Porsche Taycan (Mission E)

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
HelectriC skrev:
jäklar vad taycan ser grym ut i grönt, ahhhhh blir ju helt knäsvag!
Ja, jag tycker den är riktigt grym, helt klart den snyggaste bilen i min mening. Också den bilen som helhet tilltalar mig mest. Har provbyggt en några gånger men landar alltid kring 1.4 mille för en 4S med lite utrustning jag vill ha och det tycker jag inte jag har råd med helt enkelt :cry: . Den S75D jag köpte innan prissänkningen var illa nog.

Var jag 10 år äldre och därmed flyttat över 40-sträcket hade jag nog slagit till dock...

10 år äldre = 10 år mindre att tjäna in den. ;)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

OfarligTesla skrev:
HelectriC skrev:
jäklar vad taycan ser grym ut i grönt, ahhhhh blir ju helt knäsvag!
Ja, jag tycker den är riktigt grym, helt klart den snyggaste bilen i min mening. Också den bilen som helhet tilltalar mig mest. Har provbyggt en några gånger men landar alltid kring 1.4 mille för en 4S med lite utrustning jag vill ha och det tycker jag inte jag har råd med helt enkelt :cry: . Den S75D jag köpte innan prissänkningen var illa nog.

Var jag 10 år äldre och därmed flyttat över 40-sträcket hade jag nog slagit till dock...

samma här, bygger en 4S som jag vill ha den för 1,35 eller en Turbo för 1,55 med i stort sett samma utrustning och då är priset utan moms :o Känns jobbigt för min plånbok :cry:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:

10 år äldre = 10 år mindre att tjäna in den. ;)

Haha, ja det är ju sant. Däremot lär min lön högre samt tillgångshögen större om 10 år så då kanske man kunde motivera det :P.
HelectriC skrev:
samma här, bygger en 4S som jag vill ha den för 1,35 eller en Turbo för 1,55 med i stort sett samma utrustning och då är priset utan moms :o Känns jobbigt för min plånbok :cry:
Ja, jag är nog inte direkt målkunden för att köpa en splirrans ny Porsche som bruksbil helt enkelt, men trevlig verkar den vara.
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

Nextmove fortsätter sina tester, denna gång av laddhastigheten. De laddade 1-80% på 21 minuter, vilket motsvarar nästan 72 mil i timmen i snitt under laddsessionen, baserat på den förbrukning de hade under autobahntestet i 150 km/h. En del avfärdade nog den här bilen lite för snabbt.

Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

iAkita skrev:
Nextmove fortsätter sina tester, denna gång av laddhastigheten. De laddade 1-80% på 21 minuter, vilket motsvarar nästan 72 mil i timmen i snitt under laddsessionen, baserat på den förbrukning de hade under autobahntestet i 150 km/h. En del avfärdade nog den här bilen lite för snabbt.

Dags att byta in Kian?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

taliz skrev:
iAkita skrev:

Dags att byta in Kian?
Nä, hunden får inte plats i Taycan. Dags att byta in 3:an?
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

iAkita skrev:
taliz skrev:
iAkita skrev:

Dags att byta in Kian?
Nä, hunden får inte plats i Taycan. Dags att byta in 3:an?
Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Porsche opererar med fasta priser på Taycan likt Tesla, så jag sa till säljaren att vill du sälja bil till mig så får du ge ett sjuhelsikes högt inbytespris på Teslan, i närheten av nypris, annars blir det inget. Får se hur han responderar på det :D
Han skulle återkomma efter helgen.

Edit: det som är lite kul med Porsche är att de delar ut produktionsslottar till varje land som ÅF får fylla bäst de kan, när slottarna är slut så kommer inga fler bilar till et landet under det året (om inte ÅF lyckas lura till sig fler slottar från ett annat land). Detta betyder att jag faktiskt kan få en blir redan i mars trots att jag inte reserverat tidigare eller nåt. Fan, min fru kommer mörda mig om jag beställer en :lol:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

En fråga jag inte sett diskuteras är hållbarheten på Porsches batterier. Det sägs ju allmänt att Tesla ligger mycket längre fram än alla andra när det gäller just batteriteknologin. Ändå laddar VW koncernens bilar snabbare, speciellt mot slutet av laddningen. Får inte ihop det. Kommer Taycan/etron mfl att få problem med kort livslängd på sina batterier ? Det skulle vara surt på en såpass dyr bil. Tesla har ju t.o.m. sänkt laddhastigheten i sina updates, antagligen för att spara på batteriet.
Vad tror ni ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Gustafsson skrev:
En fråga jag inte sett diskuteras är hållbarheten på Porsches batterier. Det sägs ju allmänt att Tesla ligger mycket längre fram än alla andra när det gäller just batteriteknologin. Ändå laddar VW koncernens bilar snabbare, speciellt mot slutet av laddningen. Får inte ihop det. Kommer Taycan/etron mfl att få problem med kort livslängd på sina batterier ? Det skulle vara surt på en såpass dyr bil. Tesla har ju t.o.m. sänkt laddhastigheten i sina updates, antagligen för att spara på batteriet.
Vad tror ni ?
Vad jag vet så har Tesla annan batterikemi än de andra tillverkare vilket ger sina båda för och nackdelar. I jämförelser så har Tesla betydligt högre energidensitet både sätt på Wh/kg och Wh/liter men som du säger har de sämre kapacitet för snabbladdning. Eller åtminstone så väljer Tesla att begränsa laddningen snabbare. Jag har inte tillräcklig kunskap för att säga något om livslängden mellan de olika batterityperna men om man jämför så måste även just snabbladdning, kylning mm tas med i beräkningen. Det bästa jämförelsen vi kan göra är nog att se data från ägare om hur batterikapaciteten minskar älven tid.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Men sen är det såklart så att om Audi och Porsche inte har programmerat så att du Max kan ladda batteriet till 95% av kapaciteten(gissar siffran nu) utan upp till en viss energimängd så kommer det ta lång tid innan någon degradering går att mäta.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Sen kan ju Porsche/Audi osv välja att ta ansvar för en lite högre andel garantiärenden för att de får en bättre produkt. De hade inte kommit undan med att som Tesla begränsa laddhastighet på befintliga bilar bara för att slippa garantiärenden.
kallekula

