Flytta med bil

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Hertsh

Flytta med bil

Inlägg av Hertsh »

Någon som vet om det är möjligt att flytta till USA och ta med bilen? Har en hyfsat ny MX och tar gärna med den istället för att göra en stor förlust vid försäljning efter ett år. Eller är det bättre att sälja och köpa ny i USA?
Glad för att jag sålt min Tesla
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Re: Flytta med bil

Inlägg av evilirish »

Amerikanska Teslor har annan kontakt, så du kan inte använda SuC. Sälj här och köp där är mitt råd.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Det är väl samma problem som Tibor skrev om som gäller i det omvända fallet:
https://teslaclubsweden.se/problemfyllt ... -fran-usa/

Utom att hemmaladdning inte är riktigt lika vingklippt när man tar en europeisk bil till USA som när man tar en amerikansk till Europa.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Hertsh

Inlägg av Hertsh »

evilirish skrev:
Amerikanska Teslor har annan kontakt, så du kan inte använda SuC. Sälj här och köp där är mitt råd.
Jaha det avgör. Inte ens lönt att räkna på förlust kontra flyttkostnad.

Med tanke på de jämna o fina vägarna i USA så blir det nog att köpa en ny X men denna gång med 22" Bild
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Hertsh skrev:
evilirish skrev:

Med tanke på de jämna o fina vägarna i USA så blir det nog att köpa en ny X men denna gång med 22" Bild
Det beror väl på var, men på många håll är vägarna riktigt risiga, skulle jag säga. Särskilt i städer är det ofta vägskador.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Hertsh

Inlägg av Hertsh »

bylund skrev:
Hertsh skrev:
evilirish skrev:

Det beror väl på var, men på många håll är vägarna riktigt risiga, skulle jag säga. Särskilt i städer är det ofta vägskador.
Ja säkert men dit vi eventuellt flyttar i NC är det tjusigt.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Min erfarenhet är också att vägarna är riktigt kass i USA, massa pot holes och ojämnheter, iaf i Houston, NYC, Seattle där jag varit mest.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Hertsh

Inlägg av Hertsh »

HelectriC skrev:
Min erfarenhet är också att vägarna är riktigt kass i USA, massa pot holes och ojämnheter, iaf i Houston, NYC, Seattle där jag varit mest.
Men asfalten/betongen är inte lika grov som i Sverige. Det minskar buller. Däremot är de där skarvarna på motorvägarna störiga och underhållet är undermåligt.

Oavsett, mitt inlägg var inte om vägarna i USA mer om huruvida det var bättre att exportera än sälja/köpa. Det har jag blivit klar med.

Det kommer nog ut en MX LR Raven i blått med 7 säten på marknaden runt Juni. Då är bilen 1 år gammal och kommer ha gått cirka 1800 mil. Håll andan och köp sen.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

HelectriC skrev:
0B8A111D-EC91-420A-9957-47C0F22E90EC.jpeg
Installerat 13,2 kWp solceller
Hertsh

Inlägg av Hertsh »

+46 skrev:
HelectriC skrev:
Bild
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

+46 skrev:
HelectriC skrev:
I stand corrected, not pot holes, cat holes :lol:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Verdi

Inlägg av Verdi »

Verkar vanligt att man kör sönder fälgar o dyl i USA. Många som vill ha 19" ist för 21" eftersom de håller bättre. Vägarna är alltså sisådär.
Hertsh

Inlägg av Hertsh »

Verdi skrev:
Verkar vanligt att man kör sönder fälgar o dyl i USA. Många som vill ha 19" ist för 21" eftersom de håller bättre. Vägarna är alltså sisådär.
Ja nu tänkte jag alltså inte på hållbarhet utan på ljudnivå.

Märkligt hur en fråga som blir besvarad och som sedan får en oskyldig liten sidokommentar om andra fälgar kan utvecklas till en lång diskussion om vägars kvalitet... Ofattbart.

Går det att stänga en tråd om man tycker den uppfyllt sitt syfte?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Man kan ju alltid ignorera den :)
Användarvisningsbild
Melkin
Teslaägare

Inlägg av Melkin »

Hertsh skrev:
Någon som vet om det är möjligt att flytta till USA och ta med bilen? Har en hyfsat ny MX och tar gärna med den istället för att göra en stor förlust vid försäljning efter ett år. Eller är det bättre att sälja och köpa ny i USA?
Jag misstänker att en ny X i USA är billigare än i Sverige, så så stor förlust kanske det inte blir ändå? Lycka till i vilket fall :)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Kia Soul EV 30kWh
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Hertsh skrev:
Verdi skrev:
Ja nu tänkte jag alltså inte på hållbarhet utan på ljudnivå.

Märkligt hur en fråga som blir besvarad och som sedan får en oskyldig liten sidokommentar om andra fälgar kan utvecklas till en lång diskussion om vägars kvalitet... Ofattbart.

Går det att stänga en tråd om man tycker den uppfyllt sitt syfte?
Det är gammal god tradition här på TCS att trådar kapas och går rejält off-topic ;)

Det är bara att sluta att läsa tråden om det tar en vändning som man inte är intresserad av.

Även om du har fått svar på dina frågor så finns det uppenbarligen andra som är roade av det som diskuteras nu, annars skulle tråden ha självdött :)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar