration, men det märks tydlig skillnad på greppet. Man kan inte gasa för fullt i skarpa kurvor och i rondeller med P85:an. Då får man kast med bakvagnen. Ingen AP. RWD-bilar har alla gratis SuC om det inte är 60 modellen. Du måste välja en bil med panorama-tak och bilen ska ha de 2 extra bakvända stolarna från födseln. Värme o ventilation är effektivare på nyare bilar. Plus för stor frunk. Drive Unit har 8 års nybilsgaranti. vilket kan behövas!
Som Delta säger så får man vara försiktig med högerfoten. Jag har lyckats få hjulspinn i alla tänkbara hastigheter, det räcker att vägbanan är lite våt. En del ofrivilliga och rätt så spektakulära (och roliga) bredställ får man räkna med när man är ovan. På blankis har jag däremot inte haft några problem, då funkar antispinnsystemet otroligt bra. Bilen vet tydligen när det roliga är över.
P85:an är en nöjesmaskin medan 90D är hur trygg som helst, men lite tråkigare i jämförelse.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Model S begagnad val av modell
Ja jag har läst beskrivningen på NEOs bil och tycker det är högst rimligt om den kostar mer än den äldre bilen utan AP, även om NEOs bil gått längre. Framgick inte det av mitt inlägg?taliz skrev:Läste du beskrivningen?Nicke Nyfiken skrev:Blocketbilen är tillverkad innan oktober -14 och saknar därmed uppdateringarna inkl Autopilot. Det gör mycket på priset.Bjorre82 skrev:Ja den specen är sjysst men förstår inte prissättningarna på dessa bilar. Varför kostar den som säljs privat lika mycket som denna som säljs av firma med halva milen??? Som sagt är rookie på Tesla så blir lätt lite tokigt när jag bara tittar modell/mil..taliz skrev:Kanske titta på NEOs bil? Om den inte är såld.
Tesla Model S P85+ AP1
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app
https://www.blocket.se/vi/89126240.htm
NEO har ju lagt ner sexsiffriga belopp på den.
Bara facelift kostar väl 40-50 loppor. Nya stolar ngt liknande.
Sen har den som sagt Autopilot vilket jag inte skulle köpa någon utan. Hårdare chassit vilket du nog lär gilla.
Dussintals grejer fixade. Han verkar noga. Det är en unicorn.
Värt en bra slant mer IMO.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Model S begagnad val av modell
På lite våt vägbana och avstängd anti-spinn går det att få hjulspinn i 70 km/h om man stampar ordentligt.mati skrev:Jag har också haft en P85 och en 90D. På pappret är de lika, men i P85:an får man en kraftigare spark i röven, förutsatt däcken hittar nånting att bita i, vilket de inte alltid gör.
Som Delta säger så får man vara försiktig med högerfoten. Jag har lyckats få hjulspinn i alla tänkbara hastigheter, det räcker att vägbanan är lite våt. En del ofrivilliga och rätt så spektakulära (och roliga) bredställ får man räkna med när man är ovan. På blankis har jag däremot inte haft några problem, då funkar antispinnsystemet otroligt bra. Bilen vet tydligen när det roliga är över.
P85:an är en nöjesmaskin medan 90D är hur trygg som helst, men lite tråkigare i jämförelse.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Model S begagnad val av modell
Det går även med antispinn påslaget, bara bakdäcken är lite halvslitna så...Nicke Nyfiken skrev:På lite våt vägbana och avstängd anti-spinn går det att få hjulspinn i 70 km/h om man stampar ordentligt.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14