Inlägg av kallekula »

Dom tog ju bort effekt på många bilar pga dieselskandalen. Så dom kan nog göra som dom vill.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

vigge50 skrev:
Men sen är det såklart så att om Audi och Porsche inte har programmerat så att du Max kan ladda batteriet till 95% av kapaciteten(gissar siffran nu) utan upp till en viss energimängd så kommer det ta lång tid innan någon degradering går att mäta.

Räckvidden kanske behålls, men laddhastigheten minskar över tid.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Har nog knappast hört om någon e-Golf, e-up, GTE, A3/A7-e-Tron som fått någon nämnbar degradering när man kollat över flera år. Så skulle tro att det är ganska lugnt.

Sen att vissa nya elbilister TROR att batteriet degraderats första vintern (naturlig säsongsvariation) som på alla elbilar oavsett märke förekommer så klart.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Leo skrev:
Har nog knappast hört om någon e-Golf, e-up, GTE, A3/A7-e-Tron som fått någon nämnbar degradering när man kollat över flera år. Så skulle tro att det är ganska lugnt.

Sen att vissa nya elbilister TROR att batteriet degraderats första vintern (naturlig säsongsvariation) som på alla elbilar oavsett märke förekommer så klart.
Finns ingen säsongsvariation på min Model S.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Leo skrev:

Förstår inte hur du menar. Det gäller ju bara när batteriet är kallt. När batteriet blivit varmt (även vintertid) är ju räckvidden densamma som på sommaren.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
HenrikC

Inlägg av HenrikC »

HelectriC skrev:
Fan, min fru kommer mörda mig om jag beställer en :lol:
För att sedan betala Porschen med livförsäkringen?
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

Synd att de inte hade taycan på elbilsmässan...
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

metchristian skrev:
Dom skulle haft en för provkörning, den är helt rå!
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Legato skrev:
Leo skrev:

Förstår inte hur du menar. Det gäller ju bara när batteriet är kallt. När batteriet blivit varmt (även vintertid) är ju räckvidden densamma som på sommaren.
Kollar man bara på räckvidden när man sätter sig i kall bil och inte tänker på att den ökar när det blir varmt så kan man tro att det är säsongen. Varje vinter får vi ju ett ökat antal bilister som klagar på degradering eller att bilen laddas långsamt vid Supercharger på vintern.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
metchristian skrev:
Dom skulle haft en för provkörning, den är helt rå!
Lite sugen jag också :mrgreen:
Fast det har jag varit ända sedan dom visade upp den första gången :)
Undrar vilken sambon skulle välja, SP100DL eller Taycan? Man kanske får köra varannan dag? :lol:
Synd bara att Porschen kommer från fel koncern, vill eg inte gynna dom där typerna...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Taycan känns som en betydligt mindre bil pga aktivt chassi, bakaxelstyrning och en del godbitar som Porsche har i sortimentet. Själva accet i 4S kändes nog ungefär som en 75D eller lite bättre, men pga väghållning så är bilen helt annorlunda än att baxa runt en finlandsfärja aka Model S på vägen :D
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

HelectriC skrev:
Taycan känns som en betydligt mindre bil pga aktivt chassi, bakaxelstyrning och en del godbitar som Porsche har i sortimentet. Själva accet i 4S kändes nog ungefär som en 75D eller lite bättre, men pga väghållning så är bilen helt annorlunda än att baxa runt en finlandsfärja aka Model S på vägen :D
S är absolut en landsvägskryssare. Men vill man ha en snabb, sportig, praktisk och agil bil så är det ju bara att köpa en Model 3 (helst P då).

Måste faktiskt erkänna att min LR3+ känns snabbare/piggare i vardagen tom jämfört med min XP100DL...
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Jag tror inte ens vi ska ge oss in i att jämföra M3och Taycan, det är verkligen som äpplen och päron. Bara glöm det :D
Det är som att någon som är intresserad av en Porsche 911 plötsligt skulle gå till Mazda och fundera på en Miata istället :lol:
Model 3-24/Polestar 3-24
Skriv svar