Jag har en fråga till de som kanske är mer insatta i ämnet än vad jag är
Jag har bokat service till bilen enligt de punkter som rekommenderas av Tesla, lite filter till klimatanläggningen, smörja bromsarna, kolla bromsvätska etc. Inte för att man måste, men för att det rekommenderas och jag tror det är bra att kunna visa vid eventuell försäljning. Dessutom har Tesla med en punkt att det rekommenderas fyrhjulsinställning. Detta funderar jag på? Om däcken slits jämnt, är inte det ett tecken på att allt är ok? Jag är faktiskt lite orolig att en eventuell inställning kan göra saker och ting värre Behöver man verkligen göra fyrhjulsinställning efter 40.000km om allt är ok?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag har en fråga till de som kanske är mer insatta i ämnet än vad jag är
Jag har bokat service till bilen enligt de punkter som rekommenderas av Tesla, lite filter till klimatanläggningen, smörja bromsarna, kolla bromsvätska etc. Inte för att man måste, men för att det rekommenderas och jag tror det är bra att kunna visa vid eventuell försäljning. Dessutom har Tesla med en punkt att det rekommenderas fyrhjulsinställning. Detta funderar jag på? Om däcken slits jämnt, är inte det ett tecken på att allt är ok? Jag är faktiskt lite orolig att en eventuell inställning kan göra saker och ting värre Behöver man verkligen göra fyrhjulsinställning efter 40.000km om allt är ok?
Finns väl ett bra ordspråk: Att inte pilla på det som fungerar!
Det funkar väl oavsett om det är en Tesla eller en gammal Volvo från 1984.
Om man följer upp mönsterdjup regelbundet (var 1000e mil, eller varje år t.ex) med ett skjutmått, och antecknar så man har koll på om det drar iväg, då ser jag ingen anledning till hjulinställning.
På service (andra bilmärken) brukar de mäta längst till höger, längst till vänster och i mitten på slitbanan, och anteckna i serviceprotokollet.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Håller med, har man koll på däcken så är det bra,
men med ett tillägg (omän kanske helt obvious)
att knepig väghållning och vibrationer också kan vara en direkt följd av hjulvinklar, speciellt på en Tesla.
Håller med, har man koll på däcken så är det bra,
men med ett tillägg (omän kanske helt obvious)
att knepig väghållning och vibrationer också kan vara en direkt följd av hjulvinklar, speciellt på en Tesla.
bilen går ju helt fint, jag har inget att klaga på, så är det kanske bara dumt att börja pilla utan direkt grund. På tidigare bilar (non-Tesla) så har det aldrig varit ett tema med hjulinställningar som en rutinpunkt utan något problem som föranleder det.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
I förköpta servicen kollade de hjulinställningen, men gjorde den bara, mot extra kostnad, om det behövdes. Inget de erbjuder längre?
vet inte, jag jag har inte serviceavtal längre, gick tydligen inte att flytta över från gamla bilen (var väl alldeles för förmånligt antar jag)
Jag menade mest att de kan börja med att kolla om det behövs.
Ja, just det verkar vara lite speciellt. Tesla verkar liksom ta full betalning för fyrhjulsinställning oavsett vad som blir gjort, det är liksom ingen punkt där de bestämmer om de ska göra det eller inte. Däremot en annan lokal verkstad som jag är i kontakt med tar inte betalt om de inte ser något tecken på att inställning är nödvändig.
Model 3-24/Polestar 3-24
I förköpta servicen kollade de hjulinställningen, men gjorde den bara, mot extra kostnad, om det behövdes. Inget de erbjuder längre?
vet inte, jag jag har inte serviceavtal längre, gick tydligen inte att flytta över från gamla bilen (var väl alldeles för förmånligt antar jag)
Jag menade mest att de kan börja med att kolla om det behövs.
Ja, just det verkar vara lite speciellt. Tesla verkar liksom ta full betalning för fyrhjulsinställning oavsett vad som blir gjort, det är liksom ingen punkt där de bestämmer om de ska göra det eller inte. Däremot en annan lokal verkstad som jag är i kontakt med tar inte betalt om de inte ser något tecken på att inställning är nödvändig.
Uhm. Grejen är väl att det är svårt att avgöra utan att mäta, och mäta är just vad man gör när man ställer in.
Dvs man behöver så att säga göra jobbet för att veta om det behövs.
Eller hur förklarar de det hela?
I Väsby ville dom ha typ 1600kr för att mäta upp vinklarna, och sedan timdebitering om det behövdes någon form av justering vilket kan variera
mycket hur lång tid det tar...
Detta var för ett par år sedan.
Jag frågade även här i Bollnäs på en firma och ungefär samma upplägg, 1200kr för enbart mätning och sedan timdebitering om dom skulle justera något...
Om allt är perfekt nu så borde du be dom mäta upp bilen och anteckna vinklarna - så du har en referens om något börjar krångla.
Att sätta upp bilen för mätning är "90%" av jobbet. Att justera är enkelt, om gängor inte är ihoprostade eller trasiga, därav att många tar löpande debitering om något ska justeras.
Vid momentet så mäts vinklarna före och efter och presenteras i ett protokoll. Finns det inga före/efter-vinklar loggade så har det med all sannolikhet fuskats.
På model X är det bara toe in som är justerbar.
Många däckverkstäder har mätmaskiner med data för Tesla. Om dessa mäter att någon vinkel ligger utom toleransen har man troligen inte följt instruktionen för hur luftfjädringen skall hanteras innan inställning. Dessutom skall bilen mätas totalt tom.
Försökte reklamera sedvanligt högt däckslitage på sommardäckens insida.
Mätte hos två däckverkstäder som redovisade att vinklarna var fel.
Tesla tömde milen på minsta pryl och mätte enligt instruktionen och då låg bilen inom toleranserna.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro